Aanschaf Lenovo Ideapad 5 Pro: met AMD Ryzen 5 of 7?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anneke84
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 30-11-2023
Ik sta op het punt om een Lenovo Ideapad 5 pro aan te schaffen. Voor het bewerken van foto's met o.a. Photoshop en Lightroom vind ik vooral de kwaliteit van het scherm belangrijk. Ik heb begrepen dat de Ideapad 5 pro hieraan voldoet.
Er zijn op de site van Lenovo meerdere nieuwe modellen te koop, en ik wil gaan voor het model met 16GB geheugen en 512GB SSD. Hierbij kan ik dan nog kiezen tussen 2 AMD processors: de Ryzen 5 5600U en de Ryzen 7 5800U. Prijsverschil is ca 100 euro. Met 850 euro (na studentenkorting) komt de laptop met Ryzen 7 processor eigenlijk net boven mijn budget uit. Is dit naar jullie mening de 100 euro extra waard?

Wat ga je met je laptop doen?
voornamelijk studie, Netflix/Videoland en fotobewerking

Wat is je budget?
eigenlijk max 800 euro

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
af en toe, maar zeker niet vaak

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Lenovo heeft mijn voorkeur, ik heb nu 5 jaar lang een Lenovo gehad en dit is me zeer goed bevallen. Maar ik sta zeker open voor alternatieven.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13-10 19:45
Het prestatieverschil met alle cores aan het werk is ongeveer 20%. Je zal voor jezelf moeten uitmaken of dat verschil de 100 euro waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:42
Ik ben ook naar de Ideapad Pro aan het kijken, in mijn geval de 16 inch.

Mijn vriendin doet ook aan fotobewerking, vooral in Photoshop Elements en Albelli.

In Elements wordt wel gebruik gemaakt van meerdere cores, maar meestal is de bottleneck de trage single core snelheid van haar huidige laptop.

Zoals @LievenD aangeeft is het verschil maximaal 20% en dat is als alle 8 cores volledig gebruikt worden (en de cores niet beperkt worden door het maximale vermogen dat ze mogen verbruiken, wat bij de 8 core vaker zal zijn dan bij de 6 core).
Tot aan 6 cores is er nauwelijks verschil.

Bij gebruik van 1 core is het verschil nog geen 5%, onmerkbaar in de praktijk dus.

Ik zou lekker die € 100 in je zak houden.

Waar en hoe krijg je die studentenkorting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anneke84
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 30-11-2023
Ok, dan volstaat de laptop met AMD Ryzen 5 5600U voor mij. Bedankt voor de uitleg!

Ik twijfel eigenlijk ook nog tussen een 14 en 16 inch scherm. Alleen bij Lenovo zelf hebben ze van de Ideapad 5 Pro in 16 inch uitvoering maar 1 type, die ruim 1200 euro kost (o.a. vanwege AMD Ryzen 7 en 1TB SSD). Maar ze hebben dus niet een type met Ryzen 5, 16GB geheugen en 512GB SSD. Zou deze wellicht nog komen?

De studentenkorting krijg ik door in te loggen met een studentenaccount. Als je een studenten mailadres hebt van een onderwijsinstelling (deze heb ik vanwege een deeltijd studie) kun je hiermee een account aanmaken. Op de homepagina van Lenovo staat bovenin een link naar de studentenwinkel.