Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Snelheid hdd caddy in MSI Leopard

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• scorpio
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 28-11 19:36
Ik heb een MSI GP62 2QE Leopard Pro

Hier zit van origine een cd-dvd read write drive in.
Nu heb ik er ooit een HDD caddy in gekocht en er een hd in geplaatst.
Tijdje terug de HD eruit gehaald en een kingston 960 SSD erin >:)

Nu voor t eerst weer de snelheden gemeten met Crystaldisk Mark (omdat ik de M2 ssd 128 g vervangen heb voor een 500G ) en geschrokken van de traagheid van de Kingston.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LJl6PAiqPdCWDPB3Y_VkjLZbSd8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ySkGr8g26mcTsmJcPeGlpE2E.jpg?f=user_large

De Kingston staat bekend om iets tragere snelheden maar in crystaldisk info zie ik staan :Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pu1-DUXQ1nnzomFOTD6-qKXbAUo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/lvIaqdpTCcq9BhOQQnfRioug.jpg?f=user_large

Weet iemand of ik die SATA/300 serieus moet nemen? :?

De kingston kan SATA600 aan...nu is de vraag of de Sata aansluiting van de MSI op die plek (cd drive) 300 of 600 heeft (alle andere sata erin hebben 600...of kan t aan de caddy liggen ??? en moet ik een andere caddy kopen???

Thanks in advance
Hoop dat iemand er duidelijkheid in kan geven _/-\o_

To be or not to be - Shakespeare/ -To be is to do - Aristotle/- do bi do bi do- Sinatra

Beste antwoord (via scorpio op 19-09-2021 09:25)

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:40

nelizmastr

Goed wies kapot

Heel normaal om de aansluiting van de dvd speler op een SATA300 bus te zetten.
Harder gaat-ie dus ook niet. Maar dat is voor dataopslag en games echt voldoende.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:40

nelizmastr

Goed wies kapot

Heel normaal om de aansluiting van de dvd speler op een SATA300 bus te zetten.
Harder gaat-ie dus ook niet. Maar dat is voor dataopslag en games echt voldoende.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:07
Om je gerust te stellen:
- de SATA aansluiting kan in elk geval AHCI aan en dat zorgt voor de grootste prestatiewinst, omdat vele bestanden tegelijk kunnen worden benaderd
- de snelheid die bovenstaand wordt gemeten lijkt inderdaad begrensd te worden door een SATA300 DVD-poort, maar dat is niet eens zo erg: de maximale doorvoersnelheid heb je niet zo vaak nodig als je zou denken.
- ik durf te wedden dat als je de SSD alsnog zou kunnen omprikken op een SATA-600 poort, je het snelheidsverschil in de dagelijkse praktijk niet eens zou merken in de "feel" en werkbaarheid van de laptop.

Maar, heb je geen snel primaire opslag in die laptop, bv. een M2 NVME SSD? Dan zou je eigenlijk dát moeten vervangen door een groter exemplaar, want dát ga je wel merken in de werksnelheid als je veel dingen nu doorlopend gebruikt vanaf de Kingston. En SSD's zijn momenteel niet duur.

• scorpio
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 28-11 19:36
Dank je... Duidelijk.

Heb naast dit ook nog een sata 600 ssd van Samsung erin en een m2 Samsung
Windows star nu op de M2
De m2 nvme optie is er helaas niet.. Qua snelheid zou ik 't beste mijn besturing systeem op de sata 600 kunnen zetten maar ach... Nee k zag toevallig de snelheden van de Kingston dus was ff benieuwd.
Heb mijn antwoorden nu.. Dank jullie 👍

To be or not to be - Shakespeare/ -To be is to do - Aristotle/- do bi do bi do- Sinatra