Vraag

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: februari 2003
  • Nu online

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Topicstarter
Ik heb sinds kort een mierenkolonie en die wil ik filmen zodat ik ze vanuit de op computer kan bekijken en naar de TV in de woonkamer streamen.
Ik heb geen enkele achtergrond in film of fotografie anders dan wat ik me kan herinneren van natuurkunde op de middelbare school.
Volgens mij heb ik een macro lens nodig, daar houdt mijn kennis ook wel weer op.
Ik heb alleen een webcam en een bekraste telefoon als camera's.

Momenteel heb ik een goede webcam (Logitech C920) en een simpel vergrootglas boven het bakje gemonteerd en na wat experimenteren me sluitertijden en focus werkt dat heel aardig, als alle omstandigheden precies goed zijn. De grootste beperkingen hierbij zijn genoeg licht (waar mieren niet van houden) en dat ik maar een piepklein stukje in beeld kan hebben. En dat het nog steeds niet heel erg scherp of groot is.

Op zich ben ik heel tevreden met hoever ik ben gekomen maar wil nu verkennen of/hoe ik mijn situatie kan verbeteren zonder er al te veel geld aan uit te geven. Waarschijnlijk heb ik er over een paar weken weer genoeg van. Meer dan een paar tientjes wil ik dus eigenlijk niet aan uitgeven, laat ik zeggen maximaal 100 euro. Een gloednieuwe high-end camera met een enorme macro lens is dus niet het antwoord dat ik hier zoek. Wel kan de uitkomst van dit onderzoek zijn dat de andere oplossingen geen zin hebben en dat het geld gaat kosten als ik meer wil.

Wat ik wil:
- kleine dingen filmen (een paar mieren in een plastic bakje)
- bewegend beeld op mijn computer bekijken (dus USB)
- goedkoop (minder dan 100 euro)

De opties die ik zie.
1. Een telescoop die ik mag lenen als microscoop gebruiken (e0) (ga ik sowieso probereen)
2. Een rode lamp kopen om de belichting te verbeteren. (Mieren zien geen rood). (e10).
3. Een groter vergrootglas kopen (e20)
4. Een oude telefoon (met bekraste lens) die ik nog heb voorzien van een macro lens voor telefoons (e30)
5. Een 2e hands "actioncam" of "handycam" of andere videocamera van marktplaats (e100)
6. Een 2e hands fotocamera + macrolens kopen (camera e50???, lens e50??? = e100)
7. Een 2e hands microscoop kopen en daar mijn webcam op knutselen (e100).
(8. Een nieuwe budget camera + macrolens kopen (e500 ???) )

Uiteraard verwacht ik dat de duurdere opties beter zijn, maar ik heb geen idee of het voor dat geld ook de moeite waard is of dat ik daar netto toch niks mee op schiet, dan houd ik het geld liever in mijn zak.

Hebben jullie suggesties welk van deze opties kansrijk zijn?
Heb ik een goede optie over het hoofd gezien?
Maak ik uberhaupt kans met een budgetoplossing of is het zonde van de tijd (de macrolenzen die ik zie zijn vast niet voor niets zo duur)?

[Voor 3% gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 19-09-2021 12:21]

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Alle reacties

• Frogmen
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online
Gezien je budget heb je nog het meeste kans met 2e hands compact camera al zal je daar niet live mee op je PC kunnen kijken. Misschien is een endoscoop die je aan je telefoon koppelt wel iets.
Macrolenzen vindt je niet binnen je budget hoef je niet naar te kijken.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• marowi
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online
Ik zou eens beginnen met zoiets: https://link.marktplaats.nl/m1751157469

En dan kijken waar je vanaf daar verder heen wil. Deze camera kan op 7 cm afstand focussen, en met 5x optical zoom en 14.5 megapixel kun je dan ook nog wel wat kroppen. Videop op 720p laat niet veel over voor kroppen helaas.

Ik denk niet dat je 'm live aan je computer kan hangen, maar er zit een redelijk scherm achterop dus.. ?

[Voor 7% gewijzigd door marowi op 19-09-2021 11:36]

[Motor: BMW R1200GS] - [Auto: Kia e-Niro] - [(SFF)PC: Louqe Ghost S1 - 10900K (Barrow Watercooled) - RTX3080FE (EKWB Watercooled) - 64GB]

• bobcom
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 23:06

bobcom

Dedicated dabbler

Sony, Fuji, van alles wat en steeds wat anders. En nu zelfs een webstek in aanbouw..

• Tarquin
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 20:28
Volgens mij zijn alle camera sensoren gevoelig voor infrarood licht.
Ze hebben allemaal een IR filter ervoor zodat ze alleen nog zichtbaar licht krijgen. Maar dit wordt wel eens verwijderd voor specifieke doeleinden.
Veel bewakingscamera's (AliExpress!!!!) zijn gevoelig voor IR én hebben de IR-leds aan boord.

Je moet wel ff uitzoeken of mieren geen IR kunnen zien.

TLDR; als je mieren niet reageren op IR licht kun je met IR leds licht laten schijnen.

• CAPSLOCK2000
  • Nu online

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Topicstarter
Bedankt voor de reacties dusver. Live aan de computer hangen is een wel een harde eis want ik wil vanuit een andere kamer kunnen kijken. Ik zal dat in de startppost verduidelijken.

• Ventieldopje
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 15:00

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Zat ik ook meteen aan te denken, een goedkope USB microscoop. Anders ga je echt mega snel over je budget heen.

www.maartendeboer.net
Mijn sig is te klein :+

• CAPSLOCK2000
  • Nu online

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Topicstarter
Tarquin schreef op zondag 19 september 2021 @ 12:14:
Veel bewakingscamera's (AliExpress!!!!) zijn gevoelig voor IR én hebben de IR-leds aan boord.
Hey.... dat is een idee zeg. Mijn werk wil nieuwe beveiligingscamera's aanschaffen, en iemand moet die dingen nog gaan testen. Drie keer raden wie had beloofd om dat te doen. Bijna vergeten omdat we nog wachten op de juiste voeding.

Nu is dat ding vast niet gemaakt om op 5cm afstand te filmen, maar het is het proberen waard.

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee