[Windows 10] Mijn Windows reageert soms traag*

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Mijn vraag
Hebben meer mensen daar last van? Er gaat nergens iets kapot, maar Windows heeft heel vaak kleine ergenissen. Voorbeelden:
  • Het beeldscherm gaat niet uit, terwijl de uitschakeltijd allang verstreken is en de computer niet wordt gebruikt. Hij blijft dan op het lockscreen staan.
  • Explorer.exe loopt vast of is vreselijk traag. Taskmanager gebruiken om explorer.exe te killen en opnieuw te starten en het is weer goed.
  • Rechts-klikken op een item geeft soms een onverklaarbare vertraging tot het popup-menu tevoorschijn komt
  • De fan begint soms zomaar te blazen terwijl ik de computer niet gebruik (die staat dan bv op screensaver). Als ik dan ontgrendel en in taskmanager kijk welke taak de cpu gebruikt, dan is er nauwelijks cpu gebruik en de fan gaat dan ook weer uit.
  • Soms is de computer erg traag, alsof er zware taken draaien. Ik kijk dan in Taskmanager, maar dan is er niks dat de cpu opslorpt. Soms gaat het vanzelf weer over, soms is een herstart nodig.
Relevante software en hardware die ik gebruik
Windows 10, volledig bijgewerkt op een Dell Latitude E7440

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Een herstart lost het probleem altijd op, maar is erg onhandig ivm het weer moeten openen van al m'n programma's. Ik ben dit niet gewend van Windows. Windows 8.1 is bij mij altijd volledig stabiel geweest. Bij Windows 10 lijken er met elke grote update weliswaar bugs worden opgelost, maar er komen ook weer nieuwe bij...

Alle reacties

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

N=1 ervaring > conclusie: Windows 10 is zo brak.

Er zijn zoveel variabelen, zoals virusscanner, firewall, welke software is geinstalleerd, indien werkcomputer eventuele instellingen van domein, peripherals enzovoort.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Wat voor installatie heb je ?
Een schone, of een rollende upgrade vanaf genoemde 8.1 ?

Ondanks dat aangegeven wordt, dat dit gewoon mogelijk is, wil er hier en daar wel eens wat issues optreden met achterblijvende oude bestanden

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
PhilipsFan schreef op maandag 20 september 2021 @ 00:58:
  • Het beeldscherm gaat niet uit, terwijl de uitschakeltijd allang verstreken is en de computer niet wordt gebruikt. Hij blijft dan op het lockscreen staan.
  • Explorer.exe loopt vast of is vreselijk traag. Taskmanager gebruiken om explorer.exe te killen en opnieuw te starten en het is weer goed.
  • Rechts-klikken op een item geeft soms een onverklaarbare vertraging tot het popup-menu tevoorschijn komt
  • De fan begint soms zomaar te blazen terwijl ik de computer niet gebruik (die staat dan bv op screensaver). Als ik dan ontgrendel en in taskmanager kijk welke taak de cpu gebruikt, dan is er nauwelijks cpu gebruik en de fan gaat dan ook weer uit.
  • Soms is de computer erg traag, alsof er zware taken draaien. Ik kijk dan in Taskmanager, maar dan is er niks dat de cpu opslorpt. Soms gaat het vanzelf weer over, soms is een herstart nodig.
1. Geen last van
2. Geen last van
3. Geen last van
4. Geen last van
5. Geen last van

Op geen enkele van mijn gebruiks dells 7270, 7470 en 7480.
Misschien eens een verse Windows zonder behoud van vorige instellingen

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Een typisch geval van N=1. Allemaal zaken waar ik helemaal geen last van heb. Maar er kan altijd wat fout gaan. Windows is niet brak maar ook niet perfect.
Misschien heb je malware opgelopen, heb je een programma gedeinstalleerd waarvan er zaken achter zijn gebleven (meer een probleem van dat programma dan van Windows), of heb je gewoon een applicatie draaien met issues. Ik zou zeggen dat een schone installatie misschien de moeite loont.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Verderf
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09:28
Zou mij niet verbazen als je een Cryptominer hebt draaien die zich verstopt heeft.

| Asus ROG X570-E | AMD 5800X | 4x8GB DDR4 | Nvidia Geforce 3080 XC3 Ultra Gaming | Corsair AX860 | Crucial MX300 1,05TB | Samsung 970 500GB | 2019 Tesla Model 3 LR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verderf schreef op maandag 20 september 2021 @ 01:37:
Zou mij niet verbazen als je een Cryptominer hebt draaien die zich verstopt heeft.
Ik denk dat dat wel meevalt; ik zie soms ook dit soort effecten, maar dat komt dan vaak omdat de NAS even vertraging geeft, of de virusscanner even scannen wil, etc. Dat hoort er gewoon bij.

Vaak hebben mensen niet eens door dat ze Teams of zo open hebben staan. Dat is pas een brak programma.

[ Voor 12% gewijzigd door gambieter op 20-09-2021 02:30 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Nu online
Als m'n computer ineens begint te blazen terwijl ik 'm niet gebruik, dan ben ik inderdaad bang voor een cryptolocker die bezig is om m'n bestanden te versleutelen. Maar ik begrijp dat het niet zo raar is dat Windows dingen gaat opruimen als je de computer even niet gebruikt. En daar meteen mee ophoudt zodra je de computer gaat gebruiken. Een cryptolocker zou denk ik niet een halfuurtje staan blazen, die gaat de hele nacht door. Ik controleer regematig mijn bestanden d.m.v. hashchecks op een andere pc, totnutoe heb ik geen onleesbader bestanden aangetroffen. Dus ik denk niet dat ik een cryptolocker heb.

Ik heb een schone installatie van Windows 10 gedaan, het is mijn eigen laptop dus geen domein policies. Ik gebruik geen virusscanner (behalve Windows Defender met standaard instellingen) en heb verder ook geen bijzondere software geinstalleerd.

Ja, het is N=1, maar daarom stel ik de vraag ook, misschien zijn er wel meer N'en. Misschien is de manier waarop ik de computer gebruik wel zodanig dat ik dit soort problemen opmerk. Ik zet 'm namelijk nooit uit. Hij staat letterlijk altijd aan. Als je je computer elke avond uitzet en de volgende dag opnieuw start, dan vind je deze problemen waarschijnlijk nooit. Maar volgens mij moet het gewoon kunnen om 'm op deze manier te gebruiken. 1x per maand start ik 'm opnieuw op, meestal vanwege updates waarbij dat nodig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

PhilipsFan schreef op maandag 20 september 2021 @ 02:50:
Als m'n computer ineens begint te blazen terwijl ik 'm niet gebruik, dan ben ik inderdaad bang voor een cryptolocker die bezig is om m'n bestanden te versleutelen. Maar ik begrijp dat het niet zo raar is dat Windows dingen gaat opruimen als je de computer even niet gebruikt. En daar meteen mee ophoudt zodra je de computer gaat gebruiken. Een cryptolocker zou denk ik niet een halfuurtje staan blazen, die gaat de hele nacht door. Ik controleer regematig mijn bestanden d.m.v. hashchecks op een andere pc, totnutoe heb ik geen onleesbader bestanden aangetroffen. Dus ik denk niet dat ik een cryptolocker heb.
@Verderf had het over een cryptominer. Dat is heel wat anders dan een cryptolocker. Een cryptolocker versleutelt jouw bestanden. Een cryptominer gebruikt jouw computer om op jouw kosten cryptovaluta voor iemand anders te genereren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Reeferman
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-05 20:12
Wat voor opslag zit er in de laptop en hoeveel vrije schijfruimte is er nog over? Hoe oud is het systeem? Ooit wel eens open gemaakt om het koelblok te reinigen of nieuwe koelpasta tussen de CPU en koelblok gedaan? Dat maakt bij mij het verschil tussen een bijna stille laptop of constant de fan h(st)oorbaar hebben draaien. Hoe mooi/intensief is de screensaver? Misschien het geheugen eens testen om dat uit te sluiten. Hoeveel ram modules zijn er geïnstalleerd?
Bij mij is Windows 10 de meest stabiele Windows tot nu toe. Al was 7 ook niet slecht. En n=1 natuurlijk en ik heb de verhalen van anderen wel voorbij zien komen waar Windows niet eens meer opstartte na een update. Of de eigen mappen weg waren, dus ik acht mezelf ook enig sinds gelukkig dat ik die ellende niet mee heb hoeven te maken.

[ Voor 30% gewijzigd door The Reeferman op 20-09-2021 04:05 ]

AMD Ryzen 5800X3D / ASUS R-S B550-F wifi II / 32GB 3600mhz / SSD's + HDD's / GTX 1080 Ti

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Ik herken het traag openen van het contextmenu wel, dat is heel normaal bij installaties waar er veel items in staan. De rest klinkt inderdaad alsof je of een flink vervuilde installatie hebt (al dan niet door malware), misschien eens tijd voor een schone installatie?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Xanthine
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 28-04 11:50
Mercedes is zo brak, zei de man omdat zijn Pirelli banden trillingen veroorzaakte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Wat betreft het laatste punt: De indexering service wil ook regelmatig roet in het eten gooien qua prestaties. Die heb ik bij mij uitgeschakeld omdat die regelmatig er voor zorgde dat de CPU enorm druk was.
Maar inderdaad: hoeveel RAM heb je, welke programma’s heb je open staan, draait er een virusscanner op de achtergrond met wat agressieve instellingen, je zal het zo stap voor stap uit moeten zoeken.

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09:58
Explorer die moeilijk doet is meestal de schuld van vage plugins of antivirus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Als je de laptop al had ten tijde van Windows 8.1, dan is de laptop mogelijk ook kandidaat voor vervanging? Latitude laptops behoren dacht ik vooral tot de zakelijke kant van Dell's producten, dus mogelijk is de laptop (financieel gezien) reeds afgeschreven. Zover ik met behulp van de Pricewatch kan vinden, is deze serie van laptops uitgekomen in 2014, een jaar voor de release van Windows 10 zelf, die op 29 juli 2015 uit kwam.

Als je de laptop dus zakelijk gebruikt, zou ik gewoon om een nieuwe laptop vragen, computerhardware schrijft zich dan meestal in 5 jaar af en zelfs daar zit je dan al 2 jaar overheen... ;) En zoals door anderen reeds gezegd, probeer eens een schone installatie, bijvoorbeeld via de USB stick, of laat de IT afdeling van het bedrijf die herinstallatie doen.

[ Voor 14% gewijzigd door CH4OS op 20-09-2021 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

PhilipsFan schreef op maandag 20 september 2021 @ 02:50:

Ik heb een schone installatie van Windows 10 gedaan, het is mijn eigen laptop dus geen domein policies. Ik gebruik geen virusscanner (behalve Windows Defender met standaard instellingen) en heb verder ook geen bijzondere software geinstalleerd.

Ja, het is N=1, maar daarom stel ik de vraag ook, misschien zijn er wel meer N'en. Misschien is de manier waarop ik de computer gebruik wel zodanig dat ik dit soort problemen opmerk. Ik zet 'm namelijk nooit uit. Hij staat letterlijk altijd aan. Als je je computer elke avond uitzet en de volgende dag opnieuw start, dan vind je deze problemen waarschijnlijk nooit. Maar volgens mij moet het gewoon kunnen om 'm op deze manier te gebruiken. 1x per maand start ik 'm opnieuw op, meestal vanwege updates waarbij dat nodig is.
Collega's doen dat ook. En maar klagen als er updates geïnstalleerd moeten worden. Iets opslaan? Nah, we verzamelen alles gewoon in openstaande tabbladen of documenten.

En vervolgens staat er zoveel meuk op de achtergrond open dat de laptop traag wordt. Goh, had niemand kunnen voorspellen. 8)7

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:46

Umbrah

The Incredible MapMan

De enige manier dat ik explorer.exe weet te crashen is als ik m'n videokaart drivers hot-update (eg: geen reboot). Verder niks dan stabiele ervaringen met Windows 10, en ik ben er niet bepaald lief voor; op m'n 'main PC' gaat de installatie al mee sinds een i5 6600k (het is nu een Threadripper 3960x). Ook op m'n laptops/HTPC/werkspullen gaat het al een tijd mee. Ik ben een gevalletje N=6 in m'n uppie.

Op tragere hardware merk ik dat sommige processen (indexering is al genoemd; het heeft voordelen maar ook nadelen) wel wat belasting veroorzaken, en op pre-8th gen/Ryzen2000 CPU's is iets als bitlocker SIGNIFICANT trager (ik ben het zowaar eens met de Win11 vereisten daardoor, ik hoop dat iets als bitlocker standaard enabled gaat, hoewel ik het nog steeds jammer vindt dat Home edities het alleen voor boot volume ondersteunen, encryptie zou gemeengoed moeten zijn), maar al in al werkt Windows 10 van hoog tot laag goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracoz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07-05 19:28
Ik denk hier eerder aan een gevalletje "PEBCAK"

Ik zou eens iets aan "al die programma's" doen, klinkt eerder als te weinig ram voor de taken die je wil uitvoeren

Ryzen 7 7800X3D ,MSI PRO X670-P WIFI, 2x16GB DDR5 6000Mhz, Nvidia RTX2070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 10:16

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Trage contextmenu's kunnen door 7zip worden veroorzaakt.

Even opnieuw installeren verhelpt dat weer.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• amas
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:31

amas

Law of Nature: Chaos

Heroic_Nonsense schreef op maandag 20 september 2021 @ 10:26:
Trage contextmenu's kunnen door 7zip worden veroorzaakt.

Even opnieuw installeren verhelpt dat weer.
Ook Google Drive geeft dat probleem wel eens. Ik kreeg vaak zelfs het laadicoontje als muiscursor wanneer ik rechtsklikte op een item. Google Drive contextmenu uitschakelen verhielp dat.

Optimist: The glass is half full; Pessimist: The glass is half empty; Physicist: The glass is full of liquid and air.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online

Dit ervaar ik zelf ook, op meerdere computers en laptops. Nog nooit echt in verdiept en uitgezocht wat het is maar ik ben niet zo bang voor een cryptolocker/miner. Dit gebeurde al bij een schone installatie.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
  • Laatst online: 10:15
Sowieso is de Dell E7440 een (inmiddels) trage laptop. Ik heb een zakelijke die ik had uit ellende teruggestuurd en zelf iets recenters geregeld. Een grote Teams call met video trok ie al niet meer. Dat gezegd hebbende: begin eens met een Windows reset en installeer zo weinig mogelijk na de reset (basisdrivers uiteraard wel) en kijk hoe het dan werkt.

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chielemans
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 29-04 23:22
Scherm wat niet uitgaat had ik ook last van. Bleek een soort "keep-alive" signaal te zijn van mijn joystick op de USB-poort. Het is goed om je problemen op te delen en systematisch dingen te gaan uitsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickey77
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06:34

Mickey77

Allround ICT-er

Ik heb de indruk dat TS de laptop continu aan laat staan, eventueel 's nachts in sleep/hibernate. Je verwacht dat geheel opnieuw starten niet nodig is, maar er is toch veel software met een kleine memory leak. Het is toch niet zo gek om de laptop gewoon dagelijks te starten? Dan is ie toch weer wat 'schoner'. De vergelijking met Win8 gaat w.m.b. mank, omdat TS vast andere software draait (nieuwer)

Ik sluit mijn twee laptops in de avond via Afsluiten (of de power knop die ik zo heb ingesteld) en in de ochtend zet ik ze gewoon weer aan door op de power knop te drukken. In 30 tot 60 sec zijn ze operationeel. Van mij hoeft dat niet in 5 seconden. Als je veel progs open wilt hebben dan kun je die toch in de opstarten folder plaatsen en zijn die ook in 60 seconden klaar voor gebruik, toch? Die 30 tot 60 seconden ga je natuurlijk niet voor het scherm zitten wachten, die tijd kun je prima gebruiken om de gordijnen opzij te schuiven of koffie te zetten. Dan kost het je geen tijd. Alleen in de avond en ochtend enkele seconden.

PS Ik weet dat elke dag uit en aan zetten niet 100% hetzelfde is als "Opnieuw opstarten", als ik in Taakbeheer kijk dan zie ik toch dat de laptop al meerdere dagen actief is. Die tijdsduur wordt weer gereset als je echt kiest voor Opnieuw opstarten (dat doe ik alleen na een update of als een stream niet helemaal lekker loopt, dan gaat die na opnieuw opstarten weer snel, maar dat doe ik slechts eens per zoveel maanden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

TheVMaster

Moderator WOS
Ja, dit topic raakt kant nog wel. Daarnaast heb ik de titel even voor je gefixed.

Modbreak:Oproepje voor de rest. Zouden we wel on-topic kunnen blijven. HK reacties graag op de plek waar ze horen.

Dank u.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
Mickey77 schreef op maandag 20 september 2021 @ 10:47:
Ik heb de indruk dat TS de laptop continu aan laat staan, eventueel 's nachts in sleep/hibernate. Je verwacht dat geheel opnieuw starten niet nodig is, maar er is toch veel software met een kleine memory leak. Het is toch niet zo gek om de laptop gewoon dagelijks te starten? Dan is ie toch weer wat 'schoner'.
Precies was ik ook altijd doe. Kleine moeite en veel voordelen. Iedere dag beginnen met een schone desktop. En Windows Updates worden netjes geinstalleerd wanneer ze klaar staan, in plaats van dat je op een gegeven moment geforceerd wordt te herstarten en uren lang bezig bent met alle updates.
Mickey77 schreef op maandag 20 september 2021 @ 10:47:
De vergelijking met Win8 gaat w.m.b. mank, omdat TS vast andere software draait (nieuwer)

Ik sluit mijn twee laptops in de avond via Afsluiten (of de power knop die ik zo heb ingesteld) en in de ochtend zet ik ze gewoon weer aan door op de power knop te drukken. In 30 tot 60 sec zijn ze operationeel. Van mij hoeft dat niet in 5 seconden. Als je veel progs open wilt hebben dan kun je die toch in de opstarten folder plaatsen en zijn die ook in 60 seconden klaar voor gebruik, toch? Die 30 tot 60 seconden ga je natuurlijk niet voor het scherm zitten wachten, die tijd kun je prima gebruiken om de gordijnen opzij te schuiven of koffie te zetten. Dan kost het je geen tijd. Alleen in de avond en ochtend enkele seconden.

PS Ik weet dat elke dag uit en aan zetten niet 100% hetzelfde is als "Opnieuw opstarten", als ik in Taakbeheer kijk dan zie ik toch dat de laptop al meerdere dagen actief is. Die tijdsduur wordt weer gereset als je echt kiest voor Opnieuw opstarten (dat doe ik alleen na een update of als een stream niet helemaal lekker loopt, dan gaat die na opnieuw opstarten weer snel, maar dat doe ik slechts eens per zoveel maanden)
Als je echt kiest voor Afsluiten, of zoals ik doe "Ga naar de Desktop, druk ALT+F4 in en doe dan Enter" dan gaat je computer echt uit en is je computer niet meer actief. Bij mij staat nu bijvoorbeeld een up time van 2:30 uur.

Chookity-pok

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slavy
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Slavy

The War Drags Ever On!

jack zomer schreef op maandag 20 september 2021 @ 01:33:
[...]

1. Geen last van
2. Geen last van
3. Geen last van
4. Geen last van
5. Geen last van

Op geen enkele van mijn gebruiks dells 7270, 7470 en 7480.
Misschien eens een verse Windows zonder behoud van vorige instellingen
Dit. Heb hier een Dell Latitude E6520 draaien op de laatste versie van Windows 10, uit het jaar 2011 (3 jaar ouder dan wanneer jouw laptop beschikbaar kwam) en heb nergens last van. Draait als een zonnetje en gebruik hem wanneer nodig.

Come hear the moon is calling, The witching hour draws near, Hold fast the sacrifice, For now it's the time to die, All hell breaks loose, WITCHING HOUR!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Nu online
@Korvaag @The Reeferman @CH4OS De laptop is inmiddels inderdaad op leeftijd. Ik gebruik 'm met een 2TB sata SSD en 2x8GB RAM, wat op zich wel genoeg zou moeten zijn. De laptop is van mezelf, ik maak regelmatig de fan schoon en alles ziet er nog als nieuw uit, maar hij staat wel op de nominatie om binnenkort te worden vervangen. Wat niet betekent dat ik Windows opnieuw ga installeren, want dat is net gebeurd. Ik ben nog maar sinds enkele maanden overgeschakeld naar Windows 10. Als de problemen zich niet voordoen, dan is de machine snel genoeg voor waar ik 'm voor gebruik, blijkbaar ben ik toch niet zo'n zware gebruiker.

@Pietervs @Heroic_Nonsense Indexering service is inderdaad nog wel een goede om eens te proberen, die had ik op Win8 ook uit staan. Ook 7zip heb ik geinstalleerd, ik ga kijken of het contextmenu-probleem kan worden opgelost door een herinstallatie daarvan. Thanks voor de tips.

@Chielemans Ik gebruik een draadloze muis, ik heb al gekeken of die misschien toch bewegingen doorgeeft, maar dat is lastig om te analyseren, want meestal is het probleem (als het zich voordoet) na 1x ont-/vergrendelen ook weer verdwenen. Maar ik kan een tijdje de muis uitschakelen en kijken of het dan is opgelost. Het lijkt ook een probleem van niks, maar als ik in een volledig verduisterde kamer een film ga kijken, dan is het erg storend als dat scherm maar niet uit gaat :)

@Mickey77 @Saeverix Ik ben me ervan bewust dat dagelijks opnieuw opstarten het probleem verhult (niet oplost), maar dat werkt voor mij niet, ik gebruik de computer te onregelmatig en ik wil dat ie altijd klaar staat. Bovendien was het ook niet nodig bij Windows 8.1, die was altijd stabiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWL92
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 07-05 08:49
maar als ik in een volledig verduisterde kamer een film ga kijken, dan is het erg storend als dat scherm maar niet uit gaat
je kan m ook gwn uitzetten (of als laptop zijnde dicht klappen)....
je maakt t jezelf lastig zo.
onregelmatig en ik wil dat ie altijd klaar staat. Bovendien was het ook niet nodig bij Windows 8.1, die was altijd stabiel.
zo onregelmatig dat je snachts op staat en binnen een halve seconde achter je pc moet ziitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
  • Laatst online: 10:15
@PhilipsFan
En toch zou ik een Windows reset nog in je achterhoofd houden. De problemen die je hebt klinken mij niet bekend in de oren en (aanname aanname) lijken toch te maken te hebben met geinstalleerde software.

Ter vergelijking. Ik heb hier momenteel vijf devices met Windows 10 en ze vertonen alle vijf geen bijzonder gedrag. Daarnaast nog een aantal VM's met een stuk mindere specs en ook daar geen bijzonderheden.

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

PhilipsFan schreef op maandag 20 september 2021 @ 11:03:

@Mickey77 @Saeverix Ik ben me ervan bewust dat dagelijks opnieuw opstarten het probleem verhult (niet oplost), maar dat werkt voor mij niet, ik gebruik de computer te onregelmatig en ik wil dat ie altijd klaar staat. Bovendien was het ook niet nodig bij Windows 8.1, die was altijd stabiel.
"Ik wil dat ie altijd klaarstaat".

Met opnieuw opstarten moet een laptop met een SSD toch binnen een minuut weer bruikbaar zijn? Desnoods druk je even op "opnieuw opstarten" als je wegloopt van de PC. Staat ie weer klaar als je terugkomt.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ter aanvulling op @Jeroenneman Als je de laptop dan toch 24/7 hebt draaien, omdat 'ie "altijd klaar moet staan" dan had je wellicht beter een gewone harde schijf er in gedaan, dan was je goedkoper uit geweest voor dezelfde hoeveelheid opslag, of had je misschien zelfs meer opslagruimte gehad. Als rebooten toch nauwelijks gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Nu online
JWL92 schreef op maandag 20 september 2021 @ 11:39:
[...]

je kan m ook gwn uitzetten (of als laptop zijnde dicht klappen)....
je maakt t jezelf lastig zo.
Uiteraard kan dat, maar mijn beeldscherm laadt ook mijn iPad op. Als ik dat scherm uitzet, dan stopt dat ook en zit ik 's ochtends misschien met een lege iPad. Dit had ik zelf uiteraard ook al wel bedacht, maar ik vind dat geen oplossing. Je maskeert alleen het probleem.
[...]

zo onregelmatig dat je snachts op staat en binnen een halve seconde achter je pc moet ziitten?
en @Jeroenneman Inderdaad. De manier waarop ik de laptop gebruik, staat hier toch niet ter discussie? Als ik de laptop dagelijks opnieuw zou opstarten, dan heb ik vast geen last meer van deze problemen. Maar dat wil ik niet. Waarom blijf ik dan toch steeds adviezen krijgen om dat wel te doen? Opnieuw opstarten maskeert het probleem, maar lost het niet op. Dagelijks opnieuw opstarten past absoluut niet bij de manier waarop ik werk. Met Windows 8 was het ook niet nodig, dus volgens mij zou het met Windows 10 ook prima moeten kunnen.

Sterker nog, ik heb op dit moment nog steeds een Windows 8 machine (in gebruik als server), die draait nu al 46 dagen zonder onderbreking. Maar die wordt wel veel minder intensief gebruikt.

@CH4OS Ik had er inderdaad eerst een gewone harddisk in, maar ik ergerde me aan het constante gezoem van dat ding. Een SSD heeft meer voordelen dan alleen de snelheid :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

PhilipsFan schreef op maandag 20 september 2021 @ 12:32:
[...]
Uiteraard kan dat, maar mijn beeldscherm laadt ook mijn iPad op. Als ik dat scherm uitzet, dan stopt dat ook en zit ik 's ochtends misschien met een lege iPad. Dit had ik zelf uiteraard ook al wel bedacht, maar ik vind dat geen oplossing. Je maskeert alleen het probleem.

[...]

en @Jeroenneman Inderdaad. De manier waarop ik de laptop gebruik, staat hier toch niet ter discussie? Als ik de laptop dagelijks opnieuw zou opstarten, dan heb ik vast geen last meer van deze problemen. Maar dat wil ik niet. Waarom blijf ik dan toch steeds adviezen krijgen om dat wel te doen? Opnieuw opstarten maskeert het probleem, maar lost het niet op. Dagelijks opnieuw opstarten past absoluut niet bij de manier waarop ik werk. Met Windows 8 was het ook niet nodig, dus volgens mij zou het met Windows 10 ook prima moeten kunnen.

Sterker nog, ik heb op dit moment nog steeds een Windows 8 machine (in gebruik als server), die draait nu al 46 dagen zonder onderbreking. Maar die wordt wel veel minder intensief gebruikt.

@CH4OS Ik had er inderdaad eerst een gewone harddisk in, maar ik ergerde me aan het constante gezoem van dat ding. Een SSD heeft meer voordelen dan alleen de snelheid :)
Dan succes met je probleem :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
CH4OS schreef op maandag 20 september 2021 @ 12:22:
Ter aanvulling op @Jeroenneman Als je de laptop dan toch 24/7 hebt draaien, omdat 'ie "altijd klaar moet staan" dan had je wellicht beter een gewone harde schijf er in gedaan, dan was je goedkoper uit geweest voor dezelfde hoeveelheid opslag, of had je misschien zelfs meer opslagruimte gehad. Als rebooten toch nauwelijks gebeurd.
Want jij hebt een SSD enkel en alleen voor sneller booten?

Als ik dit topic lees ga ik zowaar TS gelijk geven. Als Windows elke dag opnieuw opgestart moet worden om goed te blijven werken, dan is er echt iets mis met Windows. Zoals TS zegt, dan verhul je de problemen.
Zelf gaan mijn laptops (privé en werk) bijna nauwelijks uit. En voor mijn werk laptop is dat daadwerkelijk handig om gewoon alle programma's open te laten, privé is het vooral de browser, en die kan toch gewoon weer opstarten hoe hij gesloten was, en is het dus vooral luiheid. Los daarvan, beide laptops met W10 blijven prima werken met weken zonder herstart. Ja weleens een fan die gaat draaien zonder duidelijke reden, maar vooral bij mijn werklaptop, en daar verdenk ik de virusscanner.

Dus ik herken TS zijn problemen niet, maar zeggen dat je dan dagelijks maar moet herstarten? Komop het is 2021...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Met Windows 8 was het ook niet nodig, dus volgens mij zou het met Windows 10 ook prima moeten kunnen.
Ik vond Windows 2000 nog steeds de fijnste Windows, maar je zit nu wel heel erg vast in de "Windows 10 doet niet precies wat ik met mijn heel specifieke en onnodige eisen wil, dus Windows 10 is slecht".

Wil je een oplossing of wil je klagen? Een oplossing die kleine aanpassingen van jou vereist is blijkbaar niet goed genoeg, dan wil je niet echt een oplossing.
Sissors schreef op maandag 20 september 2021 @ 12:35:
Als Windows elke dag opnieuw opgestart moet worden om goed te blijven werken, dan is er echt iets mis met Windows.
Het is ook niet nodig, maar de TS heeft een oudere laptop. Mijn vorige werklaptop was een Dell E7470, die heb ik in 2016 gekregen, had de batterij na 3 jaren kapot en is gaan oververhitten eerder dit jaar. Het is een laptop, de processors hebben een ingebouwde energiezuinigheid die deze wat sneller idle laat zijn, en de koeling zou wel eens wat minder kunnen zijn door stof, koelpasta etc.

Een oudere auto zal ook wat meer aanpassing en liefde van de chauffeur nodig hebben.

[ Voor 37% gewijzigd door gambieter op 20-09-2021 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWL92
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 07-05 08:49
[...]
Dus hang je r nog een probleem aan... je kan dat ding ook van zn eige oplader voorzien...

Waarom maak je t jezelf toch zo lastig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Sissors schreef op maandag 20 september 2021 @ 12:35:
Want jij hebt een SSD enkel en alleen voor sneller booten?
Gebruik jij maar 1 harde schijf dan? :) Ik gebruik tegenwoordig meerdere disks. Zo boot mijn "server" vanaf USB-stick zelfs. Die hoeft niet zo vaak te rebooten namelijk en scheelt mij wel een poort voor een harde schijf die ik nu dus mooi gebruiken kan voor of de datastore van VMWare of mijn ZFS-storage. :)
Als ik dit topic lees ga ik zowaar TS gelijk geven. Als Windows elke dag opnieuw opgestart moet worden om goed te blijven werken, dan is er echt iets mis met Windows. Zoals TS zegt, dan verhul je de problemen.
Zelf gaan mijn laptops (privé en werk) bijna nauwelijks uit. En voor mijn werk laptop is dat daadwerkelijk handig om gewoon alle programma's open te laten, privé is het vooral de browser, en die kan toch gewoon weer opstarten hoe hij gesloten was, en is het dus vooral luiheid. Los daarvan, beide laptops met W10 blijven prima werken met weken zonder herstart. Ja weleens een fan die gaat draaien zonder duidelijke reden, maar vooral bij mijn werklaptop, en daar verdenk ik de virusscanner.

Dus ik herken TS zijn problemen niet, maar zeggen dat je dan dagelijks maar moet herstarten? Komop het is 2021...
Tja, aan de andere kant, het merendeel van de mensen hier herkent zich niet in de problemen, hebben wel een schone installatie gedaan. Het zou mij dan niet verbazen als het gewoon een verouderde en vuile installatie is/was. Mijn PC schakel ik elke avond uit, een andere optie is de slaapstand gebruiken als middenweg eventueel. Hoewel een PC vanuit slaapstand sneller start (in vergelijking met een cold boot), is dat natuurlijk ook geen oplossing voor het probleem wanneer je een vervuilde Windows installatie hebt. Dan kun je herstarten hoeveel je wilt, maar gaat het probleem nooit verdwijnen als de vervuiling de oorzaak is.

Leuk dat het dan 2021 is, maar dacht dat we in 2021 ook wat milieubewuster waren geworden en verbruik dus eigenlijk tot een minimum willen beperken. ;) Er kan dus genoeg reden zijn om in 2021 gewoon de PC uit te zetten, ook dat is 2021.

[ Voor 5% gewijzigd door CH4OS op 20-09-2021 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Klinkt vooral als een luxe / you problem, maar goed, dat staat verder niet ter discussie. :)
Wellicht een retorische vraag, maar laat jij dan jouw auto ook altijd draaien terwijl je de auto niet gebruikt en stop je de motor ook niet terwijl je aan het tanken bent? Met andere woorden: herstarten is echt zo raar niet en soms (in het kader van de veiligheid) gewoon nodig. Jij noemt het maskeren van het probleem, maar misschien is het probleem de lange uptime wel. Windows is daar (naar mijn mening) simpelweg nooit voor gemaakt. Net als dat auto's in principe niet gemaakt zijn voor ramkraken, maar daar wel voor gebruikt worden.

[ Voor 6% gewijzigd door CH4OS op 20-09-2021 12:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:46

Umbrah

The Incredible MapMan

Tsja... als dat het geval is, dan is er iets anders aan de hand. Inmiddels genoeg windows machines hier (inclusief mijn main rig) die hooguit 1x/maand rebooten voor updates, en nog steeds normaal hun scherm op slaap zetten, geen performance kwijt zijn bij GPU/CPU taken, etc; etc... als het niet voor de updates was dan zou Windows stabieler zijn dan mijn waterkoel leidingen 🤣

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Nu online
gambieter schreef op maandag 20 september 2021 @ 12:39:
[...]

Ik vond Windows 2000 nog steeds de fijnste Windows, maar je zit nu wel heel erg vast in de "Windows 10 doet niet precies wat ik met mijn heel specifieke en onnodige eisen wil, dus Windows 10 is slecht".

Wil je een oplossing of wil je klagen? Een oplossing die kleine aanpassingen van jou vereist is blijkbaar niet goed genoeg, dan wil je niet echt een oplossing.
Het gaat me er niet om dat ik in het verleden wil leven, maar iets dat in Windows 8 gewoon kon, moet in Windows 10 toch ook geen probleem zijn? Het is me inmiddels duidelijk dat ik een van de weinigen ben die deze problemen ervaart, maar ik denk dat er gewoon niet zoveel mensen zijn die de PC altijd aan laten.

Ik heb al een paar nuttige tips gekregen. Inmiddels de indexing service uitgezet. Hopelijk helpt dat tegen het spontaan gaan blazen van de fan. Ook 7zip opnieuw geinstalleerd, hopelijk helpt dat tegen de trage contextmenu's. En ik ga onderzoeken of mijn draadloze muis het probleem veroorzaakt dat mijn scherm soms niet uit gaat.

De andere 'tips' die ik krijg zijn eigenlijk alleen het dagelijks opnieuw opstarten. Ik weet niet of je dat bedoelt, maar dat noem ik geen 'kleine aanpassing' van mij, dat zou betekenen dat ik m'n complete manier van werken moet veranderen. Als ik om 4 uur 's nachts ineens een idee heb en even iets wil uitproberen of opzoeken, dan wil ik meteen mijn laptop kunnen gebruiken. Als ie dan eerst moet opstarten en ik moet vervolgens nog m'n programma's openen, ook al kost dat maar een minuut, dan ben ik allang weer vergeten wat ik wilde gaan doen. En omdat ik me dan erger aan het wachten, slaap ik daarna slechter.

Ik begrijp heus wel dat het goed bedoeld is, maar, naast dat ik die dingen zelf ook wel had kunnen bedenken, is het voor mij gewoon geen oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

PhilipsFan schreef op maandag 20 september 2021 @ 12:58:
Het gaat me er niet om dat ik in het verleden wil leven, maar iets dat in Windows 8 gewoon kon, moet in Windows 10 toch ook geen probleem zijn? Het is me inmiddels duidelijk dat ik een van de weinigen ben die deze problemen ervaart, maar ik denk dat er gewoon niet zoveel mensen zijn die de PC altijd aan laten.
Met de in-place upgrade van Windows 8 naar Windows 10 kan er van alles aan bijvoorbeeld het register gedaan zijn, een grote veroorzaker van traagheidsproblemen is een vervuild Windows register, of bepaalde services die opeens weer gestart worden, zoals de Indexer service. Met een dergelijke migratie kan er van alles gebeuren en kunnen er ook dingen mis of stuk gaan. Een auto laat je ook niet 24/7 lopen, een auto of een fiets heeft ook aandacht / liefde / onderhoud nodig, waar komt dan de perceptie vandaan dat een PC dat niet zou hebben en die het gewoon zou horen te doen? :) Oprechte vraag, trouwens.
Ik heb al een paar nuttige tips gekregen. Inmiddels de indexing service uitgezet. Hopelijk helpt dat tegen het spontaan gaan blazen van de fan. Ook 7zip opnieuw geinstalleerd, hopelijk helpt dat tegen de trage contextmenu's. En ik ga onderzoeken of mijn draadloze muis het probleem veroorzaakt dat mijn scherm soms niet uit gaat.
Dat de fan 'spontaan' gaat blazen is natuurlijk niet waar. Er zal vast wel een reden achter zitten, het lijkt me handiger om dat eerst uit te zoeken, dan om lukraak dingen te gaan zitten aanpassen / proberen in de hoop dat dat het probleem als sneeuw voor de zon doet verdwijnen. Meten is weten, maar ook vergeten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventrigo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Ventrigo

Het is zeker mijn tube !

@PhilipsFan je geeft aan een verse installatie te hebben gedaan van W10. Deze installeert de standaard drivers die in de installatie zitten. Heb je ook al gekeken of er vanuit de fabrikant drivers zijn voor W10 voor dit model?

Daarnaast als de fabrikant geen drivers levert voor dit model kan je kijken als je zoekt op onderdeel merk + nummer dat een ander model nieuwere drivers heeft of een andere fabrikant. En misschien heeft de fabrikant van het specifieke onderdeel wel drivers op hun eigen website staan.

Dat een fabrikant ze niet wil/kan leveren wil niet zeggen dat iemand anders dat niet kan.

Self reflection is the school of wisdom

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

@Ventrigo: Aangezien het een Dell-laptop betreft, is de kans groot dat een boel Intel hardware aanwezig is. Dan kan de Intel Driver & Support Assistant uitkomst bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Nu online
Ventrigo schreef op maandag 20 september 2021 @ 13:06:
@PhilipsFan je geeft aan een verse installatie te hebben gedaan van W10. Deze installeert de standaard drivers die in de installatie zitten. Heb je ook al gekeken of er vanuit de fabrikant drivers zijn voor W10 voor dit model?

Daarnaast als de fabrikant geen drivers levert voor dit model kan je kijken als je zoekt op onderdeel merk + nummer dat een ander model nieuwere drivers heeft of een andere fabrikant. En misschien heeft de fabrikant van het specifieke onderdeel wel drivers op hun eigen website staan.

Dat een fabrikant ze niet wil/kan leveren wil niet zeggen dat iemand anders dat niet kan.
Ik heb alle officiele drivers van de Dell website voor Windows 10 geinstalleerd, daarbij hebben zich geen problemen voorgedaan. Een voordeel van een zakelijke laptop is dat ze vaak erg goed worden ondersteund door de fabrikant.
CH4OS schreef op maandag 20 september 2021 @ 13:04:
[...]
Met de in-place upgrade van Windows 8 naar Windows 10 kan er van alles aan bijvoorbeeld het register gedaan zijn, een grote veroorzaker van traagheidsproblemen is een vervuild Windows register, of bepaalde services die opeens weer gestart worden, zoals de Indexer service. Met een dergelijke migratie kan er van alles gebeuren en kunnen er ook dingen mis of stuk gaan. Een auto laat je ook niet 24/7 lopen, een auto of een fiets heeft ook aandacht / liefde / onderhoud nodig, waar komt dan de perceptie vandaan dat een PC dat niet zou hebben en die het gewoon zou horen te doen? :) Oprechte vraag, trouwens.
Ik weet niet of je vergelijking met een auto helemaal terecht is, een auto heeft maar 1 functie: rijden. Het starten van de auto neemt geen noemenswaardige extra tijd in beslag. Maar ik begrijp je vraag wel. Als er niks kapot gaat, dan reboot ik ongeveer 1x per maand na het installeren van de laatste updates. Dat moet meer dan genoeg zijn. Gelukkig kun je via de GPO de, normaal gesproken erg vervelend opdringerige, automatische Windows updates uitschakelen. Ik bepaal liever zelf wanneer ik het ding reboot.

Overigens heb ik wel degelijk een schone W10 installatie gedaan, ik hou ook niet zo van ouwe troep meenemen.
[...]
Dat de fan 'spontaan' gaat blazen is natuurlijk niet waar. Er zal vast wel een reden achter zitten, het lijkt me handiger om dat eerst uit te zoeken, dan om lukraak dingen te gaan zitten aanpassen / proberen in de hoop dat dat het probleem als sneeuw voor de zon doet verdwijnen. Meten is weten, maar ook vergeten!
Ja, uiteraard is er een reden dat die fan draait. Dan is de cpu ergens mee bezig. Maar ik krijg er dus geen vat op wat dat is, want als ik ontgrendel en in taakmanager kijk, dan is er ineens geen cpu belasting (en even later gaat de fan ook weer uit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Krauts
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07-01 20:49
PhilipsFan schreef op maandag 20 september 2021 @ 13:14:

[...]

Ja, uiteraard is er een reden dat die fan draait. Dan is de cpu ergens mee bezig. Maar ik krijg er dus geen vat op wat dat is, want als ik ontgrendel en in taakmanager kijk, dan is er ineens geen cpu belasting (en even later gaat de fan ook weer uit).
Volgens mij slaat een fan aan bij het behalen van een specifieke temperatuur, niet bij het verwerken van een taak. Dat gezegd hebbende, probeer de temperatuur eens uit te lezen met bv hwinfo. Als de temperatuur tegen een bepaalde drempel aan ligt, dan kan het zijn dat hij sneller aanslaat dan vroegah. Oplossing kan zijn dat je de koelpasta moet vervangen.

Voor het niet uitschakelen van het scherm: Maak je gebruik van randapparatuur en zoja, wat heb je zo dagelijks aangesloten? Het zou kunnen dat het scherm niet uitschakelt, omdat een apparaat voorkomt dat het scherm uit mag.
Vanuitgaande dat je de power brick ook permanent aangesloten hebt; kan het niet zo zijn dat je de instellingen verkeerd hebt staan? Een screenshot van de settings zou kunnen helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

PhilipsFan schreef op maandag 20 september 2021 @ 13:14:
Ik weet niet of je vergelijking met een auto helemaal terecht is, een auto heeft maar 1 functie: rijden. Het starten van de auto neemt geen noemenswaardige extra tijd in beslag. Maar ik begrijp je vraag wel. Als er niks kapot gaat, dan reboot ik ongeveer 1x per maand na het installeren van de laatste updates. Dat moet meer dan genoeg zijn. Gelukkig kun je via de GPO de, normaal gesproken erg vervelend opdringerige, automatische Windows updates uitschakelen. Ik bepaal liever zelf wanneer ik het ding reboot.
Maar 1 minuut wachten tot een PC of laptop is opgestart is wel teveel, terwijl je langer bezig bent om weg te rijden in de auto (naar auto toe lopen, van slot halen, gaan zitten, gordel om, auto starten, kost je zo twee minuten, misschien wel meer)? Hopelijk zie je de ironie daarvan in. ;)
Overigens heb ik wel degelijk een schone W10 installatie gedaan, ik hou ook niet zo van ouwe troep meenemen.
Ah check, goed om te weten! :)
Maar als een service ergens mee bezig is, zou je dat ook terug moeten zien in de taskmanager. Dus de indexer service is het waarschijnlijk niet. Wellicht is het dan een koelingsprobleem, dan kan het al veel helpen om de laptop even open te maken en eventueel stof te verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Rob Krauts schreef op maandag 20 september 2021 @ 13:24:
Volgens mij slaat een fan aan bij het behalen van een specifieke temperatuur, niet bij het verwerken van een taak. Dat gezegd hebbende, probeer de temperatuur eens uit te lezen met bv hwinfo. Als de temperatuur tegen een bepaalde drempel aan ligt, dan kan het zijn dat hij sneller aanslaat dan vroegah. Oplossing kan zijn dat je de koelpasta moet vervangen.
zou kunnen helpen.
Ditr gebeurde bij mijn e7470 (i7) uit 2016: die begon zichzelf uit te schakelen bij Teams en Zoom meetings, wegens oververhitting. Ik heb dat toen tijdelijk opgelost door de processor max 50% toe te staan in de Power options. Ja, daar wordt 'ie trager van maar ook minder heet, dus minder fan activiteit.

(ik heb een nieuwe, een Dell e7410 met i7)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

TheVMaster

Moderator WOS
PhilipsFan schreef op Monday 20 September 2021 @ 12:58:
[...]

[..]
Ik laat mijn pc altijd aan staan, 24x7 en herken de problemen die jij schetst helemaal niet. Maar heb je nu je pc nu al een factory reset gegeven? Kon dit niet zo snel terugvinden in de vele reacties. Blijkbaar heb je geen factory reset gedaan, maar heb je Windows 10 met installatiemedia opnieuw geinstalleerd. Dat is inderdaad ook een optie. :9

[ Voor 7% gewijzigd door TheVMaster op 20-09-2021 14:12 ]

Pagina: 1