Luxaflex / Hunter Douglas Powerview i.c.m. Home Assistant

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cverbree
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 25-04 22:09
Ik ben bezig om een verbouwing te plannen van onze woonkamer. Ik ben opzoek naar raam decoratie die te automatiseren is. Aan de ahterkant hebben we een grote pui (+/- 6 meter breed) waar we gordijnen willen en aan de voorkant een raam in de keuken waar we horizontale lammel (luxaflex) willen. Tot nu toe heb ik voornamelijk de oplossing van Luxaflex Powerview gezien. Luxaflex heeft zowel gordijnen als horizontele lammelen. Van andere merken/oplossingen vind ik voornamelijk gordijn rails. Ik wil het liefst één systeem voor beide ramen. Het voordeel van Luxaflex is dat je de horizontale lammelen kan laten kantelen. Op dit moment gebruik ik nog Domoticz als home automation systeem. Van Home Assitant heb ik gezien dat er een add-in is voor Hunter Dougless / Luxaflex Powerview. Is er iemand dit ervaring heeft met deze oplossing. Ervaringen met andere oplossingen zijn ook welkom! :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 29-04 07:35
Je wilt dus jaloezieën hebben :+

Je zou ook eens bij andere merken kunnen kijken die somfy motoren gebruiken.

Luxaflex of wel hunter douglas. Heeft ook nog andere merken onderzich. Ook daar zou je kunnen kijken.

Somfy ivm thoma is tegenwording ook in HA te integreerden.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cverbree
Die dingen heten inderdaad jaloezieën :) Deze kan je omhoog/omlaag doen en kantellen. Ik lees op Internet dat er wel een Luxaflex PowerView plug-in is voor Home Assistant, maar dat deze geen tilt functionaliteit bevat. Ik zal ook eens kijken naar Somfy. Somfy is blijkbaar ook beschikbaar voor jaloezieën. Ik ken Somfy tot nu alleen van mijn zonnescherm die nog gebruik maakt van 433 Mhz. Blijft lastig al die standaarden in de wereld van home automation. Ik heb tot nu toe veel Z-Wave modules voor het schakelen van licht. Als je gaat kijken naar raam decoratie merk je dat het lastiger wordt. Gordijn relais zijn er wel i.c.m. Z-Wave. Voor jaloezieën zijn de oplossingen erg beperkt en kom je al snel uit bij o.a. Luxaflex. Luxaflex heeft weer zijn eigen systeem (PowerView) die lastig is te integreren met opensource domotica zoals Domoticz of Home Assistant. Ze ondersteunen weer wel de controllers van Fibaro. Verder hebben ze integratie met Apple HomeKit. Erg lastig. :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 04:33
Ik heb hier luxaflex powerview over de gehele breedte van mijn achterpui. Top Down Bottom Up plisse.

Dit stuur ik aan door een HTTP call te doen op de API van de powerview hub via een HC3 van Fibaro.

Fibaro adverteert met "ondersteuning voor powerview". Maar goed dat is voor de HC2, en stelt
eigenlijk niks voor. Ze hebben er een virtual device voor geknutseld (soort app) wat een en ander kan.

Voor de HC3 is er dus in principe niks, maar is simpel zelf te maken dus. Eigenlijk denk ik dat het voor
Domoticz of HA geen enkel probleem hoeft te zijn om te integreren. Misschien zelfs een betere keuze
aangezien de HC3 enkel nog maar Z-wave geactiveerd heeft. Geen 433/zigbee.

Buiten dat, het werkt hier perfect.

Stembediening via Alexa "open shades" etc.
Stem bevestiging via Alexa "opening shades" etc.
Bediening via knopjes in de muur.
Bediening via een APP op de telefoon.
Scene integratie op de HC3.
Lux sensor die zooi op positie zet bij veel zon (test ik nog)

PS: Bij het systeem wat ik hier heb hangen, spreek je scene's aan die je aanmaakt in de powerview software. Ik kan dus niet een commando "omhoog, stop, omlaag" sturen. Ik heb dus een 10tal scene's aangemaakt die ik op positie kan zetten. Dit kan volgens mij niet anders. Hoe dat zit met jaloezieën - tilt - etc. Weet ik niet zeker.
Ik vermoed niet veel anders. Werkt overigens goed genoeg als je het mij vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geertb
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 03-01-2024
Hebben jullie inmiddels al meer ervaring met Luxaflex Powerview?

Ik heb sinds kort 3x Luxaflex welke ik via de Powerview afstandsbediening bedien, welke ik wil gaan automatiseren. Daarvoor kan ik een Powerhub kopen, maar dan heb ik weer een kastje in huis. Ben beetje bang dat ik komende tijd allerlei hubs moet gaan sparen op deze manier.

Heb ook 2x Somfy (ook nog niet geautomatiseerd) dus zou liever richting 1 oplossing kijken, maar helaas nog niets gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cverbree
Ik heb sinds vorig jaar twee LuxaFlex producten in huis. 1x horizontale jalozieen en een gordijn. Beide werken prima. Voor de automatisering gebruik ik echter wel de PowerView hub van Luxaflex. Wel heb ik een integratie gemaakt tussen Home Assistant en de PowerView hub. Ik zou de automatisering vanuit Home Asisstant kunnen doen. Ik gebruik de integratie nu voornamelijk om de stand van mijn gordijn en jalozieen uit te lezen vanuit Home Assistant. Zo kan ik bevoorbeeld de tuin verlichting uitschakelen als de gordijen dicht zijn. Ik zie de lampen dan toch niet. Omdat mijn Home Assistant op een RPi3 niet altijd even stabiel/snel is hou ik de automatisering van mijn gordijnen voorlopig in de PowerView hub. Voor de integratie met Home Assistant heb je sowieso een hub nodig. Je ontkomt er dus niet aan om weer een extra hub aan te schaffen. Dat geldt overigens ook voor Somfy. Tenzij je een Somfy priducten heb met een RTS motor, dan kan je eventueel een RFXControl kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f3bruary
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 02-03 21:41
Is de Powerview motor alleen via Bluetooth te bedienen? Of kun je ook Zigbee gebruiken? Ben zelf nog nieuw in home automation, en zou dit graag werkend willen krijgen in Home Assistant. Maar via BT zou lastig zijn ivm afstand naar mijn homeserver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
f3bruary schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 22:03:
Is de Powerview motor alleen via Bluetooth te bedienen? Of kun je ook Zigbee gebruiken? Ben zelf nog nieuw in home automation, en zou dit graag werkend willen krijgen in Home Assistant. Maar via BT zou lastig zijn ivm afstand naar mijn homeserver.
Powerview heeft een eigen hubje, die verbind met je wifi. Vervolgens kan je dat integreren in je domotica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f3bruary
ppeterr schreef op zondag 10 december 2023 @ 07:21:
[...]

Powerview heeft een eigen hubje, die verbind met je wifi. Vervolgens kan je dat integreren in je domotica.
Yep, dat zag ik. Maar helaas kost die 230 EUR.... :(
En volgens mij gebruikt deze alsnog BT om te communiceren met de Luxaflex. Dus kan ik dan niet net zo goed een krachtige BT adapter kopen voor mijn HomeAssistant server? Die is 10x goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
f3bruary schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 15:49:
[...]

Yep, dat zag ik. Maar helaas kost die 230 EUR.... :(
En volgens mij gebruikt deze alsnog BT om te communiceren met de Luxaflex. Dus kan ik dan niet net zo goed een krachtige BT adapter kopen voor mijn HomeAssistant server? Die is 10x goedkoper.
Ik zie inderdaad dat sinds Mei dit jaar er Bluetooth 5.0 gebruikt wordt. Dit wist ik niet :)

Vraag mij af hoe "open" dit is, je zou eens de API moeten gaan doorspitten. Maar goed 230 euro, in vergelijk met de totale kosten om dit in je huis te hangen vallen wel mee dan. Hier draait het perfect, in Hass, en met een HC3. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f3bruary
ppeterr schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 15:54:
[...]

Ik zie inderdaad dat sinds Mei dit jaar er Bluetooth 5.0 gebruikt wordt. Dit wist ik niet :)

Vraag mij af hoe "open" dit is, je zou eens de API moeten gaan doorspitten. Maar goed 230 euro, in vergelijk met de totale kosten om dit in je huis te hangen vallen wel mee dan. Hier draait het perfect, in Hass, en met een HC3. Succes!
Thanks. Het lijkt er idd op dat ik die hub/gateway moet hebben voor HA. Enige alternatief is om een virtuele hub te ontwikkelen, zoals diyHue voor Hue Bridge. Of het is wachten op de volgende generatie Powerview.
Pagina: 1