Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

3.5mm jack 5 polig rechtstreeks in mobo?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Ruud033
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23-05 12:33
Mijn vraag:
Past een 3.5mm 5 polige (TRRRS) jack plug rechtstreeks in de B550-f strix gaming Asus moederboard?

Een reguliere jack plug is 3 polig of 4 (4= met mic)

Relevante software en hardware die ik gebruik
  • b550-f strix asus moederboard
  • Harmonic dyne zeus koptelefoon
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
  • Googlen heel veel (niks gevonden)
  • Contact opgenomen met koptelefoon leverancier
  • Contact opgenomen met asus Nederland
  • Contact opgenomen met een reviewer
Mocht helaas allemaal niet baten. Geen reactie of een i
'ik weet het niet'

Wellicht heeft een tweaker er ervaring mee.

Beste antwoord (via dion_b op 22-09-2021 16:26)

• Ruud033
Update 2; Opgelost. Deze mag de archieven in. Wellicht handig voor de volgende tweaker die hiernaar zoekt.

Ik heb bericht gehad van Linsoul Audio support dat zij een adapter meeleveren naar 3,5mm single-ended output. Dat betekent een TRS adapter. (welke geschikt is voor mijn moederboard omdat het een standaard connector is).

Daarnaast heb ik dit gevonden en wat geleerd: https://www.moon-audio.co...ersus-balanced-connection

Blijkbaar kan je dus wel 'veilig' een verloop maken vanaf je unbalanced (TRS/3polig) moederboard naar een balanced (TRRRS/5polig)-headset.
Als je vanaf een balanced (TRRRS/5polig) bron gaat sturen, moet je daar géén TRS jack in steken, omdat je dan blijkbaar kortsluiting maakt wat de levensduur van je bron kan verkorten.

Ik ga dus gebruik maken van het verloopstuk naar 3,5mm TRS welke wordt meegestuurd.
Bedankt voor het meedenken voor degene die gereageerd heeft.

Alle reacties

• Japidoff
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-11 18:58
/vroeger/ stond in de manual van een mobo altijd de pinout van de connectoren... tegenwoordig niet meer?

enne...

passen? vast wel, maar wat verwacht je er van?

[ Voor 22% gewijzigd door Japidoff op 20-09-2021 10:25 ]

gang is alles

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

heuveltje

KoelkastFilosoof

Passen ja.
Maar ik ken eigenlijk geen moederbord dat trrrs ondersteund. dus ik zou niet weten waarom deze wel.
Waarschijnlijk heb je gewoon een verloop kabeltje nodig

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06:33

Theo

moederbord

De optie "plug in mobo steken en proberen" die is nog niet langsgekomen? Mogelijk dat de mic dan niet functioneel is.

7400 Wp op het dak

• Audi-Arjan
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:24

Audi-Arjan

★★★★★

En bel anders een verkoper van het bord op?

• Flamesz
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 08:43
Als je de handleiding checkt lijkt het niet eens 4 polig te doen, dan lijkt 5 polig me nogal sterk.

• Ruud033
Theo schreef op maandag 20 september 2021 @ 10:31:
De optie "plug in mobo steken en proberen" die is nog niet langsgekomen? Mogelijk dat de mic dan niet functioneel is.
Klopt ik heb namelijk de headset nog niet.
De mic is een andere ingang voor. Daarom ook geen onderdeel van de vraag.
Japidoff schreef op maandag 20 september 2021 @ 10:21:
/vroeger/ stond in de manual van een mobo altijd de pinout van de connectoren... tegenwoordig niet meer?

enne...

passen? vast wel, maar wat verwacht je er van?
Vroeger was het dus toch beter. Ik kan het niet vinden helaas.
Ik wil zonder extra kastjes versterkers etc. deze koptelefoon aansturen. Dat verwacht ik ervan. Qua impedance moet het kunnen alleen de 5 polige stekker is de vraag.

• Ruud033
Update :
Inmiddels contact gehad met asus support, maar zij geven enkel de route naar de bekende weg.
Geachte heer,

Bedankt voor uw email.

De plug zelf zal probleemloos passen echter TRRRS wordt verder niet ondersteund op een moederbord.

De poort zelf is alleen bedoelt voor geluid dus hiermee kunt u geen headset aansluiten welke bijvoorbeeld gebruik maakt van een enkele jack voor geluid en microfoon en dergelijke.

Met vriendelijke groet,
Pierre Kotlarski

Asus Holland Bv.
Daarna heb ik nog gemailed met dat hij wellicht mijn vraag niet goed begrepen had omdat ik vraag naar een 5-polige jack (niet 4).

Waarna ik kreeg:
Geachte heer,

Bedankt voor uw email.

Het betreft hier een simpele line out jack en meer ook niet. Combo plugs/ 4 polige plugs en dergelijke kunt u aansluiten, maar u kunt deze jack alleen gebruiken voor de standaard line out functie en meer ook niet.

Op pagina 2-14 van de handleiding wordt toegelicht hoe u deze poorten kunt gebruiken om bijvoorbeeld surround en dergelijke toe te passen.

Verder heb ik zelf en ook na enig onderzoek nog nooit een moederbord gezien met een combo/ 4 polige jack.
In andere woorden, ik ben niks verder. Ik wacht de reactie van linsoul audio nog even af. Als iemand een audiofiel kent dan graag naar dit topic verwijzen. Misschien heeft hij een antwoord.

Verder heb ik gezocht naar een verloop van TRRRS naar TRS maar die bestaat niet denk ik? Vreemd

Acties:
  • Beste antwoord

• Ruud033
Update 2; Opgelost. Deze mag de archieven in. Wellicht handig voor de volgende tweaker die hiernaar zoekt.

Ik heb bericht gehad van Linsoul Audio support dat zij een adapter meeleveren naar 3,5mm single-ended output. Dat betekent een TRS adapter. (welke geschikt is voor mijn moederboard omdat het een standaard connector is).

Daarnaast heb ik dit gevonden en wat geleerd: https://www.moon-audio.co...ersus-balanced-connection

Blijkbaar kan je dus wel 'veilig' een verloop maken vanaf je unbalanced (TRS/3polig) moederboard naar een balanced (TRRRS/5polig)-headset.
Als je vanaf een balanced (TRRRS/5polig) bron gaat sturen, moet je daar géén TRS jack in steken, omdat je dan blijkbaar kortsluiting maakt wat de levensduur van je bron kan verkorten.

Ik ga dus gebruik maken van het verloopstuk naar 3,5mm TRS welke wordt meegestuurd.
Bedankt voor het meedenken voor degene die gereageerd heeft.

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

heuveltje

KoelkastFilosoof

Ruud033 schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 13:43:
Update :
Inmiddels contact gehad met asus support, maar zij geven enkel de route naar de bekende weg.

[...]

Daarna heb ik nog gemailed met dat hij wellicht mijn vraag niet goed begrepen had omdat ik vraag naar een 5-polige jack (niet 4).

Waarna ik kreeg:

[...]

In andere woorden, ik ben niks verder. Ik wacht de reactie van linsoul audio nog even af. Als iemand een audiofiel kent dan graag naar dit topic verwijzen. Misschien heeft hij een antwoord.

Verder heb ik gezocht naar een verloop van TRRRS naar TRS maar die bestaat niet denk ik? Vreemd
hij beantwoord je vraag toch prima :?
Ze geven aan dat op het moederbord " Combo plugs" worden niet ondersteund.
als een gangbare 4 polige al niet werkt, dan werkt een 5 polige zeker niet.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• Ruud033
heuveltje schreef op donderdag 23 september 2021 @ 12:30:
[...]
hij beantwoord je vraag toch prima :?
Ze geven aan dat op het moederbord " Combo plugs" worden niet ondersteund.
als een gangbare 4 polige al niet werkt, dan werkt een 5 polige zeker niet.
For the record: helaas naar mijn idee doet hij dat niet. Je stelt dat het een combo (lees: audio en mic) plug is, echter is het alléén audio. Het is een 5 polige (TRRRS) (let op de 3st 'R'en) welke een gebalanceerde stereo output geeft.

Ik ben van mening dat het vergelijk dat je maakt appels met peren is. 4 en 5 polig dienen aparte functies. 4 polig is ontworpen voor unbalanced stereo+mic (zie je veel in gaming headset) maar 5 polig is voor hoogwaardige audio headphones.

Wat betreft combo, ik interpreteer combo als zijnde "een combinatie van 2 functies".
Mijn inziens was mij vraag gericht op 1 functie (stereo output) en daarom wordt mijn vraag niet beantwoord.

Ik heb zo het vermoeden dat er her en der kennis te kort schiet wat betreft deze materie. Vandaar ook denk ik de interpretatie verschillen.

Maar het maakt niet uit. Ik ben eruit. Inmiddels toch wat meer onderzoek gegaan omdat ik wou weten hoe dit nou zit in de praktijk. Wat blijkt is dat in de praktijk de moederboarden met TRS aan de achterkant zijn uitgerust en sommige cases aan de voorkant met TRRS. De 5 polige TRRRS komt alleen voor bij versterkers en XLR verloopstukken. Dan kom je alweer uit bij professionele audio apparatuur.

Ik dacht ik schrijf het wel van me af voor de archieven en de eerstvolgende tweaker.

Gr Ruud
Pagina: 1