Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommy The Cat
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-09 15:02
Een kennis vraagt mij advies voor de aankoop van een fotocamera voor maximaal 100,- euro. Dit is niet iemand die voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten, er is simpelweg sprake van een zeer beperkt budget. Er zijn drie wensen namelijk redelijk kunnen zoomen, redelijk kunnen fotograferen en digitaal. Deze dame heeft een aardig gevoel voor het schieten van plaatjes en vindt dat erg leuk, dus een toestel waarbij het instellen van zaken als diafragma, sluitertijd, iso en exposure value mogelijk is heeft dan weer mijn voorkeur :).

Ze heeft onlangs van iemand een defecte Pentax K-x gekregen. Lekkende batterijen hebben het batterijhuis echter aangetast. Daar zitten ook twee Pentax lenzen bij. Uit de foto's denk ik op te maken de Pentax smc DA-L 18-55mm F3.5-5.6 AL en de Pentax smc DA-L 50-200mm f/4.0-5.6 ED.

Voor een goed advies overweeg ik een aantal opties.

Opties
1. Huidige camera laten repareren. Ze woont in Frankrijk in een uithoek, dus dat zal niet eenvoudig voor haar zijn. Heb op dit moment geen idee of reparatie haalbaar is en wat dit kost.
2. Tweedehands Pentax K-x body en huidige lenzen gebruiken.
3. Tweedehands Canon 350D + Sigma 17-70. Wel een uitdaging om deze combinatie binnen dit budget te vinden.
4. Nieuw zijn er compactcamera's te koop binnen dit budget (pricewatch), zoals de Sony dsc w810 maar die voldoet niet aan mijn wens om haar in staat te stellen zelf met de basisinstellingen voor fotografie te spelen.
5. Of wellicht een wat betere tweedehands compactcamera, zoals de Sony Cyber-shot RX100 Zwart (maar die vind je denk ik niet voor het beschikbare budget).

Nog inspiratie voor meer opties? Wat is wijsheid?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Ik zou zelf neuzen bij 2e hands spiegelreflexcamera's, en dan met kitlens erbij.

Bv vragen of deze verkoper iets met de prijs kan doen
V&A aangeboden: Complete Canon EOS 1000D met IS lens en tas

Of refurbished body bij bv kameraexpress en dan een kitlens erbij, zoiets.
https://www.kamera-expres...70mm-f-3-5-5-6-macro-dt-o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PHiXioN
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 00:11
Ik zou een 2e hands RX100 mk i adviseren. Wel goed checken of alles nog functioneert, die van mij is na 3 jaar overleden, maar ben ook niet voorzichtig geweest.

Bij echt volledige M stand vind ik de bediening wel gepiel.

[ Voor 16% gewijzigd door PHiXioN op 19-09-2021 19:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommy The Cat
dragon2 schreef op zondag 19 september 2021 @ 16:16:

[…]

Of refurbished body bij bv kameraexpress en dan een kitlens erbij, zoiets.
https://www.kamera-expres...70mm-f-3-5-5-6-macro-dt-o
Daar had ik nog niet aan gedacht. Gaan we ook verkennen. Thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-09 13:51
Een a200 zou ik echt niet adviseren. Die 1000D met IS lens heb je een stuk betere beeldkwaliteit bij minder licht. Daarnaast zijn er makkelijker lenzen voor te krijgen.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07:54

bobcom

Dedicated dabbler

Een beetje neuzen op mp levert sowieso al 2 oude pentaxjes (een k-110 en een k-r) <€100 op, zelfs met 18-55 lens. En dan zijn er nog de nodige voor iets meer. Moet dus te doen zijn.

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Gewoon 2e hands goed zoeken vooral ook op Facebook en eventueel ook Catawiki (wel goed opletten met verzendkosten en de 9% provisie). Er is best aanbod als je de tijd neemt en soms brutaal een bod uitbrengen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

Mag ik ook even op MPB wijzen? Hebben oude Canon- en Nikonbodies staan vanaf zo'n 30 euro, en (kit)lenzen toch wel. Geven garantie voorbij de drempel, en kopen ook spul in. Misschien wat lastiger met Pentax, dat zie ik niet op hun site. Niettemin kun je er voor rond de €50,- een Nikon of Canon body weghalen, en kitlenzen beginnen onder de €40,- Lijkt mij de perfecte plek voor wie met een krap budget wil beginnen. Reviews zijn iha positief.
Zelf net een try-out gestart: ik lever een lens in en haal er een, en krijg €41 toe. IJs en weder dienende.

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommy The Cat
Combi tweedehands spiegelreflex en een aardig zoom objectief lijkt mij ook de mooiste optie. @bobcom mpb kende ik nog niet, thanks! Daar ga ik ook neuzen.

Mooi te constateren dat de markt op deze manier genoeg opties biedt.

Ik zat alweer te kijken naar een canon 15-85 usm IS, maar dat wordt te gek. Terug in mijn hok!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 27-09 12:02

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Als het nog goedkoper moet, pak een Canon body en koop op Ebay bijv een EF-M42 adapter, dit is puur een metalen ring en bevat geen glas (bij Nikon etc wel). Dan ga je naar de kringloop en neus je daar eens bij de foto spullen. Grote kans dat je daar voor een paar euro wat leuke lenzen hebt. Allemaal geen autofocus maar goed, daar leer je ook van!

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

@Ventieldopje De body is de bottleneck, daar betaal je minstens €50 voor (€52 voor een 450d met 18k clicks). Een Ef-s 18-55 ISII kitlens kost je €34,- in prima staat. Totaal €86,-. Voor de resterende €14 van het budget scoor je net een af-confirm adapter, de m42 lens krijg je cadeau van iemand die die Praktica met Pentacon 1.8 50 lens die al 40 jaar op zolder ligt weg doet. The best of both worlds!

[ Voor 3% gewijzigd door bobcom op 20-09-2021 13:30 ]

Pagina: 1