Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:07
Dag,

Heeft iemand ervaring met de G550 (geen scanner) of G650 (wel scanner) in de functie van fotoprinter?
Ik vraag me af hoe zo'n ding print als je zakelijke prints op normaal papier maakt of dat je echt alleen maar fotopapier kunt gebruiken en echt alleen maar foto's kunt afdrukken.

De printer is vrij nieuw dus er is nog weinig informatie over.
Reviews richten zich vooral op de fotofunctie van de printer. Dat zou ook mijn eerste doel zijn.
Ik heb verder geen kleurenprinter (alleen een zw laser), dus hij zou ook als kleurenprinter moeten functioneren.
Ik wil ook wel eens een zakelijk document op normaal papier drukken met de mogelijkheid van een foto ergens op de pagina.

Hij heeft ook geen pigment-black, alleen foto-black, en ik heb geen idee of dat voldoende kwaliteit bij een tekst afdruk levert.

Verder heeft hij geen papierlade, alleen de opstaande invoer aan de achterkant - en ik hoor graag of dat in de praktijk erg onhandig is of juist weinig uitmaakt.

Oh ja, dit kan ik op een Tweakers forum wel vragen: *kuch* heeft iemand hem werkend onder linux *kuch* ?

[ Voor 21% gewijzigd door Tarquin op 19-09-2021 11:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sodela
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 24-05 22:38
De printer heeft 6 verschillende kleuren tot zijn beschikking en zou alleen daarom al een wat betere fotoweergave kunnen hebben dan een eenvoudige printer. Voor normale / zakelijk afdrukken zal de printer best wel geschikt zijn, net als vele andere printers.

Foto's op normaal papier met inktjet printers zullen vermoedelijk nooit echt briljant zijn vergeleken bij "echte" foto's. Fotopapier (of gewoon wat "beter" papier) zal de kwaliteit van de foto's duidelijk verbeteren maar is natuurlijk zonde voor zakelijke prints.

Het van bovenaf laden van het papier hoeft geen nadeel te zijn en eerder een voordeel als je fotopapier gaat gebruiken dat eigenlijk altijd steviger is dan normaal papier (vanaf 200 gram...) en dus minder makkelijk een u-bocht kan maken in de printer.
Het nadeel is misschien dat je de klep vaak open hebt staan waardoor er stof en voorwerpen (paperclips en dergelijke) in kunnen vallen die je printer kunnen beschadigen. Bij het niet gebruiken misschien altijd het papier eruit en de klep dicht doen.

Voor het echt mooi printen van foto's is het hebben van ICC profielen of het kunnen kalibreren van de printer bij de juiste papiersoorten natuurlijk erg handig of noodzakelijk om het te optimaliseren. Het is de vraag of en welke papierfabrikanten dat gaan doen.
Zonder die profielen zullen de foto's er misschien best wel aardig uitzien, maar dus "aardig" en niet echt "top" omdat ze kunnen afwijken van wat jij op het scherm ziet. Bij kiekjes zal dat overigens minder spelen dan bij foto's die je echt de moeite waard vindt.
Canon geeft een aantal eigen, betere papiersoorten aan als geschikt voor deze printer, maar misschien wil je ooit wel eens papier van andere fabrikanten gebruiken.

Het is natuurlijk een A4 printer en dat is eigenlijk best wel een beperkt formaat voor foto's, soms wil je misschien gewoon wat meer....

De printer heeft dye kleuren. Daar hoeft niet mis mee te zijn maar over het algemeen is de kleurechtheid dan iets minder maar de kleuren in het begin wellicht wel wat intensiever dan echte pigmentinkt. Canon zal vast geen rommel maken, maar na een paar jaar zal je misschien afwijkingen gaan zien. Die effecten kun je natuurlijk beperken door de nodige maatregelen te nemen (goed papier, achter glas, niet bij fel licht etc).

Met linux heb je geen officiële driver support van Canon aangezien het een apparaat "voor de massa" is en dus alleen windhoos en de Mac kent.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tarquin
Ik heb hem inmiddels gekocht en hij is geleverd.

Je kunt duidelijk zien dat de printjes uit een printer komen... als je een vergrootglas gebruikt.
Als je de afgedrukte foto in je hand hebt, kijk je gewoon naar een foto.

Fantastische kwaliteit prints. Ik heb een tiental prints gemaakt waaronder ook een paar op A4 formaat. Aan de inktniveaus is niets te zien - daar ging het mij ook om.

Erg blij mee.
Ik zal een review schrijven.

• Tarquin
Printer besteld, ontvangen en inmiddels getest.
De review staat online.

productreview: Canon Pixma G550 review door Tarquin

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:46
Goed verhaal, dank voor het delen van je ervaringen! Ik ben al jaren een enthousiast Canon fan als het om kleurenprinters gaat maar ik heb onlangs een TS8300 serie printer/scanner gekocht als nieuwe all-in-one. Bij mij is de mix foto's en documenten ongeveer 50/50 dus ik zal minder snel een dedicated foto-printer kopen. Ik wil ook (door ruimte gebrek) een scanner in hetzelfde apparaat hebben. Qua ervaringen deel ik je mening dat Canon erg mooie prints levert. Ik heb diverse prints al geruime tijd aan de muur hangen en de kleuren lopen niet noemenswaardig terug, ook al hangen ze in een goedkoop lijstje achter een stuk plastic. Als het me echt gaat irriteren print ik een nieuwe foto uit, maar dat is nog maar zelden voorgekomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tarquin
Klopt wat je zegt over die kleuren.
Alleen omdat er nog langer houdbare inkten op de markt zijn zit iedereen elkaar op te jutten over vervagende inkt... er zijn zelfs mensen die een 6 maanden duurdest hebben gedaan met testprints achter een zonnig raam, met daarbij een lichtmeter om te kijken hoe lang de zon er op geschenen heeft... schiet een beetje zijn doel voorbij denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:46
Het hangt natuurlijk allemaal van het beoogde gebruik af. Als je de prints voor veel geld wil gaan verkopen of in een galerie aan de muur wil gaan hangen dan zou ik ze niet met een printer van een paar honderd euro creeren. Zo te horen voldoet deze printer aan jouw wensen, het maakt dan niet heel veel uit of iemand anders een 12,3% vervaging heeft geconstateerd na 6 maanden in de volle zon. Het gaat er aan het eind van de dag om of jij als fotograaf jouw foto's herkent als ze uit die printer rollen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tarquin
Jazeker. Als je prints voor veel geld verkoopt kun je ze ook op fotopapier laten printen (met de vertraging en iets hogere kosten per print). Of een behoorlijk dure pigment-ink printer kopen. Want dan betaalt het zichzelf allemaal terug.

Maar wat nou als je geen foto's verkoopt, en de printer zichzelf niet terugverdient... dan moet hij niet teveel kosten. En dan heb je hier een enorm leuke printer.

Ik verwacht dat het mijn fotografie gaat verbeteren, omdat je anders naar een print kijkt dan naar een scherm.
Misschien komt dat doordat een scherm een resolutie van rond de 100dpi heeft.
En een printer van rond de 1200.
Op een scherm gebruik je alle pixels van je camera niet; op een printer waarschijnlijk wel.

Ik ben bv veel kritischer op welke delen van een gezicht scherp zijn, op een print van A4.
Dan ga ik dat volgende keer weer verbeteren.

Op een scherm is dat moeilijker te zien; dan ga je weer inzoomen en dan zie je het hele plaatje niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sodela
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 24-05 22:38
Kwam deze en deze trouwens nog tegen van Keith van Northlight Images. Over de setup en panoramisch printen met de printer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tarquin
Keith is een complete printer-nerd én een Engelsman en hij gaat een diepgravende review van deze printer maken. Daar ben ik erg blij om, want grondiger dan hij wordt het niet.
Ik volg hem op de voet.
Ik verwacht dat hij veel en uitgebreid gaat klagen over het gebrek aan color management opties, omdat dat een essentiëel onderdeel is van zijn workflow.
Maar voor een printer van €210 ... ben ik zeer benieuwd wat hij er uit kan halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 17:28

knakworst

Get more sats!

Ik ga deze printer ook kopen, ik print een hoop ook gewone rapportjes etc dus inkt moet niet teveel kosten. Maar ik maak ook af en toe fotoprints. Ik heb nu een officejet van HP die voldoet aan het eerste maar de fotoprints zijn niet om aan te gluren.

Vraag: Wat raden jullie aan als fotopapier voor Canon? Ik wil mooi glanzend, dikte maakt niet uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tarquin
Ik ben nog steeds aan het experimenteren met met papier. Ik vind eerlijk gezegd al het glanzende papier prima resultaten geven; van Canon, van 123-inkt en van de Action. Er komen prachtige foto's uit. Ik heb dan ook liever een A4 print van de Action dan een 10x15 van het Canon 24 karaats Goudmerk. Size does matter :)

Let wel: Deze printer drukt niet dubbelzijdig af en hij is niet heel snel. Als primaire printer zou ik hem denk ik niet aanschaffen. Zijn sterke kant is echt de foto's.
De inkt is niet duur: 15 euro voor 60ml om één kleur bij te tanken. Inmiddels is nog maar de helft van de zwarte, grijze en gele inkt op; de rest is nog boven de 50%.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• knakworst

knakworst

Get more sats!

Tarquin schreef op zondag 26 juni 2022 @ 11:46:
Ik ben nog steeds aan het experimenteren met met papier. Ik vind eerlijk gezegd al het glanzende papier prima resultaten geven; van Canon, van 123-inkt en van de Action. Er komen prachtige foto's uit. Ik heb dan ook liever een A4 print van de Action dan een 10x15 van het Canon 24 karaats Goudmerk. Size does matter :)

Let wel: Deze printer drukt niet dubbelzijdig af en hij is niet heel snel. Als primaire printer zou ik hem denk ik niet aanschaffen. Zijn sterke kant is echt de foto's.
De inkt is niet duur: 15 euro voor 60ml om één kleur bij te tanken. Inmiddels is nog maar de helft van de zwarte, grijze en gele inkt op; de rest is nog boven de 50%.
Vandaag binnen gehad, bezorgtijd bij Amazon was lang vanwege niet op voorraad.

Dat mag de pret niet drukken. Installatie was zo gepiept. Inktflesjes zijn gewoon 60 ml dus geen lullige installatiehoeveelheden. En dan waarvoor ik hem gekocht heb: de fotoprints zijn fantastisch, ook op non-Canon papier. Daar had ik vroeger hele andere ervaringen mee. Het is misschien geen fotolab kwaliteit, maar echt heel veel beter dan mijn oude officejet met maar drie kleuren.

Normale afdrukken gaan ook prima. Grootste nadeel is het ontbreken van automatisch dubbelzijdig afdrukken, maar daar kan ik mee leven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hjcampfens
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 02-12-2024
Ik sta ook voor de keus en vraag mij af wat je ervaringen zijn na anderhalf jaar. Vooral wat betreft het verstoppen van de printkoppen, het vervagen van de foto's en het printen van zwart-wit documenten met dye fotoinkt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tarquin
hjcampfens schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 14:07:
Ik sta ook voor de keus en vraag mij af wat je ervaringen zijn na anderhalf jaar. Vooral wat betreft het verstoppen van de printkoppen, het vervagen van de foto's en het printen van zwart-wit documenten met dye fotoinkt?
Printen van zwart-wit: De printer kan het maar hij is er niet voor. Er komen natuurlijk prima documenten uit en de hele dye-vs-pigment discussie speelde ook niet toen we allemaal verrukt waren over de eerste inktjet (HP-500 if memory serves) die laserkwaliteit voor een inktprijs leverde.

Alleen nu er pigment-inkt is, is het verschil ineens een ding.
Tsja.
Ik zie nog geen vervaagde foto's en ik heb er toch een aantal al lange tijd hangen.

Er is af en toe een kanaaltje verstopt, vooral als ik hem lang niet gebruikt heb. Meestal print ik dan gewoon opnieuw en is het al in orde. Er zit een kanaaltjes-check functie op en twee reinigingsprogramma's. De diepe reiniging heb ik nog niet nodig gehad.
Ik heb de maintenance - cardridge vervangen (€12) en twee inktreservoirs bijgevuld. Ik geloof dat ik meer dan 1000 prints heb gemaakt.

Als je alternatieven zoekt:
Er is niet zo'n goedkope printer met 6 inkten.
Onze laser wordt slechter en qua vervanging heb ik laatst naar een inktjet gezocht - uiteraard met megatanks. Ze zijn er wel, met 4 inkttanks, en ook met een groter zwart reservoir. Voordat je dan iets met een scanner én dubbelzijdig hebt wordt het wel duurder.
Ook zou ik A3 wel leuk vinden. Kan, is weer duurder.
En pigment inkt klinkt stoer. Weer duurder.
Voor deze prijs is deze printer toch niet te verslaan.
Als ik iemand een A4 afdruk geef zijn ze hartstikke blij en dit zijn gewoon foto-afdrukken.
Hij doet één ding en dat doet-ie gewoon goed, voor weinig, en met navulbare tanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakworst

knakworst

Get more sats!

Na anderhalf jaar nog steeds erg tevreden over deze printer. Was één keer een beetje verstopt na lang niet gebruiken maar na reiniging weer prima. Inktniveau's zijn nauwelijks gedaald en ik print best wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakworst

knakworst

Get more sats!

En alsof de duivel ermee speelt zat de boel verstopt en was na reiniging en dieptereiniging niet meer te fixen. Terwijl ik een paar dagen ervoor foto's en documenten geprint had.

Product was 23 maanden oud dus nog garanatie. Het is nu naar een Canon Service Partner. Afwachten hoe dat gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
Typisch, heb ik net ook gehad. Had al een tijdje niet geprint.
Ik heb de koppen eruit gehaald en schoongeveegd en het viel me op dat een paar van de slangetjes leeg waren.
Daarom het programma vervanging gedraaid. Dan pompt hij een grote hoeveelheid inkt door de koppen heen.

Gelukkig zijn de hoeveelheden inkt in de tanks zodanig dat je daar geen buikpijn van krijgt.

Dat werkte, je zag de slangen ook meteen vollopen.

Het was wel even irritant. Ik denk dat alle inktjets dit probleem wel kennen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• knakworst

knakworst

Get more sats!

Inmiddels weer gratis retour, werkt weer prima.

Commentaar: lucht in slangen. Zelfde probleem dus.

Ik had alleen reiniging en dieptereiniging in onderhoudsprogramma gespot. Volgende keer dus vervanging ook proberen. Maar hopelijk blijft het nu gewoon in orde.

Heb hem in het Engels staan, en heb 'ink flush'. Dat zal het wel wezen.

[ Voor 12% gewijzigd door knakworst op 02-07-2024 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
Klopt, de NL vertaling is verwarrend. Er staat 'vervanging' waar 'vervanging van de printkop' wordt bedoeld, niet vervanging van de inkt. En eigenlijk is het 'inkt flush'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakworst

knakworst

Get more sats!

Inmiddels zat er weer één inkt verstopt. Ondanks dat ik regelmatig (kleur) print.

Nu zelf een inkt flush uitgevoerd, alles werkt weer.

De Canon MC G02 zit nu wel bijna vol. Gelukkig is die niet zo duur.
Pagina: 1