Assassins creed - pickup in jaren - logische volgorde

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichD1011
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01:20
Ik heb voor het eerst in jaren weer eens een game-pc.
En na een aantal spellen (uit de "oudheid") te hebben gespeeld (Starcraft 1/2, oudere GTA's, borderlands ect ect) wil ik graag de assassins creed lijn oppakken...

ik ben in der tijd op de ps3 geloof ik blijven steken bij Brotherhood... maar kan mij er weinig meer van herinneren.

Het idee is om alle delen te gaan spelen (zal niet in 1x achter elkaar worden gok ik, daar zijn het er wat veel voor).

Maar wat is nu een logische volgorde om het in te spelen, om ook het verhaal goed te kunnen volgen?
kan ik deze link aanhouden? https://www.beyondvideoga...ect&utm_campaign=redirect (de lijst met de nummering van 1 t/m 16, niet de tijdlijn)

Andere informatie bronnen laten bijvoorbeeld Assassin’s Creed III: Liberation wel eens weg....

Nouja mocht een AC kenner hier even zijn licht op willen schijnen dan wordt dat op prijs gesteld! _/-\o_

[ Voor 3% gewijzigd door RichD1011 op 20-09-2021 02:04 ]

Beste antwoord (via RichD1011 op 29-09-2021 01:19)

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Ik heb een jaar of twee geleden nog eens alle spellen gespeeld, en de volgorde uit je link klopt wel. Dat is gewoon de volgorde waarin de spellen uit zijn gekomen, en ondanks dat ze e.e.a. aan time jumps doen is het overkoepelende verhaal daarmee wel chronologisch, wat m.i. belangrijker is.

Een paar dingen die belangrijk zijn:
Na Black Flag kwam Freedom Cry, standalone DLC maar speelt lekker weg en is maar een kort spel, zeker de moeite waard.
AC3 heeft een hele uitgebreide DLC, niet relevant voor de story maar toch ook wel heel leuk en niet super lang.
Liberation kun je inderdaad wel weglaten, dat was oorspronkelijk ook DLC die AC 3 zat, erg langdradig en voegt weinig toe.

Rogue heeft een paar belangrijke story beats voor het overkoepelende Assassins vs Templars verhaal, maar buiten de main story voelde het een beetje leeg en voegde het niet superveel toe.

De Chronicles spellen zijn leuk als je de comics ook leest, maar ik zou die alleen spelen als je je echt verveelt. Volgorde daarin maakt niet echt uit, en wanneer je ze tussen de andere spellen speelt ook niet.

De spellen zijn in chronologische volgorde uitgekomen omdat het 'modern day' verhaal leidend is, waar je binnen de Animus steeds een ander tijdperk bezoekt op zoek naar informatie. Alles t/m AC3 had ook echt modern day content, in Black Flag was het een soort van first-person walking simulator, en in Unity zelfs alleen maar cutscenes.
Daarmee wordt de volgorde van de spellen steeds minder belangrijk, en maakt het eigenlijk bar weinig uit in welke volgorde je de rest speelt. Origins en verder hebben het verhaal van de First Civilization ineens helemaal anders gemaakt, waarmee het echt een los stukje verhaal is dat ook afgezonderd van de rest nog goed te volgen is.

In ieder geval veel plezier, en ik zou zeggen hou ons op de hoogte van hoe het gaat!

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

Ik heb een jaar of twee geleden nog eens alle spellen gespeeld, en de volgorde uit je link klopt wel. Dat is gewoon de volgorde waarin de spellen uit zijn gekomen, en ondanks dat ze e.e.a. aan time jumps doen is het overkoepelende verhaal daarmee wel chronologisch, wat m.i. belangrijker is.

Na Black Flag kwam Freedom Cry, standalone DLC maar speelt lekker weg en is maar een kort spel, zeker de moeite waard.
AC3 heeft een hele uitgebreide DLC, niet relevant voor de story maar toch ook wel heel leuk en niet super lang.
Liberation kun je inderdaad wel weglaten, dat was oorspronkelijk ook DLC die AC 3 zat, erg langdradig en voegt weinig toe.

Rogue heeft een paar belangrijke story beats voor het overkoepelende Assassins vs Templars verhaal, maar buiten de main story voelde het een beetje leeg en voegde het niet superveel toe.

De Chronicles spellen zijn leuk als je de comics ook leest, maar ik zou die alleen spelen als je je echt verveelt. Volgorde daarin maakt niet echt uit, en wanneer je ze tussen de andere spellen speelt ook niet.

De spellen zijn in chronologische volgorde uitgekomen omdat het 'modern day' verhaal leidend is, waar je binnen de Animus steeds een ander tijdperk bezoekt op zoek naar informatie. Alles t/m AC3 had ook echt modern day content, in Black Flag was het een soort van first-person walking simulator, en in Unity zelfs alleen maar cutscenes.
Daarmee wordt de volgorde van de spellen steeds minder belangrijk, en maakt het eigenlijk bar weinig uit in welke volgorde je de rest speelt. Origins en verder hebben het verhaal van de First Civilization ineens helemaal anders gemaakt, waarmee het echt een los stukje verhaal is dat ook afgezonderd van de rest nog goed te volgen is.

In ieder geval veel plezier, en ik zou zeggen hou ons op de hoogte van hoe het gaat!

• RichD1011
Oon schreef op maandag 20 september 2021 @ 02:50:

Fantastisch! dank voor je antwoord.

AC 1 inmiddels klaar, mijn geheugen laat mij niet in de steek, kon nog vrij goed anticiperen wat er wanneer ging gebeuren ;)

• Oon
  • Niet online

Oon

RichD1011 schreef op woensdag 29 september 2021 @ 01:22:
[...]

Fantastisch! dank voor je antwoord.

AC 1 inmiddels klaar, mijn geheugen laat mij niet in de steek, kon nog vrij goed anticiperen wat er wanneer ging gebeuren ;)
Ben wel benieuwd wat je er van vond dan!

Ik was blij verrast toen ik na jaren AC 1 weer eens opnieuw speelde, want dat spel is toch wel echt machtig mooi en een technische hoogstand voor die tijd. De kwaliteit van het geluid was een beetje minder, vooral in cutscenes was dat wel storend, maar verder was de muziek en de algehele sfeer super imo. Ook de combat is een van de beste in de hele serie als je het mij vraagt, want als je de timing goed krijgt voelt het echt super, ondanks dat er maar twee hele moves zijn. Geen instant counter zoals in de spellen erna, maar wel een mooie parry-optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichD1011
Oon schreef op woensdag 29 september 2021 @ 02:31:
[...]

Ben wel benieuwd wat je er van vond dan!

Ik was blij verrast toen ik na jaren AC 1 weer eens opnieuw speelde, want dat spel is toch wel echt machtig mooi en een technische hoogstand voor die tijd. De kwaliteit van het geluid was een beetje minder, vooral in cutscenes was dat wel storend, maar verder was de muziek en de algehele sfeer super imo. Ook de combat is een van de beste in de hele serie als je het mij vraagt, want als je de timing goed krijgt voelt het echt super, ondanks dat er maar twee hele moves zijn. Geen instant counter zoals in de spellen erna, maar wel een mooie parry-optie.
Hoogstandje was het in der tijd zeker! naar mijn idee was het ps3/xbox360 tijdperk zeer vooruitstrevend wat dat aangaat... daarna niet meer zo meegemaakt.

Geluid viel mij ook al op, maar kan ik mee leven.

Heb nu een paar uurtjes in AC 2 zitten, en hoewel de combat daar wat uitgebreider is vind ik die van AC 1 er wel superieur aan.

Verder vind ik AC 1 vrij kort... je kan alle collectables verzamelen maar dat heeft in AC 1 iig geen toegevoegde waarde... je kan per doelwit ook alle informatie verzamelen (alle pickpockets, roofruns ect) maar ook dat heeft weinig toegevoegde waarde m.i... wellicht ben ik ook wat sneller door de game gerushed omdat ik het verhaal eigenlijk nog wel kon dromen (AC 1 in der tijd zeker een keer of 5 helemaal voltooid, waarvan ook 1x met alle collectables).

Afijn nu dus met AC 2 bezig, en volgens mij heb ik deze in der tijd maar 2x voltooid.

Heb jij de games trouwens op keyboard/mouse of controller gespeeld? heb keyboard mouse even geprobeerd maar daarna toch maar met een Xbox one controller aan de slag gegaan... wat overigens bij AC 1 & 2 nog wel wat moeite kostte om aan de praat te krijgen... hopelijk dat dit beter wordt in de opvolgende delen.

[ Voor 8% gewijzigd door RichD1011 op 30-09-2021 22:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

RichD1011 schreef op donderdag 30 september 2021 @ 22:50:
[...]

Hoogstandje was het in der tijd zeker! naar mijn idee was het ps3/xbox360 tijdperk zeer vooruitstrevend wat dat aangaat... daarna niet meer zo meegemaakt.

Geluid viel mij ook al op, maar kan ik mee leven.

Heb nu een paar uurtjes in AC 2 zitten, en hoewel de combat daar wat uitgebreider is vind ik die van AC 1 er wel superieur aan.

Verder vind ik AC 1 vrij kort... je kan alle collectables verzamelen maar dat heeft in AC 1 iig geen toegevoegde waarde... je kan per doelwit ook alle informatie verzamelen (alle pickpockets, roofruns ect) maar ook dat heeft weinig toegevoegde waarde m.i... wellicht ben ik ook wat sneller door de game gerushed omdat ik het verhaal eigenlijk nog wel kon dromen (AC 1 in der tijd zeker een keer of 5 helemaal voltooid, waarvan ook 1x met alle collectables).

Afijn nu dus met AC 2 bezig, en volgens mij heb ik deze in der tijd maar 2x voltooid.

Heb jij de games trouwens op keyboard/mouse of controller gespeeld? heb keyboard mouse even geprobeerd maar daarna toch maar met een Xbox one controller aan de slag gegaan... wat overigens bij AC 1 & 2 nog wel wat moeite kostte om aan de praat te krijgen... hopelijk dat dit beter wordt in de opvolgende delen.
Helemaal mee eens, AC1 was inderdaad wat kort en veel dingen waren optioneel en hadden nagenoeg geen impact op de story.

Ik heb een deel van de spellen met controller gespeeld (Steam controller in mijn geval), maar de oudere spellen op PC zijn hier niet voor gemaakt. Ik kon met mijn Steam controller e.e.a. zelf mappen om het beter te maken, maar waar de nieuwere spellen gewoon naar hun console control scheme switchen was dat t/m Revelations niet het geval.

Uiteindelijk zijn ze met AC3 en daarna steeds meer gaan focussen op ranged combat, dus daar speel ik helemaal met muis en toetsenbord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CoeliJoeli
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 26-09 12:23

CoeliJoeli

Gamer

Ik ben gisteren ook begonnen met AC 1. Doel is wel om ze allemaal achter elkaar te spelen haha. Kijken of me dat lukt.

Verder ben ik ook vrij verrast met wat AC 1 te weeg heeft gebracht obv techniek en graphics. Zit er weer helemaal in en kijk uit naar het verhaal

Twitch.tv/coelijoeli

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichD1011
CoeliJoeli schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 11:22:
Ik ben gisteren ook begonnen met AC 1. Doel is wel om ze allemaal achter elkaar te spelen haha. Kijken of me dat lukt.

Verder ben ik ook vrij verrast met wat AC 1 te weeg heeft gebracht obv techniek en graphics. Zit er weer helemaal in en kijk uit naar het verhaal
Nouja 16 games uit dezelfde reeks in 1x achter elkaar... denk dat het op ten duur tegen gaat staan :)

Verschilt natuurlijk ook een beetje hoe je het wil doen: ram je door alle main story missions heen of doe je ook nog veel van de optionele zaken...in het 1e geval ben je er relatief vlot doorheen gok ik, in het 2e geval ben je echt nog wel even bezig en ligt het “ik sla het over want duurt me allemaal te lang” op de loer :Y

[ Voor 4% gewijzigd door RichD1011 op 04-10-2021 04:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoeliJoeli

CoeliJoeli

Gamer

Ik ga enkel de main story door. Dus dat valt inderdaad mee. Heb nu ongeveer 6 uur in AC zitten en heb 5/9 targets. Moet zeggen dat de directors edition missies best wel goed zijn. Meer variatie dan in het orgineel

Twitch.tv/coelijoeli

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AntiChrist7
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 28-09 01:08
Be benieuwd naar je finale ranking. Heb voor mezelf eens een lijstje gemaakt naar aanleiding van dit topic (heb wel Cronicles games+ liberation genegeerd. heb ze wel gespeeld en waren ok, aar voelden niet echt verbonden met de main series). Van slechtst naar best in mijn mening (zonder spoilers denk ik):

AC Unity - slechte launch, slechte engine en mechanics. Maakt ook veel te weinig gebruik van de setting, en overkoepelend verhaal is irrelevant.

AC Syndicate - beetje zelfde als hierboven. Geen slechte launch, maar zelfde engine en nog irrelevanter verhaal. De hoofd templar is niet eens een echt historisch persoon....

AC1 - Niet perse slecht, maar natuurlijk enorm gedateerd nu

AC2 - zelfde als hierboven

AC Revelations - Beetje onbevredigend einde van de Ezio trilogie (Revelations klopt echt niet als titel), al bij al leuk

AC Oddyssey - in het algemeen wel goed, maar de dlc was verhalend een puinhoop, en teveel gedoe ook met gear. Vond de voice acting ook nogal laag niveau vergeleken met de rest

AC Rogue - ondergewaardeerd vind ik persoonlijk. Niet alleen een frisse insteek, maar tenminste ook wat troost tijdens de magere AC-unity periode :)

AC3 - Connor krijgt niet veel liefde, maar ja, probeer zelf maar eens de schoenen van Ezio te vullen. Zijn verhaal is wss het tragische van alle main characters, De dlc was fantastisch trouwens.

AC Origins - hele goeie reboot met een schitterende setting

AC Valhalla - Sterk verhaal na de puinhoop van Oddyssey, goede soundtrack en gameplay. Enkel miss iets te grote gameworld.

AC IV Black Flag - Laatste game in de oude engine, en natuurlijk pure fun. Goede setting, goede gameplay. Was ook de laatste game die de competitieve MP had, die ik schitterend vond.

AC Brotherhood - Had goeie setting en introduceerde een hoop goeie mechanics (en natuurlijk de MP). De da Vinci missies zijn denk ik favorieten van iedereen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoeliJoeli

CoeliJoeli

Gamer

Is de dlc voor Revelations (iets dat met subject 16 te maken heeft) relevant voor het verhaal?

Twitch.tv/coelijoeli

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntiChrist7
CoeliJoeli schreef op maandag 1 november 2021 @ 09:38:
Is de dlc voor Revelations (iets dat met subject 16 te maken heeft) relevant voor het verhaal?
Er is wat achtergrond over Desmond en S16,en een onthulling over Lucy, maar ik denk dat er in AC3 op wordt gealludeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoeliJoeli

CoeliJoeli

Gamer

AntiChrist7 schreef op maandag 1 november 2021 @ 09:45:
[...]

Er is wat achtergrond over Desmond en S16,en een onthulling over Lucy, maar ik denk dat er in AC3 op wordt gealludeerd.
Bedankt voor de informatie! Ik zal het wel gaan spelen, aangezien ik vrij snel door Revelations ga. Tot nu toe geniet ik meer van de games dan tijdens release. Denk dat ik het meer waardeer nu ik ouder ben haha

Twitch.tv/coelijoeli

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichD1011
Inmiddels bijna klaar met Brotherhood.. althans moet nog even van 60% naar 75% synchronisatie zien te komen om de laatste Christina missies vrij te krijgen.

2 was wel een hele sprong vooruit op 1, van 2 naar Brotherhood merkte ik persoonlijk een stuk minder van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntiChrist7
RichD1011 schreef op maandag 1 november 2021 @ 10:12:
Inmiddels bijna klaar met Brotherhood.. althans moet nog even van 60% naar 75% synchronisatie zien te komen om de laatste Christina missies vrij te krijgen.

2 was wel een hele sprong vooruit op 1, van 2 naar Brotherhood merkte ik persoonlijk een stuk minder van.
Moet je in perspectief bekijken he. Ik vind brotherhood persoonlijk de beste uit de series. Maar er zat ook veel minder tijd tussen AC2 en brotherhood, dan tussen AC1 en AC2.

Je hebt de MP die erbij is gekomen, nieuwe combatsysteem (niet meer enkel counteren) en nog andere leuke dingen zoals de Da Vinci oorlogmachines en de brotherhood minigame.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichD1011
AntiChrist7 schreef op maandag 1 november 2021 @ 13:40:
[...]

Moet je in perspectief bekijken he. Ik vind brotherhood persoonlijk de beste uit de series. Maar er zat ook veel minder tijd tussen AC2 en brotherhood, dan tussen AC1 en AC2.

Je hebt de MP die erbij is gekomen, nieuwe combatsysteem (niet meer enkel counteren) en nog andere leuke dingen zoals de Da Vinci oorlogmachines en de brotherhood minigame.
Zeker! Maar ik ben niet degene die vraagt om zo snel mogelijk game na game eruit te persen.
Net als COD bijvoorbeeld... is toch niet leuk meer? elke jaar een game eruit rammen.

Heb liever dat men de tijd neemt om elke game zeer uniek en een grote verbetering op het vorige deel te maken. Kijk je hoeft het ook weer niet zo bont te maken als Rockstar met zijn GTA (dat duurt dan wel weer extreem lang) :P

Hoewel Brotherhood zeker zijn +'en had op AC II vond ik zelf AC II verhoudingsgewijs beter.
Maargoed we gaan nu naar het volgende deel dus kijken wat dat brengt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieks
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 25-09 14:45
RichD1011 schreef op maandag 8 november 2021 @ 20:23:
[...]

Zeker! Maar ik ben niet degene die vraagt om zo snel mogelijk game na game eruit te persen.
Net als COD bijvoorbeeld... is toch niet leuk meer? elke jaar een game eruit rammen.

Heb liever dat men de tijd neemt om elke game zeer uniek en een grote verbetering op het vorige deel te maken. Kijk je hoeft het ook weer niet zo bont te maken als Rockstar met zijn GTA (dat duurt dan wel weer extreem lang) :P

Hoewel Brotherhood zeker zijn +'en had op AC II vond ik zelf AC II verhoudingsgewijs beter.
Maargoed we gaan nu naar het volgende deel dus kijken wat dat brengt!
Een "pick up where you left off" :*)

Vanaf ACIII slaan ze een andere weg in, dus ik denk dat je het wel kan waarderen. Zeker het "2e deel" van de game!

Mag ik vragen op welk platform je speelt en waar je de games weghaalt? Ik word hier zelf namelijk ook enthousiast van! :D

[ Voor 3% gewijzigd door Frieks op 30-11-2021 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoeliJoeli

CoeliJoeli

Gamer

Ik voel een Assassins Creed topic aankomen :)

Twitch.tv/coelijoeli

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichD1011
Frieks schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 10:49:
[...]

Ik denk dat je Brotherhood meer moet zien als een soort dlc van ACII ;)
Een "pick up where you left off" :*)

Vanaf ACIII slaan ze een andere weg in, dus ik denk dat je het wel kan waarderen. Zeker het "2e deel" van de game!

Mag ik vragen op welk platform je speelt en waar je de games weghaalt? Ik word hier zelf namelijk ook enthousiast van! :D
DLC... weet niet of je een totaal andere spelwereld van een dergelijk formaat als DLC moet beschouwen.

Ja ik ben ook zeer benieuwd naar ACIII, maargoed ben nu nog door het laatste deel van het Ezio tijdperk (Revelations) aan het gaan. moet zeggen dat de setting (het meer Arabische, net als in AC1) mij meer aanstaat dan het Zuid-Europese Italië van de vorige 2 delen.

Ik speel op PC:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i7-11700 Boxed€ 344,85€ 344,85
1MoederbordenASUS TUF Gaming B560-PLUS WIFI€ 157,-€ 157,-
1VideokaartenMSI GeForce RTX 3070 Ti SUPRIM X 8G€ 1.581,32€ 1.581,32
1BehuizingenFractal Design Meshify 2 Compact Black Solid€ 109,90€ 109,90
1MonitorenASUS TUF Gaming VG259Q Zwart€ 245,87€ 245,87
1ProcessorkoelingEnermax ETS-T50 AXE€ 43,21€ 43,21
1Geheugen internKingston HyperX Predator HX432C16PB3K2/16€ 92,95€ 92,95
1VoedingenCorsair RM850x (2021) Zwart€ 132,75€ 132,75
1Solid state drivesWD Blue SN550 1TB (WDS100T2B0C)€ 79,90€ 79,90
Totaal€ 2.787,75

Tot nu toe uiteraard veruit geen probleem, behalve dat de oudere games (de games die ik tot nu toe heb gespeeld) 144hz refresh rate niet aankunnen, tot nu toe terug moeten zetten naar 60hz.
Ben wel benieuwd hoe het systeem zich gaat houden namate ik bij de nieuwe delen uitkom, tot nu toe slaan de ventilatoren amper aan. (pc is net een paar maanden in mijn bezit).

Ik heb een abbo op Ubisoft+, daar kan je alle (AC) games incl DLC voor 15euro p/m spelen.
Afhankelijk van hoe snel je erdoorheen gaat is dat het wel of niet waard uiteraard, de oude games kosten geen drol natuurlijk maargoed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deezers
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:01
Iemand nog een update voor Valhalla, Mirage en Shadows? Heeft het überhaupt zin om nog bij deel 2/3 te beginnen of kan je gewoon bij Valhalla beginnen zonder voorkennis als je wat recente titels wilt spelen? Ik schrik voornamelijk van alle DLC, dat maakt de serie niet overzichtelijker. Ik wil goede main games spelen als basis.

[ Voor 22% gewijzigd door Deezers op 10-04-2025 18:14 ]

Pagina: 1