Kortsluiting wasmachine

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimpdoggy
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 30-09 18:50
Techfanaten,

Ik zit met een probleem en snap er niet veel van.

Ik heb een wasmachine die vanochtend ineens de sluiting maakte en de aardlek eruit gooide. Het gekke is dus als ik iets anders op dat stopcontact aansluit het gewoon werkt. En als ik de wasmachine in een ander stopcontact doe de wasmachine ook gewoon werkt.
Als ik de wasmachine dan in het stopcontact waar die in hoort steekt klapt de aardlek er weer uit.

HELP

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeehond
  • Registratie: Juni 2015
  • Niet online

Zeehond

FP Admin & Powermod/ Mod W&M

Seal with it!

Is het ander stopcontact waar je de wasmachine op geprobeerd hebt wel ook een geaard stopcontact?

200 fish found!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimpdoggy
Beide ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
Klinkt raar, maar wat als je de stekker andersom insteekt in beide opties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15:31
Pimpdoggy schreef op maandag 20 september 2021 @ 14:46:
...
En als ik de wasmachine in een ander stopcontact doe de wasmachine ook gewoon werkt.
Als ik de wasmachine dan in het stopcontact waar die in hoort steekt klapt de aardlek er weer uit.
...
Is dat andere stopcontact ook geaard? En is het water ook aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-10 10:47
Heb je de wasmachine moeten verplaatsen om hem in het andere stopcontact te doen?
Enige kans dat de stekker nat is geworden?

Heb je een multimeter in huis? Test is of beide stopcontacten contact maken met aarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14:55
Grote kans dat het andere stopcontact niet achter een aardlek zit.

Vroeger werden alleen de zogenaamde "natte ruimtes" (keuken, badkamer etc) voorzien van een aardlek. De rest van de installatie niet.

Wel of geen aarding heeft daar (installatie technisch) niets mee te maken. Een aardlek schakelaar schakelt af als hij te veel verschil meet tussen fase en nul. Met de aarde doet/meet deze niets.

De aarde is of eventuele lek/foutstroom af te voeren via je elektrainstallatie ipv via jou lichaam. of toch zoveel mogelijk in ieder geval.

[ Voor 18% gewijzigd door pickboy op 20-09-2021 16:48 . Reden: uitleg natte ruimtes ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-07 10:18
timberleek schreef op maandag 20 september 2021 @ 16:40:
Klinkt raar, maar wat als je de stekker andersom insteekt in beide opties?
Misschien ben ik heel dom, maar wat zou dat moeten bewerkstelligen?

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
armageddon_2k1 schreef op maandag 20 september 2021 @ 16:48:
[...]

Misschien ben ik heel dom, maar wat zou dat moeten bewerkstelligen?
Dat zal vast meevallen :+

Het zou kunnen dat de twee stopcontacten hun fase en nul andersom aangesloten hebben.

Stel dat er een lek/sluiting is tussen 1 van de contacten in de machine en de behuizing en dat contact is bij stopcontact A de fase, dan slaat de aardlek eruit.
Bij stopcontact B is dit de nul, welke amper potentiaalverschil heeft met de aarde, dus er komt geen lekstroom, dus de aardlek gaat er niet uit.

Als je dus de stekker omdraait doe je hetzelfde.

Mocht het probleem zich dan verplaatsen, is dat waarschijnlijk de reden waarom het andere stopcontact lijkt te werken, en zit er toch echt een defect in de machine.

Als het niks uithaalt kan het nog zijn dat de machine een beperkt lek heeft, genoeg om de aardlek bij groep A af te laten slaan, maar te weinig voor aardlek B (of aardlek B is defect, niet bestaand, etc).

Het is een beetje een gek/beun trucje, maar kan wel handig zijn om te testen

[ Voor 3% gewijzigd door timberleek op 20-09-2021 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimpdoggy
Dubbel check maar het tweede stopcontact is niet geaard. Als ik het goed begrijp ligt het dus aan de machine. Is het waar om een 8 jaar oude machine te laten repareren of is het einde oefening en tijd voor vervanging?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-10 10:47
Pimpdoggy schreef op maandag 20 september 2021 @ 16:59:
Dubbel check maar het tweede stopcontact is niet geaard. Als ik het goed begrijp ligt het dus aan de machine. Is het waar om een 8 jaar oude machine te laten repareren of is het einde oefening en tijd voor vervanging?
Dat hangt helemaal van de machine af. Sommige Miele's zou ik nog wel even naar kijken, Samsungs zou ik complimenteren dat ze 't toch zo lang hebben uitgehouden. Nou is 't geen rocket science, maar laat het wel doen door iemand die er wat van weet.

Dat de beveiliging nu heeft gewerkt houd niet in dat dat de volgende keer weer goed gaat. Je hebt zelf gemerkt hoe makkelijk het is om 'm in een ongeaard stopcontact te doen, zonder dat door te hebben.

Het kan ook van alles zijn. Kans is dat als je 'm een paar dagen laat staan, hij het opeens weer doet. Lekkage omdat er kleding tussen de rubbers is gekomen of omdat rubbers zijn uitgedroogd. Daarmee is de machine echter nog niet te vertrouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimpdoggy
Het is een indesit wasdroogcombinatie. Aanschaf was volgens mij 550. In dat opzicht respect voor de machine. Het gaat mij er meer dat als ik de machine vervang het probleem blijft bestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Pimpdoggy schreef op maandag 20 september 2021 @ 17:21:
Het is een indesit wasdroogcombinatie. Aanschaf was volgens mij 550. In dat opzicht respect voor de machine. Het gaat mij er meer dat als ik de machine vervang het probleem blijft bestaan.
Probeer eens een losse magnetron od op dit stopcontact, of stofzuiger

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
ongeaarde WCD gebruiken.. tja dan heb je gewoon 230V op het chassis van je Wasdroogautomaat..

op het geaarde WCD lekt de stroom via het aardcontact direct weg naar de aarde.. en je aardlek ziet dit verschil en schakelt de stroom uit...

grote kans dat je wasdroogautomaat wat water heeft gelekt binnen in en er nu iets nat is... als je lang genoeg wacht zou het kunnen zijn dat die het weer eens even doet.. maar ja.. als die lekt... doettie dat niet omdat het leuk vond om jou te plagen ;)

404 Signature not found

Pagina: 1