Vraag

• SamsungAndroid
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 25-03-2022
Hoi allemaal,

Mijn tas is ergens gestolen, hier zat ook mijn vorige telefoon in, een samsung S4 of S5.

De telefoon stond uit. Om er in te komen moet je dus eerst een pincode + toegangscode in typen. Beide codes zijn niet generiek.

In hoeverre kan iemand dan alsnog op mijn telefoon komen? Of is die kans 0%?

Ik zag namelijk online dat je zonder toegangscode in een telefoon kunt komen, maar dan worden wel alle gegevens (gelukkig) gewist. Daarnaast zit je dan nog steeds met de pincode..

Alvast bedankt!

Groetjes

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zorian
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19:57

Zorian

What the fox?

Oudere telefoons zoals de S4/5 kan je extreem eenvoudig omzeilen. De data is dan wel foetsie die erop stond (uitgezonderd MicroSD) maar het toestel kan 'opengebroken' worden en ontdaan worden van alle beveiliging en weer doorverkocht worden als 2ehands zonder probleem. Pas vanaf de S10/S20 ergens is dat een stuk lastiger geworden.

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:54
De pin van de sim-kaart is geen beveiliging van de telefoon, aangezien je de kaart eenvoudig kunt verwijderen. En zoals Zorian al opmerkt, deze oude telefoons bevatten nog geen beveiliging tegen resetten (frp).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SamsungAndroid
Bedankt voor de reacties!

Alle gegevens zijn dan wel van de telefoon verwijderd? Daar gaat het mij om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theblindman
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:17
Zorian schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 19:18:
Oudere telefoons zoals de S4/5 kan je extreem eenvoudig omzeilen. De data is dan wel foetsie die erop stond (uitgezonderd MicroSD) maar het toestel kan 'opengebroken' worden en ontdaan worden van alle beveiliging en weer doorverkocht worden als 2ehands zonder probleem. Pas vanaf de S10/S20 ergens is dat een stuk lastiger geworden.
Full Disk Encryption werd pas geïntroduceerd bij Android 5 voor zover ik weet, en de S4 werd geleverd met Android 4. Zou dat niet betekenen dat je de telefoon helemaal uit kunt lezen, ook zonder toegangscode?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian

Zorian

What the fox?

theblindman schreef op maandag 20 september 2021 @ 11:17:
[...]

Full Disk Encryption werd pas geïntroduceerd bij Android 5 voor zover ik weet, en de S4 werd geleverd met Android 4. Zou dat niet betekenen dat je de telefoon helemaal uit kunt lezen, ook zonder toegangscode?
Hmm dat is mogelijk, heb zelf destijds enkel lopen pielen met toestellen rond de S7/S9 reeks. Goed mogelijk dat je eventueel nog bij bestanden kan komen met een omweg.
Hoewel de methode om de beveiliging eraf te slopen een factory reset triggert, dus not sure.
SamsungAndroid schreef op maandag 20 september 2021 @ 11:11:
Bedankt voor de reacties!

Alle gegevens zijn dan wel van de telefoon verwijderd? Daar gaat het mij om.
Ga er maar niet geheel vanuit als het echt een oud toestel uit de S4/S5 reeks is, met name data op de microSD zal niet gewist worden. Deze kan zelfs uit het toestel gehaald worden en in de pc gestoken worden.

[ Voor 26% gewijzigd door Zorian op 20-09-2021 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SamsungAndroid
Zorian schreef op maandag 20 september 2021 @ 11:43:
[...]

Hmm dat is mogelijk, heb zelf destijds enkel lopen pielen met toestellen rond de S7/S9 reeks. Goed mogelijk dat je eventueel nog bij bestanden kan komen met een omweg.
Hoewel de methode om de beveiliging eraf te slopen een factory reset triggert, dus not sure.

[...]

Ga er maar niet geheel vanuit als het echt een oud toestel uit de S4/S5 reeks is, met name data op de microSD zal niet gewist worden. Deze kan zelfs uit het toestel gehaald worden en in de pc gestoken worden.
Ik ben echt een leek als het op technologie aankomt. Ik heb er zelf geen microSD in gestopt namelijk, of bedoel je dat niet? Zit die er automatisch in?

Ik kan me overigens niet voorstellen dat een dief al die moeite zou doen voor een telefoon van 8 jaar geleden. Waar je op het eerste gezicht niet in kan (want geen pin en toegangscode).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian

Zorian

What the fox?

SamsungAndroid schreef op maandag 20 september 2021 @ 16:16:
[...]

Ik ben echt een leek als het op technologie aankomt. Ik heb er zelf geen microSD in gestopt namelijk, of bedoel je dat niet? Zit die er automatisch in?

Ik kan me overigens niet voorstellen dat een dief al die moeite zou doen voor een telefoon van 8 jaar geleden. Waar je op het eerste gezicht niet in kan (want geen pin en toegangscode).
MicroSD is inderdaad een opslagkaartje die je er los bij kan stoppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Audiowaste
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08-09 23:47
Er moet onderscheid gemaakt worden tussen twee zaken: kan iemand nog bij de data komen die er op staat en kan iemand de telefoon en de sim kaart gebruiken.

1. Kan iemand bij de data komen:
Ja, wanneer degene technisch genoeg is dan kan je middels een custom recovery (TWRP) nog bij de data komen. Via ADB sideload zou je dan de gegevens over kunnen zetten van de telefoon naar een PC. Echter kan diegene dan niet bij de contacten komen.

2. Kan iemand de telefoon gebruiken
Ja, maar dan moet de telefoon eerst een harde reset krijgen, alleen dan wordt alle data verwijderd. Pas dan kan diegene de telefoon opnieuw instellen. Wel is het mogelijk dat Google eerst het oude wachtwoord/pincode vraagt van het huidige Google account wat er op staat. Echter ben ik niet zeker of dat bij de S4/S5 ook van toepassing is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SamsungAndroid
Zorian schreef op maandag 20 september 2021 @ 16:22:
[...]

MicroSD is inderdaad een opslagkaartje die je er los bij kan stoppen.
Hoef ik me daar geen zorgen over te maken. Dankjewel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SamsungAndroid
Audiowaste schreef op maandag 20 september 2021 @ 16:24:
Er moet onderscheid gemaakt worden tussen twee zaken: kan iemand nog bij de data komen die er op staat en kan iemand de telefoon en de sim kaart gebruiken.

1. Kan iemand bij de data komen:
Ja, wanneer degene technisch genoeg is dan kan je middels een custom recovery (TWRP) nog bij de data komen. Via ADB sideload zou je dan de gegevens over kunnen zetten van de telefoon naar een PC. Echter kan diegene dan niet bij de contacten komen.

2. Kan iemand de telefoon gebruiken
Ja, maar dan moet de telefoon eerst een harde reset krijgen, alleen dan wordt alle data verwijderd. Pas dan kan diegene de telefoon opnieuw instellen. Wel is het mogelijk dat Google eerst het oude wachtwoord/pincode vraagt van het huidige Google account wat er op staat. Echter ben ik niet zeker of dat bij de S4/S5 ook van toepassing is.
Hartstikke bedankt voor je hulp.

2. zou niet veel uitmaken, wat betreft punt 1, laten we er maar vanuit gaan dat een simpele autodief (mijn auto niet op slot gedaan), geen custom recovery gaat doen op een oude samsung S4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Negakinu
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07-08 15:56
Ik hoop dat ik je mag geruststellen:

1. De kans is enorm klein dat iemand die in je auto ingebroken heeft de skills heeft om aan jouw foto's/data te komen.
2. Zelfs al zou de persoon de skills hebben, dan is het financieel gezien een stuk interessanter voor de dief om de telefoon zo snel mogelijk te resetten en weer te verkopen. Grote kans ook dat de dief zelf niets met de telefoon gaat doen, maar deze "as is" aan een heler verkoopt. Een heler heeft er helemaaaal baat bij om zo snel mogelijk van de goederen af te geraken.

Het enige nadeel dat je gaat ondervinden is dat je een nieuwe telefoon moet kopen. Tevens een goed moment om je nog eens extra te beseffen dat een telefoon ontzettend veel gevoelige informatie kan bevatten en dat je je dat vaak pas beseft op het moment dat je de telefoon kwijt bent.

[ Voor 13% gewijzigd door Negakinu op 20-09-2021 17:36 ]

too old, too cold

Pagina: 1