Kleine desktop voor (licht) gamen: IGPU of losse GPU?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evoluzione
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 12:53
Goedenmiddag,

Sinds kort loop ik wat tegen de limieten van mijn oude laptop aan. Niet dat deze langzaam is, maar vooral op het gebied van (lichte) games komt hij soms wat te kort. Belangrijkste spec's: I5-8250U, 16 GB geheugen en een GTX1050 (non Ti).

Doordat mijn vriendin afgelopen jaar noodgedwongen thuis moest werken, zijn we in het bezit van 2 1080P schermen. Mede om deze reden kijk ik dan nu ook voor een kleine desktop ipv een laptop. De schermen staan er toch, en zijn voorzien van DP en HDMI in.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Naast de gewone zaken als browsen, office etc. voornamelijk foto's bewerken en gaming. Voor het foto bewerken wat mijn vriendin doet, heb ik geen speciale wensen/eisen, dit zijn taken die de laptop ook prima deed, en de huidige schermen heb ik uitgezocht op correcte kleurweergave.

Voornamelijk zit ik met de vraag: IGPU of CPU + GPU. Games die worden gespeeld:
- Cities - skylines
- Farming simulator 19, straks ook 22
- Rollercoaster tycoon
- Zoo tycoon

Wat mag het systeem gaan kosten?
Nog geen budget gekozen, dit hangt erg af van de bovengenoemde keuze

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
2X iiyama schermen, 1080P, toetsenbord en muis. Verder heb ik nog wel een aantal HDD te liggen, voor opslag van fotos en games, mocht dit nodig zijn.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Cities - skylines met mods lust heel veel geheugen, dus daar wil ik minimaal 32 GB, Momenteel loop ik met 16 tegen de limiet aan. Verder wil ik gewoon een vlot systeem.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen merkvoorkeuren

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik wil een klein en stil systeem neer zetten. Het systeem staat in de woonkamer, dus in idle/lichte taken hoor ik hem graag niet. Tijdens gamen mag hij best wat geluid maken, zolang het maar geen vliegtuig/stofzuiger wordt.

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?[i]
Graag lees ik jullie meningen over het dan wel of niet nemen van een IGPU of een losse videokaart. Gezien de prijzen van zelfs de midrange GPU's de pan uit rijzen, weet ik niet of het het momenteel waard is.

Ik heb nog geen systemen samen gesteld, en ga dit zeker vanavond nog doen, en tegen die tijd toevoegen aan deze begin post.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:18
Heb alvast een behuizing tip voor het maken van de build. De pricewatch: Cooler Master MasterBox NR200P Zwart is een hele fijne kast voor een kleine build, maar groot genoeg voor een krachtige GPU. Er moet een SFX voeding in en een mini-itx moederbord. De behuizing is ook in andere kleuren verkrijgbaar. Ik heb zelf een witte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• discy
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 31-07 17:49

discy

Cloud Architect

Waarom koop je geen processor met een igpu en ruimte om eventueel later een videokaart toe te voegen?

Hoe langer je wacht, hoe meer waar voor je geld je krijgt - zeker nu de prijzen van videokaarten zo abnormaal zijn.

Qua behuizing kun je bijvoorbeeld naar een pricewatch: Fractal Design Node 304 Zwart kijken.

Voor de processor kom je, afhankelijk van je budget, dan bij een van deze uit:
https://tweakers.net/proc...BemDP1iXJbpb7UeGrNSK1prHw

Als je kunt - dan zou ik nog even wachten want de Intel 12gen komt 19 november uit en de iGPU daarvan zou volgens geruchten vele malen beter moeten zijn dan nu.
Als je er voor kiest om toch voor een videokaart te gaan dan kun je de 11de generatie tegen die tijd voor een lagere prijs op de kop tikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 13-08 15:15
Als een 1050 niet snel genoeg is, moet je hoe dan ook aan een losse gpu. Igpu's zijn nu nog steeds veel langzamer, 50% langzamer ongeveer. https://www.tomshardware....md-ryzen-7-5700g-review/3 onderaan zie je een vergelijking met losse gpu's. Dat is de snelste igpu van het moment.

[ Voor 3% gewijzigd door WEBGAMING op 20-09-2021 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VosStijn
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 17-05-2023
Hoi! Cities Skylines draait echt niet lekker op een IGPU. Bij de specs staat zelfs dat intel ig niet supported is. Dat is denk ik echt geen optie als je veel CS speelt. Ik zou rekenen op 15-20 fps. Dat gezegd hebbende, voor de games die je noemt hoef je geen extreme gpu te hebben. 4gb vram is zat. Als je een krap budget hebt kan je kijken naar een 2e hands 1050ti of 1060. Of zelfs een 970? Die kosten allemaal tussen de 150-250, dat zou ik er wel voor over hebben.

Ik speel zelf CS met 16gb ram geheugen en dat gaat prima. Kom nooit in de buurt van de max. Wellicht met mods en dergelijke dat je dan richting de 16 gaat? Of heb je andere programma's actief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evoluzione
Allereerst bedankt voor alle reacties. Helaas zondag niet meer tijd gehad een lijstje te maken, dus zal ik dat alsnog in deze post doen!
Djarune schreef op maandag 20 september 2021 @ 13:46:
Heb alvast een behuizing tip voor het maken van de build. De pricewatch: Cooler Master MasterBox NR200P Zwart is een hele fijne kast voor een kleine build, maar groot genoeg voor een krachtige GPU. Er moet een SFX voeding in en een mini-itx moederbord. De behuizing is ook in andere kleuren verkrijgbaar. Ik heb zelf een witte.
Bedankt voor de tip! Mooi modelletje, maar niet helemaal wat ik zoek.
discy schreef op maandag 20 september 2021 @ 17:40:
Waarom koop je geen processor met een igpu en ruimte om eventueel later een videokaart toe te voegen?

Hoe langer je wacht, hoe meer waar voor je geld je krijgt - zeker nu de prijzen van videokaarten zo abnormaal zijn.

Qua behuizing kun je bijvoorbeeld naar een pricewatch: Fractal Design Node 304 Zwart kijken.

Voor de processor kom je, afhankelijk van je budget, dan bij een van deze uit:
https://tweakers.net/proc...BemDP1iXJbpb7UeGrNSK1prHw

Als je kunt - dan zou ik nog even wachten want de Intel 12gen komt 19 november uit en de iGPU daarvan zou volgens geruchten vele malen beter moeten zijn dan nu.
Als je er voor kiest om toch voor een videokaart te gaan dan kun je de 11de generatie tegen die tijd voor een lagere prijs op de kop tikken.
Ik heb alle tijd om te wachten, dus dat is allereerst een goeie tip. Mocht dit zeer veel schelen, dan zeker de moeite waard om nog 2 maanden te wachten.

Het idee was inderdaad om eerst nu een IGPU te nemen, en vervolgens er een GPU naast te plaatsen.
WEBGAMING schreef op maandag 20 september 2021 @ 18:21:
Als een 1050 niet snel genoeg is, moet je hoe dan ook aan een losse gpu. Igpu's zijn nu nog steeds veel langzamer, 50% langzamer ongeveer. https://www.tomshardware....md-ryzen-7-5700g-review/3 onderaan zie je een vergelijking met losse gpu's. Dat is de snelste igpu van het moment.
Ik loop niet zo zeer tegen de limiet aan met de 1050, maar meer met het werkgeheugen in cities skylines. De andere games zal de GPU wel de bottleneck vormen gok ik. Echter ligt de focus grotendeels op Cities-skylines.
VosStijn schreef op maandag 20 september 2021 @ 20:06:
Hoi! Cities Skylines draait echt niet lekker op een IGPU. Bij de specs staat zelfs dat intel ig niet supported is. Dat is denk ik echt geen optie als je veel CS speelt. Ik zou rekenen op 15-20 fps. Dat gezegd hebbende, voor de games die je noemt hoef je geen extreme gpu te hebben. 4gb vram is zat. Als je een krap budget hebt kan je kijken naar een 2e hands 1050ti of 1060. Of zelfs een 970? Die kosten allemaal tussen de 150-250, dat zou ik er wel voor over hebben.

Ik speel zelf CS met 16gb ram geheugen en dat gaat prima. Kom nooit in de buurt van de max. Wellicht met mods en dergelijke dat je dan richting de 16 gaat? Of heb je andere programma's actief?
De specificaties van Cities-skylines zijn al jaren oud, dus ik dacht dat de hedendaagse IGPU al een stuk krachtiger was. De 2e hands markt zat ik zelf ook al aan te denken, voor een evt GPU.

Mbt het geheugen: Zonder mods gaat het op 16 GB prima, maar als ik al mijn assets laad, zit ik tegen de 20-21GB aan momenteel. Daarom de keuze voor het vele werkgeheugen.

Okee, dan nu mijn eigen lijstje:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 5700G Boxed€ 369,-€ 369,-
1MoederbordenASRock B550M-ITX/ac€ 112,-€ 112,-
1BehuizingenFractal Design Node 304 Zwart€ 74,90€ 74,90
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-32GVK€ 127,05€ 127,05
1VoedingenCorsair RM550x (2018) (EU-model) Zwart€ 66,-€ 66,-
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 86,-€ 86,-
Totaal€ 834,95

Processor:
Momenteel een no brainer, snelste IGPU op de markt, en evt met een losse GPU nog steeds krachtig zat.

Moederbord:
Tsja, heeft alles wat ik nodig heb (HDMI, DP, M.2 slot, ruimte voor een GPU. Verder niet echt een reden.

Geheugen:
32 GB, 3200mhz, of zou ik sneller nodig zijn?

SSD:
1tb lijkt me voldoende, en kom deze regelmatig tegen in forumposts als tip.

Behuizing:
Kwestie van smaak denk ik. Ik hou niet van te veel poespas, raampjes etc. Gewoon goede koeling en stilte is belangrijker.

Voeding:
550watt is vast overkill, maar geeft wel ruimte voor een evt GPU.

Wat vinden jullie van mijn keuze qua onderdelen? Iets wat beter kan? Misschien voor de stilte nog een andere CPU cooler? Graag hoor ik jullie tips/meningen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VosStijn
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 17-05-2023
Mooi lijstje. Ik denk dat je eventueel zou kunnen besparen op de CPU maar wellicht dat de city builder spellen in de toekomst nog meer gaan vragen. GPU bijprikken kan altijd nog. Ik denk zelf dat het wel nodig zal zijn, maar je kan natuurlijk gewoon even kijken hoe het draait.

Over het 'wachten tot de volgende generatie' heb ik wel altijd een mening, maar dat is persoonlijk. Hoe langer je wacht hoe meer waar voor je geld is gewoon niet waar, wat juist de huidige videokaart prijzen bewijzen.

Het hele jaar door zeggen mensen dat je nog even moet wachten tot de volgende generatie. Er komt altijd wel een nieuwe generatie en je aankoop is meestal na een paar maanden niet meer de nieuwste. Het gaat erom of het doet wat je wil, en niet of er in de toekomst nog iets komt dat het wellicht nog beter gaat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• discy

discy

Cloud Architect

Voor je voeding zou ik kijken naar een pricewatch: Corsair SF450 of een pricewatch: Corsair SF600 (2018) (die uit 2018 is zuiniger en een tientje duurder). Deze heeft net als die je nu gekozen hebt een ventilator die uit gaat bij lage belasting. Bij de sf600 zal dat wat langer zijn, maar die is wel aan de prijs. Dus dat is afhankelijk van je budget.
Ik heb zelf een sf600 met een 1070ti en een i9-10900. Ik verwacht dat jij met een sf450 ruim voldoende vermogen zult hebben. Zelfs met een videokaart erbij.

Omdat je kast vrij klein en je hem stil wilt houden kan de extra ruimte van een sf voeding net het verschil maken.

Ik heb zelf overigens een pricewatch: Fractal Design Define Nano S Zwart (past praktisch alleen een sf powersupply in). Is ook een kleine kast, maar het lijkt wel meer op een computer. Je kunt er wel meer ventilatoren in kwijt die je heel langzaam kunt laten draaien, en de videokaart zit niet tegen de zijkant aan dus ik denk dat het uiteindelijk stiller zal zijn. Maar dat is een overweging die je zelf moet maken qua uiterlijk en waar je hem kwijt wilt.

Ik denk dat het verder een goede lijst is. Inderdaad cpu koeler niet vergeten.

Edit: de goedkopere en oudere sf450 die ik noemde wordt niet met een bracket geleverd om hem op een normaal formaat voedingplek te schroeven. Ik denk dat je die wel nodig hebt, tenzij het bij de node zit. Dan kom je toch op deze uit en die is bijna net zo duur als de nieuwere sf600. pricewatch: Corsair SF450 (2018)

[ Voor 23% gewijzigd door discy op 21-09-2021 23:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12:26
Misschien domme vraag,maar kan je de 1050 niet hergebruiken?

• Evoluzione
VosStijn schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 14:17:
Mooi lijstje. Ik denk dat je eventueel zou kunnen besparen op de CPU maar wellicht dat de city builder spellen in de toekomst nog meer gaan vragen. GPU bijprikken kan altijd nog. Ik denk zelf dat het wel nodig zal zijn, maar je kan natuurlijk gewoon even kijken hoe het draait.

Over het 'wachten tot de volgende generatie' heb ik wel altijd een mening, maar dat is persoonlijk. Hoe langer je wacht hoe meer waar voor je geld is gewoon niet waar, wat juist de huidige videokaart prijzen bewijzen.

Het hele jaar door zeggen mensen dat je nog even moet wachten tot de volgende generatie. Er komt altijd wel een nieuwe generatie en je aankoop is meestal na een paar maanden niet meer de nieuwste. Het gaat erom of het doet wat je wil, en niet of er in de toekomst nog iets komt dat het wellicht nog beter gaat doen.
Ik ben nu me aan het oriënteren op de 2e hands markt, maar ook daar rijzen de prijzen voor videokaarten de pan uit. Daarom mijn initiële keuze voor een IGPU. Mocht ik een leuke kaart tegen komen, dan overweeg ik om de CPU te downgraden.

Over het wachten heb ik ook mijn mening. Maar als dit een forse upgrade is, is het zonde om nu al een nieuwe te kopen.
discy schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 22:16:
Voor je voeding zou ik kijken naar een pricewatch: Corsair SF450 of een pricewatch: Corsair SF600 (2018) (die uit 2018 is zuiniger en een tientje duurder). Deze heeft net als die je nu gekozen hebt een ventilator die uit gaat bij lage belasting. Bij de sf600 zal dat wat langer zijn, maar die is wel aan de prijs. Dus dat is afhankelijk van je budget.
Ik heb zelf een sf600 met een 1070ti en een i9-10900. Ik verwacht dat jij met een sf450 ruim voldoende vermogen zult hebben. Zelfs met een videokaart erbij.

Omdat je kast vrij klein en je hem stil wilt houden kan de extra ruimte van een sf voeding net het verschil maken.

Ik heb zelf overigens een pricewatch: Fractal Design Define Nano S Zwart (past praktisch alleen een sf powersupply in). Is ook een kleine kast, maar het lijkt wel meer op een computer. Je kunt er wel meer ventilatoren in kwijt die je heel langzaam kunt laten draaien, en de videokaart zit niet tegen de zijkant aan dus ik denk dat het uiteindelijk stiller zal zijn. Maar dat is een overweging die je zelf moet maken qua uiterlijk en waar je hem kwijt wilt.

Ik denk dat het verder een goede lijst is. Inderdaad cpu koeler niet vergeten.

Edit: de goedkopere en oudere sf450 die ik noemde wordt niet met een bracket geleverd om hem op een normaal formaat voedingplek te schroeven. Ik denk dat je die wel nodig hebt, tenzij het bij de node zit. Dan kom je toch op deze uit en die is bijna net zo duur als de nieuwere sf600. pricewatch: Corsair SF450 (2018)
Goeie tips, ik ga er zeker naar kijken. Ook de kast staat me aan. Ik zal me er in verdiepen.
99ruud99 schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 22:37:
Misschien domme vraag,maar kan je de 1050 niet hergebruiken?
Domme vragen bestaan niet is mij altijd geleerd. Helaas gaat dit niet, deze zit vastgebakken in mijn huidige laptop:)

Helaas dat er niet iets als een 3050(ti) voor desktops bestaat, dit had voor mij een uitkomst geweest gok ik. Nu begint de twijfel toch ook weer te ontstaan om toch een nieuwere laptop te bestellen ipv een desktop...

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

discy schreef op maandag 20 september 2021 @ 17:40:
Heb je daar bronnen van? Ik heb nog weinig gelezen over specifiek de IGP van de komende Intels. De IGP's van de komende AMD's gaan wel zeker een grote sprong maken, maar die komen pas ergens in Q1 2022, dus die laten nog even op zich wachten.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• discy

discy

Cloud Architect

Officiële of geverifieerde bronnen zullen er niet zijn. Je zult moeten wachten tot de reviewers erover morgen spreken.

• discy

discy

Cloud Architect

Evoluzione schreef op woensdag 22 september 2021 @ 11:32:
[...]

Nu begint de twijfel toch ook weer te ontstaan om toch een nieuwere laptop te bestellen ipv een desktop...
Dat is wel voor een heel ander gebruik.
Hij zal in ieder geval niet stil zijn.
Je zult je dan ook moeten afvragen hoe vaak je 'm op z'n plek laat staan en hoe vaak je 'm wilt meenemen. Altijd opengeklapt wordtie smerig en stoffig. En als je 'm dichtklapt gaat de koeling nog meer achteruit.

Als je de mobiliteit nodig hebt en er (in principe) niet op hoeft te gamen dan zou ik voor een stille pc gaan en een wat goedkopere laptop voor erbij. Bijv: pricewatch: Lenovo IdeaPad 3 14ALC6 (82KT00C1MH) (heeft geen usb-c powerdelivery, zou voor mij wel een vereiste zijn).

Als je echt één ding wilt voor alles. Dan kan dat opzich prima, maar het zou dan het mooiste zijn met één groot scherm met usb-c power delivery: https://tweakers.net/moni...23-yhnaI3J1lHQ9hbR8pKpZQv, anders zit je elke keer minstens twee of drie kabels aan te sluiten. (2x een scherm, een usb-hub en stroom). Je betaalt natuurlijk ook meer voor een gamelaptop dan een game-pc met dezelfde snelheid. En, tenminste vroeger, waren goedkopere laptops met goede gpu's ook een stuk lomper en was het accugebruik minder. Dus dan lever je ook daar in.

Ik vraag me af of je, als je twee apparaten koopt die allebei doen waar ze goed in zijn, niet ongeveer net zo duur uit bent terwijl je betere kwaliteit in huis haalt.

[ Voor 53% gewijzigd door discy op 22-09-2021 13:00 ]

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Onofficiële bronnen mogen natuurlijk ook. :) Wat ik aan geruchten gezien heb is dat de huidige "UHD Graphics 750" een versie-bump krijgen naar de 770, dus dat impliceert geen grote veranderingen, al blijft het natuurlijk speculatie. Officiële aankondigingen worden verwacht eind oktober, release eind november. Moet je daarop wachten: dat weet je natuurlijk nooit.

Bij pre-builts en laptops zijn discrete GPU's wel beter verkrijgbaar, dus dat is (helaas voor de zelfbouwers) geen gekke afweging.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13-08 23:36
Evoluzione schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 10:53:

De specificaties van Cities-skylines zijn al jaren oud, dus ik dacht dat de hedendaagse IGPU al een stuk krachtiger was. De 2e hands markt zat ik zelf ook al aan te denken, voor een evt GPU.

Mbt het geheugen: Zonder mods gaat het op 16 GB prima, maar als ik al mijn assets laad, zit ik tegen de 20-21GB aan momenteel. Daarom de keuze voor het vele werkgeheugen.
Een 11400 heeft een Intel® UHD Graphics 730 met een passmark score van 1579. De GTX 1050 heeft 5153 punten. Dat scheelt factor 5.

Verder wordt in algemene zin de speelbaarheid ervaring aan de hand van de frame rate (fps). Die fps wordt begrensd door de engine (vsync, max fps), de cpu óf de gpu. Bij te weinig ram krijg je andere zaken waaronder een crash to desktop of enorme dips in fps (frame drops). Nu heb ik niet gehoord waar je last van hebt maar mogelijk dat je tekort aan ram niet je enige probleem is. Zo ver ik mij herriner is Skylines bij grotere steden vooral beperkt door single threaded cpu kracht (en dan kom je op een Ryzen 5xxx serie).

Wil je het een beetje leuk houden dan zou ik voor een 11400 gaan en dan later nog eens een videokaart proberen te scoren. Wil je het goed doen dan zou ik een 5600X pakken en een RTX 3060 of beter. Maar voor Cities Skylines zal die 11400 het ook prima doen. Een 5700G van 350 euro lijkt mij een beetje 'stuck in the middle'. Verschil tussen een 11400 en 5600X is meetbaar maar als je vanaf een laptop komt is het vaak meer in de trend van wil je naar x2 of naar x2.25. Gezien de overige games die je opnoemt zou ik denk ik zelf voor de goedkopere optie gaan.

[ Voor 26% gewijzigd door sdk1985 op 22-09-2021 13:36 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• Evoluzione
discy schreef op woensdag 22 september 2021 @ 12:12:
[...]

Dat is wel voor een heel ander gebruik.
Hij zal in ieder geval niet stil zijn.
Je zult je dan ook moeten afvragen hoe vaak je 'm op z'n plek laat staan en hoe vaak je 'm wilt meenemen. Altijd opengeklapt wordtie smerig en stoffig. En als je 'm dichtklapt gaat de koeling nog meer achteruit.

Als je de mobiliteit nodig hebt en er (in principe) niet op hoeft te gamen dan zou ik voor een stille pc gaan en een wat goedkopere laptop voor erbij. Bijv: pricewatch: Lenovo IdeaPad 3 14ALC6 (82KT00C1MH) (heeft geen usb-c powerdelivery, zou voor mij wel een vereiste zijn).

Als je echt één ding wilt voor alles. Dan kan dat opzich prima, maar het zou dan het mooiste zijn met één groot scherm met usb-c power delivery: https://tweakers.net/moni...23-yhnaI3J1lHQ9hbR8pKpZQv, anders zit je elke keer minstens twee of drie kabels aan te sluiten. (2x een scherm, een usb-hub en stroom). Je betaalt natuurlijk ook meer voor een gamelaptop dan een game-pc met dezelfde snelheid. En, tenminste vroeger, waren goedkopere laptops met goede gpu's ook een stuk lomper en was het accugebruik minder. Dus dan lever je ook daar in.

Ik vraag me af of je, als je twee apparaten koopt die allebei doen waar ze goed in zijn, niet ongeveer net zo duur uit bent terwijl je betere kwaliteit in huis haalt.
Dat is dus ook mijn dilemma, Ik gebruik hem niet voor onderweg. En het geluid is wel een ding ja. Daarom had ik ook al een lichte voorkeur voor een desktop.
bwerg schreef op woensdag 22 september 2021 @ 12:13:Bij pre-builts en laptops zijn discrete GPU's wel beter verkrijgbaar, dus dat is (helaas voor de zelfbouwers) geen gekke afweging.
Precies mijn gedachte, alleen zijn er weinig prebuilds die ik mooi vindt.
sdk1985 schreef op woensdag 22 september 2021 @ 13:25:
[...]

Een 11400 heeft een Intel® UHD Graphics 730 met een passmark score van 1579. De GTX 1050 heeft 5153 punten. Dat scheelt factor 5.

Verder wordt in algemene zin de speelbaarheid ervaring aan de hand van de frame rate (fps). Die fps wordt begrensd door de engine (vsync, max fps), de cpu óf de gpu. Bij te weinig ram krijg je andere zaken waaronder een crash to desktop of enorme dips in fps (frame drops). Nu heb ik niet gehoord waar je last van hebt maar mogelijk dat je tekort aan ram niet je enige probleem is. Zo ver ik mij herriner is Skylines bij grotere steden vooral beperkt door single threaded cpu kracht (en dan kom je op een Ryzen 5xxx serie).

Wil je het een beetje leuk houden dan zou ik voor een 11400 gaan en dan later nog eens een videokaart proberen te scoren. Wil je het goed doen dan zou ik een 5600X pakken en een RTX 3060 of beter. Maar voor Cities Skylines zal die 11400 het ook prima doen. Een 5700G van 350 euro lijkt mij een beetje 'stuck in the middle'. Verschil tussen een 11400 en 5600X is meetbaar maar als je vanaf een laptop komt is het vaak meer in de trend van wil je naar x2 of naar x2.25. Gezien de overige games die je opnoemt zou ik denk ik zelf voor de goedkopere optie gaan.
Als ik nu de game start met een asset loader als beginscherm, dan loopt geheugengebruik op tot rond de 20GB, en in game merk je dit vooral terug in lag. Echte multicore performance ben ik niet nodig, voor zover ik zie gebruikt hij maar 4 cores maximaal. Dit zie ik terug bij bijna alle games die ik speel.

Ik neig inderdaad zelf steeds meer naar een losse GPU en een iets langzamere CPU, maar twijfel vooral nu aan welke combi ik ga maken. Eerst maar eens kijken wat ik binnen een redelijk budget kan neerzetten.

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13-08 23:36
Evoluzione schreef op woensdag 22 september 2021 @ 14:27:
[...]

Dat is dus ook mijn dilemma, Ik gebruik hem niet voor onderweg. En het geluid is wel een ding ja. Daarom had ik ook al een lichte voorkeur voor een desktop.
Ik zou daar een sterke voorkeur van maken. Ergonomisch ga je stappen zetten.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• 99ruud99
En het AMD kamp ?

• discy

discy

Cloud Architect

Misschien moet je nog even uitleggen hoe je dan bij een laptop komt.

• Evoluzione
discy schreef op woensdag 22 september 2021 @ 20:13:
Misschien moet je nog even uitleggen hoe je dan bij een laptop komt.
Het kijken naar een laptop kwam voornamelijk uit de gewoonte voort. Ik heb eigenlijk altijd hiervoor een laptop gehad, aangezien ik geen bureau met monitoren had. Tel daar bij op het feit dat voor laptops momenteel wel een nieuwe generatie low tot midrange videokaarten te koop zijn.

Echter weet ik dan niet of ik 32 of zelfs 64Gb kan plaatsen, en verdere upgradeability is ook beperkt. Dit samen met de eerder al aangehaalde punten qua koeling en stilte, heeft me doen besluiten voor een desktop. Alleen vindt ik €500 uitgeven voor een videokaart uit 2019 (1660, 1660ti, 1660super) niet te rechtvaardigen. Voelt toch een beetje als oude technologie kopen voor veel te veel geld...

Een lijstje als volgt kom ik nu op uit. Voor het AMD kamp:
1ProcessorsAMD Ryzen 5 1600 (12nm) Wraith Stealth koeler Boxed€ 125,84€ 125,84
1MoederbordenASRock B550M-ITX/ac€ 112,-€ 112,-
1VideokaartenMSI GeForce GTX 1660 Ti Ventus XS 6G OC€ 499,-€ 499,-
1BehuizingenFractal Design Define Nano S Zwart€ 68,44€ 68,44
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-32GVK€ 129,90€ 129,90
1VoedingenCorsair SF450€ 86,75€ 86,75
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 85,99€ 85,99
Totaal€ 1.107,92

Voor het intel kamp:
1ProcessorsIntel Core i5-10400F Boxed€ 144,90€ 144,90
1MoederbordenASUS ROG Strix B560-I Gaming WIFI€ 145,-€ 145,-
1VideokaartenMSI GeForce GTX 1660 Ti Ventus XS 6G OC€ 499,-€ 499,-
1BehuizingenFractal Design Define Nano S Zwart€ 68,44€ 68,44
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-32GVK€ 129,90€ 129,90
1VoedingenCorsair SF450€ 86,75€ 86,75
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 85,99€ 85,99
Totaal€ 1.159,98

• discy

discy

Cloud Architect

In de Nano S past deze koeler precies: pricewatch: Noctua NH-D15S
(nb. de D15 zonder -s past niet).

Een nieuwe 1660Ti kopen voor 500 euro gaat nergens over natuurlijk.
Maar ik neem aan dat dat dan niet voor nu is en je begint met je 1050, of dat je op de tweedehands markt gaat kijken.

Verder ziet je lijst er goed uit behalve:

[ Voor 46% gewijzigd door discy op 23-09-2021 16:02 ]

• 99ruud99
als je denkt aan deze GPU zou ik voor https://www.amd.com/en/direct-buy/5496921400/nl gaan. Donderdag komt er vaak een nieuwe lading- zoek van te voren hoe laat. Presteert heel stuk beter voor 10 euro meer.

• Evoluzione
discy schreef op donderdag 23 september 2021 @ 15:23:
In de Nano S past deze koeler precies: pricewatch: Noctua NH-D15S
(nb. de D15 zonder -s past niet).

Een nieuwe 1660Ti kopen voor 500 euro gaat nergens over natuurlijk.
Maar ik neem aan dat dat dan niet voor nu is en je begint met je 1050, of dat je op de tweedehands markt gaat kijken.

Verder ziet je lijst er goed uit behalve:
Dankje voor de tip. Na een koeler was ik idd nog op zoek. daarom had ik deze in beide lijstjes nog niet me genomen. Ik was aan het vergelijken welke wel paste en niet, maar zag door alle modellen het bos even niet meer.

Mbt de videokaart: Die 1050 zit in mijn laptop, dus meenemen wordt erg lastig :) Qua desktop videokaarten in de lage tot mid end range is momenteel bar weinig te vinden, daarom had ik de 1660 gekozen, daar deze op 1080P redelijk tot goed presteert. Maar wat je zelf ook al zegt, ridicuul dat je €500 voor zon kaart moet betalen.

Wat betreft de CPU: Ik heb niet meteen een usecase voor een office pc los, dus zonder IGPU is geen probleem. Daar ik alleen laptops gewend ben, vervang ik over het algemeen eerder een compleet systeem dan dat ik upgrade. Dit zal misschien in de toekomst wel veranderen, alleen tegen die tijd zal de huidige videokaart ook wel verouderd zijn.

Je tip mbt de voeding zal ik zeker meenmen, in mijn haast had ik gedacht dat de Nano S een sfx voeding moest hebben. Deze zal ik zeker dan upgraden naar de 2018 model, of zelfs de sf600!
99ruud99 schreef op donderdag 23 september 2021 @ 15:26:
als je denkt aan deze GPU zou ik voor https://www.amd.com/en/direct-buy/5496921400/nl gaan. Donderdag komt er vaak een nieuwe lading- zoek van te voren hoe laat. Presteert heel stuk beter voor 10 euro meer.
Dit is zeker iets om mee te nemen. Zo kan je voor rond MSRP toch een leuke videokaart scoren! Volgende week maar eens in de gaten houden!

[ Voor 6% gewijzigd door Evoluzione op 23-09-2021 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• discy

discy

Cloud Architect

Als je per se nieuw wil dan slaat deze 1650 super voor 300 nog soort van ergens op.
pricewatch: MSI GeForce GTX 1650 Super Gaming X
te laat..

Succes!

[ Voor 67% gewijzigd door discy op 24-09-2021 12:58 ]

Pagina: 1