Warmte wering kunstof kozijn ivm houten kozijnen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• DutchAddick
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22-01 05:40
In ons vorige huis (nieubouwwoning 2017) hadden we kunstof kozijnen. Als daar de zon op scheen, dan werden deze behoorlijk warm en werd het in bv de slaapkamer ook merkbaar warmer in de zomer. Onze ervaring met houten kozijnen is dat deze warmte beter tegen houden.

Nu zijn we bezig met het bouwen van een huis en moeten we een keuze maken voor de kozijnen en twijfelen we tussen hout of kunstof. Kunstof heeft voordelen (lagere prijs, weinig tot geen onderhoud), maar omdat de slaapkamer op het zuiden komt willen we dat de warmte wering goed is.

Nu geeft de aannemer aan dat kunstof kozijnen van tegenwoording ook hele goede warmte wering hebben, zelfs beter dan houten kozijnen, omdat moderne kozijnen een thermische onderbreking hebben dmv luchtkamers.

Wat is jullie ervaring, klopt dit?
En is er iets wat we kunnen controleren zodat we weten of de aanbevolen kozijnen hier aan voldoen?
Ik lees veel over een R waarde, of is er een keurmerk oid?

Alvast bedankt :)

Edit: hmm, titel klopt niet helemaal, moet zijn "Warmte wering kunstof kozijnen vergeleken met houten kozijnen:."

[ Voor 5% gewijzigd door DutchAddick op 19-09-2021 12:23 ]

Alle reacties

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18:17

CeesKees

I rest my Kees

“tov houten kozijnen” zou ook passen denk ik.

Er zit nogal wat verschil tussen kunststof en kunststof.

Laat je leiden door de waardes die fabrikanten opgeven.

Oh ja. En airco.

[ Voor 5% gewijzigd door CeesKees op 19-09-2021 12:41 ]

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

• DutchAddick
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22-01 05:40
En moet ik dan kijken naar de R waarde, is dat voldoende?
We krijgen in het hele huis vloerkoeling, dus dat scheelt al een stuk.

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:02
R waarde is de isolatiewaarde.
Hoe hoger, hoe beter de isolatie. Hout is massief en heeft een relatief goede isolatiewaarde. Kunststof hangt erg af van de kwaliteit en opbouw. Ik persoonlijk vind hout veel mooier, maar snap het onderhoudsargument.
Nieuwbouw moet aan hoge isolatie eisen voldoen, ook kunststof, dus daar komt t wel goed. Je kan altijd screens en/of rolluiken op de zonzijde hangen als het te warm wordt.

Overigens komt verreweg het meerendeel van de warmte binnen door het glas. Triple glas ipv bijv dubbel scheelt enorm. Veel meer dan een modern houten of kunsstof kozijn…

[ Voor 17% gewijzigd door caspervc op 19-09-2021 13:17 ]

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

• aegis
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:39
Als je warmte wilt buiten houden dan zijn je ramen een belangrijker dan de kozijnen (veel groter oppervlak). Maar als je hogere kwaliteit kozijnen neemt dus bij hout een hardhout met mogelijke 1 of meerdere thermische onderbreking of bij kunstof met meerdere luchtkamers/thermische onderbreken wat volgens mij bij de meeste kozijnen(kunstof) toch wel standard is.

Maar als je dus de zon warmte buiten wilt houden is de beste oplossing zorgen dat die niet op je ramen/kozijnen schijnt door middel van een overhang/zonnescherm of screens en natuurlijk ook de ramen zelf helemaal dicht te houden dus ook de ventilatieroosters mochten die op zitten dicht te houden.

https://bettyskitchen.nl

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
aegis schreef op zondag 19 september 2021 @ 13:27:
Als je warmte wilt buiten houden dan zijn je ramen een belangrijker dan de kozijnen (veel groter oppervlak). Maar als je hogere kwaliteit kozijnen neemt dus bij hout een hardhout met mogelijke 1 of meerdere thermische onderbreking of bij kunstof met meerdere luchtkamers/thermische onderbreken wat volgens mij bij de meeste kozijnen(kunstof) toch wel standard is.

Maar als je dus de zon warmte buiten wilt houden is de beste oplossing zorgen dat die niet op je ramen/kozijnen schijnt door middel van een overhang/zonnescherm of screens en natuurlijk ook de ramen zelf helemaal dicht te houden dus ook de ventilatieroosters mochten die op zitten dicht te houden.
Mijn ervaring is dat het debiet van ventilatie niet hoog genoeg is om een grote bijdrage te leveren aan de warmte in huis (wel eventueel een koud gevoel als je in de trek zit!) maar de tip van externe zonnewering is goud.
Pagina: 1