Dialoog/voice onhoorbaar bij vreselijk luide audio

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:24

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Topicstarter
Nvidia shield Pro TV op een Sony Hdmi receiver. We kijken netflix, amazon en dergelijke. Speakers is een normale 5.1 set.

Waar ik helemaal gek van word, en ik kan het probleem niet vinden, is dat de audio van de film niet klopt. De stemmen/dialoog zijn bijna onhoorbaar, terwijl de effecten en muziek veel te hard staan. Zeker bij gesprekken tijdens een actiescene leidt dit tot vreselijke frustratie.

De versterker staat op 'pure direct' ofwel passthrough. Ik heb dolby audio processing op de nvidia shield aan en uit gehad, geen verschil. CEC aan of uit geen verschil. Fixed volume ook niet, auto choose audio format ook niet. Effectief kan ik geen enkele instelling vinden waarbij het gewoon functioneert zoals het hoort.

Wie heeft het verlossende antwoord?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TimDJ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-10 09:11
Center speaker luider instellen?

Freelance Drupal Developer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
TimDJ schreef op zondag 19 september 2021 @ 20:43:
Center speaker luider instellen?
Geluid is ingesteld via zo'n richtmicrofoon die bij de receiver hoort. Het ging eerder ook gewoon goed, ik heb geen instellingen verandert voordat het probleem begon.

[ Voor 18% gewijzigd door HTT-Thalan op 19-09-2021 20:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:12
Zowiezo kloppen een paar dingen die je ingesteld hebt (gehad) niet..

De versterker doet in principe nooit "passthrough".. immers.. waar zou die naartoe moeten passthrough'en ?
Versterker doet juist processen: de audio uit de HDMI extracten, datastream decoden, omzetten naar analoog, versterken en uitsturen naar je speakers.

Alle processing op de nVidia shield zou je juist het beste uit kunnen zetten, en dáár de audio instellen op "passthrough", of "bitstream" o.i.d... (immers: je wilt meestal de directe originele audiostream laten af handelen door je AV-versterker, dus die moet de Shield gewoon doorsturen naar je versterker).

CEC doet niets aan de audiodata, dat is alleen om bijv. afstandsbedienings-commando's door te geven.

- Staat de speaker configuratie correct ingesteld op je Sony AV-versterker?
- Meestal is er in het versterkermenu een speaker-test functie aanwezig.. die stuurt dan meestal een ruis-signaal naar de speakers.. Als je daar doorheen loopt, dan moet de centerspeaker even luid klinken dan de andere speakers.. En liefst ook gelijkwaardig qua toon. controleer dit even. Ook kun je hem dan zoals hierboven al genoemd ook wat luider afstemmen dan de overige speakers.
Misschien is je center speaker wel defect (of de tweeter erin), of zijn de kabels losgeschoten..
Dat maakt die ruis-test direct duidelijk.

- Wat versta je een "normale" 5.1 speaker-set?

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Ok, ik hoor dus net dat het aan de film lag: tenet. Ik zet nu iets anders op en dat werkt wel...

• Theodor
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17-10 22:13
Tenet op Amazon Prime heeft bij mij prima geluid...

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:21
HTT-Thalan schreef op zondag 19 september 2021 @ 21:14:
Ok, ik hoor dus net dat het aan de film lag: tenet. Ik zet nu iets anders op en dat werkt wel...
Het ligt ook aan de content: high dynamic range. Leuk voor de bioscoop, minder geschikt voor de gemiddelde thuissituatie. Het gevolg is namelijk te zachte dialogen en veel te luide geluidseffecten.

Soms heb je mazzel en heeft je apparatuur, bv tv receiver of settopbox, dynamic range compression, ook wel verkocht onder night mode etc. Meestal heb je pech.

Gevolg is dat ik op mijn Samsung TV (zelfs met betreffende optie aan) niet rustig films met actie kan kijken. StarWars is een ramp, Harrie Potter niet te doen, etc. Netflix hangt er vanaf of ik via de en ingebouwde app van de KPN ontvanger (ok) of Chromecast (niet ok) kijk.

Zie ook de klachten in het Disney+ topic, de vele threads op Reddit of mijn topic waarin ik tevergeefs naar een simpele gadget om dit te fixen zoek :)

De oplossing met de grootste kans is een optie in Google TV / Android TV / Chromecast (ik heb die feedback in elk geval ingestuurd) of natuurlijk content providers die gepaste audio als optie bieden in plaats van (alleen) het bioscoopgeluid.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Rukapul schreef op woensdag 22 september 2021 @ 19:03:
Het ligt ook aan de content: high dynamic range. Leuk voor de bioscoop, minder geschikt voor de gemiddelde thuissituatie. Het gevolg is namelijk te zachte dialogen en veel te luide geluidseffecten.

Soms heb je mazzel en heeft je apparatuur, bv tv receiver of settopbox, dynamic range compression, ook wel verkocht onder night mode etc. Meestal heb je pech.
Night mode zeg je? Leuk dat ik dat nu leer. Dat zit namelijk wel op mijn receiver... stond uit inderdaad. Ik had geen idee wat het was dus ik bleef eraf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22:24

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Rukapul schreef op woensdag 22 september 2021 @ 19:03:
[...]

Gevolg is dat ik op mijn Samsung TV (zelfs met betreffende optie aan) niet rustig films met actie kan kijken. StarWars is een ramp, Harrie Potter niet te doen, etc. Netflix hangt er vanaf of ik via de en ingebouwde app van de KPN ontvanger (ok) of Chromecast (niet ok) kijk.

Zie ook de klachten in het Disney+ topic, de vele threads op Reddit of mijn topic waarin ik tevergeefs naar een simpele gadget om dit te fixen zoek :)

De oplossing met de grootste kans is een optie in Google TV / Android TV / Chromecast (ik heb die feedback in elk geval ingestuurd) of natuurlijk content providers die gepaste audio als optie bieden in plaats van (alleen) het bioscoopgeluid.
Misschien ben ik volledig in de war hoor, maar HDR, oftewel High Dynamic Range, staat toch alleen voor beeldaspecten en niet voor geluid???

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Jorgen schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 18:47:
[...]

Misschien ben ik volledig in de war hoor, maar HDR, oftewel High Dynamic Range, staat toch alleen voor beeldaspecten en niet voor geluid???
Dynamic range is een oud generiek concept om een eigenschap van een signaal aan te geven. Tegenwoordig hip voor beeld (ivm opkomst gerelateerde technologie) maar al langer voor audio.

De range kan laag zijn, hoog zijn, of van laag naar hoog getransformeerd worden (compression).

En dan heb je wat marketing mensen die generieke termen kapen voor marketing doeleinden voor een technologie (vgl. met eigenschap).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22:24

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@Rukapul Dat snap ik wel, maar omdat je specifiek High Dynamic Range zei, verwarde dat even. ;)

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
Jorgen schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 19:02:
@Rukapul Dat snap ik wel, maar omdat je specifiek High Dynamic Range zei, verwarde dat even. ;)
De verengelsing was wel consistent maar niet vrij van ambiguïteit idd ;)
Pagina: 1