Volgens mij moet je 2 dingen scheiden:
Vraag 1 is, wil ik de nieuwe baan, in de breedste zin van het woord. Dingen als:
- Past het beter bij mij, is het werk leuk, collega's etc
- Wat zijn de toekomstperspectieven
- Baanzekerheid
- Salaris/pensioen, vakantiedagen secundaire voorwaarden, reistijd weet ik het
etc etc, natuurlijk afhankelijk van wat jij belangrijk vind.
Als het antwoord JA is, moet je daarna de 'details' regelen. Maar, realiseer je, dat dit slechts details zijn, dus hoe het kwartje ook valt ga je voor de nieuwe baan.
Stap 2- hoe pak je dit aan?
Ik zou het als volgt doen:
1- Lees je contract(en) door. Waar heb je voor getekend? Wat staat er in je leasecontract? Ben jij wel 'on the hook' hiervoor? Maak een inschatting van de kosten. Als ik bovenstaand lees komt dit ergens 10-15k uit, dat is je worst-case scenario.
2- Hoe groot is dit probleem voor jou? Als je sowieso salarisverhoging krijgt is het hooguit een cash-flow probleem. Kan je het evt voorschieten of lenen?
3- Het leuke stuk: dan begint het spel. Je huidige contracten en het nieuwe aanbod zijn het minimum wat je kan krijgen. Dat aanbod heb je namelijk al! het kan alleen maar beter worden:
3a richting oude werk: ik zou zoals je zelf al zegt pas erover beginnen als het (zo goed als) zeker is dat je weggaat. Ik zou beginnnen met lezen en begrijpen van je werk&lease contracten en bij HR eens joviaal vragen hoe dat zit en wat er mogelijk is. Dan ook naar je baas, 'hier altijd met plezier gewerkt, kwam toevallig iets tegen, lullig om met 15k schuld hier weg te gaan, wat kunnen we nog doen?'. Check evt ook met een arbeidsrechtadvocaat. Mik op een vaststellingsovereenkomst en niet dat je zelf je baan opzegt. Je zou bijv als onderhandelingspositie iets kunnen zeggen over wanneer je weggaat, of wat je nog afmaakt, of hoe je dingen overdraagt etc. Wat hun 'worst case' is dat je opzegt per einde maand, je vakantiedagen opneemt en wegbent zonder overdracht, en zij zitten natuurlijk ook aan die leaseauto vast. Jij betaalt dan wel 40% boete maar zij dus 60%. Er is altijd wat te bespreken!
3b richting je nieuwe werk. Wees eeriljk over de auto+studiekosten, dat je erover in gesprek bent maar dat het een grote hobbel is en wat de mogelijkheden zijn. Bij de overheid kan er uiteraard alleen binnen de bestaande regels iets gebeuren. De auto zullen ze bijv. nooit overnemen als ze geen leaseautos aanbieden. Verspil daar je moeite niet aan. Maar er zijn ongetwijfeld andere mogelijkheden. Bij mijn vrouw hebben we eens in een vergelijkbare situatie gezeten en er was geen mogelijkheid tot overnemen leaseauto, maar hebben ze het salaris verhoogd ter compensatie. Ook niet gek natuurlijk!
Succes, laat je niet gek maken!