WTW met vreemde ontwerp keuze's

Pagina: 1
Acties:

• Mmore
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16:17
Hi,

Wij wonen sinds begin deze maand in een nieuw gekochte woning en een van de eerste zaken die opviel is dat de ventilatie (type D) wel erg luidruchtig is, vooral 's nachts als het verder heel stil is. Inmiddels heb ik al aardig wat erover gelezen, met name hier op Tweakers, en lijkt het erop dat er e.e.a. moet gebeuren.

De WTW unit (een AirMaster HR 250.2) is inmiddels 21 jaar oud, dus aan vervanging toe. Nu valt mij op aan de huidige installatie een aantal zaken op:
- er staat nu een unit met 250m3 airflow. De woning lijkt volgens een aantal calculators online tegen de 400m3 airflow nodig te hebben..
- de toevoer en afvoer van verse lucht zit aan de binnenkant c. 1.5m gescheiden. Aan het dak zie ik ongeveer dezelfde afstand tussen de openingen. Dit lijkt veel te dicht op elkaar te zitten? Bij een hele grove inschatting van de verdunningsfactor kom ik op c. 5.5m uit voor de minimale afstand.
- er zijn geen roosters in de ramen en de deuren sluiten goed. Er zit helemaal geen ruimte onder de deuren waardoor lucht zich kan verplaatsen....

Slapen zonder de deur open kan eigenlijk niet, de CO2 in de slaapkamer loopt snel op naar 2.000+ ppm. Met de deur op een kiertje blijft het rond de 800 ppm hangen. Raam open nog niet kunnen testen ivm muggen :P
Luchtvochtigheid lijkt OK, maar nog niet heel uitgebreid mee kunnen testen.

Mijn vraag nu aan jullie: wat kan ik het beste aanpakken in welke volgorde? Het belangrijkste voor mij is allereerst om het geluid zoveel mogelijk terug te brengen. Het liefst wil ik de unit helemaal niet horen. Er lijken nu niets van dempers o.i.d. te zijn toegepast.
Daarnaast is het natuurlijk wel zo fijn om gewoon schone lucht in de woning te hebben. :/

Ik overweeg als nieuwe unit een Brink Flair 400 of Zehnder ComfoAir Q450, mocht iemand daar nog tips over hebben dan hoor ik dit graag. Helaas is de ruimte op de huidige plek heel beperkt (zolder, schuin dak), dus waarschijnlijk moet de unit op een montagestoel staan of horizontaal worden gemonteerd. Dit laatste lijken de 2 units die ik hier noem niet kunnen, maar bijv. een Vasco DX4 wel. Iemand daar nog advies over? }:O Het liefst zoek ik iets wat ook nog een beetje te tweaken valt, bijv. via Home Assistant >:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• luukske
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 20:38
Ik zou eerst eens beginnen met schoonmaken. Roosters, eventueel leidingen, filters, unit zelf, tot aan de lamellen van de rotorbladen toe. Dat is even wat werk, maar je zult wel zien dat dat nodig is. Ik probeer dit elke twee jaar te doen, filters elke drie maanden schoonmaken, jaarlijks vervangen.
Dat een unit 400m3/h moet aankunnen, wil nog niet zeggen dat je altijd op die stand moet draaien, ik zit hier ook berekend op 375m3/h, maar in realiteit staat deze altijd aan met flow 110m3/h. Dat is ruim voldoende volgens de CO2-meters die hier hangen.
Wat je wel goed moet nakijken is het stroomverbruik. Je geeft aan dat de installatie 21 jaar oud is. Het kan wel eens zo zijn dat de unit nog geen zuinige DC-motoren heeft en dan kun je door deze te vervangen ook meteen flink wat geld uitsparen op de energierekening. Sommige merken hebben trouwens renovatiepakketten, waar je alleen de inhoud van de WTW-unit vervangt, heeft Airmaster zoiets niet?

Edit: eenheden verbeterd.

[ Voor 3% gewijzigd door luukske op 19-09-2021 10:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:22

de Peer

under peer review

Mmore schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 18:48:
Hi,

Slapen zonder de deur open kan eigenlijk niet, de CO2 in de slaapkamer loopt snel op naar 2.000+ ppm. Met de deur op een kiertje blijft het rond de 800 ppm hangen.
Dat was hier eerst ook zo. Maar dan richting de 1400 ppm met deur dicht.

Heb toen het ventiel in de slaapkamer verder open gezet en sindsdien kunnen we met de deur dicht slapen met max 900 ppm. prima dus.

Moet je idd wel een kier onder de deur realiseren

[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 19-09-2021 20:08 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BadConnection
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:13
De deuren zou ik inkorten, 2cm vrij aan de onderkant, dat kan er ongeveer 50m3h door heen.

Met berekenen van een woning kan je spelen. 50% van de lucht mag uit een ander verblijfsruimte komen. Dus als je op de verdieping 3 slaapkamers heb en 1 badkamer welk maar 50 m3 afzuigt heb je vermoedelijk verse lucht over welk ook in de keuken mag worden afgezogen. Op deze manier moet je minder ventileren.

Succes met het bestellen van een wtw unit, er is op dit moment amper aan te komen.
De genoemde units van brink en zehnder zijn lekker stil en veel zuiniger en efficiënter dan wat je nu heb. Let goed op de geluidsproductie, de itho maakt bijvoorbeeld erg veel geluid ten opzichte van de genoemde units.

Als je de ruimte heb flexibele dempers gebruiken van 1 meter lang, liefst zo recht mogelijk gemonteerd.

[ Voor 7% gewijzigd door BadConnection op 20-09-2021 07:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:54

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

De goedkoopste/snelste oplossing is mogelijk het kopen van een hor, zodat je slaapkamerraam open kan.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

thunder7 schreef op maandag 20 september 2021 @ 07:56:
De goedkoopste/snelste oplossing is mogelijk het kopen van een hor, zodat je slaapkamerraam open kan.
Slaapkamerraam open is iets van vroeger, we leven nu in 2021 ;)

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online

Theo

moederbord

Veelal zijn de lagers in de motor toe aan wat onderhoud na 21 jaar. Als je deze laat vervangen dan ben je iets van 100-200 euro kwijt voor beide motoren, en dan is de unit weer stil. Mits er geen andere problemen zijn met de unit is het zonde om de gehele unit dan te vervangen. Het rendement van een beetje WTW is er in de afgelopen 20 jaren redelijk gelijk gebleven, en enkel door administratieve truucjes van 90 naar 99% gegaan :P

De debiet van een unit is altijd discutabel, ze gaan daarbij uit van een worst case scenario; dus 's nachts in elke kamer iemand die slaapt, en overdag al deze personen in de huiskamer. Dit is echter veelal niet de realiteit waardoor het debiet ook omlaag kan. Je hebt een CO2 meter. Als je onder de gewone/default omstandigheden met je WTW op stand 2 altijd onder/rond de 800 ppm zit dan is de unit afdoende. Stand 3 is voor douchen en als je veel bezoek hebt. En vooral met dat laatste, daarbij is het niet erg als je over die 800 ppm heen gaat. Zolang je maar gewoon leeft, slaapt (en thuiswerkt) in een gezonde CO2 waarde.

Voor de flow in huis daar is het noodzakelijk dat de lucht kan stromen. De slaapkamerdeur kan dan dus niet helemaal dicht. Je kan ook een stukje van de deur afzagen, of er een ventilatiesleuf/rooster in (laten) zetten zodat de deur wel dicht kan. Het ventiel verder open zetten in de slaapkamer is niet ideaal; de lucht moet vrijelijk kunnen stromen. en door het ventiel verder open te zetten zorg je er alleen maar voor dat de lucht met meer kracht/geweld uit de slaapkamer wordt geperst (waarheen gaat deze lucht dan?)

Mijn advies:
- Laat de motoren reviseren. Via o.a. Marktplaats kun je vrij makkelijk een adres hiervoor vinden.
- Als de unit dan toch open ligt; maak gelijk de warmtewisselaar goed schoon. (even de tuinslang erop zetten, eventueel wat Dasty erin spuiten en wegspoelen.
- Kort de deur in of plaats een rooster.
- Hou lekker de herrie, pollen, kou en muggen buiten door je wtw te blijven gebruiken, en vervang deze niet door een open raam.
- Meet met je CO2 meter na of je slaapt, ontspant en werkt met een CO2 van rond de 800 ppm, en regel de ventielen/debiet anders hiertoe in.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:24
de Peer schreef op maandag 20 september 2021 @ 10:32:
[...]

Precies, daar hebben we nu een apparaat voor met een app.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:42
de Peer schreef op maandag 20 september 2021 @ 10:32:
[...]

Ik slaap toch altijd het liefst met het raam open, ja ook in de winter :+

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

hollandnick schreef op maandag 20 september 2021 @ 15:00:
[...]

Ik slaap toch altijd het liefst met het raam open, ja ook in de winter :+
Dat kan natuurlijk. maar technisch gezien is het toch echt de mindere keuze als je ook gefilterde lucht uit je WTW kunt krijgen, waardoor de ramen dicht kunnen blijven en het lekker stil is. En minder warmteverlies natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mmore
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16:17
Dank voor al jullie berichten en inzichten :) Het lijkt erop dat de motoren wel gebruik maken van DC, dus dat daar niet direct een enorme winst te behalen valt. Het zou gevoelsmatig fijn zijn 'm te vervangen, maar momenteel zijn ze zoals @BadConnection al suggereert bijna niet te verkrijgen. Ik ga beginnen met het installeren van flexibele dempers van 1m en zoals @Theo suggereert opzoek naar een adres om de lagers te laten vervangen.
Het ventiel verder open zetten in de slaapkamer is niet ideaal; de lucht moet vrijelijk kunnen stromen. en door het ventiel verder open te zetten zorg je er alleen maar voor dat de lucht met meer kracht/geweld uit de slaapkamer wordt geperst (waarheen gaat deze lucht dan?)
Geen idee, maar vermoed dat er ergens wel kiertjes zitten om *iets* door te laten. Voor nu houden we de deuren op een kiertje en bij het verven binnenkort halen we er een stukje vanaf.

Ik zal hier wel updaten als ik nog iets tegenkom waar anderen mee geholpen zijn of als ik vragen krijg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Dat sommigen hier nog serieus overwegen zo'n apparaat van 21 jaar oud nog te gaan schoonmaken en of de lagers te gaan vervangen.

Deze techniek is toch enorm verbeterd de afgelopen jaren, ook wat betreft de aansturing en zo prijzig zijn ze nou ook weer niet (je doet er tenslotte 21 jaar mee :) ), ik zou gewoon een nieuwe ophangen van het juiste formaat en inderdaad gelijk de randzaken laten checken / aanpakken.

[ Voor 8% gewijzigd door Navi op 20-09-2021 19:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online

Theo

moederbord

@Navi Die techniek rondom een balansventilatie is idd in de afgelopen jaren idd veel verbeterd en vooruitgegaan. Echter is het rendement niet echt veranderd en zijn motoren niet echt (nog) zuiniger geworden gezien deze al vrij geoptimaliseerd zijn. Mogelijk zijn motoren een paar procent zuiniger geworden en is de motordriver electronica een paar procent efficienter geworden maar daar houdt het wel bij op. Door een andere manier van rendementsbepaling is op papier het thermisch rendement van 90% naar 99% gegaan terwijl de warmtewisselaar en motoren zelf niet zijn veranderd :P
Qua functies/features is er wel van alles bijgekomen in de afgelopen jaren, maar dan is eerder de vraag of je zit te wachten op zaken als home-automation intergration en een fancy bedieningsdisplay als je de bedrading al/nog hebt liggen voor een driestandenschakelaar, of simpelweg geen behoefte hebt in die hippe features :P
En met het bestaande buizennetwerk in een woning kun je ook niet zomaar overstappen naar bijv een systeem als Qualityflow,of een ander systeem dat per ruimte de CO2 meet en daarop per ruimte het ventilatiedebiet aanpast; een inovatie van de afgelopen jaren....

Wanneer je een bestaande WTW unit vervangt zit je gewoon gebonden aan het terugplaatsen van een soortgelijke unit (geen qualityflow), en dan zit er gewoon niet heel veel verschil tussen een oudere en nieuwere unit. (net als met een gewone fiets; naast een ander fris hip kleurtje is een goede fiets van 15 jaar oud net zo goed als er één uit de winkel omdat zo'n ding gewoon uitontwikkeld is)

En een WTW unit is in den basis maar gewoon een grote behuizing met twee motoren, een warmtewisselaar en een beetje electronica. Reviseer je de motoren en maak je de wisselaar schoon terwijl de electronica nog goed is dan blijft er vrij weinig over waarom je 'm weg zou doen. Ten slotte blijft een nieuwe unit toch even 1.000 euro om zelf aan te schaffen en te installeren.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

In plaats van kieren onder deuren zou je ook kunnen kijken naar geluiddempende deurroosters. Maakte hier veel verschil qua luchtdoorvoer maar qua geluid merk ik niet dat er een gat in de deur zit :)

[ Voor 10% gewijzigd door Gizz op 21-09-2021 07:24 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Pagina: 1