• cybercraft
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 27-05 18:14
Vrijdagochtend, just another ordinary day. Je gaat achter je bureau zitten, doet het deksel van je laptop open, en *KRAK*. Holy shit. Het scharnier aan de rechterkant van het scherm heeft het begeven.

Was dit mijn bejaarde budgetlaptop van 200 euries, die ik jarenlang dagelijks heen en terug van de uni sleepte? Nope.

Dit is een Lenovo Ideapad 5 15ARE05 van amper 10 maanden oud, nooit de kans gekregen mijn bureau te verlaten! 8)7

Schoolvoorbeeld garantie-gevalletje, zou je denken? Nou, daar denkt Lenovo anders over:
quote: Lenovo
Spijtig om te vernemen dat u bovenstaande problemen ervaart met uw laptop! Op een laptop verstrekt Lenovo 2 jaar lang fabrieksgarantie vanaf de aankoop.
De informatie aan de hand van het serienummer toont, dat deze in ieder geval nog loopt t/m 7 februari 2023:
[link]

Helaas is het zo bij fysieke schade zoals, breuken, barsten, druk- en vloeistofschade dat deze niet worden niet gedekt door deze Lenovo fabrieksgarantie zie ook pagina 2 van dit document:
https://download.lenovo.c...e_pdf/l505-0010-02_nl.pdf

Hier vindt u meer informatie over CID (Customer Induced Damage): https://support.lenovo.com/be/nl/solutions/ht104148
Gezien het bovenstaande dat u aangeeft dat u het rechterscharnier hoorde breken en de foto's die u stuurde, kan ik dus helaas geen reparatieverzoek kosteloos voor u indienen. U kunt wel nog met onze buiten garantie ondersteuning beheerd door Medion contact opnemen. Wanneer u hen het serienummer (MP1VLZNT) verstrekt kunnen zij u een prijsopgave geven om de laptop alsnog te repareren.

[enz enz]

Hopende u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

[naam medewerker]
Lenovo Technische Ondersteuning
Maar als ik pagina 2 van het gerefereerde document opensla, dan lees ik alleen:
Wat door deze Garantie niet wordt gedekt

Het volgende wordt niet door deze garantie gedekt:
  • Ononderbroken of foutloze werking van een product;
  • Verlies van, of schade aan uw gegevens veroorzaakt door een product;
  • Softwareprogramma's, ongeacht of deze bij het product zijn geleverd of naderhand zijn geïnstalleerd;
  • Storingen of schade voortvloeiend uit verkeerd gebruik, misbruik, een ongeval, aanpassing, een ongeschikte fysieke omgeving of gebruiksomgeving, natuurrampen, spanningspieken, onjuist onderhoud, of gebruik dat niet in overeenstemming is met hetgeen wordt beschreven in de productinformatie;
  • Schade die is veroorzaakt door een niet-geautoriseerde serviceprovider;
  • Storingen in, of schade veroorzaakt door, producten van derden, met inbegrip van producten die Lenovo op uw verzoek verstrekt bij, of inbouwt in, een Lenovo-product;
  • Technische of andere ondersteuning, zoals assistentie bij “Hoe kan ik”-vragen en vragen met betrekking tot de configuratie en installatie van het product;
  • Producten en onderdelen waarvan het identificatielabel is gewijzigd of verwijderd.
Valt enkel het openen en sluiten van het deksel van een laptop tegenwoordig al onder "schade voortvloeiend uit verkeerd gebruik"? Volgens mij klopt dit van geen kant.

Maar wat kan ik hieraan doen?

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07:47

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

Dus je hebt helemaal Lenovo niet om garantie benaderd maar je wijst je zelf al af op basis van hun eigen voorwaarden? Zou eerst je leverancier benaderen voor een oplossing. Das stap 1.
Als ze je om de oren gaan slaan met het verweer dat je zelf aan het opstellen bent gegaan is stap 2.

Ik klap trouwens mijn laptop nooit dicht sinds ik thuis werk, maar das een andere discussie.

[Voor 0% gewijzigd door Barrycade op 20-09-2021 21:14. Reden: Woordje niet ontbrak op kritische plek]

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Als de laptop zakelijk is, de laptop overdragen aan de interne IT afdeling en hen het laten uitzoeken.
Als het een consumenten aankoop is geweest, contact opnemen met de winkel waar je de overeenkomst mee hebt, die heeft het voor jou op te lossen, niet de fabrikant. Vervelende is dan wel dat de laptop 10 maanden oud is, waardoor in principe jij degene bent die moet bewijzen dat het een fabricagefout is ipv de winkel.

[Voor 22% gewijzigd door CH4OS op 20-09-2021 14:46]

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10:56

br00ky

Moderator Harde Waren
Schoone naar SF.

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11:34
Als je d laptop niet direct bij Lenovo gekocht hebt, dan moet je bij de verkoper aankloppen.
Die hoort 'garantie' onder conformiteit te leveren. Dat is in dit geval gratis reparatie of een vervangend model.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
CH4OS schreef op maandag 20 september 2021 @ 14:45:
Als de laptop zakelijk is, de laptop overdragen aan de interne IT afdeling en hen het laten uitzoeken.
Als het een consumenten aankoop is geweest, contact opnemen met de winkel waar je de overeenkomst mee hebt, die heeft het voor jou op te lossen, niet de fabrikant. Vervelende is dan wel dat de laptop 10 maanden oud is, waardoor in principe jij degene bent die moet bewijzen dat het een fabricagefout is ipv de winkel.
Gewoon eerst voorleggen bij de winkel dus. Na 6 maanden ligt de bewijslast inderdaad bij de consument maar het kan zomaar zijn dat de winkel gewoon goede service wil leveren.

Probleem is dat veel winkels de laptop gewoon doorschuiven naar de fabrikant en hun oordeel dan gewoon aannemen als waar en dan zit je toch terug bij Lenovo die de schade gaat beoordelen.

• cybercraft
Barrycade schreef op maandag 20 september 2021 @ 14:42:
Dus je hebt helemaal Lenovo om garantie benaderd maar je wijst je zelf al af op basis van hun eigen voorwaarden? Zou eerst je leverancier benaderen voor een oplossing. Das stap 1.
Als ze je om de oren gaan slaan met het verweer dat je zelf aan het opstellen bent gegaan is stap 2.
Ik had de laptop online besteld op de lenovo website en vanuit die website ook een support ticket ingediend. Maar de afhandeling van de aankoop en verzending gaat via Digital River, aldus de factuur. Ik zal hen maar eens benaderen, hopelijk levert dat iets op...
Ik klap trouwens mijn laptop nooit dicht sinds ik thuis werk, maar das een andere discussie.
Tja, het bergt zo gemakkelijker weg. Als ik vooraf geweten had dat dit al teveel belasting zou zijn voor een moderne laptop van ruim 600 euro, dan had ik dat natuurlijk achterwege gelaten :-(

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Je mag van een laptop sowieso verwachten dat het scharnier het langer uithoudt dan toen maanden, ongeacht of een ander anders doet. ;)

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 12:16

LankHoar

Langharig tuig

Mijn vrouw heeft sinds een half jaar dezelfde laptop (ook in dezelfde kleur, jeuj), maar dit is nog geen probleem geworden. Ze klapt deze ook dagelijks in en uit, soms meerdere keren per dag. Zie nog geen sporen die hier iets op duiden.

Bewijslast is lastig, die ligt bij jou. Maar zou gewoon aangeven wat je hier aangeeft: laptop is niet van de plaats geweest en klap deze enkel dagelijks dicht. Dit zou een laptop moeten kunnen, ongeacht prijsklasse, want dat is een basisfunctie van een laptop. Als zij dan zeggen dat dit user abuse is, kun je wijzen op de overig smetteloze staat van de laptop bijvoorbeeeld (indien dat zo is, en anders nog eens je eigen verhaal fact checken :P). Dit hoort gewoon niet.

Zijn er meer soortgelijke verhalen over dit model te vinden online? Dan sta je ook sterker dat het een fabricage fout is.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Meestal worden een aantal van de laptops toch gebruikt om tests mee te doen, zoals een durability test om te zien hoe lang het scharnier het uithoudt?

• cybercraft
Bedankt voor de behulpzame reacties, iedereen!

@LankHoar
Ja, in deze review op tweakers zijn twee anderen met hetzelfde probleem: productreview: Lenovo IdeaPad 5 15ARE05 (81YQ002BMH) review door marcel_tweakers

Daar wordt ook verwezen naar dit draadje, vol met soortgelijke ervaringen:
https://forums.lenovo.com...-p/5063546?page=3#5406975

Dit lijkt dus inderdaad een bekend eufel te zijn. Ik heb Digital River gemaild (alle andere contact-opties verwijzen allemaal naar de lenovo website waar ik het support ticket al had ingediend), en tot nu alleen een standaardantwoord ontvangen: ze streven er naar om binnen 3 dagen te reageren.

Intussen heb ik ook wat nuttige informatie gevonden over wettelijke garantie, en hoe dat precies werkt: https://www.consuwijzer.n...pot/wat-zijn-mijn-rechten

Recht hebben en recht krijgen zijn twee verschillende dingen natuurlijk, maar we zullen zien.

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Mja, je moet er wel rekening mee houden dat een scharnier een onderdeel is wat altijd onderhevig is aan slijtage en ook nog eens afhankelijk is van de manier waarop het gebruikt wordt door de klant (jij dus).

• NimRod1337
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:10
Scharnier moertje te strak aangedraaid vanaf fabriek => teveel spanning op de lcd bezel.

Deze scharnieren slijten ook niet zoals hierboven gemeld, zitten gewoon te strak gedraaid, daardoor is de spanning te hoog tijdens in- en uitklappen. Sterker nog als ze zouden slijten, dan gaan ze alleen maar soepeler, wat beter is.

Lijkt mij fabrieksfout. In/uitklappen lijkt mij een basis functie van een laptop. Suggereren dat je dat beter niet moet doen is irreëel en dan druk ik me netjes uit.

Het lijkt vreemd, maar als je scherm vrij stroef gaat op een nieuwe laptop moet dit eerst gefikst worden. Onderkant er af, met een 5mm sleuteltje scharnieren iets losser draaien, anders kan je hierop wachten.

[Voor 19% gewijzigd door NimRod1337 op 20-09-2021 16:12]

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

NimRod1337 schreef op maandag 20 september 2021 @ 16:04:
Deze scharnieren slijten ook niet zoals hierboven gemeld, zitten gewoon te strak gedraaid, daardoor is de spanning te hoog tijdens in- en uitklappen. Sterker nog als ze zouden slijten, dan gaan ze alleen maar soepeler, wat beter is.
Hoe je het wend of keert, het eeuwige leven heeft een scharnier niet, dus er is sprake van slijtage, daar doelde ik op. :)
Lijkt mij fabrieksfout. In/uitklappen lijkt mij een basis functie van een laptop. Suggereren dat je dat beter niet moet doen is irreëel en dan druk ik me netjes uit.
Dit lijkt mij ook ja.
Het lijkt vreemd, maar als je scherm vrij stroef gaat op een nieuwe laptop moet dit eerst gefikst worden. Onderkant er af, met een 5mm sleuteltje scharnieren iets losser draaien, anders kan je hierop wachten.
Tja, 'vrij stroef' is voor iedereen natuurlijk relatief en sommige gebruikers zullen misschien denken dat het zo hoort, omdat 'het al van begin af aan is'. Dus hoe weet je als consument dan of iets goed scharniert of niet? :) Ik ga er ook niet van uit dat @cybercraft's laptop de laatste is die met een defecte scharnier gerepareerd moet worden. ;)

• NimRod1337
CH4OS schreef op maandag 20 september 2021 @ 16:15:
[...]
Hoe je het wend of keert, het eeuwige leven heeft een scharnier niet, dus er is sprake van slijtage, daar doelde ik op. :)
Slijtage die totaal niet relevant is.

• NimRod1337
CH4OS schreef op maandag 20 september 2021 @ 16:15:

Tja, 'vrij stroef' is voor iedereen natuurlijk relatief en sommige gebruikers zullen misschien denken dat het zo hoort, omdat 'het al van begin af aan is'. Dus hoe weet je als consument dan of iets goed scharniert of niet? :) Ik ga er ook niet van uit dat @cybercraft's laptop de laatste is die met een defecte scharnier gerepareerd moet worden. ;)
Ik heb geen idee, ik weet wel dat het een vaak voorkomend probleem is, bij alle merken, voornamelijk consumenten laptops met kunststof behuizingen.

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

@cybercraft ik zou eens schermen met die bronnen die je gevonden hebt, dat dit veelvoorkomend is dus een zwak punt lijkt van het product, en je dus beroept op nonconformiteit.

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08:53
Ik heb er al twee van dit type moeten repareren. Dat scharnier kan inderdaad niet veel hebben.
Maar... Er is wel altijd een aanleiding. Bij ons een val en proberen te sluiten met iets tussen scherm en case.

Dat wil niet zeggen dat ik ze vertrouw. Die dingen zijn zo zwak, ik denk dat ze na twee jaar dagelijks gebruik ook best vanzelf kapot gaan.

Omdat er bij ons 2x een aanleiding was, ben ik de DIY weg op gegaan.
Reparatie niet makkelijk. Het scharnier zelf is in orde, maar de schroeven zijn met schroefdraad en al uit de topcase gebroken. Maar met een goed gevormd aluminium plaatje en M2 schroeven / moeren kun je 'm weer prima werkend krijgen. Tenminste, als de industrial look je bevalt.

• NimRod1337
@Nijn De scharnieren zelf zijn inderdaad niet zwak, zoals je zelf ook zegt, ze komen los van het plastic waar ze op gemonteerd zijn doordat het moertje te strak aangedraaid is. Of als er wat tussenkomt.

Ik gebruik hiervoor PU constructielijm of iets als T6000 zwart. Daar de scharnieren mee terug monteren. Daarvoor moet de laptop wel een dag of wat uit elkaar om te drogen. Redelijk dik lijmen. De scharnieren vervolgens zo afstellen dat ze net licht genoeg lopen. Eventueel druppeltje siliconen olie ertussen. Dan gebeurt het niet nog eens. Door de behuizingen schroeven kan ook, maar op nieuwe laptop zo zonde. Werkt wel net zo prima inderdaad.

• Angi666
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 11-01 17:37
Ik heb een zelfde schade aan mijn lenovo laptop van nog geen jaar oud.
Externe schade zeggen ze, oftewel zelf schuld, terwijl ik weet dat er echt niks mee gebeurd is. Hij werd slechts 1 keer buitenshuis gebruikt en in een degelijke laptoptas verplaatst. Is niet gevallen, gestoten of iets tussen gezeten... Maar de bewijslast ligt na 6 maanden bij de consument en je kan gewoon niet bewijzen dat het scharnier niet goed was :-(

Aangemeld bij *knip* webwinkel en zelfs mijn rechtsbijstandverzekering erbij gehaald. Maar webwinkel heeft uiteindelijk na onder protest akkoord te zijn gegaan met de kosten, mijn laptop ongerepareerd teruggestuurd. WaT een frustratie. Zit je 3 maanden zonder laptop en nog niks.

Ik ben wel benieuwd hoe TS dit inmiddels heeft opgelost?

[Voor 3% gewijzigd door Yorinn op 13-12-2021 11:55. Reden: Naam webwinkel verwijderd]

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Angi666 schreef op maandag 13 december 2021 @ 11:27:
Ik heb een zelfde schade aan mijn lenovo laptop van nog geen jaar oud.
Externe schade zeggen ze, oftewel zelf schuld, terwijl ik weet dat er echt niks mee gebeurd is. Hij werd slechts 1 keer buitenshuis gebruikt en in een degelijke laptoptas verplaatst. Is niet gevallen, gestoten of iets tussen gezeten... Maar de bewijslast ligt na 6 maanden bij de consument en je kan gewoon niet bewijzen dat het scharnier niet goed was :-(

Aangemeld bij [mbr]*knip* webwinkel[/] en zelfs mijn rechtsbijstandverzekering erbij gehaald. Maar [mbr]webwinkel[/] heeft uiteindelijk na onder protest akkoord te zijn gegaan met de kosten, mijn laptop ongerepareerd teruggestuurd. WaT een frustratie. Zit je 3 maanden zonder laptop en nog niks.

Ik ben wel benieuwd hoe TS dit inmiddels heeft opgelost?
3 maanden zonder laptop? Dan is je RVB ook wel aan het prusten lijkt me. Wat zeggen zij dat de volgende stap is? 3 maanden is zeker onredelijk lang, dus zou ontbinding al lang aan de orde zijn lijkt mij.

• Angi666
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 11-01 17:37
3 maanden zonder laptop? Dan is je RVB ook wel aan het prusten lijkt me. Wat zeggen zij dat de volgende stap is? 3 maanden is zeker onredelijk lang, dus zou ontbinding al lang aan de orde zijn lijkt mij.
die stelde voor om zelf een reparateur in te schakelen. oftewel verspilde moeite geweest :-(

• Stelliej
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 01-02 12:28
Cybercraft! Hoe is dit afgelopen? Bij mij is exact hetzelfde gebeurd, en mijn scherm is ook nog eens kapotgegaan erdoor. Word niet gerust van de verhalen over garantie etc.

• Jumpy_007
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 29-06 20:28
Lenovo IdeaPad 5 15ARE05 aankocht hier op 20/05/2021

Op 16/09/2021 Moederbord vervangen. (omdat toetsenbord/touchpad hangen bleef).

Op 18/10/2021 Geheugen defect, terug moederbord vervangen.

Op 21/12/2021 Laptop geeft verschillende random BSOD meldingen. Laptop volledig gewist en een clean install geïnstalleerd met Windows 11.

Op 19/01/2021 BSOD problemen blijven aanhouden, meerdere keren achter elkaar en verschillende bsod's. Terug aangemeld ter reparatie. Hierbij is de SSD vervangen.

Op 15/02/2022 de laptop terug ontvangen en gebruiksklaar gemaakt. De morgen die er op volgt doe ik de laptop open en deze crasht BSOD.... Als ik de laptop open doe start deze vanzelf op, zonder dat ik de powerbutton moet indrukken.

Morgen 28/02 ontvang ik de laptop terug van Lenovo support, ondertussen nog geen idee wat ze nu weer gedaan hebben. Dit heeft me ondertussen veel tijd, geld en moeite gekost.

8)7 |:(

Ligt dit dan aan de klant, de kwaliteit van deze laptop of hun ondersteuning?

Dit heb ik in al mijn jaren in IT nog nooit meegemaakt. Horror!

[Voor 7% gewijzigd door Jumpy_007 op 27-02-2022 12:51]

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

After Hours 'til Dawn

Modbreak:Dit is geen Lenovo-garantie-afhandelingstopic. Eigen ervaringen mogen dan ook achterwege blijven.

Gezien alles in de originele discussie wel is gezegd, doe ik dit topic op slot.

| After Hours | Dawn FM | After Life | Tweakers Discord |

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Google Pixel 7 Sony WH-1000XM5 Apple iPhone 14 Samsung Galaxy Watch5, 44mm Sonic Frontiers Samsung Galaxy Z Fold4 Insta360 X3 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee