Playbar zonder DTS of Atmos?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aviv1
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 04-02 22:08
All,

Ik wilde eigenlijk de Sonos Arc aankopen maar nu de prijs is verhoogd van 799 naar 999 euro heb ik zoiets van; tabé.

De Arc is een puike playbar maar 999 is gewoon overpriced imo. Ook tamelijk arrogant van Sonos, maar dat terzijde.

Ik vraag mij wel af, wat er gebeurt als ik een playbar koop zonder Atmos of Dolboy Vision? Ik snap dat het gewoon een licentie is om Atmos te mogen weergeven, maar wordt het geluid dan omgezet naar stereo bijvoorbeeld?

Bijvoorbeeld https://www.coolblue.nl/p...-multibeam-700-zwart.html

En hoe zit het met DTS? Ik heb namelijk nog veel DTS content.

Overigens heb ik geen grote woonkamer en hoef ook geen keiharde bassen, want zit in een appartement.

Let me share my screen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:09

FeaR

In GoT we trust

Aviv1 schreef op zondag 19 september 2021 @ 13:04:
Ik vraag mij wel af, wat er gebeurt als ik een playbar koop zonder Atmos of Dolboy Vision? Ik snap dat het gewoon een licentie is om Atmos te mogen weergeven, maar wordt het geluid dan omgezet naar stereo bijvoorbeeld?
Dolby Vision is toch een beeldformaat/eigenschap?

Als je een device koopt zonder een bepaalde track en je stuurt die track heb je geen geluid. DTS naar een device zonder DTS decoder, geen geluid. Is er wel een deel van de decoder aanwezig dan wordt er teruggevallen op de versie die wel compatibele is. Stuur je Dolby TrueHD naar een device welke alleen Dolby Digital snapt wordt er teruggevallen op de core van de track, Dolby Digital. Dolby Atmos zal vaak zitten op een sound bar met speakers naar boven gericht, enige manier om een beetje pseudo Atmos te krijgen. Stuur je Atmos naar een device zonder deze codec dan wordt ook weer de core gepakt, afhankelijk van de bron zal dit gewone Dolby Digital zijn of TrueHD.
En hoe zit het met DTS? Ik heb namelijk nog veel DTS content.
Zie boven. Let ook op dat niet alleen de sound bar bepalend is. Veel van dit soort devices wordt via HDMI ARC of eARC aangesloten aan de TV. De TV wordt dan als hub gebruikt en zit in de keten. Dan wordt de TV ook belangrijk. Heb je een bron met DTS en een sound bar die DTS doet maar een Panasonic, LG of Samsung TV? Geen DTS want deze laatste merken ondersteunen dat niet (meer).

[ Voor 10% gewijzigd door FeaR op 19-09-2021 14:07 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aviv1
FeaR schreef op zondag 19 september 2021 @ 14:06:
[...]

Dolby Vision is toch een beeldformaat/eigenschap?

Als je een device koopt zonder een bepaalde track en je stuurt die track heb je geen geluid. DTS naar een device zonder DTS decoder, geen geluid. Is er wel een deel van de decoder aanwezig dan wordt er teruggevallen op de versie die wel compatibele is. Stuur je Dolby TrueHD naar een device welke alleen Dolby Digital snapt wordt er teruggevallen op de core van de track, Dolby Digital. Dolby Atmos zal vaak zitten op een sound bar met speakers naar boven gericht, enige manier om een beetje pseudo Atmos te krijgen. Stuur je Atmos naar een device zonder deze codec dan wordt ook weer de core gepakt, afhankelijk van de bron zal dit gewone Dolby Digital zijn of TrueHD.

[...]

Zie boven. Let ook op dat niet alleen de sound bar bepalend is. Veel van dit soort devices wordt via HDMI ARC of eARC aangesloten aan de TV. De TV wordt dan als hub gebruikt en zit in de keten. Dan wordt de TV ook belangrijk. Heb je een bron met DTS en een sound bar die DTS doet maar een Panasonic, LG of Samsung TV? Geen DTS want deze laatste merken ondersteunen dat niet (meer).
Duidelijk, behalve het vetgedrukte. Want de Samsung Q900T ondersteunt wel DTS. Waarom zou het dan niet werken als je hem paired met een Samsung TV?

Ik heb nog wat .MKV files rondzwerven op mijn harddisk met DTS tracks. Het zou zonde zijn als ik daar geen geluid mee heb. Ook niet als ik het via VLC Media Player en mijn laptop afspeel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EValentino
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Ik gebruik zelf een AppleTV 4K (2021) met InFuse en die zet niet ondersteunde formaten netjes om, dus ook DTS films worden weergegeven met geluid.

Ik weet niet hoe dit zit met andere mediaplayers of ingebouwde players van TV’s.

Het komt erop neer dat je met de “juiste” speler geen last hebt van dit probleem.

[ Voor 18% gewijzigd door EValentino op 19-09-2021 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aviv1
EValentino schreef op zondag 19 september 2021 @ 17:47:
Ik gebruik zelf een AppleTV 4K (2021) met InFuse en die zet niet ondersteunde formaten netjes om, dus ook DTS films worden weergegeven met geluid.

Ik weet niet hoe dit zit met andere mediaplayers of ingebouwde players van TV’s.

Het komt erop neer dat je met de “juiste” speler geen last hebt van dit probleem.
Moet je hem dan niet jailbreaken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EValentino
  • Niet online
Aviv1 schreef op zondag 19 september 2021 @ 17:55:
[...]

Moet je hem dan niet jailbreaken?
Nee hoor, InFuse kun je gewoon downloaden uit de AppStore. Hiervoor gebruikte ik Mr. MC (Kodi) maar InFuse is echt de beste player die ik ooit heb gebruikt. Ik heb netjes mijn Plex server toegevoegd en het werkt als een tierelier.

Misschien een tikkie oftopic, maar wel één van de beste functies vind ik de mogelijkheid om subtitles in de zwarte balken te plaatsen bij InFuse, echt heerlijk om deze loze ruimte zo optimaal te kunnnen benutten. Als je bereid bent er wat geld tegen aan te smijten dan ga je van de ATV 2021 echt geen spijt krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aviv1
EValentino schreef op zondag 19 september 2021 @ 18:01:
[...]

Nee hoor, InFuse kun je gewoon downloaden uit de AppStore. Hiervoor gebruikte ik Mr. MC (Kodi) maar InFuse is echt de beste player die ik ooit heb gebruikt. Ik heb netjes mijn Plex server toegevoegd en het werkt als een tierelier.

Misschien een tikkie oftopic, maar wel één van de beste functies vind ik de mogelijkheid om subtitles in de zwarte balken te plaatsen bij InFuse, echt heerlijk om deze loze ruimte zo optimaal te kunnnen benutten. Als je bereid bent er wat geld tegen aan te smijten dan ga je van de ATV 2021 echt geen spijt krijgen.
Top offtopic comment...

Ik gebruik nu toevallig Kodi op een Mac Mini. Als ik het goed begrijp, installeer ik Plex server op mn Synology en dan InFuse vanaf Mac runnen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EValentino
  • Niet online
Je draait een Plex server ergens op een bak met veel storage, het liefst in een Docker omgeving (UNRAID is een aanrader, die draait op bijna alle gangbare hardware).

Vervolgens koop je een Apple TV 4K (2021) en installeer je InFuse op het apparaat, en vervolgens koppel je InFuse aan je Plex bak en hoef je je nooit meer druk te maken om bestandsformaten en andere hoofdpijn.

Ik heb deze stap 2 jaar geleden gemaakt en geniet er nog steeds elke dag van. Inmiddels heb ik hier 3 ATV’s in huis staan.

[ Voor 4% gewijzigd door EValentino op 19-09-2021 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aviv1
EValentino schreef op zondag 19 september 2021 @ 18:16:
Je draait een Plex server ergens op een bak met veel storage, het liefst in een Docker omgeving (UNRAID is een aanrader, die draait op bijna alle gangbare hardware).

Vervolgens koop je een Apple TV 4K (2021) en installeer je InFuse op het apparaat, en vervolgens koppel je InFuse aan je Plex bak en hoef je je nooit meer druk te maken om bestandsformaten en andere hoofdpijn.

Ik heb deze stap 2 jaar geleden gemaakt en geniet er nog steeds elke dag van. Inmiddels heb ik hier 3 ATV’s in huis staan.
Klinkt goed. Heb de ATV 4k gelijk besteld.

Maar kan Plex toch rustig op m'n Synology draaien? Computing power is de ATV, neem ik aan...
Of zou ik UNRAID op de Mac installeren?

Wat denk jij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EValentino
  • Niet online
Plex draait perfect op een Synology inderdaad. Met InFuse hoeven er geen bestanden via transcoding omgezet te worden, dus je Synology gaat geen kick geven bij het afspelen van je films.

Bereid jezelf er maar vast op voor dat er wellicht meerdere ATV’s in huis gaan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aviv1
EValentino schreef op zondag 19 september 2021 @ 18:24:
Plex draait perfect op een Synology inderdaad. Met InFuse hoeven er geen bestanden via transcoding omgezet te worden, dus je Synology gaat geen kick geven bij het afspelen van je films.

Bereid jezelf er maar vast op voor dat er wellicht meerdere ATV’s in huis gaan komen.
Ok duidelijk, dus eigenlijk heb ik geen UNRAID nodig? Wil het liefst zo min mogelijk apparaten aan hebben staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EValentino
  • Niet online
Nee ik had even over je Synology heen gelezen, die voldoet prima hoor voor dit soort doeleinden.

Als je in de toekomst wilt upgraden kun je altijd nog rondkijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:09

FeaR

In GoT we trust

Aviv1 schreef op zondag 19 september 2021 @ 17:43:
[...]
Duidelijk, behalve het vetgedrukte. Want de Samsung Q900T ondersteunt wel DTS. Waarom zou het dan niet werken als je hem paired met een Samsung TV?
Omdat de Samsung TV (en dus ook Panasonic, LG) geen DTS ondersteunt en deze track dus niet door zal zetten (een Sony of Philips wel). Elke schakel in de keten moet ondersteunen waar je gebruik van wilt maken. Als je de Samsung Soundbar met DTS op een bron aansluit met DTS zal deze zeker geluid geven, TV er tussen zonder DTS en het geluid is weg.

Met betrekking tot Plex, naar mijn weten ondersteunt Plex geen .ISO. Mogelijk een dingetje voor TS, afhankelijk van of zijn bestanden inderdaad allemaal .mkv zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door FeaR op 19-09-2021 19:17 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Pagina: 1