Vraag

• Merellecht
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 15-07 21:35
Ik ben op zoek naar een laptop voor mijn ouders.
Ik kom uit op 2 laptops met een verschil van 50 euro.
Op een grotere harde schijf (512 vs 256 GB) na is het enige andere verschil de processor:
- de duurdere heeft een Ryzen 5 5500U aan boord
- de goedkopere heeft een Intel Core i3-1115G4 aan boord

Is er een groot verschil tussen de 2?
Ik zie dat de batterij in beide laptops dezelfde is. Is 1 van de processors merkelijk zuiniger bij laag gebruik (mail, internet,...). Geen gaming of fotobewerking nodig.

Bedankt!

Beste antwoord (via Merellecht op 20-09-2021 09:14)

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Om het eenvoudig te maken staan de kloksnelheid en daarmee ook het verbruik van beide processors niet vast (zie hier en hier), dus welke zuiniger is ligt aan wat de laptop-fabrikant ingesteld heeft. Maar het minimale en maximale vebruik van de CPU's zijn vergelijkbaar, dus als de fabrikant niet bewust één CPU heel energiezuinig heeft ingesteld en de ander niet, zal dat niet veel verschillen.

Het verschil is vooral dat de i3 per core wat sneller zal zijn, maar de i3 heeft maar 2 cores en de ryzen 6. In zware single-threaded applicaties (bijvoorbeeld gamen in spellen die niet goed schalen over meerdere cores) heeft de i3 daarmee een voordeel maar voor al het andere (o.a. multitasken, maar ook alle applicaties die goed schalen) is de ryzen een stuk krachtiger.

Energieverbruik bij laag verbruik zou bij beiden wel prima moeten zijn. De precieze verschillen zijn lastig vast te stellen, van dit soort CPU's zijn vaak weinig reviews/benchmarks van alleen de CPU zelf te vinden, vooral reviews van gehele laptops (die in meer opzichten verschillen).

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Om het eenvoudig te maken staan de kloksnelheid en daarmee ook het verbruik van beide processors niet vast (zie hier en hier), dus welke zuiniger is ligt aan wat de laptop-fabrikant ingesteld heeft. Maar het minimale en maximale vebruik van de CPU's zijn vergelijkbaar, dus als de fabrikant niet bewust één CPU heel energiezuinig heeft ingesteld en de ander niet, zal dat niet veel verschillen.

Het verschil is vooral dat de i3 per core wat sneller zal zijn, maar de i3 heeft maar 2 cores en de ryzen 6. In zware single-threaded applicaties (bijvoorbeeld gamen in spellen die niet goed schalen over meerdere cores) heeft de i3 daarmee een voordeel maar voor al het andere (o.a. multitasken, maar ook alle applicaties die goed schalen) is de ryzen een stuk krachtiger.

Energieverbruik bij laag verbruik zou bij beiden wel prima moeten zijn. De precieze verschillen zijn lastig vast te stellen, van dit soort CPU's zijn vaak weinig reviews/benchmarks van alleen de CPU zelf te vinden, vooral reviews van gehele laptops (die in meer opzichten verschillen).

• Merellecht
bwerg schreef op maandag 20 september 2021 @ 09:06:

Bedankt voor de heldere info. De Ryzen zoals ik al dacht de betere CPU. Vraag is nu enkel of dit (samen met de grotere harde schijf) zijn 50 euro extra waard is.

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Dat is subjectief. De i3 zal ook wel vlot aanvoelen, dus als je echt op het geld wil letten is de i3 misschien ook niet heel verkeerd. In de toekomst blijft de ryzen misschien wel wat sneller als je windows-installatie wat ouder wordt, een factor 3 aan cores is veel. Maar als tweaker zeg ik natuurlijk dat het die 50 euro helemaal waard is. :P

Oh, en ik zie dat je het hebt over "grotere harde schijf". Als dat ding daadwerkelijk echt een harde schijf bevat, zoek dan even verder naar een variant met een SSD, want dat gaat meer verschil maken dan de CPU - maar gezien de groottes die je noemt neem ik aan dat het al om SSD's gaat.

• Merellecht
bwerg schreef op maandag 20 september 2021 @ 09:19:
Dat is subjectief. De i3 zal ook wel vlot aanvoelen, dus als je echt op het geld wil letten is de i3 misschien ook niet heel verkeerd. In de toekomst blijft de ryzen misschien wel wat sneller als je windows-installatie wat ouder wordt, een factor 3 aan cores is veel. Maar als tweaker zeg ik natuurlijk dat het die 50 euro helemaal waard is. :P

Oh, en ik zie dat je het hebt over "grotere harde schijf". Als dat ding daadwerkelijk echt een harde schijf bevat, zoek dan even verder naar een variant met een SSD, want dat gaat meer verschil maken dan de CPU - maar gezien de groottes die je noemt neem ik aan dat het al om SSD's gaat.
Het gaat in beide gevallen inderdaad om een SSD.
Ik denk dat mijn ouders voor die 50 euro extra graag een snelle laptop zullen hebben, ook al zullen ze het (zeker in het begin) niet echt merken!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Ik ben van mening dat voor internet / mail gebruik door je ouders het niet uitmaakt (aanname: doorsnee ouders, geen tweakers). Zelfs de SSD groottes zal niet veel uitmaken bij dat gebruik. Ik zou meer kijken naar scherm: mat/glanzend, maximale helderheid (nits), toetsenbordverlichting. Dat maakt meer uit in de praktijk.

Ik doe office/internet en visual studio ontwikkeling op een Office .NET add-in en gebruik daarvoor een 5 jaar oude dual core i5-6200u met 256Gb en 8Gb RAM. Gaat prima! Beide CPUs die je aanhaalt zijn wel wat beter dan mijn 5 jaar oude i5...

Misschien krijg je nog wat meer feedback als je in je opening post de beide laptops even linked (naar de tweakers.net Pricewatch bijv.)

En check RAM, bij goedkopere uitvoeringen (ook met de i3) wil er nog wel eens 4Gb RAM inzitten.

Dito de Windowsversie, dat wil dan nog wel eens Windows 10S zijn en die kun je zelf omzetten naar een gewone Windows 10 versie (nb. boekenwijsheid).

[ Voor 19% gewijzigd door Boeryepes op 20-09-2021 16:15 ]

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Pagina: 1