verschil monteren fietsenband voor en achter ?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Pluisje_AMD
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 15-04-2024
Mijn vraag
...
1) Hallo, de montage van een fiets-buitenband stugge Schwalbe Marathon op achterwiel ging eenvoudig, echter op het voorwiel gaat ie er gewoon echt niet op. Terwijl de wielen hetzelfde zijn, van hetzelfde merk en hetzelfde velglint hebben. . Hoe kan dat nou?

2) Met bandenlichters (ook van Schwalbe) gaat het ook niet. Hoe gaat me dat lukken, werkt een speciale bandenknecht tang ?

... :-(

...bvd

Beste antwoord (via Pluisje_AMD op 19-09-2021 17:47)

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Pluisje_AMD schreef op zondag 19 september 2021 @ 10:43:
ik heb de voorband er een nachtje strak op late zitten, vandaag lukte het ineens wel mbv toch bandenlichters, hoewel dat eigenlijk niet best is, maar met die van schwalbelichters kun je rustig wat bewegen. Blijf het raar vinden dat het verschil met de achterband zo groot is. Het enige verschil in de wielen is dat er acher niet-plaklint op zit en voor wel plaklint.

Nu maar hopen dat ik onderweg niet lek rijd want dan is het geen pretje om deze snel te herstellen.
De Marathon banden zijn anti-lek, dat dan weer wel.

Achter heb ik er een Hollands ventiel opliggen. Kunnen die tegen 6 bar? misschien is een Frans ventiel beter. In ieder geval als reservebinnenband in de zadeltas.
Schwalbe staat wel bekend om matige consistentie van afmetingen. Daarnaast hebben veel (voornamelijk de goedkopere) velgen/wielen ook nog een foutmarge. Dus als je een band hebt die net aan de kleinere kant is en om een velg moet leggen die net groter is dan zou moeten, kan het lastig gaan. Verder is het vooral een kwestie van oefenen. Ik heb eigenlijk nooit meer een bandenlichter nodig om het erop te krijgen, gewoon met blote handen. Sowieso nooit metalen bandenlichters gebruiken want die slopen je velgen. Deze dingen zijn fantastisch: https://pedros.com/produc...eel-and-tire/tire-levers/

Wat weeg je en hoe breed zijn je banden? 6 bar is echt onzin. Zelfs bij wielrenbanden van 25mm wordt tegenwoordig vaak lagere bandenspanning dan dat gebruikt. Vroeger dacht men dat je sneller zou gaan met hogere bandenspanning, maar dat is over het algemeen niet zo. Lagere bandenspanning is comfortabeler én (meestal!) net zo snel of sneller. Dat komt mede door de ondergrond; een harde band op een hobbelige ondergrond zorgt ervoor dat de fiets gaat 'stuiteren' en dat leidt tot energieverlies. Een zachtere band vervormt makkelijker en stuitert niet. Dit is vooral zo bij soepele banden (Schwalbe marathon is dit overigens niet). Jan Heine heeft daar een hoop onderzoek naar gedaan.

Verder is dit een aardige calculator: https://axs.sram.com/guides/tire/pressure Ter indicatie: met 42mm banden heb ik voor op 2.8 bar en achter op 3.2. Ik weeg ~70kg.

[ Voor 11% gewijzigd door sOid op 19-09-2021 12:22 ]

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Zorgen dat je de nieuwe buitenband zoveel mogelijk naar het midden van de velg drukt, dat schept vaak voldoende ruimte om de band er (met bandenlichters) op te krijgen. En natuurlijk je biba leeg laten.
Een beetje vaseline of zeep op de velg wil ook nog wel eens helpen.

[ Voor 14% gewijzigd door Microkid op 18-09-2021 22:12 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:02
1. Geen bandenlichters gebruiken om een band erop te leggen. Da's niet heel goed voor je binnenband
2. Altijd tegenover het ventiel beginnen, de buitenband zo ver mogelijk in het velgbed drukken en aan beide kanten van het wiel tegelijkertijd naar het ventiel toe werken. Zo krijg ik in ieder geval zelfs de meest stugge banden erop.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• TomsDiner
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 18-07 23:44
StevenK schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 22:16:
2. Altijd tegenover het ventiel beginnen, de buitenband zo ver mogelijk in het velgbed drukken en aan beide kanten van het wiel tegelijkertijd naar het ventiel toe werken. Zo krijg ik in ieder geval zelfs de meest stugge banden erop.
Ik heb het ooit van een fietsenmaker geleerd, en die zegt precies het tegenovergestelde: het ventiel is de lastigste plek, dus daar moet je beginnen... Sowieso is het laatste stukje vaak hangen en wurgen bij deze zeer stugge banden, en op de plek van het ventiel is deze veel moeilijker in te krijpen (en dat doe je nu juist om 'em over het randje te krijgen).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:40
Ik begin ook bij ventiel. Moet wel zeggen dat ik soms ruzie heb. Heen en weer wiebelen helpt dan.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Tja, mijn vader was rijwielhersteller en ik mocht op 8 jarige leeftijd al 'helpen' met banden plakken.
Binnenband heel licht oppompen, puur om de vorm te behouden zodat deze niet gedraaid er in komt te liggen. Binnenband intalken. Een stukje voorbij het ventiel beginnen en zodra het lastig begint te worden met je hand de twee randen van de band samenknijpen en het wiel tegelijkertijd ronddraaien, zo duw je beide randen naar het midden van de velg en ontstaat er ruimte om de band er verder op te krijgen. Zodra je weer bij het ventiel aangekomen bent deze naar buiten drukken, nog een keer ruimte creëren en dan zou je het laatste stukje bij het ventiel er over de velgrand moeten kunnen wippen. Ventiel terugduwen, controleren of de band overal even ver in de velg ligt en een beetje oppompen. Nogmaals controleren of de band overal gelijk aan de velgrand ligt en vervolgens oppompen met de druk die de bandenfabrikant op de band heeft gezet. 3,5 bar zou er minstens in moeten. Denk ook aan de looprichting van de band (er staat een pijltje op de band), verkeerd om monteren geeft veel rolweerstand.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Sowieso met handschoenen werken. Anders duw je je handen kapot.

Geen idee of het de bedoeling is, maar bij het laatste stukje laat ik ook altijd de lucht er uit lopen.

Heb overigens alleen ervaring met vouwbanden voor de racefiets. Nieuwe banden zijn wel gewoon echt rot te vervangen. Naarmate ze ouder worden, gaat het makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:02
TomsDiner schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 23:15:
[...]

Ik heb het ooit van een fietsenmaker geleerd, en die zegt precies het tegenovergestelde: het ventiel is de lastigste plek, dus daar moet je beginnen... Sowieso is het laatste stukje vaak hangen en wurgen bij deze zeer stugge banden, en op de plek van het ventiel is deze veel moeilijker in te krijpen (en dat doe je nu juist om 'em over het randje te krijgen).
Omdat het ventiel dikker is, is de minimale omtrek net iets groter wanneer je bij het ventiel begint.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pluisje_AMD
ik heb de voorband er een nachtje strak op late zitten, vandaag lukte het ineens wel mbv toch bandenlichters, hoewel dat eigenlijk niet best is, maar met die van schwalbelichters kun je rustig wat bewegen. Blijf het raar vinden dat het verschil met de achterband zo groot is. Het enige verschil in de wielen is dat er acher niet-plaklint op zit en voor wel plaklint.

Nu maar hopen dat ik onderweg niet lek rijd want dan is het geen pretje om deze snel te herstellen.

Achter heb ik er een Hollands ventiel opliggen. Kunnen die tegen 6 bar? misschien is een Frans ventiel beter. In ieder geval als reservebinnenband in de zadeltas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:05

Roozzz

Plus ultra

Pluisje_AMD schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 21:57:
Mijn vraag
...
1) Hallo, de montage van een fiets-buitenband stugge Schwalbe Marathon op achterwiel ging eenvoudig, echter op het voorwiel gaat ie er gewoon echt niet op. Terwijl de wielen hetzelfde zijn, van hetzelfde merk en hetzelfde velglint hebben. . Hoe kan dat nou?
Mooi dat het inmiddels gelukt is. Het verschil tussen voor en achter werd waarschijnlijk veroorzaakt door de toleranties in beide producten. Die zijn gewoon niet allemaal exact gelijk en er kan zomaar een millimeter of wat extra zijn. Waarschijnlijk had je bij het achterwiel gewoon pech met een relatief kleine band op een relatief grote velg. Sommige band velg combinaties willen gewoon niet lekker.

En ik weet niet precies wat je van plan bent, klinkt als een stads- of touringfiets, maar 6 bar heb je waarschijnlijk niet nodig... Beetje zachter geeft aanmerkelijk meer comfort en grip.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elleP
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:26
Ik rij al jaren op 6 bar op mijn stadsfiets met een Hollands ventiel.
Comfort is overigens relatief, ik vind het gevoel van harde banden en het contact met de weg veel prettiger.

elleP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fastedje
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 09-09 07:45
Ik begin altijd tegenover het ventiel: de reden is dat je de buitenband zover mogelijk in het laagste gedeelte wilt duwen in het midden van de velg. Doe je dat niet dan mis je de extra ruimte om de band erop te krijgen. Je wel bandenlichters gebruiken om het laatste stukje buitenband erop te krijgen, maar zorg er wel voor dat je de binnenband zover mogelijk netjes in de buitenband duwde zodat deze vrij is van de velg. Met metalen bandenlichters beschadig je makkelijk de binnenband, dat probleem heb je minder met kunstof bandenlichters. Voordat je de buitenband helemaal erop legt moet je even de binnenband m.b.v. het ventiel helemaal zo ver mogelijk naar binnen duwen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
Pluisje_AMD schreef op zondag 19 september 2021 @ 10:43:

Schwalbe staat wel bekend om matige consistentie van afmetingen. Daarnaast hebben veel (voornamelijk de goedkopere) velgen/wielen ook nog een foutmarge. Dus als je een band hebt die net aan de kleinere kant is en om een velg moet leggen die net groter is dan zou moeten, kan het lastig gaan. Verder is het vooral een kwestie van oefenen. Ik heb eigenlijk nooit meer een bandenlichter nodig om het erop te krijgen, gewoon met blote handen. Sowieso nooit metalen bandenlichters gebruiken want die slopen je velgen. Deze dingen zijn fantastisch: https://pedros.com/produc...eel-and-tire/tire-levers/

Wat weeg je en hoe breed zijn je banden? 6 bar is echt onzin. Zelfs bij wielrenbanden van 25mm wordt tegenwoordig vaak lagere bandenspanning dan dat gebruikt. Vroeger dacht men dat je sneller zou gaan met hogere bandenspanning, maar dat is over het algemeen niet zo. Lagere bandenspanning is comfortabeler én (meestal!) net zo snel of sneller. Dat komt mede door de ondergrond; een harde band op een hobbelige ondergrond zorgt ervoor dat de fiets gaat 'stuiteren' en dat leidt tot energieverlies. Een zachtere band vervormt makkelijker en stuitert niet. Dit is vooral zo bij soepele banden (Schwalbe marathon is dit overigens niet). Jan Heine heeft daar een hoop onderzoek naar gedaan.

Verder is dit een aardige calculator: https://axs.sram.com/guides/tire/pressure Ter indicatie: met 42mm banden heb ik voor op 2.8 bar en achter op 3.2. Ik weeg ~70kg.

[ Voor 11% gewijzigd door sOid op 19-09-2021 12:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:27
Wij rijden de Schwalbe Marathon 42mm met bagage (voor- en achtertassen) op ca 4 bar en zonder op ca 3 bar. Veel harder hoeft niet voor ons. 6 bar lijkt me echt knetterhard, vroeger op m’n wielrenfietsje had ik de tubes nog wel op 8bar maar daar was van comfort ook niet meer te spreken.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pluisje_AMD
interessante links ! ik weeg iets meer plus massa fiets plus volle fietstassen. Maar inderdaad vang je de buts grotendeels zelf op wat je op den duur voelt in je nek, met stadfiets (en helemaal met een racefiets).

De werkelijke reden dat ik graag met hoge druk rijdt is dat het "tire drop" dus kleiner is en steentjes makkelijker afketsen. (Om een of andere reden liggen er bij vele (pek)wegen, kruispunten, etc van die kleine scherpe steentjes die geen enkel nut hebben, of zijn vergeten op te ruimen door wegenbouwers, maar dat terzijde).
Ook blijft de band met hoge druk misschien iets langer hard.

Maar ik ga het nu zeker eens met wat lagere druk proberen ! 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elleP
Het kan/zal aan mijn gewicht liggen, maar op 3 bar kan ik geen bocht nemen zonder dat ik mijn band van mijn velg voel deinen.

elleP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:27
Pluisje_AMD schreef op zondag 19 september 2021 @ 17:43:
[...]
De werkelijke reden dat ik graag met hoge druk rijdt is dat het "tire drop" dus kleiner is en steentjes makkelijker afketsen. (Om een of andere reden liggen er bij vele (pek)wegen, kruispunten, etc van die kleine scherpe steentjes die geen enkel nut hebben, of zijn vergeten op te ruimen door wegenbouwers, maar dat terzijde).

Echt al duizenden km’s gereden met deze banden en op beide fietsen nog nooit (even afkloppen) een lekker band gehad terwijl we ook heel wat op semi verhard fietsen. Leg ze er ook met de blote hand op en kan ze er ook met de blote hand weer afhalen als het moet. Ik vind ze echt ideaal voor op onze Santos Travelmaster. Maar je kan natuurlijk altijd pech hebben..

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
Pluisje_AMD schreef op zondag 19 september 2021 @ 17:43:
[...]

interessante links ! ik weeg iets meer plus massa fiets plus volle fietstassen. Maar inderdaad vang je de buts grotendeels zelf op wat je op den duur voelt in je nek, met stadfiets (en helemaal met een racefiets).

Ik volg je beredenering. Maar andersom: een zachtere band rolt gemakkelijker over die steentjes heen (vervormt makkelijker) waardoor je dus minder kans hebt op lekrijden. Vergelijk het met een ballon: een ballon die hard is opgeblazen prik je makkelijker lek dan een ballon die een stuk zachter is.

Anderzijds heb je met te lage bandendruk weer meer kans op zogeheten snakebites. Dat zijn gaatjes aan beide kanten van je binnenband als je binnenband tussen velg en object (stoeprand bijvoorbeeld) komt te zitten. Dat is een van de redenen dat mensen voor tubeless gaan. Daarbij kun je een lagere bandendruk gebruiken zonder het risico te lopen op snakebites.
Dat is zeker een voordeel. Met hogere druk is band langer in een 'rijdbare range'.
Ja vooral proberen! Schwalbe Marathons zijn prima banden, die leg je erop en heb je bij wijze van spreken nooit meer omkijken naar. Maar ze zijn relatief traag, zwaar en niet 'supple'. Dus het kan zijn dat je met die Schwalbes een wat hogere druk nodig hebt dan wat meer high-end banden.
elleP schreef op zondag 19 september 2021 @ 17:53:
Het kan/zal aan mijn gewicht liggen, maar op 3 bar kan ik geen bocht nemen zonder dat ik mijn band van mijn velg voel deinen.
Dat hangt van veel dingen af. Inderdaad jouw gewicht, maar ook het soort banden, bandbreedte, velgbreedte, ondergrond, rijstijl... Hoe breder je banden zijn, hoe lager de druk kan zijn. Op m'n MTB heb ik net nieuwe banden gezet (tubeless) met een breedte van 2.35 inch. Voor heb ik 1.6 bar en achter 1.8 :P Gevolg daarvan is meer grip in het bos omdat die band dus makkelijker vervormt dan bij (bijvoorbeeld) 3 bar.

Hoe dan ook: een vraag over bandendruk is nooit eenvoudig te beantwoorden omdat het met zo veel factoren te maken heeft. Er wordt wel eens geadviseerd om te steeds iets lager te gaan met je druk tot je het gevoel ervaart wat jij beschrijft en de druk dan weer te verhogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Druk van de band varieert per gewicht van fiets,bagage en fietser. Je kunt je achterband het beste goed oppompen. Dat is het meeste wat je ziet in het straatbeeld, dat een achterband veel te zacht is.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elleP
@sOid Dat is in de praktijk precies wat ik doe, oppompen tot 6 bar, en als ik voel dat ze te zacht worden bij 4.5 bar weer een zak lucht erbij ;).
Mocht ik ooit op een bospad terechtkomen met mijn stadsfiets dan is het waarschijnlijk verstandig om gewoon af te stappen _O-

elleP

Pagina: 1