3 fasen elektriciteit; een fase niet operationeel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Johannesburger
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 19-09-2021
Dit is wellicht een wat ongebruikelijke vraag. Ik woon in Johannesburg (Zuid-Afrika) en mijn huis heeft 3 fasen elektriciteit. Ik heb een solar systeem laten installeren dat mij hopelijk van goedkopere energie gaat voorzien. Een probleem doet zich echter blijkbaar voor de connectie met het netwerk, en de afgelopen 3 weken zijn er uitgebreide discussies geweest tussen de energieleverancier en de solar installateur.
Volgens de installateur werkt er een fase niet (fase 2) en is dit de fout van de energieleverancier. Volgens de energieleverancier (en de elektricien) zou alles uitstekend moeten werken.
De metingen die door de "solar" verricht zijn geven het volgende resultaat:
P1 to P2 = O V
P1 to P3 =380 V
P2 to P3 = 380 V
P1 to Neutral = 230V
P2 to Neutral = 230V
P3 to Neutral = 230V
Het LCD scherm van de meter geeft aan dat de tweede fase dat deze wel "operationeel" is (voltage is normal) maar dat er geen stroom is (no current).
Mijn vraag is of het probleem in dat geval inderdaad bij de energieleverancier ligt of toch in mijn huis. Ik ben een volkomen leek, en omdat de 3 fasen elektriciteit hier niet zo wijdverbreid is, is de ervaring met evt. problemen nogal beperkt. Alvast bedankt voor de feedback.

...

Alle reacties

• Mschamp
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 10:06
Uit die metingen lijkt het alsof P1 en P2 met elkaar verbonden zijn.
Je krijgt dan op de 3 fasen spanning, maar die 3 spanningen zijn niet mooi 120° verschoven in fase.
Hierdoor krijg je geen draaiveld.
De fout kan nog op verschillende plaatsen liggen: bij jouw aansluiting = je hebt op de kabel naar je omvormer 2 keer fase 1 of 2 aangesloten.
Bij de leverancier: ergens in het netwerk zit de foute verbinding, waardoor je op jouw hoofdaansluiting wel L1, L2, L3 lijkt te hebben, maar het eigenlijk L1,L1,L3 is.

Ik ben niet op de hoogte hoe de aansluitingen in Johannesburg werken, maar je zou de P1 to P2 meting eens zo dicht mogelijk bij je netaansluiting moeten (laten) doen (vlak na de meter). Als het daar ook al 0V is ligt het probleem er voor en dus bij de leverancier. Is het daar wel 380V dan ligt het in je intern netwerk.

• Johannesburger
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 19-09-2021
Veel dank. Zeer nuttig.

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Mschamp schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 11:25:
Uit die metingen lijkt het alsof P1 en P2 met elkaar verbonden zijn.
Je krijgt dan op de 3 fasen spanning, maar die 3 spanningen zijn niet mooi 120° verschoven in fase.
Hierdoor krijg je geen draaiveld.
De fout kan nog op verschillende plaatsen liggen: bij jouw aansluiting = je hebt op de kabel naar je omvormer 2 keer fase 1 of 2 aangesloten.
Bij de leverancier: ergens in het netwerk zit de foute verbinding, waardoor je op jouw hoofdaansluiting wel L1, L2, L3 lijkt te hebben, maar het eigenlijk L1,L1,L3 is.

Ik ben niet op de hoogte hoe de aansluitingen in Johannesburg werken, maar je zou de P1 to P2 meting eens zo dicht mogelijk bij je netaansluiting moeten (laten) doen (vlak na de meter). Als het daar ook al 0V is ligt het probleem er voor en dus bij de leverancier. Is het daar wel 380V dan ligt het in je intern netwerk.
Met name het laatste stukje is praktisch.
Hoofdschakelaar uit, en daar onder (laten) meten, dan weet je genoeg! :)

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 09:16
Met de getallen die gemeten worden, lijkt het inderdaad dat contact P1 en P2 op dezelfde fase zijn aangesloten en dat P3 wel op een andere fase zit.

Meten bij de hoofdaansluiting van de woning moet uitsluitsel geven of de fout binnen of buiten de woning ligt.

Ook in een wereld waar 3-fasen aansluitingen niet zo veel gebruikt worden is het wel vreemd dat de solar-installateur en elektricien die er mee moeten werken niet zelf kunnen bedenken waar en hoe ze moeten meten om op te sporen of de fout binnen of buiten de woning ligt. Wie zegt dat hij met 3-fasen kan werken, moet hier toch wel de basiskennis voor hebben?

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• nescafe
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:19
Koekstra schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 14:45:
Hoofdschakelaar uit, en daar onder (laten) meten, dan weet je genoeg! :)
Voor het meten van voltages hoeft de hoofdschakelaar toch niet uit?

@Johannesburger let op het volgende. Doordat er twee fasen niet ten opzichte van elkaar zijn gedraaid (120°), kan er een gevaarlijke situatie zijn ontstaan. Ongeacht de locatie/veroorzaker van de aansluitfout. Bij een asymmetrische belasting kan de stroom door de nul namelijk oplopen tot 2x de toegestane waarde, terwijl de nuldraad doorgaans niet gezekerd is.

Het is dus zeker belangrijk om de fout op te sporen en op te (laten) lossen!

* Barca zweert ook bij fixedsys... althans bij mIRC de rest is comic sans

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
nescafe schreef op zondag 19 september 2021 @ 10:27:
[...]

Voor het meten van voltages hoeft de hoofdschakelaar toch niet uit?

@Johannesburger let op het volgende. Doordat er twee fasen niet ten opzichte van elkaar zijn gedraaid (120°), kan er een gevaarlijke situatie zijn ontstaan. Ongeacht de locatie/veroorzaker van de aansluitfout. Bij een asymmetrische belasting kan de stroom door de nul namelijk oplopen tot 2x de toegestane waarde, terwijl de nuldraad doorgaans niet gezekerd is.

Het is dus zeker belangrijk om de fout op te sporen en op te (laten) lossen!
Nou, het is wel prettig als je wil uitsluiten aan welke kant van de installatie de fout zit.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:38

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Koekstra schreef op zondag 19 september 2021 @ 10:54:
[...]
Nou, het is wel prettig als je wil uitsluiten aan welke kant van de installatie de fout zit.
Yep. Maar daar hoeft de hoofdschakelaar - als deze correct aan is gesloten - niet voor uit.
En dat is denk ik wel onderdeel van de vraag, om elke vorm van idioterie bij aansluiten te kunnen ontdekken is het in dit geval wel handig om 'm uit te zetten.

Alles kan stuk.

Pagina: 1