Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloemstukje
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 24-09 09:37
Ik zit met een probleempje met de werkgever van een bekende, waarvan ik benieuwd ben hoe jullie er over denken. Ze werkt al een aantal jaar bij haar huidige werkgever, alles verder prima (goede werkgever, fijne relatie).
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Hierdoor krijgt ze natuurlijk ook minder verlofuren, wat ze van te voren wist. Verlofuren worden in een online portal bijgehouden en gaat grotendeels geautomatiseerd (bijschrijven van uren aan het begin van het jaar etc.)

Hier ontstaat ook het probleem; er zijn 1 januari dit jaar verlofuren bijgeschreven wat hoort bij 32 uur ipv 28 uur. Voor haar is het bijschrijven van de uren verder niet inzichtelijk; alleen je huidige aantal verlofuren is te zien. Nu (eind september) komt de werkgever hier achter, en stuurt een mail dat er per direct verlofuren zijn afgeschreven omdat ze 1 januari dus te veel heeft gekregen. Op zich logisch; ze heeft er geen recht op. Anderzijds wel erg vervelend omdat ze er pas zo laat achter komen. Ze heeft geen negatief saldo, dus geen echte problemen gelukkig. Er is wel een knullige situatie ontstaan, gezien ze nu geen uren meer heeft. Oplossing van de werkgever; maak maar extra uren, dan kun je weer vrij nemen. Ik vond het wel een vrij stugge houding, gezien het toch echt om een (administratieve)fout van de werkgever gaat die gecorrigeerd wordt.

Handelt de werkgever hier eigenlijk wel correct?

gewoon nee.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

Geen idee of het wettelijk klopt allemaal maar ik vind dit niet vreemd van werkgever. Er is duidelijk een stom foutje gemaakt in de administratie die nu recht wordt gezet.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
De werkgever handelt correct, gezien ze nooit recht heeft gehad op die uren. Die had ze ook op 1 januari kunnen controleren, dat doe ik zelf wel altijd. Viel het haar niet op dat ze evenveel kreeg als vorig jaar terwijl het minder had moeten zijn? Ze had prima zelf aan de bel kunnen trekken. Maar als je afwacht en uiteindelijk nu geen uren meer hebt omdat je er geen recht op hebt, tja. Niet het probleem van de werkgever lijkt mij.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22:23
Fout zit aan beide kanten. Is vast in overleg wel wat te regelen dat ze alsnog enkele extra uren kan opnemen dit jaar en die afgetrokken worden van volgend jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloemstukje
SmurfLink schreef op maandag 20 september 2021 @ 13:40:
De werkgever handelt correct, gezien ze nooit recht heeft gehad op die uren. Die had ze ook op 1 januari kunnen controleren, dat doe ik zelf wel altijd. Viel het haar niet op dat ze evenveel kreeg als vorig jaar terwijl het minder had moeten zijn? Ze had prima zelf aan de bel kunnen trekken. Maar als je afwacht en uiteindelijk nu geen uren meer hebt omdat je er geen recht op hebt, tja. Niet het probleem van de werkgever lijkt mij.
Had ze inderdaad zelf kunnen checken, klopt. Hoewel het systeem erg minimaal is (geen bij/afboekingen te zien, alleen je huidige saldo). Maar gezien ze toen net bevallen was van de kleine was daar destijds niet veel tijd / ruimte voor.
Philip Ross schreef op maandag 20 september 2021 @ 13:47:
Fout zit aan beide kanten. Is vast in overleg wel wat te regelen dat ze alsnog enkele extra uren kan opnemen dit jaar en die afgetrokken worden van volgend jaar?
Dat had zij ook verwacht inderdaad, helaas zijn ze echter geen centimeter te bewegen. Als ze verder correct handelen dan hoeven ze dat in principe dan ook niet, maar het getuigt wel van weinig empathie vond ik persoonlijk.

[ Voor 24% gewijzigd door Bloemstukje op 20-09-2021 13:57 ]

gewoon nee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:32
Knullig en vervelend, maar helaas. Ze had er geen recht op. Tip voor de toekomst altijd zelf bijhouden hoeveel uur je recht hebt en wat je opneemt.
Werkgevers kunnen eenmaal fouten maken net zoals werknemers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paitor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-01 12:37

Paitor

rages doen :P

Bloemstukje schreef op maandag 20 september 2021 @ 13:23:
Ik zit met een probleempje met de werkgever van een bekende, waarvan ik benieuwd ben hoe jullie er over denken. Ze werkt al een aantal jaar bij haar huidige werkgever, alles verder prima (goede werkgever, fijne relatie).
***members only***
Hierdoor krijgt ze natuurlijk ook minder verlofuren, wat ze van te voren wist. Verlofuren worden in een online portal bijgehouden en gaat grotendeels geautomatiseerd (bijschrijven van uren aan het begin van het jaar etc.)

Hier ontstaat ook het probleem; er zijn 1 januari dit jaar verlofuren bijgeschreven wat hoort bij 32 uur ipv 28 uur. Voor haar is het bijschrijven van de uren verder niet inzichtelijk; alleen je huidige aantal verlofuren is te zien. Nu (eind september) komt de werkgever hier achter, en stuurt een mail dat er per direct verlofuren zijn afgeschreven omdat ze 1 januari dus te veel heeft gekregen. Op zich logisch; ze heeft er geen recht op. Anderzijds wel erg vervelend omdat ze er pas zo laat achter komen. Ze heeft geen negatief saldo, dus geen echte problemen gelukkig. Er is wel een knullige situatie ontstaan, gezien ze nu geen uren meer heeft. Oplossing van de werkgever; maak maar extra uren, dan kun je weer vrij nemen. Ik vond het wel een vrij stugge houding, gezien het toch echt om een (administratieve)fout van de werkgever gaat die gecorrigeerd wordt.

Zal je toch het arbeidsrecht voor in moeten duiken. De werknemer had in ieder geval wel moeten weten dat er een X aantal vakantiedagen is waar ze recht op heeft en dat deze waarschijnlijk naar rato verminderd zouden worden. Dat er in de verwerking van een computersysteem dat achterliep,is slordig van de werkgever, maar de werknemer wist al logischerwijs dat ze minder dagen had. Dus kun je de werkgever daar niet helemaal verantwoordelijk houden.

Meestal zijn er drie oplossingen:

Dagen bijkopen
Wachten tot volgend jaar en dan minder dagen hebben
Overuren maken

Live Life to the Max | Kom op konijntje doe maar huppele wiebele

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bloemstukje
Juist, duidelijk zo :) dank voor jullie reacties en meedenken allemaal!
Paitor schreef op maandag 20 september 2021 @ 13:59:
[...]

Zal je toch het arbeidsrecht voor in moeten duiken. De werknemer had in ieder geval wel moeten weten dat er een X aantal vakantiedagen is waar ze recht op heeft en dat deze waarschijnlijk naar rato verminderd zouden worden. Dat er in de verwerking van een computersysteem dat achterliep,is slordig van de werkgever, maar de werknemer wist al logischerwijs dat ze minder dagen had. Dus kun je de werkgever daar niet helemaal verantwoordelijk houden.

Meestal zijn er drie oplossingen:

Dagen bijkopen
Wachten tot volgend jaar en dan minder dagen hebben
Overuren maken
Klopt, ze wist inderdaad dat ze minder zou krijgen. Maar gezien ze vlak voor het eind van het jaar bevallen is, was dat even aan de aandacht voorbij gegaan. En ze kan geen log zien van bij- en afboekingen, daarom was het ook ff misgegaan :)

gewoon nee.

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Bloemstukje schreef op maandag 20 september 2021 @ 13:51:

Dat had zij ook verwacht inderdaad, helaas zijn ze echter geen centimeter te bewegen. Als ze verder correct handelen dan hoeven ze dat in principe dan ook niet, maar het getuigt wel van weinig empathie vond ik persoonlijk.
Waarvoor moet de werkgever dan empathie voor hebben? Een medewerker die minder wilt werken, waar dat keurig voor geregeld wordt, die nu achteraf komt klagen dat haar verlofuren te laat zijn gecorrigeerd? Vervelend dat een foutje gemaakt wordt maar ze had nooit recht op die uren en heeft het zelf nooit gecontroleerd.

Waarom moet er meteen weer van alles gratis weggegeven worden omdat er een foutje gemaakt wordt?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Tsurany schreef op maandag 20 september 2021 @ 14:19:
Waarom moet er meteen weer van alles gratis weggegeven worden omdat er een foutje gemaakt wordt?
Waar zegt dat dat gratis zou moeten?

Als de werknemer later dit jaar nog iets heeft waarvoor ze eigenlijk vrij zou willen (en dan bedoel ik natuurlijk geen vakantie van vier weken), zou het netjes zijn van de werkgever als ze daar wat meer onbetaalde verlofuren voor toestaan. Dat kost ze zelf op zich niks. Maar ik vermoed dat ze dat inderdaad niet verplicht zijn. Dat ze met haar uren mag schuiven is op zich al een oplossing als er echt iets belangrijks is waar ze vrij voor wil.

[ Voor 8% gewijzigd door bwerg op 20-09-2021 14:33 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

bwerg schreef op maandag 20 september 2021 @ 14:32:
[...]

Waar zegt dat dat gratis zou moeten?

Als de werknemer later dit jaar nog iets heeft waarvoor ze eigenlijk vrij zou willen (en dan bedoel ik natuurlijk geen vakantie van vier weken), zou het netjes zijn van de werkgever als ze daar wat meer onbetaalde verlofuren voor toestaan. Dat kost ze zelf op zich niks. Maar ik vermoed dat ze dat inderdaad niet verplicht zijn. Dat ze met haar uren mag schuiven is op zich al een oplossing als er echt iets belangrijks is waar ze vrij voor wil.
Ze wilt meer uren, dat moet ergens vandaan komen. Het alternatief is inderdaad onbetaald verlof maar gaat ten koste van het salaris en als nu al overuren maken om verlof op te sparen een probleem is dan lijkt onbetaald verlof mij ook een probleem.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Tsurany schreef op maandag 20 september 2021 @ 14:37:
als nu al overuren maken om verlof op te sparen een probleem is dan lijkt onbetaald verlof mij ook een probleem.
Ik zie het verband tussen die twee niet. Het ene kost tijd, het andere kost geld. Genoeg mensen die het ene wel hebben en het andere niet.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:25
Bloemstukje schreef op maandag 20 september 2021 @ 13:51:
[...]

Had ze inderdaad zelf kunnen checken, klopt. Hoewel het systeem erg minimaal is (geen bij/afboekingen te zien, alleen je huidige saldo). Maar gezien ze toen net bevallen was van de kleine was daar destijds niet veel tijd / ruimte voor.
Dit is natuurlijk een beetje flauw excuus. De werkgever is vast ook heel druk geweest aangezien er nu pas achter komen.

Neemt niet weg dat iets meer flexibiliteit wel fijner was geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bloemstukje
Tsurany schreef op maandag 20 september 2021 @ 14:19:
[...]

Waarvoor moet de werkgever dan empathie voor hebben? Een medewerker die minder wilt werken, waar dat keurig voor geregeld wordt, die nu achteraf komt klagen dat haar verlofuren te laat zijn gecorrigeerd? Vervelend dat een foutje gemaakt wordt maar ze had nooit recht op die uren en heeft het zelf nooit gecontroleerd.

Ho wacht even, niemand klaagt. Ze klaagt er zelf sowieso niet over, maar toen ik het verhaal hoorde vond ik het een wat gemakkelijke houding van de werkgever om dan die verlofuren zo maar in te trekken. De minder uren werken is ouderschapsverlof, en dus onbetaald. Dat de werkgever dat netjes regelt is gewoon zoals het hoort. Ze kunnen het loon ook keurig administratief verwerken zodat er elke maand wat minder overgeboekt wordt (dat werd namelijk de eerste maand meteen al gecorrigeerd). Maar de verlofuren doen ze dan 9 maand later.

Een foutje is menselijk (hoewel in deze niet, hun systeem schiet gewoon tekort, hun woorden, niet de mijne). Alleen persoonlijk vind ik het wel zo netjes om dan even wat te overleggen. Zij maken een administratieve fout, en een oplossing hoeft dan niet altijd zo bot te zijn toch?
ybos schreef op maandag 20 september 2021 @ 15:07:
[...]

Dit is natuurlijk een beetje flauw excuus. De werkgever is vast ook heel druk geweest aangezien er nu pas achter komen.

Neemt niet weg dat iets meer flexibiliteit wel fijner was geweest.
Een te makkelijke conclusie dat dat een flauw excuus is. Ze heeft een aantal maand met de kleine in het ziekenhuis gelegen. Dan heb je wel andere dingen aan je hoofd dan je verlofuren checken, geloof me :)

[ Voor 23% gewijzigd door Bloemstukje op 20-09-2021 15:09 ]

gewoon nee.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Bloemstukje schreef op maandag 20 september 2021 @ 15:07:
[...]

Ho wacht even, niemand klaagt. Ze klaagt er zelf sowieso niet over, maar toen ik het verhaal hoorde vond ik het een wat gemakkelijke houding van de werkgever om dan die verlofuren zo maar in te trekken. De minder uren werken is ouderschapsverlof, en dus onbetaald. Dus dat de werkgever dat netjes regelt is gewoon zoals het hoort.
De werkgever heeft geen verlofuren ingetrokken, ze hebben die verlofuren nooit gegeven. Het enige wat ze gedaan hebben is de administratie gecorrigeerd omdat dit vorig jaar niet goed gegaan is. Werkneemster had dus nooit recht op deze uren.
Een foutje is menselijk (hoewel in deze niet, hun systeem schiet gewoon tekort, hun woorden, niet de mijne). Alleen persoonlijk vind ik het wel zo netjes om dan even wat te overleggen. Zij maken een administratieve fout, en een oplossing hoeft dan niet altijd zo bot te zijn toch?
Wat is er bot aan? Dat ze geen extra uren cadeau krijgt? Ze mag toch meer uren maken om later weer op te nemen, wat had jij anders willen zien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

Kan er ook niet bij dat het een botte oplossing is, sorry. Het is gewoon een jammere situatie waarin zowel werknemer als werkgever het beter hadden kunnen doen, maar dat ze het nu zo oplossen is gewoon doodnormaal. Het is denk ik ook niet heel raar dat er zo'n fout wordt gemaakt als iemand 32-uurs contract heeft maar er maar 28 van werkt en de rest opvult met onbetaald verlof. Heb wat dat betreft meer begrip voor de fout van de werkgever dan de werknemer die geen zicht op verlofuren heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloemstukje
Tsurany schreef op maandag 20 september 2021 @ 15:11:
[...]

De werkgever heeft geen verlofuren ingetrokken, ze hebben die verlofuren nooit gegeven. Het enige wat ze gedaan hebben is de administratie gecorrigeerd omdat dit vorig jaar niet goed gegaan is. Werkneemster had dus nooit recht op deze uren.

[...]

Wat is er bot aan? Dat ze geen extra uren cadeau krijgt? Ze mag toch meer uren maken om later weer op te nemen, wat had jij anders willen zien?
Ik denk dat je me verkeerd begrijpt. Ze wist aan de voorkant dat ze minder verlofuren krijgt, dus daar is natuurlijk geen discussie over.

Het gaat er om dat de boeking (logboek hoe je het noemen wilt) niet zichtbaar zijn, en door de periode in het ziekenhuis er niet duidelijk is hoeveel uren er over zijn. Je gaat er dan (wellicht onterecht) vanuit dat de online tool verder klopt. Dat het hersteld wordt is niet meer dan logisch; ze is echt geen typische werknemer die er een slaatje uit wil slaan, integendeel.

Ik vindt het wel vreemd dat de teller botweg op nul wordt gezet eind september, dat ze een kort mailtje krijgt; je verlofuren zijn hersteld om deze reden, als je online kijkt zie je dat je teller op (nagenoeg) 0 is gezet. Zonder overzichtje van de boekingen, duidelijkheid over hoeveel uren ze daadwerkelijk had moeten hebben etc. Gewoon een mail; fout is hersteld, daarmee klaar.

En als de teller op 0 staat hadden ze best wel even met een voorstel mogen komen om het even telefonisch te overleggen oid om te vragen of ze er niet mee in de problemen komt (denk aan uren lenen van het volgende jaar, iets in die richting). De kinderdagopvang is namelijk gesloten in de kerstvakantie, dus is het wel prettig als ze wat eerder wist dat ze geen dagen meer over had. Dat is het stukje empathie wat ik bedoel.

Toen haar ouderschapsverlof inging, en het loon de eerste maand na ingang nog het oude loon betrof, wisten ze het binnen 1 dag te corrigeren en moest ze het teveel betaalde loon per ommegaande terugbetalen ipv verrekenen met het komende loon. Wat ze ook netjes gedaan heeft.
Thomas schreef op maandag 20 september 2021 @ 15:18:
Kan er ook niet bij dat het een botte oplossing is, sorry. Het is gewoon een jammere situatie waarin zowel werknemer als werkgever het beter hadden kunnen doen, maar dat ze het nu zo oplossen is gewoon doodnormaal. Het is denk ik ook niet heel raar dat er zo'n fout wordt gemaakt als iemand 32-uurs contract heeft maar er maar 28 van werkt en de rest opvult met onbetaald verlof. Heb wat dat betreft meer begrip voor de fout van de werkgever dan de werknemer die geen zicht op verlofuren heeft.
Bij de overige vrouwelijke collega's is dat niet misgegaan. Het is een zorginstantie waar pak 'm beet 130+ vrouwen werken, waarvan (gok ik) 75% rond zwangerschapsleeftijd zit. Ze hebben wel eerder met dit bijltje gehakt :)

[ Voor 16% gewijzigd door Bloemstukje op 20-09-2021 15:46 ]

gewoon nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:54

dragonhaertt

@_'.'

Even los van de lopende discussie.
Staan verlofuren niet ook op een salarisstrook o.i.d. aangegeven?

Lijkt me nogal vreemd als de online omgeving, de enige plek waar de werknemer 'officieel' kan zien hoe veel verlofuren hij/zij nog heeft, zomaar aangepast kan worden zonder vriendelijk gesprek.

Het zou sowieso wel netjes zijn als de werkgever zijn hand in eigen boezem zou steken, en zou zeggen 'sorry, we fucked up'. Maar het is nu eenmaal al gebeurd en ook al gecommuniceerd.
Wat zou je concreet nu nog willen bereiken?

Je kan natuurlijk een gesprek starten en even aangeven dat je de communicatie rondom dit geval niet netjes vindt. Dan heb je twee opties, ze erkennen het (netjes) of ze negeren het. Wat zou je daarna graag willen?

Als je om de principekwestie een excuses wil, dan zou ik gewoon dat gesprek (netjes) aangaan. Als je daarnaast nog (onbetaald) verlof zou willen krijgen kan je dat daar natuurlijk ook aankaarten.

Als je niks probeert te bereiken dan zie ik het nut niet zo in van je hier nog veel zorgen over maken. Het is gebeurd, so be it. Nu weer lekker verder met je leven! oOo
Gefeliciteerd met de kleine *O*

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Bloemstukje schreef op maandag 20 september 2021 @ 15:43:

Het gaat er om dat de boeking (logboek hoe je het noemen wilt) niet zichtbaar zijn, en door de periode in het ziekenhuis er niet duidelijk is hoeveel uren er over zijn. Je gaat er dan (wellicht onterecht) vanuit dat de online tool verder klopt. Dat het hersteld wordt is niet meer dan logisch; ze is echt geen typische werknemer die er een slaatje uit wil slaan, integendeel.

Ik vindt het wel vreemd dat de teller botweg op nul wordt gezet eind september, dat ze een kort mailtje krijgt; je verlofuren zijn hersteld om deze reden, als je online kijkt zie je dat je teller op (nagenoeg) 0 is gezet. Zonder overzichtje van de boekingen, duidelijkheid over hoeveel uren ze daadwerkelijk had moeten hebben etc. Gewoon een mail; fout is hersteld, daarmee klaar.
En hoe reageerden ze toen ze die mail beantwoordde met of ze een overzichtje kunnen geven van haar verlofopbouw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloemstukje
dragonhaertt schreef op maandag 20 september 2021 @ 15:52:
Even los van de lopende discussie.
Staan verlofuren niet ook op een salarisstrook o.i.d. aangegeven?

Lijkt me nogal vreemd als de online omgeving, de enige plek waar de werknemer 'officieel' kan zien hoe veel verlofuren hij/zij nog heeft, zomaar aangepast kan worden zonder vriendelijk gesprek.

Het zou sowieso wel netjes zijn als de werkgever zijn hand in eigen boezem zou steken, en zou zeggen 'sorry, we fucked up'. Maar het is nu eenmaal al gebeurd en ook al gecommuniceerd.
Wat zou je concreet nu nog willen bereiken?

Je kan natuurlijk een gesprek starten en even aangeven dat je de communicatie rondom dit geval niet netjes vindt. Dan heb je twee opties, ze erkennen het (netjes) of ze negeren het. Wat zou je daarna graag willen?

Als je om de principekwestie een excuses wil, dan zou ik gewoon dat gesprek (netjes) aangaan. Als je daarnaast nog (onbetaald) verlof zou willen krijgen kan je dat daar natuurlijk ook aankaarten.

Als je niks probeert te bereiken dan zie ik het nut niet zo in van je hier nog veel zorgen over maken. Het is gebeurd, so be it. Nu weer lekker verder met je leven! oOo
Gefeliciteerd met de kleine *O*
Het is een bekende (collega van mijn vrouw) waar ik het voor vraag, niet mn eigen vrouw/kleine :D maar we hebben zelf ook net een kleine dus wellicht dat de situatie dan wat herkenbaarder is/ ik het me meer aantrek.

Ik zou het zelf wel een principekwestie vinden inderdaad en een excuus verwachten, en eventueel meedenken over een oplossing voor haar kerstvakantie. Salarisstrook weet ik niet of het daar opstaat, zou ze nog na kunnen kijken.
SmurfLink schreef op maandag 20 september 2021 @ 15:53:
[...]

En hoe reageerden ze toen ze die mail beantwoordde met of ze een overzichtje kunnen geven van haar verlofopbouw?
Werd niet inhoudelijk op gereageerd. Ze zeiden dat ze het gecontroleerd en hersteld hadden. Het klopt overigens wel gewoon, ze heeft 1 januari inderdaad teveel uren gekregen als we terugrekenen vanaf het jaar er voor. Ik verwacht dat als we er echt op staan wel een overzicht krijgen, maar dat het niet klopte is wel duidelijk in elk geval :)

gewoon nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Bloemstukje schreef op maandag 20 september 2021 @ 16:00:
[...]

Werd niet inhoudelijk op gereageerd. Ze zeiden dat ze het gecontroleerd en hersteld hadden. Het klopt overigens wel gewoon, ze heeft 1 januari inderdaad teveel uren gekregen als we terugrekenen vanaf het jaar er voor. Ik verwacht dat als we er echt op staan wel een overzicht krijgen, maar dat het niet klopte is wel duidelijk in elk geval :)
Dat is wel jammer. Ik zou het persoonlijk wel prettig vinden om dat overzicht gewoon in te kunnen zien. Wel apart dat dat niet mogelijk is bij die werkgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Admin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 28-09 20:02
Maar goed, ze is toch zelf ook redelijk nalatig geweest, je neemt in principe ook maar voor 28 ipv 32 uur per week verlof nu op, als je een weekje vrij neemt. Dus ze heeft gewoon daadwerkelijk al vrij veel vakantie opgenomen en daardoor haar saldo er doorheen gejast, dat is haar niet opgevallen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloemstukje
The_Admin schreef op maandag 20 september 2021 @ 16:01:
Maar goed, ze is toch zelf ook redelijk nalatig geweest, je neemt in principe ook maar voor 28 ipv 32 uur per week verlof nu op, als je een weekje vrij neemt. Dus ze heeft gewoon daadwerkelijk al vrij veel vakantie opgenomen en daardoor haar saldo er doorheen gejast, dat is haar niet opgevallen??
Met de sluiting van de KDV’s tijdens de Corona ging dat wel hard ja ;)

gewoon nee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Admin
Bloemstukje schreef op maandag 20 september 2021 @ 16:03:
[...]

Met de sluiting van de KDV’s tijdens de Corona ging dat wel hard ja ;)
Tjah, das vervelend, maar ook dan wordt je pooltje van verlofdagen niet ineens onuitputtelijk.

Als je voorheen 32 uur werkte en 5 weken vakantie per jaar had (25 dagen), dan was het totaal 800 uur, nu zou het dan 700 uur moeten zijn. Best al een verschil, maar normaliter heb je zelf toch ook wel een béétje een gevoel hoeveel je vrij kan nemen?

Het is een foutje van de werkgever, dat is duidelijk, en ik snap dat het vervelend voor je kennis is, maar ze heeft zelf ook niet bepaald moeite gedaan om zich ook maar enigszins in dat saldo te verdiepen, anders kwam dit al na maand 1 aan het licht, óf had ze zelf na een verlofuurtje of 644 weleens zoiets moeten hebben van 'oei, volgens mij moet het nu wel redelijk opraken, dit waren al 23 dagen verlof en ik heb er normaal maar 25.'

Hopen op coulance, dat lijkt me het enige, of inderdaad een voorstel om bij te kopen met een korting ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloemstukje
The_Admin schreef op maandag 20 september 2021 @ 16:07:
[...]

Tjah, das vervelend, maar ook dan wordt je pooltje van verlofdagen niet ineens onuitputtelijk.

Als je voorheen 32 uur werkte en 5 weken vakantie per jaar had (25 dagen), dan was het totaal 800 uur, nu zou het dan 700 uur moeten zijn. Best al een verschil, maar normaliter heb je zelf toch ook wel een béétje een gevoel hoeveel je vrij kan nemen?

Het is een foutje van de werkgever, dat is duidelijk, en ik snap dat het vervelend voor je kennis is, maar ze heeft zelf ook niet bepaald moeite gedaan om zich ook maar enigszins in dat saldo te verdiepen, anders kwam dit al na maand 1 aan het licht, óf had ze zelf na een verlofuurtje of 644 weleens zoiets moeten hebben van 'oei, volgens mij moet het nu wel redelijk opraken, dit waren al 23 dagen verlof en ik heb er normaal maar 25.'

Hopen op coulance, dat lijkt me het enige, of inderdaad een voorstel om bij te kopen met een korting ofzo.
Klopt zeker, zoiets had ze zelf inderdaad ook kunnen zien/nakijken. In haar situatie snap ik dat verlofuren op dat moment geen prio heeft gehad, maar soit. Voordat de kleine er was, heeft ze vrij weinig vrije uren opgenomen waardoor ze altijd al overschot had. Ik kan me er iets bij indenken dat je dan niet meteen grote vraagtekens neerzet als je dan een boel vrije dagen hebt. Vooral omdat het staat in de portal van de werkgever.

Maar goed, het is zoals het is. Het is altijd wel even goed om te weten wat je eigen plichten en rechten zijn in zo'n situatie. Stel dat de werkgever hierin wel anders had moeten handelen op wat voor manier dan ook, dan was het de moeite waard geweest om het gesprek even aan te gaan met de werkgever :). Vandaar ook dit topic.

gewoon nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Admin
Bloemstukje schreef op maandag 20 september 2021 @ 16:26:
[...]

Klopt zeker, zoiets had ze zelf inderdaad ook kunnen zien/nakijken. In haar situatie snap ik dat verlofuren op dat moment geen prio heeft gehad, maar soit. Voordat de kleine er was, heeft ze vrij weinig vrije uren opgenomen waardoor ze altijd al overschot had. Ik kan me er iets bij indenken dat je dan niet meteen grote vraagtekens neerzet als je dan een boel vrije dagen hebt. Vooral omdat het staat in de portal van de werkgever.

Maar goed, het is zoals het is. Het is altijd wel even goed om te weten wat je eigen plichten en rechten zijn in zo'n situatie. Stel dat de werkgever hierin wel anders had moeten handelen op wat voor manier dan ook, dan was het de moeite waard geweest om het gesprek even aan te gaan met de werkgever :). Vandaar ook dit topic.
Ik snap het, en ik speel een beetje advocaat van de duivel natuurlijk, want je werkgever had op dat moment in coronatijd misschien ook andere prio's dan z'n verlofadministratie ;)

Ik denk, en das vooral boerenverstand en zeker geen juridisch statement, dat het gewoon een gevalletje 'pech' is, en dat je hoogstens op basis van coulance kan hopen dat er nog eea mogelijk is. Dit lijkt me toch per definitie wel iets waar je als werknemer ook een zekere onderzoeks-/informatieplicht hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 01:02
The_Admin schreef op maandag 20 september 2021 @ 16:29:
Ik snap het, en ik speel een beetje advocaat van de duivel natuurlijk, want je werkgever had op dat moment in coronatijd misschien ook andere prio's dan z'n verlofadministratie ;)
Aangezien dat onderdeel van de salarisadministratie is, denk ik niet dat hij daarmee weg gaat komen.
Ik denk, en das vooral boerenverstand en zeker geen juridisch statement, dat het gewoon een gevalletje 'pech' is, en dat je hoogstens op basis van coulance kan hopen dat er nog eea mogelijk is. Dit lijkt me toch per definitie wel iets waar je als werknemer ook een zekere onderzoeks-/informatieplicht hebt.
Foutieve verlofadministratie is in beginsel voor kosten werkgever. Verder, maar dat is meer een gevalletje bij uit dienst gaan, voorziet de wetgever niet in enige voorziening om teveel genoten verlof terug te halen. Het is aan de werkgever om tijdig in te grijpen als iemand een negatief verlofsaldo heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:02
Tja, hoe integer is de werknemer in dit geval naar de werkgever. Ik weet hoeveel uur ik ieder jaar krijg, en als dit afwijkt, of gedurende het jaar iets niet correct wordt afgeschreven meld ik dat. Vertrouwen werkt twee kanten op.

Oplossing in plaats van meer werken, uren bijkopen. En ander in de min en laten verrekenen in toekomstige verlofuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:10

Barrycade

Through the...

Maar even in perspectief: fulltime zal iets van 25 dagen zijn,
bij 32 uur is dat iets van 20
en 28 uur werken zal 17,5 dag opleveren.

Dus het klinkt heel indrukwekkend "nu heeft ze geen dagen meer" maar ze had dus nog 2,5 dag staan.

Als ze die wil / moet opnemen is er weinig anders mogelijk dan meer werken, of onbetaald verlof aanvragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Lumics schreef op maandag 20 september 2021 @ 18:47:
Tja, hoe integer is de werknemer in dit geval naar de werkgever. Ik weet hoeveel uur ik ieder jaar krijg, en als dit afwijkt, of gedurende het jaar iets niet correct wordt afgeschreven meld ik dat.
Ik kan mij goed voorstellen dat als je in het ziekenhuis ligt met een kind en daar langere tijd verblijft, wat volgens TS het geval is, je niet geheel bezig bent met jouw verlofdagen.
Vertrouwen werkt twee kanten op.
En dat is hier de grap. De WG heeft het tot nu toe genoten vertrouwen beschadigd door een fout te maken, de kennis van TS vraagt nu om onderbouwing om het volgens de WG herstelde te kunnen controleren en dat weigert de WG vooralsnog. En gezien het feit dat zowel met salaris als verlofuren fouten zijn gemaakt, vind ik de vraag om verificatie niet eens heel raar. Wie zegt niet dat de tot nu toe afgeboekte verlofuren niet te veel zijn afgeboekt? Er zit 4 uur arbeidstijdverschil per week in. Als dat dan ook over een week is gerekend met verlof opnemen, kan het dus zomaar zijn dat ook daarin fouten zijn gemaakt en er teveel afgeboekt is, omdat er schijnbaar fouten in het systeem stonden.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Oplossing in plaats van meer werken, uren bijkopen. En ander in de min en laten verrekenen in toekomstige verlofuren.
Eerst nagaan wat er gebeurt is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MagniArtistique
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 16-09 06:35
Bloemstukje schreef op maandag 20 september 2021 @ 13:23:
***members only***

Je hebt hier te maken met goed werknemerschap. Een administratieve fout kan ook betekenen dat je ineens onverwachts 2000 euro extra salaris bijgeschreven krijgt. Kwestie van opletten en tijdig schakelen als je het constateert en er niet op hopen dat ze het niet gezien hebben.

Dat je vriendin niet aan de bel trok en dat er geen belletje ging rinkelen toen ze hetzelfde aantal uren aan verlof kreeg ondanks ouderschapsverlof komt een beetje achteloos over.

Het is makkelijk om in de slachtofferrol te kruipen maar bottomline is dat dit niet geëscaleerd was als ze wat meer doordrongen en doortastend zou zijn wanneer het aankomt op haar arbeidsvoorwaarden in relatie tot ouderschapsverlof.

[ Voor 4% gewijzigd door MagniArtistique op 22-09-2021 22:55 ]

• Pizza_Boom
MagniArtistique schreef op woensdag 22 september 2021 @ 22:52:
Je hebt hier te maken met goed werknemerschap. Een administratieve fout kan ook betekenen dat je ineens onverwachts 2000 euro extra salaris bijgeschreven krijgt. Kwestie van opletten en tijdig schakelen als je het constateert en er niet op hopen dat ze het niet gezien hebben.

Dat je vriendin niet aan de bel trok en dat er geen belletje ging rinkelen toen ze hetzelfde aantal uren aan verlof kreeg ondanks ouderschapsverlof komt een beetje achteloos over.
Je gaat er voor het gemak even aan voorbij dat zij met kind in het ziekenhuis lag?
Het is makkelijk om in de slachtofferrol te kruipen maar bottomline is dat dit niet geëscaleerd was als ze wat meer doordrongen en doortastend zou zijn wanneer het aankomt op haar arbeidsvoorwaarden in relatie tot ouderschapsverlof.
Het was ook niet geëscaleerd als de werkgever, nadat ze een fout hadden gevonden, even netjes alles nogmaals onder de loep genomen hadden. Jij hebt het over goed werknemersschap, dit valt ook onder goed werkgeversschap. Zeker omdat de werkneemster een langer verblijf in het ziekenhuis had.

En juist omdat er dus al eerder fouten zijn gemaakt, is het nu zaak alle bij en afschrijvingen goed te controleren. Wie zegt dat er niet ook nog meer fouten bij het afschrijven gemaakt zijn? Als ze 4 dagen in de week een uur minder is gaan werken (van 8 naar 7 uur), dat er niet gewoon telkens 8 uur afgeschreven is.
Pagina: 1