Vraag

• brecht986
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 03-01 14:03
Beste,

Na het behalen van mijn diploma vorig jaar in 2020 ben ik direct aan het werk gegaan. Ik heb een sterke passief lange termijn investeringsvisie en investeer dan ook in een brede ETF 200 euro elke maand. Momenteel zit ik in een onzekere situatie in mijn leven. Ik zal hoogstwaarschijnlijk in de periode 0 tot 2 jaar vanaf heden en een huis kopen, trouwen, 2e wagen kopen enz. Het overgrote deel (alles wat ik verdien - 200 euro lange termijn - maandelijkse uitgaven) van wat ik verdien kan ik dus nu niet investeren in aandelen vermits ik het overgrote deel binnen 0 tot 2 jaar volledig tot mijn beschikking wil/zal nodig hebben.

Ik ben dus op zoek naar iets met een zeer lage volaliteit waarin ik ALL IN kan gaan met dat overgrote deel van mijn geld maar waar, zodra ik het wil, dat geld ook kan afhalen.

Eigenlijk is de meest voor de hand liggende keuze: de klassieke spaarrekening, echter vraag ik me af als er voor mijn geval geen ietwat gunstigere alternatieven voor zijn? Bestaan er eventueel interessante ETF's voor mijn situatie?

Iemand die deze wetenschapper (lees: dummy op financieel vlak, al interesseert het me wel ;) op weg kan helpen?

Alvast bedankt!

Met vriendelijk groeten
Brecht

Alle reacties

• lothar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-01 15:00
Als je op korte termijn veilig veel geld kan verdienen zou iedereen dat wel doen denk je niet?

• brecht986
Dan hebt u mijn vraag verkeerd begrepen. Ik vraag me af als er alternatieven zijn op het klassiek spaarboekje met laag risico en bijgevolg een lage interest maar dan toch net iets meer dan de spaarrekening.

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Misschien is Nexo wat voor je. 12% rente per jaar (compounded), zonder gekke kleine lettertjes. Die 12% haal je overigens wel alleen als je je laat uitbetalen in de NEXO-token en ja een bedrag voor 3 maanden wilt vastzetten.

Ik (en anderen hier) maken er naar tevredenheid gebruik van. Maar zoals altijd: doe je eigen onderzoek.

Oh overigens: het is niet verstandig om online over bedragen te praten.

[Voor 10% gewijzigd door sOid op 19-09-2021 21:07]

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 20:05
brecht986 schreef op zondag 19 september 2021 @ 21:03:
Dan hebt u mijn vraag verkeerd begrepen. Ik vraag me af als er alternatieven zijn op het klassiek spaarboekje met laag risico en bijgevolg een lage interest maar dan toch net iets meer dan de spaarrekening.
Nee. Beleggen moet je met geld doen wat je kan missen, omdat de beurs en de waarde altijd kunnen dalen. Het is dan namelijk de bedoeling dat je tijdens of na een daling niks hoeft te verkopen en dus verlies maakt.

Voor een periode van 0-2 jaar: gewoon op de spaarrekening zetten.

• Jaaap
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
brecht986 schreef op zondag 19 september 2021 @ 20:40:
en investeer dan ook in een brede ETF 200 euro elke maand.
Meeste van die ETF's kun je ook snel weer verkopen toch?
Welke ETF(s) heb je?

Dat betekent
Het gebeurt
Dit verandert
Wat bepaalt

• talkatoo
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
brecht986 schreef op zondag 19 september 2021 @ 20:40:
Beste,

Na het behalen van mijn diploma vorig jaar in 2020 ben ik direct aan het werk gegaan. Ik heb een sterke passief lange termijn investeringsvisie en investeer dan ook in een brede ETF 200 euro elke maand. Momenteel zit ik in een onzekere situatie in mijn leven. Ik zal hoogstwaarschijnlijk in de periode 0 tot 2 jaar vanaf heden en een huis kopen, trouwen, 2e wagen kopen enz. Het overgrote deel (alles wat ik verdien - 200 euro lange termijn - maandelijkse uitgaven) van wat ik verdien kan ik dus nu niet investeren in aandelen vermits ik het overgrote deel binnen 0 tot 2 jaar volledig tot mijn beschikking wil/zal nodig hebben.

Iemand die deze wetenschapper (lees: dummy op financieel vlak, al interesseert het me wel ;) op weg kan helpen?

Alvast bedankt!

Met vriendelijk groeten
Brecht
'Investeer' alleen in aandelen als je het geld echt kan missen. Zoals het nu lijkt loop je te hard van stapel, ik zeg niet dat het niet kan, maar dan heb je wel geluk nodig. Maar dat noem ik dan eerder gokken zonder goede basis.. Persoonlijk denk ik je eerst slim moet nadenken over je eerste investeringen; het huis, de auto's...

Pro tip: een auto is de slechtste investering ooit, helemaal als je twee koopt.

[Voor 13% gewijzigd door talkatoo op 19-09-2021 21:13]

• Bouquetin
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 05-10-2022
Ik zou het lekker bij sparen houden. Levert misschien niets op, maar kost je ook niet behalve inflatie, maar over periode van 2 jaar is dat te verwaarlozen. Gezien je voorziene uitgaven (ik heb ze behalve 2e auto allemaal gehad in de afgelopen 5 jaar) verwacht ik dat je het grotendeels nodig zal hebben. Ik zou daarom geen risico lopen.

• brecht986
President schreef op zondag 19 september 2021 @ 21:09:
[...]

Nee. Beleggen moet je met geld doen wat je kan missen, omdat de beurs en de waarde altijd kunnen dalen. Het is dan namelijk de bedoeling dat je tijdens of na een daling niks hoeft te verkopen en dus verlies maakt.

Voor een periode van 0-2 jaar: gewoon op de spaarrekening zetten.
En bestaan er voor een periode van 0-2 jaar geen obligatie ETF's die zeer gespreid zijn met zeer laag risico? Die bijvoorbeeld rond 1 % interest zitten en dus toch interessanter zijn dan de spaarrekening (huidige spaarrekening brengt maar liefst de volle 0,11 % op)?

• brecht986
Jaaap schreef op zondag 19 september 2021 @ 21:09:
[...]

Meeste van die ETF's kun je ook snel weer verkopen toch?
Welke ETF(s) heb je?
De ETF waarin ik in beleg is zeer gespreid op sector en regio, maar bestaat 100 % uit aandelen en zodus niet interessant voor de korte termijn en bijgevolg te gevaarlijk om te kopen verkopen over periodes van <2 jaar. Het geld die ik in die tracker steek "bestaat voor mij niet op de korte termijn".

• President
brecht986 schreef op zondag 19 september 2021 @ 21:18:
[...]

En bestaan er voor een periode van 0-2 jaar geen obligatie ETF's die zeer gespreid zijn met zeer laag risico? Die bijvoorbeeld rond 1 % interest zitten en dus toch interessanter zijn dan de spaarrekening (huidige spaarrekening brengt maar liefst de volle 0,11 % op)?
Een laag risico is nog steeds een risico... Kan je het hebben als je straks een daling hebt van 10%? Is dat die 1% mogelijke winst je waard?

Je hebt misschien 50.000 euro? Dan heb je het over 500 euro winst bij 1%, dat zal weinig zoden aan de dijk zetten...

• CCJJVV
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 00:34
brecht986 schreef op zondag 19 september 2021 @ 21:18:
[...]

Deposito voor 1-2 jaar?

• brecht986
talkatoo schreef op zondag 19 september 2021 @ 21:09:
[...]

'Investeer' alleen in aandelen als je het geld echt kan missen. Zoals het nu lijkt loop je te hard van stapel, ik zeg niet dat het niet kan, maar dan heb je wel geluk nodig. Maar dat noem ik dan eerder gokken zonder goede basis.. Persoonlijk denk ik je eerst slim moet nadenken over je eerste investeringen; het huis, de auto's...

Pro tip: een auto is de slechtste investering ooit, helemaal als je twee koopt.
Zijn er geen lage volatiliteit alternatieven zoals ETF's op basis van obligaties met zeeer zeer laag risico en een interest die toch een verschil maakt ivm de 0,11 van mijn spaarrekening?

ps: Omtrent de auto ben ik volledig akkoord. Al vrees ik dat het zal van moeten zijn voor het werk :p.

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15:39
brecht986 schreef op zondag 19 september 2021 @ 21:23:
[...]

Zijn er geen lage volatiliteit alternatieven zoals ETF's op basis van obligaties met zeeer zeer laag risico en een interest die toch een verschil maakt ivm de 0,11 van mijn spaarrekening?

ps: Omtrent de auto ben ik volledig akkoord. Al vrees ik dat het zal van moeten zijn voor het werk :p.
Tsja, kom je op zo iets uit:

https://www.ishares.com/n...-corporate-bond-ucits-etf

Yield to maturity is 0,25%. Met kosten van 0,2% verwacht ik niet dat je meer overhoudt dan je spaarrekening, terwijl het wel meer risico is, want gemiddelde looptijd is 5 jaar.

https://www.ishares.com/n...lobal-govt-bond-ucits-etf

Dit geeft een ytm van 0,48% maar ook weer een stuk meer risico.

Ben het eens met de anderen hier, voor een looptijd van max 2 jaar kan je het beste bij een spaarrekening blijven. Alternatieven zijn depositos of obligatie ETFs, maar wat mij betreft niet de moeite.

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

• President
De rente voor een Spaar Deposito met een looptijd van 10 jaar is 0,05% .

_O-

Bij 2 jaar bij de Rabo iets van 0,01

[Voor 8% gewijzigd door President op 19-09-2021 21:40]

• Citroentjuh
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 17:39
President schreef op zondag 19 september 2021 @ 21:40:
[...]

De rente voor een Spaar Deposito met een looptijd van 10 jaar is 0,05% .

_O-

Bij 2 jaar bij de Rabo iets van 0,01
Nou je kunt wel iets beter krijgen hoor, ook al is dat ook niet denderend. Maar 0,05 in tien jaar is wel erg weinig! Bij bijvoorbeeld LP is een deposito voor 5 jaar momenteel 0,50. Dus een factor twintig meer dan jij stelt.

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 27-01 07:24
brecht986 schreef op zondag 19 september 2021 @ 21:23:
[...]
Als het moet van werk, dan moet de werkgever maar over de brug komen met een auto zou ik zeggen. Waarom zou jij verantwoordelijk moeten zijn voor het doen van een dusdanig grote investering voor het werk?

Daarnaast denk ik dat je je ook oprecht moet afvragen of je veel geld moet willen uitgeven aan een huwelijk op het moment dat er een dusdanige financiële onzekerheid is. Indien het puur en alleen een zakelijk huwelijk is om de papieren rond te krijgen voor bijvoorbeeld een hypotheek, dan kan trouwen ook gewoon gratis. Een ceremonie en zo is natuurlijk leuk, evenals een feestje, maar er komt qua kosten toch al snel veel bij kijken. Wil je er wel wat moois van maken, dan kun je het beter doen op een moment in het leven dat je niet gelijktijdig met andere grootse uitgaven zit, zoals het kopen van een woning.

Dan blijft over het huis op korte termijn. Qua gestelde termijn te kort voor meeste spaar deposito's. Obligaties waren historisch gezien mogelijk interessant, maar kijken we naar de afgelopen jaren zien we dat veel obligaties de aandelenmarkt volgen, en derhalve voor deze korte termijn risicovol zijn. Een echt laag risico optie voor deze termijn heb je dan dus ook niet, realistisch gezien.

Er zijn twee dingen die je kunt doen.

Indien je het bijleggen zelf moet bekostigen, dan zou ik dit geld gewoon op een spaarrekening opzij zetten. Zeker, het rendement is beroerd, maar het is risicoloos.

De tweede optie is het inventariseren naar de mogelijkheid van bijvoorbeeld een familielening vanuit bijvoorbeeld de ouders. Ik weet niet hoe vermogend zo bijvoorbeeld je ouders zijn. Maar dit is een mogelijke manier waarin je op relatief korte termijn additioneel vermogen kunt krijgen om de hypotheek rond te krijgen, en terugbetaling meer richting de toekomst kunt brengen. Daarnaast is het financieel gezien aantrekkelijk. Want hoewel dat er verlangt wordt dat je rente betaalt aan de ouders over de lening om het niet als gift te laten beschouwen, mogen je ouders je de betaalde rente wel weer terugschenken. Dus kun je effectief op 0% rente uitkomen. In de tussentijd kan je je eigen geld dan gewoon wegsteken binnen een ETF, om later meer periodiek op te kunnen nemen en daarmee minder gevoelig te zijn voor in ieder geval abrupte korte verliezen.

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 27-01 09:07

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Ik zie niet in waarom dit niet in THxZ0NE in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 11" zou kunnen, daarom gaat hier een slotje op.

No good deed goes unpunished.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee