Bufferbloat ziggo connectbox

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramWZG
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 07-01 13:46
hallo tweakers,

Ik word compleet gestoord van het gebrek aan goede hitregistratie en na wat zoeken en testen kwam ik tot de conclussie dat het bufferbloat is.

Heb net aan de lijn gehangen met de ziggo klantenservice maar die jongen had geen idee wat het was en het leek meer op een workshop van mij voor hem dan dat hij me daadwerkelijk verder kon helpen..

Ik vroeg me af of ik correct heb geconcludeerd dat het bufferbloat probleem word veroorzaakt door ziggo en niet door de gebruiker, en dat het een veel voorkomend probleem is met die klote connectbox die ze bij hun producten leveren.

Is er hier iemand die het probleem op heeft weten te lossen met ziggo zonder zelf vervangende hardware aan te moeten schaffen?

Ik zou graag tips en ervaring horen want voor mij is de lol van het online gamen eigenlijk compleet verdwenen, in het bijzonder games als Apex waar alles in n splitsecond beslist word zijn zga onspeelbaar op de meeste momenten.

Is er een andere oplossing mogelijk die ik niet zie hier?

vr groet,

Bram

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-05 09:58

lier

MikroTik nerd

Zou je het probleem dat je ervaart kunnen uitleggen, aangevuld met hoe je tot de conclusie bent gekomen? Heb je bijvoorbeeld testen gedaan die het aantonen?

[Aanvulling]
Kan je verder aangeven welke (netwerk) appartuur gebruikt wordt?

Voor wat betreft je verwachtingen van de 1stelijns helpdesk...denk dat de meeste problemen die mensen ervaren op een heel ander gebied liggen.

[ Voor 42% gewijzigd door lier op 20-09-2021 15:10 ]

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:36

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

BramWZG schreef op maandag 20 september 2021 @ 15:03:
Ik vroeg me af of ik correct heb geconcludeerd dat het bufferbloat probleem word veroorzaakt door ziggo en niet door de gebruiker, en dat het een veel voorkomend probleem is met die klote connectbox die ze bij hun producten leveren.
Om die vraag te kunnen beantwoorden is het wel handig als je even aangeeft hoe je tot die conclusie gekomen bent en daarbij dus ook hoe jouw eigen netwerk er verder uit ziet.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• E-Vix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16-05 22:53

E-Vix

Nu met sneeuw!

De connectbox van Ziggo is inderdaad slecht.
Als je op de community van Ziggo kijkt dan is daar een post waar je in aan kan geven dat je problemen hebt met je connectbox en dan kan je hem laten omwisselen voor een zakelijk modem (zonder wifi). Deze zijn wél stabiel en sinds ik deze heb, heb ik geen problemen meer met mijn verbinding. Je moet dan alleen wel voor je eigen wifi te zorgen.

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RollieBollie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:34
Is dit op alle systemen op je netwerk?
Is het systeem dat dit ervaart bekabeld of draadloos aangesloten?
Heb je de juiste poorten open gezet nar het systeem dat dit ervaart?
Zijn er andere systemen op het netwerk bezig met zwaardere online taken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boers706
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18:07
Ik, ook Ziggo klant, had ook last van bufferfloat. Dit kun je testen op de volgende website http://www.dslreports.com/speedtest

Nu kwam het denk ik bij mij door mijn nieuwe router, en door middel van de volgende handleiding heb ik het kunnen oplossen.

https://computertotaal.nl...outerwachtrij-versnellen/

succes! :) @BramWZG

[ Voor 48% gewijzigd door boers706 op 20-09-2021 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Jinx
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
De Connectbox gebruikt de Intel Puma 6 of 7 chipset waar deze problemen al heel lang bekend van zijn.
Zie ook: https://approvedmodems.org/bad-modems/

Met firmware updates is het probleem wel minder geworden, maar dit kan niet volledig worden opgelost omdat het te diep in de hardware zit.

De enige oplossing bij Ziggo is om een ander modem dan de Connectbox aan te vragen. Bijvoorbeeld de Ubee UBC1318ZG (zonder WiFi).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramWZG
lier schreef op maandag 20 september 2021 @ 15:09:
Zou je het probleem dat je ervaart kunnen uitleggen, aangevuld met hoe je tot de conclusie bent gekomen? Heb je bijvoorbeeld testen gedaan die het aantonen?

[Aanvulling]
Kan je verder aangeven welke (netwerk) appartuur gebruikt wordt?

Voor wat betreft je verwachtingen van de 1stelijns helpdesk...denk dat de meeste problemen die mensen ervaren op een heel ander gebied liggen.
1: het probleem is ongelooflijk waardeloze hitregistratie in alle games is wss het meest dominante effect van slecht internet. dit sinds ik verhuisd ben naar n plek waar de connectbox van ziggo staat... los van dat t sowieso n irritant ding is met geen QoS of MMS dus echt waardeloos voor meerdere gebruikers waarvan er 1 graag wil gamen.

ik ben gaan zoeken naar waar het probleem lag en kwam uiteindelijk uit op bufferbloat, dat had ik hier ontdekt:

http://www.dslreports.com/speedtest/69566480

daar zijn de test resultaten en dat is op n moment dat ik nog alleen thuis ben.

als ik battlenonsense moet geloven, wat ik gewoonlijk altijd wel doe, dan is een D score absoluut waardeloos en een indicatie van dat bufferbloat je game ervaring verpest.

but correct me if im wrong :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramWZG
E-Vix schreef op maandag 20 september 2021 @ 15:15:
De connectbox van Ziggo is inderdaad slecht.
Als je op de community van Ziggo kijkt dan is daar een post waar je in aan kan geven dat je problemen hebt met je connectbox en dan kan je hem laten omwisselen voor een zakelijk modem (zonder wifi). Deze zijn wél stabiel en sinds ik deze heb, heb ik geen problemen meer met mijn verbinding. Je moet dan alleen wel voor je eigen wifi te zorgen.
goeie tip, dit ga ik effe checken! thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsjee
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 28-04 22:19
Welkom bij de club.

1. Ga je niet kunnen oplossen, alleen pleisters plakken dmv QoS dit is na mijn idee GEEN oplossing.
2. Nieuwe modem krijg je niet, sterker nog zodra je ziggo hierover belt, wordt je nog net niet uitgelachen.
Er zijn geen andere modems meer voor consumenten, ubee geven ze niet meer, zelf ook gepoogd.

Oplossing:

Overstappen naar andere provider.
Hier eindelijk na 1jaar ziggo ligt er nu glasvezel in de grond, heb nu direct het hele ziggo zooitje opgezegd
en ga nog liever op dsl/vdsl verder,

[ Voor 9% gewijzigd door Marsjee op 20-09-2021 16:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Punkbuster
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 22:56
modem in bridge, edgerouter x er tussen. Daar kan je lekker Buffetbloat mee tegen gaan.

automation fanboy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsjee
Modem in brige mode lost het probleem ook niet op.
Dat heb ik hier ook, je zult dus met QoS moeten gaan klooien, maar dat is geen oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramWZG
Marsjee schreef op maandag 20 september 2021 @ 16:35:
Welkom bij de club.

1. Ga je niet kunnen oplossen, alleen pleisters plakken dmv QoS dit is na mijn idee GEEN oplossing.
2. Nieuwe modem krijg je niet, sterker nog zodra je ziggo hierover belt, wordt je nog net niet uitgelachen.
Er zijn geen andere modems meer voor consumenten, ubee geven ze niet meer, zelf ook gepoogd.

Oplossing:

Overstappen naar andere provider.
Hier eindelijk na 1jaar ziggo ligt er nu glasvezel in de grond, heb nu direct het hele ziggo zooitje opgezegd
en ga nog liever op dsl/vdsl verder,
Sowieso is MMS beter als QoS naar ik begrijp, de ziggo dude zei tegen me dat ie wel de connect box in bridge mode kan zetten en dat ik er zelf n router naar keuze aan kan hangen...

maar wat mij dus niet duidelijk is of dat het probleem dan oplost, want ik begreep dat bufferbloat ook (deels) bij de provider veroorzaakt word, maar wellicht heb ik t technische verhaal niet exact goed begrepen.

maar idd, andere als de connectbox leveren ze niet behalve bij de allersnelste verbinding die ze aanbieden.

best schaamteloos om zon faal product op te dringen aan zoveel mensen maargoed...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsjee
MMS/QoS.. whatever...

Ik doel erop dat het probleem ook in brigemode blijft... het probleem zit in die Connectbox met intel puma chipset.,.. met of zonder bridge.

Ik worstel hier al 1 heel jaar mee.. heb ook een eigen router met OpenWRT erop die alles prima aankan.
Uit ellende maar naar KPN vdsl, maar glasvezel aanleg is hier ook begonnen, dus zodra dat ligt wordt ik direct op glas overgezet. Doei ziggo, tot nooit meer.

Oplossing WAS wel een ubee modem: https://community.ziggo.n...gamen-2/m-p/779949#M63351

Maar dit doen ze niet meer :'(

[ Voor 18% gewijzigd door Marsjee op 20-09-2021 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramWZG
Marsjee schreef op maandag 20 september 2021 @ 16:44:
MMS/QoS.. whatever...

Ik doel erop dat het probleem ook in brigemode blijft... het probleem zit in die Connectbox met intel puma chipset.,.. met of zonder bridge.

Ik worstel hier al 1 heel jaar mee.. heb ook een eigen router met OpenWRT erop die alles prima aankan.
Uit ellende maar naar KPN vdsl, maar glasvezel aanleg is hier ook begonnen, dus zodra dat ligt wordt ik direct op glas overgezet. Doei ziggo, tot nooit meer.
ja dat is helaas geen optie voor mij, dus ik moet t hier mee doen... ben ook de enige in huis die er waarde aan hecht dat het internet n beetje fatsoenlijk is aangezien de andere enkel facebooken en netflixen

maargoed, dank voor de input, ben er alleen niet hoopvoller van geworden.

toch nog maar eens kijken naar n alternatief op ziggo.

thanks allemaal!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marsjee
Gewoon een torrent** aangooien
Dan valt het hele modem op z'n gat, kan de rest niet meer internetten/facebooken.

Zo mijn wederhelft ook overtuigd :) ( ookal maak ik zelf de beslissingen wehehe )

** Zelfs met de maximale connecties in de torrentclient op 50/100
en gecapt snelheid.. ik kom nooit van bufferbloat af :+

Ohja en op 2 verschillende adressen totaal uit de buurt van hier kan ik het bufferbloat probleem reproduceren binnen 5minuten :X

[ Voor 40% gewijzigd door Marsjee op 20-09-2021 16:57 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• E-Vix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16-05 22:53

E-Vix

Nu met sneeuw!

Marsjee schreef op maandag 20 september 2021 @ 16:44:
MMS/QoS.. whatever...

Oplossing WAS wel een ubee modem: https://community.ziggo.n...gamen-2/m-p/779949#M63351

Maar dit doen ze niet meer :'(
Ze wisselen nog steeds je modem om voor een Ubee modem. Gewoon even in deze thread reageren: https://community.ziggo.n...rrents/td-p/60413/page/16

Ik heb zelf zo'n anderhalve maand geleden zo ook een Ubee modem gekregen. Sindsdien nergens meer last van gehad. Voor die tijd iedere week het modem minimaal 1x moeten resetten.

Bellen naar de Ziggo servicedesk helpt niet. Die kennen het probleem volgens mij simpelweg niet. Deze thread op de Ziggo community wordt in de gaten gehouden door een of meerdere medewerkers die het probleem wel kennen en ook daadwerkelijk een oplossing kunnen bieden.
Mijn modem was met 2 dagen binnen en het om zetten was een paar minuten werk.

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:08

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

BramWZG schreef op maandag 20 september 2021 @ 16:31:
ik ben gaan zoeken naar waar het probleem lag en kwam uiteindelijk uit op bufferbloat, dat had ik hier ontdekt:

als ik battlenonsense moet geloven, wat ik gewoonlijk altijd wel doe, dan is een D score absoluut waardeloos en een indicatie van dat bufferbloat je game ervaring verpest.

Ja en nee. De connectbox heeft 'moeite' met hoge snelheden en daar begint je bufferbloat op te spelen, maar zoals je ziet bij idle en upload heb je gewoon een A/A+ en pas als je je lijn dichttrekt komt dat probleem. Ik mag aannemen bij het gamen jij niet op max 120mbit/sec staat te pompen. Neemt niet weg dat je modem wel grootste deel van de oorzaak is, wat je pas volledig kan testen bij een andere/betere router.

Wat ik raar vind dat Ziggo nog steeds geen vrije modem keuze heeft, Caiway heeft altijd de optie gehad om een modemrouter te nemen (Genesis?) of gewoon een modem, zoek het zelf maar uit met je router erachter (die prima met zulke snelheden kan werken). Enige voordeel zover ik het nieuws heb gevolgd, januari volgend jaar is het een wettelijk recht op vrije modem keuze.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-B
  • Niet online
[...]

1: het probleem is ongelooflijk waardeloze hitregistratie in alle games is wss het meest dominante effect van slecht internet. dit sinds ik verhuisd ben naar n plek waar de connectbox van ziggo staat... los van dat t sowieso n irritant ding is met geen QoS of MMS dus echt waardeloos voor meerdere gebruikers waarvan er 1 graag wil gamen.

Ik zou toch ook even naar mogelijke andere oorzaken speuren. Ik heb al jaren een Connectbox. Eerst een normale met Puma 6 inmiddels de Giga variant met Puma 7. Heb geen issues met hit registraties (alleen voor de firmwareverbeteringen). Daarmee zeg ik niet dat dat niet een oorzaak zou kunnen zijn maar wel dat dit ook een andere oorzaak kan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramWZG
Jay-B schreef op maandag 20 september 2021 @ 17:49:
[...]

Ik zou toch ook even naar mogelijke andere oorzaken speuren. Ik heb al jaren een Connectbox. Eerst een normale met Puma 6 inmiddels de Giga variant met Puma 7. Heb geen issues met hit registraties (alleen voor de firmwareverbeteringen). Daarmee zeg ik niet dat dat niet een oorzaak zou kunnen zijn maar wel dat dit ook een andere oorzaak kan hebben.
had ik al gedaan, ook bijv met reset en rebooted connectbox en alles disconnected behalve mijn pc met clean windows install via cable deed het probleem zich voor, sowieso heb ongelooflijk veel dingen geprobeerd het afgelopen jaar en de frustratie die slechte hitreg met zich meebrengt maakt t ook dat ik er serieus veel tijd en research in gestopt heb terwijl ik eigenlijk gewoon een spelletje wil kunnen spelen ipv een thuisstudie doen..

ben er wel klaar mee eigenlijk. heb op advies van hierboven bij ziggo forum een andere modem gevraagd, als ze die niet geven ga ik wel n andere ISP proberen... hopelijk gaat dat t oplossen, lees iig wel hoopgevende reacties daarzo maar ik sta er wat cynisch tegenover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-B
  • Niet online
@BramWZG kan je misschien aangeven welke versie je hebt? Er zijn 3 varianten van de Connectbox. Ik weet nog dat ik in het begin vooral problemen had met de Compal variant en toen geswitcht ben naar een Arris die in mijn situatie veel beter werkte.

Zelf overigens van plan om een eigen modem aan te sluiten in januari. Dan heb je het probleem sowieso niet (en meer features) 8)

[ Voor 21% gewijzigd door Jay-B op 20-09-2021 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Jinx
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Die Ubee is trouwens ook niet alles. Zou inderdaad mooi zijn als je zelf iets kunt aanschaffen, wat je ook zelf kunt updaten wanneer je maar wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramWZG
Jay-B schreef op maandag 20 september 2021 @ 18:12:
@BramWZG kan je misschien aangeven welke versie je hebt? Er zijn 3 varianten van de Connectbox. Ik weet nog dat ik in het begin vooral problemen had met de Compal variant en toen geswitcht ben naar een Arris die in mijn situatie veel beter werkte.

Zelf overigens van plan om een eigen modem aan te sluiten in januari. Dan heb je het probleem sowieso niet (en meer features) 8)
bedoel je dit?

Standard specification compliant : DOCSIS 3.0
Hardware version : 4.01

en ja maar tot januari wachten tot ik weer n potje fps kan doen terwijl ik eigenlijk wel dagelijks n rondje deed zie ik ook niet echt zitten :P

het is nu iig echt te frustrerend om nog te kunnen genieten van fps gaming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsjee
BramWZG schreef op maandag 20 september 2021 @ 18:57:
[...]

bedoel je dit?

Standard specification compliant : DOCSIS 3.0
Hardware version : 4.01

en ja maar tot januari wachten tot ik weer n potje fps kan doen terwijl ik eigenlijk wel dagelijks n rondje deed zie ik ook niet echt zitten :P

het is nu iig echt te frustrerend om nog te kunnen genieten van fps gaming.
Op het modem moet een sticker zitten of het een Arris of Compal is.
Ik zelf heb een Compal, en op ander adres staat een Arris.. beiden even slecht :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramWZG
Marsjee schreef op maandag 20 september 2021 @ 19:01:
[...]

Op het modem moet een sticker zitten of het een Arris of Compal is.
Ik zelf heb een Compal, en op ander adres staat een Arris.. beiden even slecht :+
ah ok, compal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02:45

Wildfire

Joy to the world!

[...]

Een wereld van verschil met mijn test van zojuist: http://www.dslreports.com/speedtest/69570406
BufferBloat wordt hier op A+ niveau ingedeeld.

Maar het verschil is wel dat ik op het originele Ziggo netwerk zit en jij op het voormalig UPC netwerk, daarnaast is mijn ConnectBox een Arris die bridged staat op een ASUS RT-AX88 router. Ook heb ik een 600mbit abonnement, maar ik weet niet in hoeverre de abonnementsnelheid invloed heeft op de bufferbloat.

[ Voor 13% gewijzigd door Wildfire op 21-09-2021 00:37 ]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fordrwd4ever
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-05 10:12

fordrwd4ever

Idiot Outside, but why?

Klopt, laten omwisselen naar een Ubee modem lost het probleem op.
Deze geven geen krimp bij torrentverkeer en vpn`s.

Kost wat moeite om deze te krijgen, maar is echt de moeite waard.

Had eerst een losse vpn router erachter zitten om vpn verkeer af te handelen, want daar heeft de Connectbox ook al problemen mee.

Ook bijna geen Uncorrectables meer, dat was met de oude wel anders (en signaal is prima, daar is niets aan veranderd)

[ Voor 40% gewijzigd door fordrwd4ever op 21-09-2021 10:37 ]

Het Ford forum van Europa, www.fordpower.org.uk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01:12

The Executer

Lekker belangrijk!

Hier ook Ziggo en regelmatig hitregistratie-issues. Dankzij dit topic hopelijk een oplossing. Test op DSL reports kan bijna niet slechter uitpakken met een F (van dikke Failed natuurlijk :P).

http://www.dslreports.com/speedtest/69573899

Heb voor mijn router (Mikrotik) een script gevonden die het e.e.a. aanpast, maar aangezien ik nu aan het werk ben kan ik dat nu niet testen.

Modem: Ubee EVW320B in bridged modus, Hardware Version 3.9.2, Software Version 9.9.6008

[ Voor 5% gewijzigd door The Executer op 21-09-2021 11:32 ]

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Pagina: 1