Aankoop-advies laptop (Macbook)

Pagina: 1
Acties:

• Vic83
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 09:35
Omdat onze huidige Windows laptop redelijk bejaard en traag is, zijn we op zoek naar een andere laptop.
Aangezien we veel met Apple doen (iCloud, iPad, Iphones, Apple Watch, Apple TV) is het wellicht ook een logische stap over te stappen naar een Macbook.

De Macbook hoeft niet perse veel mee onderweg, dus formaat is van ondergeschikt belang.
Wel vind ik het belangrijk / leuk om video's mee te kunnen bewerken, die bijv. met onze iPhone geschoten zijn. Daarnaast vind ik het belangrijk dat er een externe schijf op aangesloten kan worden om oudere videobestanden over te kunnen zetten. (en te kunnen uploaden naar iCloud)
Ook het gebruik van MS Office is wenselijk.

Probleem is echter een beetje het budget. Die ligt rond de 1000 Euro. (max)

Omdat ik verhalen hoor dat je prima een tweedehands Mac kunt kopen, vind ik dat ook zeker een optie.

Kunnen jullie mij adviseren? Is een M1 processor wat? Is een MacBook Air een optie, of moeten we toch voor een Pro gaan?

Ik lees heel graag jullie advies! Alvast bedankt!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Een instapmodel MacBook Air met M1 vind je net binnen je budget, nieuw. Qua performance is het enige verschil met de Pro dat ze iets sneller throttlen (omdat er geen fan in zit) en één grafische core minder. Op YouTube zijn reviews met vergelijkingen terug te vinden, in de praktijk is het verschil klein.
Tweedehands zou ik niet doen, tenzij je graag zaken als een touchbar, groter scherm of meer poorten wilt.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• PrimusIP
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 18:09
Koop een nieuwe MacBook Air M1.

Het instapmodel van die air ligt (net) binnen je budget, de pro ligt daar boven. Daarbij is de air prijs-kwaliteit een betere deal dan de pro en lees ik niet meteen iets in je post waarvan ik denk dat je een pro moet hebben.
Ik heb zelf ook een air m1 en ik vond het belangrijker extra geld te steken in een grotere harde schijf, dan in een pro model. Tot nu toe geen moment gehad dat ik spijt had geen pro gekocht te hebben en ook geen moment gehad dat mijn air iets niet kon wat de pro wel zou kunnen.

Ik zou sowieso een M1 model kopen, de performance (en batterij tijd!) is indrukwekkend en dan heb je ook de nieuwe richting waar Apple nu op aan het inzetten is. Daar heb je op de langer termijn veel meer plezier van.
Ik zou zelf geen tweede hands nemen. Dan koop je oude hardware (en gebruikte accu) voor een best hoge prijs. Apple producten zijn relatief waardevast.

• Vic83
Thanks, duidelijk verhaal! Wat betekent throttlen? Dat ‘ie vastloopt? En slijt de Macbook daar extra hard van? Extra poorten zijn denk ik niet nodig toch?
Tom schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 14:45:
Een instapmodel MacBook Air met M1 vind je net binnen je budget, nieuw. Qua performance is het enige verschil met de Pro dat ze iets sneller throttlen (omdat er geen fan in zit) en één grafische core minder. Op YouTube zijn reviews met vergelijkingen terug te vinden, in de praktijk is het verschil klein.
Tweedehands zou ik niet doen, tenzij je graag zaken als een touchbar, groter scherm of meer poorten wilt.

• Vic83
Dankjewel! Fijn te lezen dat ‘ie goed bevalt! Ik nijg hier nu ook wel naar. Nu nog mijn vrouw overtuigen. Die is praktisch met Windows getrouwd 🤪 Maar als ik de voordelen zo lees, lijkt het wel een nobrainer.
PrimusIP schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 15:53:

Het instapmodel van die air ligt (net) binnen je budget, de pro ligt daar boven. Daarbij is de air prijs-kwaliteit een betere deal dan de pro en lees ik niet meteen iets in je post waarvan ik denk dat je een pro moet hebben.
Ik heb zelf ook een air m1 en ik vond het belangrijker extra geld te steken in een grotere harde schijf, dan in een pro model. Tot nu toe geen moment gehad dat ik spijt had geen pro gekocht te hebben en ook geen moment gehad dat mijn air iets niet kon wat de pro wel zou kunnen.

Ik zou sowieso een M1 model kopen, de performance (en batterij tijd!) is indrukwekkend en dan heb je ook de nieuwe richting waar Apple nu op aan het inzetten is. Daar heb je op de langer termijn veel meer plezier van.
Ik zou zelf geen tweede hands nemen. Dan koop je oude hardware (en gebruikte accu) voor een best hoge prijs. Apple producten zijn relatief waardevast.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

De Air heeft geen fan, dus als de processor te warm dreigt te worden, dan gaat de snelheid wat omlaag. Dat noemen ze throttlen. Dat gebeurd alleen als er langdurig zware berekeningen worden gedaan, niet bij dagelijks gebruik zoals internet of Office. Bij het renderen van films zou het wel merkbaar kunnen zijn, maar dan moet je er al redelijk zware dingen mee doen. Er is geen extra slijtage.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PrimusIP
Overigens kun je ook throttlen hebben bij een pro zover ik weet. Het verschil alleen is dat de pro voor die dat gaat doen is nog probeert de temperatuur te beperken met de fan.
Bij beide machines geldt dat ze in de eerste plaats passieve cooling hebben en dat ook bij de pro de fan meestal niet aan zal springen.

Zowel het niet als het wel hebben van een fan hebben voor- en nadelen. Voordeel van geen fan is minder kans op stof in je machine en dat is beter voor je laptop. Ook scheelt het lawaai en accustroom.
Voordeel van wel een fan is dat je de laptop heel lang op z'n staart trapt de pro met een fan het wat langer op die snelheid uit gaat houden.

Op mijn air heb ik wel eens een game gedaan (xcom2) en wel eens een keert iets in Xcode gecompileerd. En daarnaast veel standaard dingen gedaan als video conference, video's kijken, Office, internet en dat soort dingen. Ik heb met al die dingen nooit probleem gehad dat ik geen fan heb.
Maar stel je gaat uren 5k video bewerken omzetten en weet ik wat, dan ga je met een pro wel tijdwinst maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vic83
PrimusIP schreef op zondag 19 september 2021 @ 10:27:
Overigens kun je ook throttlen hebben bij een pro zover ik weet. Het verschil alleen is dat de pro voor die dat gaat doen is nog probeert de temperatuur te beperken met de fan.
Bij beide machines geldt dat ze in de eerste plaats passieve cooling hebben en dat ook bij de pro de fan meestal niet aan zal springen.

Zowel het niet als het wel hebben van een fan hebben voor- en nadelen. Voordeel van geen fan is minder kans op stof in je machine en dat is beter voor je laptop. Ook scheelt het lawaai en accustroom.
Voordeel van wel een fan is dat je de laptop heel lang op z'n staart trapt de pro met een fan het wat langer op die snelheid uit gaat houden.

Op mijn air heb ik wel eens een game gedaan (xcom2) en wel eens een keert iets in Xcode gecompileerd. En daarnaast veel standaard dingen gedaan als video conference, video's kijken, Office, internet en dat soort dingen. Ik heb met al die dingen nooit probleem gehad dat ik geen fan heb.
Maar stel je gaat uren 5k video bewerken omzetten en weet ik wat, dan ga je met een pro wel tijdwinst maken.
Dankjewel! Als ik het zo lees is de Air M1 dus echt regelrechte aanrader. Is het dan nog wijsheid te wachten op het 2021-model, of zal dat verschil marginaal zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:59

nelizmastr

Goed wies kapot

Vic83 schreef op zondag 19 september 2021 @ 21:28:
[...]

Dankjewel! Als ik het zo lees is de Air M1 dus echt regelrechte aanrader. Is het dan nog wijsheid te wachten op het 2021-model, of zal dat verschil marginaal zijn?
Dat is koffiedik kijken. Of je kunt wachten is aan jou :)

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vic83
nelizmastr schreef op zondag 19 september 2021 @ 21:30:
[...]

Dat is koffiedik kijken. Of je kunt wachten is aan jou :)
Haha! Wachten… 🤪Zal een opgave worden, maar ben toch wel nieuwsgierig ernaar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:59

nelizmastr

Goed wies kapot

Vic83 schreef op zondag 19 september 2021 @ 21:35:
[...]

Haha! Wachten… 🤪Zal een opgave worden, maar ben toch wel nieuwsgierig ernaar
Zal november/december worden op zijn vroegst, dus aan jou de keus O-)

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vic83
PrimusIP schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 15:53:

Heb je zelf trouwens de 8 of 16 GB variant? Zou videobewerking met 8 ook redelijk te doen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bozariusz
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 21:10
Ik heb zelf de m1 pro in augustus gekocht , maar ik raad jou aan de air te kopen. De pro is fijn, maar hij is het extra geld niet zoveel meer waard. Verder raad ik je wel aan 16GB te doen, ik heb dat met de pro ook gedaan. Met op het oog dat er in de toekomst steeds meer en meer gevraagd wordt qua ram. Zeker voor videobewerking zou ik het daarom ook doen.

Ik heb overigens hiervoor 7 jaar lang een MacBook Air gehad en kon destijds kiezen voor 4 of 8GB. Heb toen de 4GB gekocht en heb daar wel echt de laatste 1,5-2 jaar last van gehad. Dus die extra 200 euro is het wel echt waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Vic83 schreef op zondag 19 september 2021 @ 23:31:
[...]
Zou videobewerking met 8 ook redelijk te doen zijn?
Ja, maar dan moet je geregeld even wat langer wachten.
Vic83 schreef op zondag 19 september 2021 @ 21:35:
[...]
Haha! Wachten… 🤪Zal een opgave worden…
Dan neem je een model met 16GB zodat je in ieder geval sneller weer door kunt en je niet hoeft te wachten op je computer. Zo eenvoudig is het eigenlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PrimusIP
Vic83 schreef op zondag 19 september 2021 @ 23:31:
[...]

Heb je zelf trouwens de 8 of 16 GB variant? Zou videobewerking met 8 ook redelijk te doen zijn?
Ik heb zelf de 8gb variant met 512 gb. Voor mij is die 8gb ruim voldoende, omdat macOS wel slim er mee omgaat. Maar ik doe zelf geen videobewerking, dus ik durf je daar geen advies over te geven of 8gb wel genoeg voor je is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShogNL
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 30-08 09:52
Is een Mac Mini geen mogelijkheid?
Je geeft aan dat formaat van beeldscherm/laptop van ondergeschikt belang is. Als je nog een muis, toetsenbord en beeldscherm hebt staan is een Mac Mini voor +-€740,- wel een goede optie vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vic83
ShogNL schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 10:05:
Is een Mac Mini geen mogelijkheid?
Je geeft aan dat formaat van beeldscherm/laptop van ondergeschikt belang is. Als je nog een muis, toetsenbord en beeldscherm hebt staan is een Mac Mini voor +-€740,- wel een goede optie vind ik.
Goede suggestie, dank. Apple staat bij mij juist bekend om prachtige samenwerking tussen scherm / computer. Is het niet zo dat de weergave van de kleuren dan bijv. minder overkomt, omdat je een 'standaard' monitor hebt? Dat je niet optimaal gebruik maakt van de combinatie die Apple zelf maakt in hun producten? (los van Mac Mini)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShogNL
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 30-08 09:52
Vic83 schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 10:45:
[...]

Goede suggestie, dank. Apple staat bij mij juist bekend om prachtige samenwerking tussen scherm / computer. Is het niet zo dat de weergave van de kleuren dan bijv. minder overkomt, omdat je een 'standaard' monitor hebt? Dat je niet optimaal gebruik maakt van de combinatie die Apple zelf maakt in hun producten? (los van Mac Mini)
Geen dank!
De beeldschermen in de laptops zijn uiteraard goed van Apple. Voor huis tuin en keuken gebruik volstaan de meeste monitoren wel! Zelf heb ik al jaren een LG 27” 4K scherm. Zeer tevreden over.
Pagina: 1