Pluisje_AMD schreef op zondag 19 september 2021 @ 17:43:
[...]
interessante links ! ik weeg iets meer plus massa fiets plus volle fietstassen. Maar inderdaad vang je de buts grotendeels zelf op wat je op den duur voelt in je nek, met stadfiets (en helemaal met een racefiets).
De werkelijke reden dat ik graag met hoge druk rijdt is dat het "tire drop" dus kleiner is en steentjes makkelijker afketsen. (Om een of andere reden liggen er bij vele (pek)wegen, kruispunten, etc van die kleine scherpe steentjes die geen enkel nut hebben, of zijn vergeten op te ruimen door wegenbouwers, maar dat terzijde).
Ik volg je beredenering. Maar andersom: een zachtere band rolt gemakkelijker over die steentjes heen (vervormt makkelijker) waardoor je dus minder kans hebt op lekrijden. Vergelijk het met een ballon: een ballon die hard is opgeblazen prik je makkelijker lek dan een ballon die een stuk zachter is.
Anderzijds heb je met te lage bandendruk weer meer kans op zogeheten snakebites. Dat zijn gaatjes aan beide kanten van je binnenband als je binnenband tussen velg en object (stoeprand bijvoorbeeld) komt te zitten. Dat is een van de redenen dat mensen voor tubeless gaan. Daarbij kun je een lagere bandendruk gebruiken zonder het risico te lopen op snakebites.
Ook blijft de band met hoge druk misschien iets langer hard.
Dat is zeker een voordeel. Met hogere druk is band langer in een 'rijdbare range'.
Maar ik ga het nu zeker eens met wat lagere druk proberen !

Ja vooral proberen! Schwalbe Marathons zijn prima banden, die leg je erop en heb je bij wijze van spreken nooit meer omkijken naar. Maar ze zijn relatief traag, zwaar en niet 'supple'. Dus het kan zijn dat je met die Schwalbes een wat hogere druk nodig hebt dan wat meer high-end banden.
Dat hangt van veel dingen af. Inderdaad jouw gewicht, maar ook het soort banden, bandbreedte, velgbreedte, ondergrond, rijstijl... Hoe breder je banden zijn, hoe lager de druk kan zijn. Op m'n MTB heb ik net nieuwe banden gezet (tubeless) met een breedte van 2.35 inch. Voor heb ik 1.6 bar en achter 1.8

Gevolg daarvan is meer grip in het bos omdat die band dus makkelijker vervormt dan bij (bijvoorbeeld) 3 bar.
Hoe dan ook: een vraag over bandendruk is nooit eenvoudig te beantwoorden omdat het met zo veel factoren te maken heeft. Er wordt wel eens geadviseerd om te steeds iets lager te gaan met je druk tot je het gevoel ervaart wat jij beschrijft en de druk dan weer te verhogen.