Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 24-09 16:11
Ik krijg binnenkort een voorstel mbt een nieuwe baan.
Bij m'n huidige werkgever heb ik nog losse eindjes.

Studieschuld en auto oa.

Wat moet ik doen, ik kan indien het voorstel me bevalt niet gelijk tekenen want ik moet de financiële afwikkeling gaan bespreken. Mijn werkgever gaat dus te weten komen dat ik voor deze kans wil gaan zonder dat ze nu iets vermoeden.

Is er een betere manier...?
Zelf denk ik dat het niet anders kan.

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:12
Lensent schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 16:42:
Ik krijg binnenkort een voorstel mbt een nieuwe baan.
Bij m'n huidige werkgever heb ik nog losse eindjes.

Studieschuld en auto oa.

Wat moet ik doen, ik kan indien het voorstel me bevalt niet gelijk tekenen want ik moet de financiële afwikkeling gaan bespreken. Mijn werkgever gaat dus te weten komen dat ik voor deze kans wil gaan zonder dat ze nu iets vermoeden.

Is er een betere manier...?
Zelf denk ik dat het niet anders kan.
Waarom ben je zo in het geheim op zoek naar een nieuwe baan geweest en houd je het nu nog steeds geheim, terwijl er een voorstel onderweg is? Je weet blijkbaar zeker dat je weg wilt. Als het voorstel van de nieuwe werkgever bevalt gewoon meteen het gesprek aangaan met je huidige werkgever? Neem aan dat je niet binnen een minuut na ontvangst van het voorstel deze moet tekenen?

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Is de nieuwe werkgever wel voornemens om die schuld over te nemen of draag je die zelf? Overigens kun je de restwaarde bij veel bedrijven bij HR gewoon opvragen zonder dat er verder iemand iets vanaf hoeft te weten. Je zal echt niet de eerste zijn die dat wil weten :)

• Lensent
Ik werk nu bij een relatief kleine detacheerder dus ik weet niet wat de tamtam gaat doen.

In de eerdere gesprekken heb ik aangegeven nog wat open eindjes te hebben maar daar zouden we dan later op terugkomen. Dat leek mij dus het goede moment wanneer de arbeidsvoorwaarden verder besproken worden.

• thlst
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Frieda schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 16:58:
Overigens kun je de restwaarde bij veel bedrijven bij HR gewoon opvragen zonder dat er verder iemand iets vanaf hoeft te weten. Je zal echt niet de eerste zijn die dat wil weten :)
Dit lijkt mij een beetje naief. HR is ook verantwoordelijk voor het verloop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Wat hebben de 'losse eindjes' te maken met wel of niet weggaan? Ik mag toch niet hopen dat de hoogte van die losse eindjes je er van zullen weerhouden om in te gaan op het nieuwe aanbod :? Zo ja, dan zou ik gewoon zsm die 'losse eindjes' opvragen want zo in onzekerheid zitten lijkt me niet gezond. Sowieso lijkt het me toch helemaal niet raar om gewoon even duidelijk te krijgen wat er nog precies open staat en hoe lang enzo... :/

[ Voor 18% gewijzigd door naitsoezn op 18-09-2021 17:29 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:34

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Wat moet ik doen, ik kan indien het voorstel me bevalt niet gelijk tekenen want ik moet de financiële afwikkeling gaan bespreken
Wat wil je nog gaan bespreken? Dit soort regelingen horen op papier te staan, en je zou dan ook eigenlijk zelf al exact kunnen bepalen wat de afkoopsommen gaan worden (maar minimaal een indicatie). Die indicatie kun je toch al met je nieuwe werkgever gaan bespreken?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
thlst schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 17:24:
[...]

Dit lijkt mij een beetje naief. HR is ook verantwoordelijk voor het verloop.
Niet bij alle bedrijven hoor. Je baas krijgt echt geen overzicht van alle vragen die je aan HR stelt, dat is in principe gewoon privé!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Schopje naar PFSL :)

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 18:12
Ik neem aan dat in je (aanvullende) arbeidsvoorwaarden wel beschreven staat hoe de studiekosten en de kosten van een auto over de tijd verlopen en worden afgehandeld bij vertrek. Daar zou je dan zelf wel een indicatie van kunnen hebben.

Ik vind het ook raar dat je bij je nieuwe werkgever zo in algemene termen praat over 'losse eindjes'. Dit zijn kosten die heel veel (jonge) werknemers hebben en wat dus heel normaal is om te benoemen. Bovendien hebben veel bedrijven ook regelingen om die schulden over te nemen, wat voor jou gunstig zou kunnen uitpakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:01

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Maak je er niet een te groot probleem van? Wat kost de afkoop van de auto en je studie? Dat neem je mee in je achterhoofd bij de onderhandeling bij je nieuwe werkgever. Simpel :) ?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

Als de studiekosten niet op papier staan, of jij hebt er geen handtekening onder staan, dan heeft dat bedrijf geen poot om op te staan. FYI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skai21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15:30
Verwijderd schreef op zondag 19 september 2021 @ 08:15:
Als de studiekosten niet op papier staan, of jij hebt er geen handtekening onder staan, dan heeft dat bedrijf geen poot om op te staan. FYI.
Tenzij ze in de arbeidsvoorwaarden een regeling hebben staan waarin duidelijk benoemd staat voor welk type studie ie moet terugbetalen, vanaf wel bedrag en wat de afbouw per jaar bijvoorbeeld is.
Ik heb dat stuk bij mij nog altijd laten schrappen, en maak per studieding een aparte afspraak.
9/10 keer is het iets wat hun nodig hebben voor een partnerstatus ofzo, die ga ik echt niet terugbetalen. Mijn HBO studie daarentegen wel, die is echt meer voor mij dan voor hun dus die doet 75/50/25% ieder jaar.

16 x JaSolar 335Wp | 5430Wp | GOODWE 4K-DT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
Overstap betreft overheidswezen.
Studiekosten overzicht heb ik in juli al eens opgevraagd en was toen zo'n 2500e. Zal inmiddels iets minder zijn en wellicht nul na verrekening vakantiegeld dus hier maak ik me inmiddels niet meer zo druk om.

Auto nog wel, lees op VZR over dingen die hierbij vaak fout gaan. In m'n berijders overeenkomst staat dat ik de auto moet overnemen maar diverse jurisprudentie zegt dat dat niet kan of mag.

Ik weet niet wat tactisch het beste is. HR in vertrouwen bellen, vragen hoe en wat bij uit dienst tijdens looptijd auto. Met arbeidsvoorwaarden gesprek met nieuwe werkgever dit allemaal op tafel leggen. Indien ze het autogebeuren afwijzen zal ik toch open kaart moeten gaan spelen maar dan kan ik nog geen nieuw contract tekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nvm, ik kan niet googlen

[ Voor 95% gewijzigd door Verwijderd op 19-09-2021 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeveloperNL
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 24-06-2024
Lensent schreef op zondag 19 september 2021 @ 19:33:
Auto nog wel, lees op VZR over dingen die hierbij vaak fout gaan. In m'n berijders overeenkomst staat dat ik de auto moet overnemen maar diverse jurisprudentie zegt dat dat niet kan of mag.
De afkoopboete voor een leasecontract is vaak 40% van het bedrag van de resterende termijnen. Dus stel nog 10 maanden x 600 euro dan zit je op 2400 euro. Auto overkopen kan pas aan het einde van het contract meestal, dus ik zou kijken of een collega je auto wil overnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Nu online
Lensent schreef op zondag 19 september 2021 @ 19:33:
Overstap betreft overheidswezen.
Studiekosten overzicht heb ik in juli al eens opgevraagd en was toen zo'n 2500e. Zal inmiddels iets minder zijn en wellicht nul na verrekening vakantiegeld dus hier maak ik me inmiddels niet meer zo druk om.

Ik weet niet wat tactisch het beste is. HR in vertrouwen bellen, vragen hoe en wat bij uit dienst tijdens looptijd auto. Met arbeidsvoorwaarden gesprek met nieuwe werkgever dit allemaal op tafel leggen. Indien ze het autogebeuren afwijzen zal ik toch open kaart moeten gaan spelen maar dan kan ik nog geen nieuw contract tekenen.
Als het netjes op papier staat met je handtekening eronder mag het gewoon. Hoelang loopt je leasecontract nog?

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
25 maanden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Waarom zou jij je studieschuld willen verrekenen met je vakantiegeld? Waarom niet bespreekbaar maken met je (potentieel nieuw) werkgever?

Idem voor de auto. Kan je deze niet "meenemen" (lees: nieuwe werkgever neemt het leasecontract over)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
Nee, want het betreft een overheidsinstelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
En overheidsinstellingen hebben geen studiebudget?
Ze hebben juist vaak extra veel mogelijkheden (ten koste van stukje minder salaris tov bedrijfsleven)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
Zoals gezegd, de studiekosten maak ik me inmiddels niet meer zo druk over.
Auto en gevolgen voor overstap nog wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Het kan meevallen, in geval dat je oude werkgever er geen punt van maakt. Vaak afhankelijk van de omstandigheden, als er net iemand een auto nodig heeft bijvoorbeeld.

Ik zou daar in je berekeningen niet vanuit gaan. Privé de leaseauto overnemen gaat vaak niet en dus zit je dan vast aan de boete. Hier boven staat wag dat ongeveer gaat kosten. Gaat al snel naar 5-10k.

Je kan dat zelf ophoesten of proberen je nieuwe werkgever dat op zich te laten nemen.

In gesprek met nieuwe werkgever zou ik aangeven dat er kosten gemaakt moeten worden als je nu zou overstappen (boete auto + studieschuld). En of ze bereid zijn deze op zich te nemen.

[ Voor 27% gewijzigd door Sethro op 20-09-2021 08:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audi-Arjan
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:38

Audi-Arjan

★★★★★

Lensent schreef op maandag 20 september 2021 @ 08:14:
Zoals gezegd, de studiekosten maak ik me inmiddels niet meer zo druk over.
Auto en gevolgen voor overstap nog wel.
Als je naar overheid gaat zal je wss ook een leuke stap in salaris maken.
Kun je daar de leaseauto dan niet mee opvangen? Dus leasetermijn uitzitten die 25 maanden?
Dan heb je nu geen salaris stap, maar wel vast de nieuwe werkgever.
Na die 2 jaartjes lever je de leaseauto in (of koopt het eerder af) et voila: je salaris stap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
Audi-Arjan schreef op maandag 20 september 2021 @ 08:33:
[...]

Als je naar overheid gaat zal je wss ook een leuke stap in salaris maken.
Kun je daar de leaseauto dan niet mee opvangen? Dus leasetermijn uitzitten die 25 maanden?
Dan heb je nu geen salaris stap, maar wel vast de nieuwe werkgever.
Na die 2 jaartjes lever je de leaseauto in (of koopt het eerder af) et voila: je salaris stap.
Je doelt op de auto nog 2 jaar als private lease rijden oid?

Zouden jullie al op het nog te ontvangen aanbod vooruitlopen en nu al bij mijn office manager vragen wat de mogelijke kosten zouden zijn? Mij is altijd geleerd om geen vertrek-signaal te geven zolang het niet concreet is maar ik ga er nu niet aan ontkomen denk ik want het is noodzakelijk om te kunnen vermelden lijkt me.

[ Voor 23% gewijzigd door Lensent op 20-09-2021 08:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBvB
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 17:42
Je hebt toch een leasecontract en lease-auto regeling? Kan je die niet uitpluizen? Daar zou exact in moeten staan wat de kosten zijn als je eerder weggaat.

Ik heb twee banen gehad, waarvan een ook bij een kleine detacheerder. Toen stond dit gewoon in het papierwerk of op intranet. Bij beide stond er overigens dat ik niets hoefde te betalen, behalve de overschrijding van je leasebudget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
Staan nergens details over genoemd, alleen verplicht tot overname maar weet uit de praktijk van een ex collega dat een afkoopsom ook wordt aangeboden. Heb ook contact gehad met de leasemaatschappij en die wijzen weer naar mijn werkgever. En dan is het cirkeltje weer rond naar vroegtijdig mn werk inlichten over de situatie terwijl ik deze week een aanbod ontvang, maar ook iets concreets moet kunnen zeggen over de autosituatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audi-Arjan
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:38

Audi-Arjan

★★★★★

Ja dat is wat ze meestal bedoelen met overnemen. Het leasecontract komt dan op jouw naam of die van je volgende werkgever te staan.
Je zegt zelf al dat jouw volgende werkgever daar niet aan doet. Dan moet je hem dus zelf overnemen.

Is er binnen jouw organisatie geen dedicated wagenparkbeheerder? Stel hem de vraag hoe men omgaat met overnames en uitdiensttredingen. Wellicht begint er net iemand die jouw auto als voorloopauto kan gebruiken oid.

Je hebt de knoop om weg te gaan blijkbaar doorgehakt, anders was je niet gaan solliciteren. Nu moet je die overgang zo soepel mogelijk zien te krijgen. Daar zijn meerdere manieren voor, maar allemaal vallen en staan ze met communicatie.

Ik ken jouw organisatie niet, maar stel dat je worst case een eikel van een manager hebt, dan moet je dus op voorhand al zoveel mogelijk info vergaren.
Doe dit dan niet via hem, maar vraag het zelf op bij salarisadministratie, wagenparkbeheer en P&O.
Wellicht is er zelfs een vertrouwenspersoon waar je eea kan vragen.

Nu te laat, maar dit had je beter eerder kunnen doen.
Of wil je serieus nee gaan zeggen tegen een nieuwe job (waar je blijkbaar wel zin in hebt en aan toe bent) omdat je je auto moet houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Gewoon HR een mailtje sturen dat je graag wilt weten wat de regeling is met betrekking tot de lease auto wanneer je uit dienst zou gaan, daar is niks geks aan en dan heb je het antwoord vandaag nog. Ik zou me er niet zo druk om maken, in het ergste geval komt je manager te weten dat je de vraag gesteld hebt en dan hoef je ook nog niet eens aan te geven dat je daadwerkelijk een sollicitatie hebt lopen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
Ik heb net mijn leasemaatschappij gebeld. Te horen gekregen dat men dit soort info niet mag communiceren aan de berijder.
Na een beetje doordrammen en vragen om een min-max-achtig verhaal heb ik het voor elkaar gekregen dat er na een berekening het zal gaan om zo'n 6 a 7k wanneer we het contract nu zouden eindigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:26
Lensent schreef op maandag 20 september 2021 @ 09:44:
Ik heb net mijn leasemaatschappij gebeld. Te horen gekregen dat men dit soort info niet mag communiceren aan de berijder.
Na een beetje doordrammen en vragen om een min-max-achtig verhaal heb ik het voor elkaar gekregen dat er na een berekening het zal gaan om zo'n 6 a 7k wanneer we het contract nu zouden eindigen.
Dat is wat de LM hanteert, jij moet kijken wat er met jou en je werkgever is afgesproken. Meestal is het zo als je binnen het leasebudget blijft dat de auto ingeleverd mag worden, alles erboven is voor jou. Wat jou werkgever verder met de auto doet moet hij zelf weten. Afkoop direct bij de LM is vaak gewoon het restant aantal maanden zonder brandstof voorschot, die geven geen kortingen

Mocht je echt een contract hebben waar je niet zonder hoge boete onderuit kan dan is dat geen slimme keuze geweest.

[ Voor 10% gewijzigd door GrooV op 20-09-2021 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

@GrooV dat hangt echt van de werkgever af. Je ziet steeds meer werkgevers die het probleem van een achterblijvende auto op de werknemer willen afschuiven die dan maar een collega moet vinden om de auto over te nemen of de auto mee moet nemen als hij uit dienst gaat.
En als ik het verhaal van TS lees dan doet deze werkgever dat dus ook aangezien zijn collega voor hetzelfde probleem stond.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Nu online
Lensent schreef op maandag 20 september 2021 @ 09:44:
Als je bijtelling betaald kun je dit waarschijnlijk van je bijtelling af trekken. Op zich zit je aan het eind van het jaar wel gunstig. Dan ga je richting de 1/2 van de boete.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ERMAWG
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 16:49
Het is m.i. behoorlijk normaal dat je solliciteert zonder je huidige werkgever te informeren. Immers als het niks wordt, heb je misschien slapende honden wakker gemaakt en ondermijn je je eigen positie. Ook een HR medewerker rapporteert gewoon aan zijn of haar leidinggevende. Het is niet heel netjes als je ze in vertrouwen iets verteld maar het is ook niet zo dat ze een beroepsgeheim hebben ofzo. Uiteindelijk dienen ze het bedrijfsbelang.

Daarnaast, zoals anderen ook al aangaven, is het ook redelijk normaal dat je je nieuwe werkgever vraagt bestaande regelingen over te nemen. In de meeste gevallen is dat niet zo'n probleem. Met name de kosten van opleidingen overnemen gebeurt heel vaak, vooral bij kennisintensieve beroepen. Auto's / leaseregelingen is vaak wat lastiger maar niet onoverkomelijk. Hoe groter de werkgever, hoe vaker dit soort dingen redelijk 'standaard' kunnen worden afgehandeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
Inspired schreef op maandag 20 september 2021 @ 09:58:
[...]

Als je bijtelling betaald kun je dit waarschijnlijk van je bijtelling af trekken. Op zich zit je aan het eind van het jaar wel gunstig. Dan ga je richting de 1/2 van de boete.
Ik betaal idd gewoon bijtelling, 220e netto per maand.
Dit is weer zoiets waar ik nog niks van weet hoe dit werkt, ga proberen te Googlen.

Dank voor de vele reacties en het meedenken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:35
Het is volgens mij iets minder ongebruikelijk om te wisselen van baan dan je denkt ;) .
Is de situatie nu: Ik ga naar deze specifieke baan bij de overheid of ik blijf nog 10 jaar bij deze club?
Of is de situatie: Ik ga naar deze specifieke baan bij de overheid als ik eruit kom, anders kijk ik rustig verder en ga ik waarschijnlijk binnen een paar maanden alsnog weg.

Als het de 2e situatie is dan kan je toch gewoon je informatie ophalen bij je huidige werkgever, dan weten ze inderdaad dat je om je heen aan het kijken bent en dus wilt weten wat je eventueel als kosten meesleept naar een eventuele nieuwe werkgever. Daarmee weten ze dat je in beweging bent, niet hoever je in het proces zit.
Hun reactie kan hooguit zijn dat ze je nog een salarisverhoging bieden om je te houden :+ . Ze kunnen je niet op staande voet ontslaan als je rond gaat kijken hoor!

Overigens heb ik in dezelfde situatie gezeten en toen heb ik een tekenbonus bedongen bij de nieuwe werkgever ter hoogte van ongeveer de afkoopboete van de leaseauto. Dit was toen maar 2-3k, dus wel een stukje minder dan in jouw geval.
Makkelijkst is overigens als je auto in de pool opgenomen kan worden of direct doorgeschoven kan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harry997
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 18-09 10:02
Volgens mij moet je 2 dingen scheiden:

Vraag 1 is, wil ik de nieuwe baan, in de breedste zin van het woord. Dingen als:
- Past het beter bij mij, is het werk leuk, collega's etc
- Wat zijn de toekomstperspectieven
- Baanzekerheid
- Salaris/pensioen, vakantiedagen secundaire voorwaarden, reistijd weet ik het

etc etc, natuurlijk afhankelijk van wat jij belangrijk vind.

Als het antwoord JA is, moet je daarna de 'details' regelen. Maar, realiseer je, dat dit slechts details zijn, dus hoe het kwartje ook valt ga je voor de nieuwe baan.

Stap 2- hoe pak je dit aan?
Ik zou het als volgt doen:

1- Lees je contract(en) door. Waar heb je voor getekend? Wat staat er in je leasecontract? Ben jij wel 'on the hook' hiervoor? Maak een inschatting van de kosten. Als ik bovenstaand lees komt dit ergens 10-15k uit, dat is je worst-case scenario.

2- Hoe groot is dit probleem voor jou? Als je sowieso salarisverhoging krijgt is het hooguit een cash-flow probleem. Kan je het evt voorschieten of lenen?

3- Het leuke stuk: dan begint het spel. Je huidige contracten en het nieuwe aanbod zijn het minimum wat je kan krijgen. Dat aanbod heb je namelijk al! het kan alleen maar beter worden:

3a richting oude werk: ik zou zoals je zelf al zegt pas erover beginnen als het (zo goed als) zeker is dat je weggaat. Ik zou beginnnen met lezen en begrijpen van je werk&lease contracten en bij HR eens joviaal vragen hoe dat zit en wat er mogelijk is. Dan ook naar je baas, 'hier altijd met plezier gewerkt, kwam toevallig iets tegen, lullig om met 15k schuld hier weg te gaan, wat kunnen we nog doen?'. Check evt ook met een arbeidsrechtadvocaat. Mik op een vaststellingsovereenkomst en niet dat je zelf je baan opzegt. Je zou bijv als onderhandelingspositie iets kunnen zeggen over wanneer je weggaat, of wat je nog afmaakt, of hoe je dingen overdraagt etc. Wat hun 'worst case' is dat je opzegt per einde maand, je vakantiedagen opneemt en wegbent zonder overdracht, en zij zitten natuurlijk ook aan die leaseauto vast. Jij betaalt dan wel 40% boete maar zij dus 60%. Er is altijd wat te bespreken!

3b richting je nieuwe werk. Wees eeriljk over de auto+studiekosten, dat je erover in gesprek bent maar dat het een grote hobbel is en wat de mogelijkheden zijn. Bij de overheid kan er uiteraard alleen binnen de bestaande regels iets gebeuren. De auto zullen ze bijv. nooit overnemen als ze geen leaseautos aanbieden. Verspil daar je moeite niet aan. Maar er zijn ongetwijfeld andere mogelijkheden. Bij mijn vrouw hebben we eens in een vergelijkbare situatie gezeten en er was geen mogelijkheid tot overnemen leaseauto, maar hebben ze het salaris verhoogd ter compensatie. Ook niet gek natuurlijk! :)

Succes, laat je niet gek maken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XFlame
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 20:25
Volgens Indeed verdienen Controllers gemiddeld nog geen 4K. Dus zeker jezelf niet rijk rekenen:
https://nl.indeed.com/career/controller/salaries

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
President schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 16:46:
Waarom ben je zo in het geheim op zoek naar een nieuwe baan geweest en houd je het nu nog steeds geheim, terwijl er een voorstel onderweg is?
Omdat het melden voor de handtekening droog is, gewoon onverstandig is. Als je aangeeft dat je weggaat, dan ben je ook weg. Als dan om een of andere reden dat nieuwe contract toch niet doorgaat, is het op z'n best een genant verhaal.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
Wat moet ik doen, ik kan indien het voorstel me bevalt niet gelijk tekenen want ik moet de financiële afwikkeling gaan bespreken.
Waarom? Alles staat als het goed is in je contract. Dus hoeveel je eventueel moet terugbetalen van de studie, en hoe het zit met je leasecontract. Je kunt eventueel zelf wat betreft het leasecontract gewoon even de leasemaatschappij bellen; die kunnen het meestal wel uitleggen.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
Hydra schreef op maandag 20 september 2021 @ 12:03:
[...]

Waarom? Alles staat als het goed is in je contract. Dus hoeveel je eventueel moet terugbetalen van de studie, en hoe het zit met je leasecontract. Je kunt eventueel zelf wat betreft het leasecontract gewoon even de leasemaatschappij bellen; die kunnen het meestal wel uitleggen.
Zoals aangegeven, studiekosten zijn niet meer echt relevant in dit verhaal.

Ik wacht het concrete aanbod af, zal aangeven dat bij benadering de afkoopsoms auto zo'n 6 a 7k zou moeten zijn en dan gaan we verder kijken hoe eea afloopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Lensent schreef op maandag 20 september 2021 @ 07:44:
Nee, want het betreft een overheidsinstelling
Wat heeft dat er exact mee te maken?
Ook bij een overheidsinstelling kan je onderhandelen over de arbeidsvoorwaarden...

Als ze je graag willen hebben, dan valt er vaak over meer zaken te praten dan dat je zelf denkt.

Toen ik 6,5 jaar geleden ben geswitched werd mij ook verteld dat ik tegen dezelfde voorwaarde over kon stappen. An sich had ik daar best mee akkoord willen gaan (het toenmalige bedrijf draaide niet zo lekker en stond op het punt van omvallen, dus kreeg in die zin wat zekerheid op baanbehoud), maar ik had wel zoiets van "ja hallo, jullie benaderen mij om (vervroegd) over te stappen... Dan mag je mij daar ook financieel een goed voorstel voor doen in plaats van eenzelfde aanbod te doen. Puntje bij paaltje ben ik er toen zo'n 28% op voor uit gegaan, waar dat in eerste instantie niet mogelijk was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomas18GT
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09:43
Lensent schreef op maandag 20 september 2021 @ 12:59:
[...]

Zoals aangegeven, studiekosten zijn niet meer echt relevant in dit verhaal.

Ik wacht het concrete aanbod af, zal aangeven dat bij benadering de afkoopsoms auto zo'n 6 a 7k zou moeten zijn en dan gaan we verder kijken hoe eea afloopt.
Ik heb dit afgelopen jaar gewoon bij mijn nieuwe werkgever weggelegd, die wilde me graag hebben. Vaak betalen ze zo'n bedrag al aan een recruiter, nu dan voor het afkopen van mijn leasecontract. Al weet ik natuurlijk niet hoe dat bij een overheidsinstelling zit. Ik zou het in ieder geval kenbaar maken en proberen, want zelf 6/7k ophoesten om van baan te wisselen zal weer even duren voordat je dat hebt terugverdiend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Inspired schreef op maandag 20 september 2021 @ 09:58:
[...]

Daar zitten wel wat haken en ogen aan, dit kan namelijk enkel als in het contract vermeld staat dat de afkoopsom gerelateerd is aan privé gebruik. Als dat niet vermeld staat dan wordt het erg lastig om dit fiscaal sluitend rond te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lensent
Korte update, heb besloten proactief de mensen waar ik het voorwaardengesprek mee heb de mensen alvast in te lichten over de te verwachten nota. Aangegeven dat ik begrip heb als dit ervoor zorgt dat het gesprek wellicht uitgesteld moet worden maar reactie was dat het gesprek 'maar gewoon moest doorgaan'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lensent
Update: alles is rond en ookal neemt nieuwe werkgever de auto niet over heb ik 0 euro kosten aan de auto dus ik ben iedereen enorm dankbaar, dat zullen jullie begrijpen.

Oude werkgever (detachering) en nieuwe werkgever (overheid) zullen wel een soort preferred partner deal hebben gesloten oid.

Topic kan dicht, dank voor de tips en het meedenken.

Ohja, oude werkgever baalt wel van m'n vertrek en ik mocht altijd terug komen.
Pagina: 1