Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Plat dak met oost/west panelen, nieuwbouw

Pagina: 1
Acties:

• Karp
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:46
Om maar meteen met het template in huis te vallen:
Foto's
Geen foto's. Het staat nog niet!
Beschikbare (dak)ruimte
Een plat dak op een 1e verdieping (±6.30m?) van 9.71m bij 8.10m. De lange zijde is op het zuiden georienteerd. Praktisch in te delen lijkt me!
Schaduw
Geen. Het is een kale akker op dit moment.
Jaarverbruik
Nog onbekend. Vrijstaand, 4 personen, volledig elektrisch.
Huidige elektriciteitsaansluiting
Nieuwe meterkast
Budget en doel
Budget onbekend. Het doel is meer dan eigen verbruik op te wekken. Geen tunnelvisie met alleen terugverdientijd in beeld. Ik wil iets duurzaams neerzetten. Doel is ook EPC < 0.
Er is (nog) geen elektrische auto. Er komt een kleine recreatiewoning (ook volledig gasloos). Ik dacht aan oost/west opstelling omdat praktisch met schaduwen, maar vooral op de lange termijn lijken me 2 piekjes waardevoller dan 1 grote piek.
Wie gaat het project uitvoeren
Zolang ik het maar niet zelf ben!
Bijhouden van data
Thuisserver is aanwezig en wordt graag meegenomen hierin!
Reeds verkregen offertes
1 offerte ontvangen:

32x LONGi 360
01x SolarEdge SE10K
32x SolarEdge P401
01x Bevesting, bekabeling, montage, etc
-------
17.933 inc BTW

(ik zag het nut van solaredge niet zo in, en vind het erg prijzig)
Regio
Almere/Lelystad

Alvast bedankt voor alle feedback!
Van omvormers heb ik geen kaas gegeten, maar 32 panelen op oost/west klinkt mij heel erg goed. De offerte vind ik hoog. Via de hier-vaak-genoemde-websites is het eerder zo'n 9500,-

• HSA.Solar
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 19-09-2024
Eerlijk gezegd denk ik niet dat een offerte op dit moment een goed moment is om aan te vragen, die zijn veelal 2 weken geldig en aangezien je huis nog gebouwd moet worden... Gaat dat niet in twee weken gebeuren.

Dat terzijde, voor hetgeen er wordt geoffreerd is het inderdaad te hoog. Je zou met het bovenstaande moeten uitkomen rond de 11.000 incl BTW. Zonder SolarEdge ben je snel 1500-2000 goedkoper uit dan die 11k.

[ Voor 8% gewijzigd door HSA.Solar op 20-09-2021 18:58 ]

Groothandel in zonnestroom systemen - hsa.solar

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:55
De vaak hier genoemde websites leveren dan ook prima een plat dak vol met oost west dakjes /\ op een 3 fase Goodwe.
Tenzij je per se intern wil loggen, dan geef je wat extra aan een SMA.

Stuur ze tegen de tijd dat ze het dak op kunnen een mailtje en ze regelen het voor je...

Meer is er niet over te zeggen

[ Voor 12% gewijzigd door Ronald op 20-09-2021 17:30 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Gewoon vol gooien met panelen en dan een drie fasen omvormer er achter van een merk dat zich goed laat uitlezen. Ik weet niet hoe dat met Goodwe zit maar met SMA werkt dat prima.

Tegen die tijd even offertes aanvragen, moet wel onder de 10.000 euro kunnen maar met de huidige markt en de stijgende energieprijs is het lastig om een echt goedkoop systeem te vinden. Ze kunnen de hoofdprijs vragen dus velen doen dat.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Karp
HSA.Solar schreef op maandag 20 september 2021 @ 17:17:
Eerlijk gezegd denk ik niet dat een offerte op dit moment een goed moment is om aan te vragen, die zijn veelal 2 weken geldig en aangezien je huis nog gebouwd moet worden... Gaat dat niet in twee weken gebeuren.

Dat terzijde, voor hetgeen er wordt geoffreerd is het inderdaad te hoog. Je zou met het bovenstaande moeten uitkomen rond de 11.000 incl BTW.
Over 4 weken staat er een wind- en waterdicht casco. In januari krijgen we de sleutel. Ik weet niet hoe het met levertijden/-problemen zit. Wanneer zou je dan offertes aanvragen?

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 05:14

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Karp schreef op maandag 20 september 2021 @ 18:06:
[...]

Over 4 weken staat er een wind- en waterdicht casco. In januari krijgen we de sleutel. Ik weet niet hoe het met levertijden/-problemen zit. Wanneer zou je dan offertes aanvragen?
Hangt ook van je situatie af.

Heeft het voor jou zin dat ze er al liggen voor de oplevering? hoe zit je met je planning van steigers etc.
Er moet immers valbeveiliging zijn. (meeste platte daken zijn niet voorzien van een oog om je aan te zekeren) Dus je krijgt formeel of een rand beveiliging of de steiger moet er nog onder staan.
probleem daarmee is dat ze nogal makkelijk van het dak kunnen worden gehaald door nachtelijke bezoekers. Als je een hoofdaanemer hebt zal hij niet toestaan dat er "gewoon" met een laddertje gewerkt wordt in januari, dus dan moet het na oplevering

De eerste vraag is dus waneer moeten ze erop liggen, daarna kan je bedenken waneer je ze gaat bestellen.

trouwens je mist toch helemaal niets aan jan-dec etc dus ik zou ze denk ik ergens in december bestellen en dan komen ze waarschijnlijk in januari/ feb.

[ Voor 13% gewijzigd door twain4me op 20-09-2021 18:25 ]

• HSA.Solar
Verwachting is dat de panelen prijzen iets gaan dalen in het begin van volgend jaar (als ik de rederijen en fabrikanten mag geloven). Nov. Dec. en Jan. zijn meestal vrij rustige maanden voor zonnepanelen dus je hebt daar nog voldoende tijd voor. Als je ergens in januari/februari gaat rondneuzen voor offertes denk ik dat je prima op tijd bent.

Veel bouwprojecten lopen momenteel uit door tekort aan grondstoffen, dus die 4 weken wind/waterdicht kan ook plotseling 8 weken worden. Een klant van mij is zelfs al maanden vertraagd door verkeerde leveringen.

• Karp
twain4me schreef op maandag 20 september 2021 @ 18:19:
[...]

Hangt ook van je situatie af.

Heeft het voor jou zin dat ze er al liggen voor de oplevering? hoe zit je met je planning van steigers etc.
Er moet immers valbeveiliging zijn. (meeste platte daken zijn niet voorzien van een oog om je aan te zekeren) Dus je krijgt formeel of een rand beveiliging of de steiger moet er nog onder staan.
probleem daarmee is dat ze nogal makkelijk van het dak kunnen worden gehaald door nachtelijke bezoekers. Als je een hoofdaanemer hebt zal hij niet toestaan dat er "gewoon" met een laddertje gewerkt wordt in januari, dus dan moet het na oplevering

De eerste vraag is dus waneer moeten ze erop liggen, daarna kan je bedenken waneer je ze gaat bestellen.

trouwens je mist toch helemaal niets aan jan-dec etc dus ik zou ze denk ik ergens in december bestellen en dan komen ze waarschijnlijk in januari/ feb.
Dat geeft wel inzicht, dankje! Maar of het nu besteld wordt, of over 2 maanden... Ik ben alsnog benieuwd naar feedback over een opstelling, over de optimizers en wat voor omvormer handig is!

• twain4me

twain4me

Karp schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 09:16:
[...]

Dat geeft wel inzicht, dankje! Maar of het nu besteld wordt, of over 2 maanden... Ik ben alsnog benieuwd naar feedback over een opstelling, over de optimizers en wat voor omvormer handig is!
Dak volleggen. (waarschijnlijk O-W)
Geen optimizers
Zonder legplan kan ik alleen maar gokken maar een 9KW 3 fase zou in de buurt kunnen komen.

Heb je geen tekening van het dak met de maatvoering van eventuele opstanden/ pijpen etc?

• Karp
twain4me schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 10:17:
[...]

Dak volleggen. (waarschijnlijk O-W)
Geen optimizers
Zonder legplan kan ik alleen maar gokken maar een 9KW 3 fase zou in de buurt kunnen komen.

Heb je geen tekening van het dak met de maatvoering van eventuele opstanden/ pijpen etc?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_EjYNz_Ow_EczbpPIZXB48u_UNQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zHeRwHUprCeo7ZXMIcJpkhYB.png?f=fotoalbum_large
Elk afzonderlijk paneel heeft een vermogen van 360 Wp. Het totale Wattpiekvermogen van deze
installatie met 32 panelen komt uit op 11.520 Wp. Rekening houdend met de ligging ten
opzichte van het zuiden en de hellingshoek, levert deze installatie u een geprognosticeerde opbrengst op van circa 8.986 kWh per jaar.
Helpt dit?

Het dak is verder leeg. Volledig vrij spel

• twain4me

twain4me

dus je zit een beetje info achter te houden ;)

Ziet er prima uit, maar ik zou de optimizers achterwegen houden. ik zou zelf een 3F sma nemen, maar een ander merk kan het ook.

Ik kan het nu niet simuleren, maar dat kan je misschien wel zelf met sunnydesign. (of je kijkt @busscherski lief aan )

• Karp
Ik wil je niet meer belasten dan nodig is natuurlijk! 😄

Nee maar oprecht, bedankt. Ik heb hier veel aan!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 00:49
Links en rechts op de uitbouwen nog een paar panelen op het zuiden?
Gewoon omdat het kan... :)

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:03

timovd

Voorsprong door techniek

Alvast een gratis tip: controleer of je hoofdaansluiting 3x 25A is en niet 3x 35A. Je geeft aan dat het volledig elektrisch is. Veel projecten worden standaard opgeleverd met 3x35A, terwijl dat bijna nooit nodig is, zelfs met een sauna en een zwembad is dat echt niet nodig.
SolarEdge lijkt mij (inderdaad) nutteloos (zelf overigens erg tevreden mee). Een goedkope Chinese omvormer zou prima moeten zijn. HomeAssistant kan bijvoorbeeld Growatt uitlezen.
De installatie lijkt mij vrij simpel. Waar komt de omvormer te hangen en hoe lopen de DC-kabels naar de omvormer en de AC-kabels naar de groepenkast? Heb je daar zelf al over nagedacht? Wellicht heb je ergens een technische ruimte.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• Karp
hoevenpe schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 13:05:
[...]

Links en rechts op de uitbouwen nog een paar panelen op het zuiden?
Gewoon omdat het kan... :)
Dat is een verdieping lager, dus dan zit je weer met schaduw van het "hoofdgebouw" en heb je sneller last van toekomstige bomen. Ik vond die bescheiden 32 die er nu op liggen wel even genoeg, en wat overzichtelijker 😄

• Karp
timovd schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 13:20:
Alvast een gratis tip: controleer of je hoofdaansluiting 3x 25A is en niet 3x 35A. Je geeft aan dat het volledig elektrisch is. Veel projecten worden standaard opgeleverd met 3x35A, terwijl dat bijna nooit nodig is, zelfs met een sauna en een zwembad is dat echt niet nodig.
SolarEdge lijkt mij (inderdaad) nutteloos (zelf overigens erg tevreden mee). Een goedkope Chinese omvormer zou prima moeten zijn. HomeAssistant kan bijvoorbeeld Growatt uitlezen.
De installatie lijkt mij vrij simpel. Waar komt de omvormer te hangen en hoe lopen de DC-kabels naar de omvormer en de AC-kabels naar de groepenkast? Heb je daar zelf al over nagedacht? Wellicht heb je ergens een technische ruimte.
3x25 ja, gelukkig!
De meterkast zou voorbereid moeten zijn door de installateur van het huis. Die is zich bewust dat er nog panelen onderweg zijn (en wordt ook betaald voor de voorbereiding!)
Voor Growatt kan ik er zo'n dingetje insteken toch? https://www.solar-bouwmar...et-kit-voor-x-series.html Klinkt wel praktisch en goedkoper dan SMA.

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@Karp voor ethernet is die prima. Zeker nu je de mogelijkheden nog hebt zou ik voor een bekabelde verbinding gaan en niet voor WiFi. Mijn aanname is dat je een aparte aardlekautomaat (alamat; aardlek en automaat in één) krijgt. B16 30mA zou voldoende moeten zijn, eventueel kun je ook voor 100mA lekstroom gaan. Maar dat zal de installateur wel weten.
Je zou alvast een winkelwagen kunnen samenstellen en bij GreenGuys (Almere) vragen wat zij voor het totaalpakket vragen. Vaak zit er wel een flinke marge op materiaal.

Probeer eens een tekening te maken in SunnyDesignWeb met https://www.solar-bouwmar...0hpb-365m-365wp-full.html (zelfde als de 360Wp panelen, maar een fractie efficienter)
Moeten het wel full black panelen zijn? Met een hellingshoek van 10-13 graden zijn ze niet/nauwelijks zichtbaar vanaf de straat/tuin. Panelen met een witte sheet worden minder warm dan wanneer de cellen op een zwarte sheet zitten.

Willekeurig paneel: https://www.solar-bouwmar...-375-pr-375wp-perc-s.html passen hier twee dakjes van 2x8 portrait (niet in landscape zoals in je voorbeeld)?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• HSA.Solar
Houdt eventueel ook nog rekening met de randen van je nieuwe woning., soms liggen de panelen te dicht bij de rand waardoor de rand zelf schaduw geeft op het paneel. Wat wij in dat soort gevallen nog wel eens doen is om de panelen enigszins andersom te plaatsen.

Je krijgt dan geen dakjes vorm zoals normaal bij oost/west, maar je begint dan met de hoge kant eerst (en achterplaten) waardoor de schaduw geen effect heeft. (als dat het geval is met de rand)

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:37
twain4me schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 12:52:
dus je zit een beetje info achter te houden ;)

Ziet er prima uit, maar ik zou de optimizers achterwegen houden. ik zou zelf een 3F sma nemen, maar een ander merk kan het ook.

Ik kan het nu niet simuleren, maar dat kan je misschien wel zelf met sunnydesign. (of je kijkt @busscherski lief aan )
Dit is te simpel om te simuleren. Gaat prima met de vuistregel.
Oostwest +/- 13 graden. Dan reken ik met een omvormer van 70% van het aantal Wp.
0.7 * 32 * 360 Wp = 8064 W. Elke 3 fase omvormer van 8 kW is dan prima.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Persoonlijk zou ik voor een 9kW gaan. Uit mijn hoofd heeft SMA die niet, maar bijvoorbeeld Growatt wel. Vaak een kleine meerprijs en net wat meer opbrengst. Bij Winkelman is ie een paar euro duurder. Dat ga ik geen tvt-berekening voor uitvoeren.

• Karp
timovd schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 15:34:
@Karp voor ethernet is die prima. Zeker nu je de mogelijkheden nog hebt zou ik voor een bekabelde verbinding gaan en niet voor WiFi. Mijn aanname is dat je een aparte aardlekautomaat (alamat; aardlek en automaat in één) krijgt. B16 30mA zou voldoende moeten zijn, eventueel kun je ook voor 100mA lekstroom gaan. Maar dat zal de installateur wel weten.
Je zou alvast een winkelwagen kunnen samenstellen en bij GreenGuys (Almere) vragen wat zij voor het totaalpakket vragen. Vaak zit er wel een flinke marge op materiaal.

Probeer eens een tekening te maken in SunnyDesignWeb met https://www.solar-bouwmar...0hpb-365m-365wp-full.html (zelfde als de 360Wp panelen, maar een fractie efficienter)
Moeten het wel full black panelen zijn? Met een hellingshoek van 10-13 graden zijn ze niet/nauwelijks zichtbaar vanaf de straat/tuin. Panelen met een witte sheet worden minder warm dan wanneer de cellen op een zwarte sheet zitten.

Willekeurig paneel: https://www.solar-bouwmar...-375-pr-375wp-perc-s.html passen hier twee dakjes van 2x8 portrait (niet in landscape zoals in je voorbeeld)?
Ik moet weer eens spelen met sunny design volgens mij. De laatste keer dat ik dat probeerde kwam ik wel op landscape. Maar misschien past een afwijkende maat ook in portrait. Als dat ook op het ondersteunend materiaal past natuurlijk.

• Karp
HSA.Solar schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 15:58:
Houdt eventueel ook nog rekening met de randen van je nieuwe woning., soms liggen de panelen te dicht bij de rand waardoor de rand zelf schaduw geeft op het paneel. Wat wij in dat soort gevallen nog wel eens doen is om de panelen enigszins andersom te plaatsen.

Je krijgt dan geen dakjes vorm zoals normaal bij oost/west, maar je begint dan met de hoge kant eerst (en achterplaten) waardoor de schaduw geen effect heeft. (als dat het geval is met de rand)
Dat is een mooie ja. Er was eerst zelfs sprake van een extra hoge rand zodat je de panelen niet ziet. Dat is gelukkig niet meer het geval.

• Karp
We zijn weer een flink aantal weken verder. Oplevering gepland op 9 februari. Ik ben ondernemer en m'n vrouw kan het niet zijn (lang verhaal), daardoor kijk ik of we de 15000WP aan kunnen tikken voor de EIA. Dat kan bijvoorbeeld met 40 panelen van 375wp.

Daarvoor dacht ik het originele plan van 32 stuks uit te voeren, en er 8 op een bijgebouw te leggen. Het bijgebouw is 1/6 berging, 2/6 atelier/kantoor en 3/6 gastenverblijf. Er is een aparte groep en kabel voor dit gebouw meegenomen (MK-groep aardlekautom.-B- 3x400v/16a en grondkabel YMvKas 4x2.5 op de lijst). Nu overzie ik het nog niet helemaal.
- Kan ik straks 1 omvormer nemen voor alle panelen, inclusief die van het bijgebouw? Ik kan me voorstellen dat er dan een kabel bij komt (er is ook een UTP-kabel die kant op), en dat dit prima gaat.
- Er is een buisje voor ontluchting op het dak gekomen (wat ik eerder niet wist). Kan dit nog roet in het eten gooien? Buisje is links voor. Rechtsachter is een voorbereiding voor de panelen en loopt naar de meterkast.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XgoQdu2KuBtxWxpIpzujqkTESYw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iTGMXIVzoA9uRmqRhqYPz2tp.png?f=fotoalbum_large

Mijn beeld (en hoop) nu is dat ik straks ±40 panelen bestel met een omvormer. Ik laat er 32 op het "hoofddak" leggen, en bij de bouw van het bijgebouw komt de rest daarop. Die 8 liggen allemaal in dezelfde richting (±zuidwest) zonder schaduw, en kunnen daarom op 1 string. Dan heb ik straks 1 omvormer (goodwe of SMA) met 3 strings. Klopt dit een beetje?

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:55
De gemiddelde omvormer, ook de lekker zware jongens, heeft maximaal 2 trackers.
Wel hebben zware omvormers meerdere aansluitingen per tracker. Op die tracker wil je strings van gelijke lengte, azimut en helling hebben.

Enige wat niet hoeft op dezelfde tracker: hetzelfde dakvlak ;-)

Ik begrijp dat het bijgebouw op enige afstand staat? Dat kan onder bovenstaande voorwaarden op dezelfde omvormer... Maar als je daar ook O-W legt: 2 sets solar kabel nodig voor de verbinding. Anders op losse 'lokale' omvormer.

Aan te raden die grondkabel als minimaal 4x4+4 te leggen - zeker als je er ook mee wilt kunnen EV laden.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Karp
Ik moet duidelijk even lezen wat trackers inhouden! Azimut wijkt dus sowieso af, aangezien het O-W is.

Afhankelijk van waar tot waar je meet.. het bijgebouw is op z'n dichtstbij zo'n 2 meter. Van meterkast tot binnenkomst bijgebouw... eerder 5 ofzo? Niet exact bepaald nog.

Als er EV komt is het aan "de andere kant". Bijgebouw is achter het huis. Oplaadpunt zou ik ervoor willen.

• busscherski
Kun je je favoriete legplan even tekenen in een bovenaanzicht met het noorden boven?
Liefst met nog wat maten erbij.
Allemaal op een plat dak?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22-11 13:38
Met dit soort aantallen kun je misschien wel uit met solaredge oplossingen waar je 1 optimizer per twee panelen hebt. Dat maakt het een stuk voordeliger dan een "gewone" solar edge oplossing.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

• Karp
busscherski schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 22:00:
Kun je je favoriete legplan even tekenen in een bovenaanzicht met het noorden boven?
Liefst met nog wat maten erbij.
Allemaal op een plat dak?
Zo?

[Afbeelding]

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Je kan een polystring maken van 2x 16 op ingang 1 en dan de 8 op ingang 2
Polystring moet wel gelijke aantallen panelen zijn.

Ik heb longi 360 genomen, maar je kan alles pakken wat past.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GH71A0sGDMUCn567Xb61ckTHkGY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wBfqshFNqXnS6YB0G2OITOZA.jpg?f=fotoalbum_large

Als de pijpjes niet uitkomen kan je nog kijken naar dual betonvoeten.
https://www.sun-solar.nl/...shoek-in-kleur-antraciet/

[ Voor 10% gewijzigd door AUijtdehaag op 08-01-2022 10:08 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• busscherski
Ik snapte nog niet hoe die andere 8 panelen gericht waren maar als @AUijtdehaag het correct heeft is zijn voorstel logisch.

Al zou het ook kunnen dat je leverancier niet weet wat polystring is en liever meerdere string omvormers aanbiedt.

Pas op met Solaredge en dual optimisers, naast dat er meer aan kapot kan is bij meerdere oriëntaties gebruik van de design tool wel nodig.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
De nieuwe 10 kW hybrid batterij omvormer van SMA ondersteund ook polystring zo te zien aan de stroomingangen.
https://solarmagazine.nl/...troom-opslaat-in-batterij
https://www.mg-solar-shop...rt-energy-hybrid-inverter

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:18

Termy

valt er nog wat te fragge?

Karp schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 12:08:
We zijn weer een flink aantal weken verder. Oplevering gepland op 9 februari. Ik ben ondernemer en m'n vrouw kan het niet zijn (lang verhaal), daardoor kijk ik of we de 15000WP aan kunnen tikken voor de EIA. Dat kan bijvoorbeeld met 40 panelen van 375wp.

Daarvoor dacht ik het originele plan van 32 stuks uit te voeren, en er 8 op een bijgebouw te leggen. Het bijgebouw is 1/6 berging, 2/6 atelier/kantoor en 3/6 gastenverblijf. Er is een aparte groep en kabel voor dit gebouw meegenomen (MK-groep aardlekautom.-B- 3x400v/16a en grondkabel YMvKas 4x2.5 op de lijst). Nu overzie ik het nog niet helemaal.
- Kan ik straks 1 omvormer nemen voor alle panelen, inclusief die van het bijgebouw? Ik kan me voorstellen dat er dan een kabel bij komt (er is ook een UTP-kabel die kant op), en dat dit prima gaat.
- Er is een buisje voor ontluchting op het dak gekomen (wat ik eerder niet wist). Kan dit nog roet in het eten gooien? Buisje is links voor. Rechtsachter is een voorbereiding voor de panelen en loopt naar de meterkast.

[Afbeelding]

Mijn beeld (en hoop) nu is dat ik straks ±40 panelen bestel met een omvormer. Ik laat er 32 op het "hoofddak" leggen, en bij de bouw van het bijgebouw komt de rest daarop. Die 8 liggen allemaal in dezelfde richting (±zuidwest) zonder schaduw, en kunnen daarom op 1 string. Dan heb ik straks 1 omvormer (goodwe of SMA) met 3 strings. Klopt dit een beetje?
Zo te zien zijn het van die paddestoelen waar je de plastic kap zo af trekt, dus als je dat zo weet te positioneren met je panelen dat die er volledig boven komen en je de kap niet nodig hebt dan heb je er geen last van nee.

Btw, ik raad je sowieso dakjes O/W (of N/Z als dat beter uitkomt, qua opbrengst geen relevant verschil) aan, maar denk niet dat dit echt verspreiding over de dag geeft met 13 graden. Dit is nog steeds 1 piek. Als je echt meer spreiding wil zou je op oost en west (1 oriëntatie per dak dus) onder grotere hoek op je bijgebouwen moeten leggen.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• Karp
Even een update. We stellen het bijgebouw nog even uit tot later dit jaar, dus focus nu voor de 32 panelen om het "hoofddak". Maakt het allemaal een stuk simpeler!

Net op 2 plekken offerte/advies aangevraagd. Ben erg benieuwd. Hopelijk later nog een update!
Pagina: 1