Switch plaatsen voor nas

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevin000
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 29-10-2023
Mijn vraag

Ik heb nog maar pas een nas gekocht en dit werkt prima. Maar we gaan beginnen te bouwen en ik ga te weinig lan poorten op mijn modem met router hebben van proximus. Nu zou ik beneden en 1 slaapkamer, niko home op die 3 poorten willen zetten en op de 4de poort een kabel trekken naar de zolder en daar dan een switch opzetten om de rest te voorzien van netwerk en natuurlijk de nas.
Heeft het dan zin om 2 utp's aan te sluiten op de nazi's? Is dit goed? Of beter alle kabels in de meterkast laten komen en daar de switch zetten?

Maakt het uit welke switch?

Ik gebruik ook nog 3 deco`s, de hoofd deco komt op het verdiep, de andere beneden en zolder.

Al vast bedankt

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Waar je switch staat maakt niet heel veel uit, het gaat er vooral om wat handig is qua kabels trekken, en als je bijv. een 24-poorts gigabit switch koopt met actieve koeling dan wil je die niet in je woonkamer of slaapkamer hebben want die dingen klinken al snel alsof er een vliegtuig opstijgt.

Bedenk je dus eerst waar je kabels heen gaan, als je gemakkelijk één kabel naar zolder kan trekken en dan van daaruit weer terug naar beneden om overal in huis te komen is dat prima, maar als je meterkast centraal is en je daar ruimte genoeg hebt dan is dat mogelijk een logischere plek om je switch neer te zetten.

Qua switch zou ik wel meteen voor gigabit gaan, afhankelijk van wat je precies doet in huis zal 10Gb waarschijnlijk flink overkill zijn (en een factor 10 of meer duurder). Als je geen IP-camera's of andere PoE-apparatuur hebt dan heb je ook geen PoE-switch nodig.

Als je niks met VLANs e.d. wil doen dan kun je het beste voor een unmanaged switch gaan. Afhankelijk van budget zou je op V&A kunnen kijken, iets als deze zou meer dan voldoende moeten zijn voor thuis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Oon schreef op maandag 20 september 2021 @ 04:06:
Bedenk je dus eerst waar je kabels heen gaan…
En wat voor functie ze krijgen.

Wanneer je TV gaat kijken via netwerkkabels in je huis en bij de TV's in je huis een decoder krijgt van je provider is het belangrijk dat je een switch neemt waar IGMP-snooping op zit (klik de link voor een duidelijke uitleg hiervan). Een domme switch waar dat niet op zit zal problemen geven met de TV-streams. Dit kan nog steeds een unmanaged switch zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:58

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 30-09 22:56

M2M

medicijnman

Alle 5-poort switches van 15 euro ongeveer hebben allemaal dezelfde chipset, kunnen allemaal volledige gigabit snelheid rondswitchen en vreten nauwelijks stroom. En je kunt er veel aan elkaar knopen om je netwerk groter te maken.

-_-