Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 29423

Topicstarter
Het getal 7 is overal ter wereld speciaal. In geloven zoals christendom, islam, jodendom komt het getal 7 vaak voor. Bij sommige geloven is 7 heilig, bij andere weer niet. Dit getal komt ook bij vele mythen voor. Bij de indianen, afrikanen, indiers, chinezen, japaners. Bijv. de 7 koppige draak (bij chinezen), 7 dit 7 dat.
Culturen die niets metelkaar te maken hebben, en sommige die niets met geloven te maken heeft, kent de mysterieuze 7. Is er vroeger iets gebeurt dat het in de mensen geheugenis is gebleven?

Wie weet waarom de 7 nou speciaal is?
(Kom aub niet met 'volgens de christendom...' want culturen die de christendom niet eens kennen hebben iets speciaals met 7.)
Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duur!
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Duur!

m'n ondertitel is zoek

Ik had begrepen dat de eerste cyclus die duidelijk is naast de zonne cyclus, de maan cyclus is.

Deze duur 28 dagen... en bestaat ruwweg uit 4 periodes.
en 28 gedeeld door 4 is.... 7.

Hier door heeft 7 iets volmaakts volgens bijna alle godsdiensten.

12 is net zo'n getal 12 maan cycli maken 1 jaar (ongeveer)

©GO - Respect verdien je niet door een status die je hebt, maar door het gedrag wat je laat zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMartinH
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-07-2024
Hm ja ik geloof dat 3x 7, dus 777, voor het goede staat zooals 666 voor het kwade.

Zal er dan ook wel wat mee te maken hebben, hoe prezies weet ik ook niet.

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duur!
  • Niet online

Duur!

m'n ondertitel is zoek

Op maandag 20 augustus 2001 00:07 schreef NukeZz het volgende:
Hm ja ik geloof dat 3x 7, dus 777, voor het goede staat zooals 666 voor het kwade.

Zal er dan ook wel wat mee te maken hebben, hoe prezies weet ik ook niet.
666 is 3x het getal van de onvolmaaktheid in de apocaliptische literatuur. (eigenlijk 600+60+6 staat 't in de bron teksten)

6 is net niet een volmaakte 7. net als de duivel een niet volmaaktde engel is (volgens de christelijke en joodse literatuur)

ergens in het nieuwe testament wordt ook verteld dat je zeventig maal zeven keer moet vergeven als iemand iets fout doet. Hier is juist twee keer die zeven gebruikt omdat het een volmaakt getal is. In tegenstelling tot de bovengenoemde 6.

©GO - Respect verdien je niet door een status die je hebt, maar door het gedrag wat je laat zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vae Victis
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:55

Vae Victis

Dark Lord of the Sith

Was ook zoiets van 7^7^7. ->7^(7^7)

dit zou een oneindig groot getal zijn. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 13087

Volgens mij was er juist gevraagd waar het getal 7 vandaan komt, zonder er een bepaald geloof bij te noemen. De verklaring van 28 / 4 = 7 lijkt mij het beste dan.

Misschien ook interessant om je af te vragen waar '6' vandaan komt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Daemon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09-04 12:51

Lord Daemon

Die Seele die liebt

666
666 is in het Romeins:

DCLXVI

(500 + 100 + 50 + 10 + 5 + 1)

Nogal bijzonder dus, en waarschijnlijk daarom bekend.

Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hetisik
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-03 02:22

hetisik

geen flauw idee wat ik in zal

ik had een paar hele interesante boeken erover.
7 is het heilige getal voor alle spirituele dingen, dingen die niet tot de materiele wereld toebehoren.
Overigens is het getal 6 een veel voorkomend geval voor de materiele wereld.
maar heel erg jammer dat ik die boeken nu niet meer heb.

8 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 13700

Naast de maancyclus komt 7 ook nog in de klassieke (van oorsprong soemerische) kosmologie voor. Die plaatst de aarde in het centrum van de kosmos, met daarom 7 sferen (bollen) die de banen van de met het blote oog zichtbare planeten plus zon en maan voorstellen.

Men nam het cijfer 7 dus waar in verschillende kosmische verschijnselen, en nam aan dat het cijfer 7 te maken had met de structuur van de kosmos. Dan ligt het niet ver om een alles omvattende numerologie uit te werken, waarmee je de "diepste structuur" van een willekeurig object in de kosmos kunt uitrekenen. Het bekendste voorbeeld hiervan is de joodse kabbalah en zohar, waaruit die beruchte 666 en 777 komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 6480

Iets wordt met 7 aangeduid om de vervolmaking aan te duiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 33181

ik ben op de 7e van de 7e geboren, en ook nog eens om 7 uur (eigenlijk 10 op 7) 's morgens, maar ik heb nou niet bepaald meer geluk dan anderen, is allemaal stierenpoep
:r

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivo
  • Laatst online: 14-01 18:01

Ivo

666 is in het Romeins:

DCLXVI

(500 + 100 + 50 + 10 + 5 + 1)

Nogal bijzonder dus, en waarschijnlijk daarom bekend.
Ja, vind je dat bijzonder? Ff een paar voorbeeldjes:

777

(600+100+60+10+6+1)

888

(700+100+70+10+7+1)

Met alle xxx-getallen gaat dat (elke x = gelijk), dus niet zo bijzonder.
ik ben op de 7e van de 7e geboren, en ook nog eens om 7 uur (eigenlijk 10 op 7) 's morgens, maar ik heb nou niet bepaald meer geluk dan anderen, is allemaal stierenpoep
Nou leuk dan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 20633

Er wordt door sommige mensen gesuggereerd dat het getal zeven afkomstig is van de overlevenden van atlantis.
In Atlantis zouden zeven heilige steden en eilanden geweest zijn,na de "vernietiging"zouden de overlevenden over de gehele wereld verspreidt zijn en hun kennis daarmee verspreid hebben.
Btw dit is een stelling dus niet meteen gaan flamen dacht dat het wel leuk was en on topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Commander Zulu
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 25-04 15:16
Volgens de overlevering zou de aarde in 6 dagen geschapen zijn, plus een rustdag daarna (and on the seventh day god created beer). De 7-daagse week is dus al een tijdje een maat van het menselijk leven, hence het getal 7 als heilig iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 6857

Hmmm, herinner me opeens tekst uit een nummer van Rakim: "..born with three sevens in my hand"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLunatic
  • Laatst online: 25-02 08:57

TheLunatic

Ouwe boxen.

Op maandag 20 augustus 2001 12:35 schreef BlueAngelGoT het volgende:

[..]

Ja, vind je dat bijzonder? Ff een paar voorbeeldjes:

777

(600+100+60+10+6+1)

888

(700+100+70+10+7+1)

Met alle xxx-getallen gaat dat (elke x = gelijk), dus niet zo bijzonder.
Nee, het gaat niet omdat 600+100+60+10+6+1, het gaat erom dat je dat precies zo kan schrijven in het Romeins...

Mother, will they like this song?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 28935

Waarom hebben we eigenlijk een tientallig stelsel als 7 volmaakt is. En waarom zijn seconden en minuten met 60 i.p.v 100. In het voorbeeld van tijd is het tientallig stelsel dus onhandig. Is er een situatie dat een tientallig stelsel WEL handig is?! Wie heeft het bedacht?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 29349

Op maandag 20 augustus 2001 20:09 schreef Teup het volgende:
Waarom hebben we eigenlijk een tientallig stelsel als 7 volmaakt is. En waarom zijn seconden en minuten met 60 i.p.v 100. In het voorbeeld van tijd is het tientallig stelsel dus onhandig. Is er een situatie dat een tientallig stelsel WEL handig is?! Wie heeft het bedacht?!
Tel je vingers eens. En aangezien men vroeger met de vingers moest tellen is een decimaal stelsel wel zo makkelijk.

En die tijd komt van de Engelsen, dus dat zegt genoeg :)
Zelfde wazige systeem als met Tennis :D

Eenheden als jaar, kwartaal, maand, dag, uur, minuut en seconden zijn gerelateerd aan de tijdsduur van een maan- en zonsomwentelingen. Vroeger had men geen instrumenten en was afhankelijk van maan als zon.

Voor beide geld: was vroeger praktisch en de mens is nou eenmaal conservatief :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 31760

Als je maar diep genoeg zoekt vind je altijd connecties.

BTW: 7 is een een doodsaai getal. Een priemgetal, dat wel, maar doodsaai.

666 = 2 * 3 * 3 * 37

whoopie bijzonder hoor.... Maar handig om te weten, dat OF het heelal een tientallig stelsel kent, of dat het getal:
(1,2,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,1) een duivels getal is...

En waarom zou 7^(7^7) oneindig groot zijn? het bewijs dat dat niet zo is, lever je al in je opgave zelf.

Bew: 7^(7^7) is oneindig
{ aanname: 7 is een getal
Als 7^(7^7) oneindig is, moet een component zelf oneindig zijn.
}
HIB: 7^(7^7) is NIET oneindig.

7^(7^7) = 7^49 = ~ 2.6 * 10^41

Whooohooo oneindig hoor!

101 ^ 101 is al groter (ook twee priemgetallen)

En wat dacht je van 13? ongeluks getal en ook al priemgetal.

En om het helemaal spooky te maken:

Wist je dat alle (hele) getallen deelbaar zijn doro priemgetallen? OOOOh spoooky!!!
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rb338
  • Laatst online: 05-01 12:58
:7

Die krijgt dan ook ineens een heel andere betekenis ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hetisik

hetisik

is leuk dat iemand over het getallenstelsel begint, het is voorspelt door nostradamus dat de wetenschap een nieuw getallenstelsel zal ontdekken. Moest ik gewoon even vertellen, enn mocht je twijfelen aan die gozert uit het jaar 14oo, hij heeft alle oorlogen precies voorspelt en vele uitvindigen die in de toekomst zouden gebueren ook, ook voospelde hij een nieuwe einstein 8 ).

eventjes luek om het te laten weten.
hij is overigens ook zeer bekend bij de wetenschap die nostradamus, hij is al vele malen onder de lopep genomen met alleen maar positieve resultaten.
nog evenniets verder of topic, de hele bijbel begint ook steeds meer op zijn plaats te vallen.

8 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 12020

Misschien heeft het ook wel te maken met hoe wij onze wereld waarnemen. Ik geloof dat de mens, zonder echt te gaan tellen, tot 7 voorwerpen (bijv stippen) nog in één oogopslag kan zien hoeveel het er zijn, daarna zijn het er "veel"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hetisik

hetisik

ik kan mijn reply niet wijzigen, ik krijg code 69??!!
overigens wordt dat stelsel een 6 tallig stelsel, het speciale getal voor de materiele wereld.

8 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toraq
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

toraq

Shoving is the answer

Op maandag 20 augustus 2001 22:04 schreef Masta-T het volgende:
En waarom zou 7^(7^7) oneindig groot zijn? het bewijs dat dat niet zo is, lever je al in je opgave zelf.

}

Whooohooo oneindig hoor!
uhm, er staat 7 ^ 7 ^ 7, niet 7 ^ (7 * 7), dus 7^823543, dus niet 7 ^ 49.
De uitkomst is overigens niet oneindig, maar sommige mensen denken nu eenmaal dat het grootst bestaande getal gelijk is aan het grootste getal wat hun zakjapanner aankan.

I am a shover robot, do not trust the pusher robot, I will protect you from the terrible secrets of space!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Commander Zulu
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 25-04 15:16
Op maandag 20 augustus 2001 20:19 schreef ItSnows het volgende:

En die tijd komt van de Engelsen, dus dat zegt genoeg :)
Zelfde wazige systeem als met Tennis :D
Yeah right.

De indeling van een dag in 24 uur, 60 min, 60 seconden komt uit de babylonische samenleving, en is al voor 2100 v Chr. in gebruik. De babyloniers waren een oorlogzuchtig volk, dat tegelijk met de Egyptenaren leefden. Het waren oorspronkelijk Sumiriers van onbekende herkomst. Ze vonden ook het spijkerschrift uit.

Engeland bestond toen nog niet, misschien alleen wat jagers/verzamelaars in die regio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vae Victis

Vae Victis

Dark Lord of the Sith

Op maandag 20 augustus 2001 22:04 schreef Masta-T het volgende:
Als je maar diep genoeg zoekt vind je altijd connecties.

BTW: 7 is een een doodsaai getal. Een priemgetal, dat wel, maar doodsaai.

666 = 2 * 3 * 3 * 37

whoopie bijzonder hoor.... Maar handig om te weten, dat OF het heelal een tientallig stelsel kent, of dat het getal:
(1,2,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,1) een duivels getal is...

}

Whooohooo oneindig hoor!

101 ^ 101 is al groter (ook twee priemgetallen)

En wat dacht je van 13? ongeluks getal en ook al priemgetal.

En om het helemaal spooky te maken:

Wist je dat alle (hele) getallen deelbaar zijn doro priemgetallen? OOOOh spoooky!!!
toon volledige bericht
ja he dat weet ik ook, maar dit getal is zo groot (vroeger dan.) dat ze hiermee oneindig aanduiden. ;)
Voor nu hebben we die omgevallen 8tje bv.
Op dinsdag 21 augustus 2001 11:25 schreef toraq het volgende:

[..]

uhm, er staat 7 ^ 7 ^ 7, niet 7 ^ (7 * 7), dus 7^823543, dus niet 7 ^ 49.
De uitkomst is overigens niet oneindig, maar sommige mensen denken nu eenmaal dat het grootst bestaande getal gelijk is aan het grootste getal wat hun zakjapanner aankan.
pcies. *D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op dinsdag 21 augustus 2001 14:38 schreef Commander_Zulu het volgende:
De indeling van een dag in 24 uur, 60 min, 60 seconden komt uit de babylonische samenleving, en is al voor 2100 v Chr. in gebruik. De babyloniers waren een oorlogzuchtig volk, dat tegelijk met de Egyptenaren leefden. Het waren oorspronkelijk Sumiriers van onbekende herkomst. Ze vonden ook het spijkerschrift uit.
De babylonische beschaving ontstond uit het samengaan van de soemerische en akkadische beschavingen. Ze maakten gebruik van het sexagesimale (60-tallige) stelsel. Dat had dus ook te maken met hun astronomische/kosmologische waarnemingen. http://www3.telus.net/JNHDA/sbb1sup1.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy
  • Laatst online: 22:26

koboy

Heb een idee voor een icon

Ik heb vroegen bij nederlandse literatuurles geleerd dat 7 gewoon voor veel symboliseerde.

Denk aan Sneeuwitje en de 7 dwergen, etc.

In het dagelijk leven werd gewoon weinig met aantallen boven de 6 gewerkt. Alles daarboven was gewoon 7=veel.
Telt wel lekker makkelijk, alleen weet je nooit wat je nou bij de bakker krijgt als je om 7 broden vraagt :Y)

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op dinsdag 21 augustus 2001 16:20 schreef koboy het volgende:
Ik heb vroegen bij nederlandse literatuurles geleerd dat 7 gewoon voor veel symboliseerde.

Denk aan Sneeuwitje en de 7 dwergen, etc.

In het dagelijk leven werd gewoon weinig met aantallen boven de 6 gewerkt. Alles daarboven was gewoon 7=veel.
Telt wel lekker makkelijk, alleen weet je nooit wat je nou bij de bakker krijgt als je om 7 broden vraagt :Y)
Ik heb dit vroeger ook geleerd, maar ik twijfel er toch heel sterk aan. Waarom precies 7 en niet 10? Als je leert tellen, lijkt het me voor de hand liggen dat je begint met het aftellen van je vingers. Als je dan niet verder dan 7 komt, lijkt me dat toch zeer onlogisch. (Hoeveel vingers steek ik op? "Veel!").

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb trouwens ergens gelezen dat de 7 waarschijnlijk van de volgende mogelijkheden zo belangrijk is geworden:

1. De 'bezoekers' die kennis en wetenschap brachten aan de mensheid zouden van een stelsel komen die uit 7 planeten of 7 sterren bestond. Na verloop van duizenden
jaren is dit kennis vergeten en is 7 door verschillende
culturen verweven tot de 7 van nu.

2. Ander mogelijkheid is dat de oorzaak van de 'zondvloed' een komeet of meteoriet was die in 7 brokstukken uiteenviel op de aarde (7 koppige draak aan de hemel bij de Chinezen, of de 7 koppige slang).

3. De eiland van een hoog ontwikkelde beschaving van voor de zondvloed bestond uit 7 heilige steden (wat weer eigenlijk ontstaan is uit punt 1).

Nummer 2 lijkt me mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Oops inderdaad... dat machtsverheffen is een beetje fout gegaan!

naja. Oneindig is trouwens ook geen getal slechts een parameter.

Enne: de !!!10!!! geboden???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vae Victis

Vae Victis

Dark Lord of the Sith

Op dinsdag 21 augustus 2001 18:42 schreef Masta-T het volgende:
Oops inderdaad... dat machtsverheffen is een beetje fout gegaan!

naja. Oneindig is trouwens ook geen getal slechts een parameter.

Enne: de !!!10!!! geboden???
10 stuks, echt niet dat waren er 7. (geloof me
Ze hebben er 3 bij verzonnen omdat dat hun goed uitkwam. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 32443

7 is het heilige getal omdat we zeven chakra's (energiecentra) in ons lichaam hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fulgore
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23-04 00:12

fulgore

goud

En weet iemand wat er in die andere 6 hemels is wanneer men in de 7e hemel is ? :7

Xbox One GamerTag 'QuarterCask'

Anoniem: 32519

You know what ?

MIJN LIEVELINGSGETAL IS 13 !!!

Echt waar, kweet niet waarom.
Of ik altijd zo evil do ???
hhahah :)

• nadd
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-04 19:46
Op maandag 20 augustus 2001 23:34 schreef hetisik het volgende:

eventjes luek om het te laten weten.
hij is overigens ook zeer bekend bij de wetenschap die nostradamus, hij is al vele malen onder de lopep genomen met alleen maar positieve resultaten.
nog evenniets verder of topic, de hele bijbel begint ook steeds meer op zijn plaats te vallen.
Zijn voorspellingen die allemaal zijn uitgekomen waarnaar jij refereert zijn allemaal later geinterpreteerd en niet voorspeld. Datgene wat er nog over is van Nostradamus' werk is zeer schaars. Hij heeft alles in een bepaalde code gezet aangezien de inquisitie achter hem aan zat. Aan de hand van deze codes probeert men voorspellingen te doen achteraf lukt dit allemaal aardig maar echte voorspellingen zijn een stuk minder accuraat dan jij voordoet. Bijvoorbeeld in 1999 zou de derde wereldoorlog uitbreken. Ok ik mis wel eens het journaal maar dat zou ik me toch echt nog herrinneren. ;)

• hetisik

hetisik

he maar je zegt het net zelf, het gaat op hoe ze die raadsels ontrafeld hebben van nostradamus, er zijn verschillende manieren waarop dat gebeurd, de ene is beter dan de ander, en allemaal op hun eigen gebiedje, dus om dan meteen te zeggen dat hij het dus mis had, het gaat op de manier waarop men zijn raadsels intrepreteert.
Nee, hij is niet zxo goed nee dat hij echt op de dag kon voorspellen, maarja, hij is was ook een mens, mensen maken ook fouten, maar nog steeds hij heeft een heleboel dingen voorspeld, ook een heleboel oorlogen en uitvindingen, zoals bijvoorbeeld de stalen vogels, en ook een heleboel epidemien

8 )

Toonladders?
Elektronenschillen?
Gulden snede?

• Liam
  • Laatst online: 29-12-2023

Liam

Wat nou 1 proc is genoeg.. :P

Wat ik wel even wou toevoegen aan dit topic, is dat ik
2 jaar geleden in indonesie naar een hele grote hele mooie
tempel ben geweest, waar ALLES maar dan ook ALLES in 7-voud was gemaakt, omdat het ook daar geluk bracht (tempel heette iets van de Burubudour (geen idee of het zo goed staat).
Daar kon je bij Boedha nummer zeven een wens doen, so i did and it came true. De gids vertelde dat het getal 7 heilig was omdat het iets met boedha himself te maken had.

Persoonlijk ben ik meer overtuigd van de atlantis mythe, waarbij er ooit een volk, met heel veel kennis, heeft uitgevonden dat het getal 7 perfect is en 6 net niet, en hoppa, dit is door hetzelfde volk over de hele wereld verspreid, en daar ligt naar mijn idee de bakermat dat een hele boel culturen hetzelfde getal (7 dus) als heilig beschouwen. Bovendien zijn er wel meer overeenkomsten tussen godsdiensten en culturen in de wereld te vinden. ( ff half offtopic, maar bij het "oude" joodse geloof werden er ook gewoon mensen offers gedaan als het goed/slecht ging, net zoals bij zuid amerikaanse volken.)
Greetz,

Liam

If it bleeds, we can kill it!! |Werkbak specs|CCNP, bezig met Master.

• hetisik

hetisik

liam-xi je maakt een fout, getal 6 is voor de geestelikjke wereld, het immateriele en 6 is het beste getal voor de materiele wereld. Daarom wordt 7 ook vaak toegepast in het geloof en 6 in de materie.

8 )

• Knutselsmurf
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:33

Knutselsmurf

LED's make things better

Op dinsdag 21 augustus 2001 18:20 schreef AyyO het volgende:
Ik heb trouwens ergens gelezen dat de 7 waarschijnlijk van de volgende mogelijkheden zo belangrijk is geworden:

1. De 'bezoekers' die kennis en wetenschap brachten aan de mensheid zouden van een stelsel komen die uit 7 planeten of 7 sterren bestond. Na verloop van duizenden
jaren is dit kennis vergeten en is 7 door verschillende
culturen verweven tot de 7 van nu.

2. Ander mogelijkheid is dat de oorzaak van de 'zondvloed' een komeet of meteoriet was die in 7 brokstukken uiteenviel op de aarde (7 koppige draak aan de hemel bij de Chinezen, of de 7 koppige slang).

3. De eiland van een hoog ontwikkelde beschaving van voor de zondvloed bestond uit 7 heilige steden (wat weer eigenlijk ontstaan is uit punt 1).

Nummer 2 lijkt me mogelijk.
Ik denk dat het precies andersom is. Doordat op de een of andere manier het getal 7 een speciale plaats heeft, zal het in tal van mythes, zoals jij hier beschreef, terugkomen.
Maar waarom het getal 7 in zoveel mythes en geloven terugkomt is IMHO nog een raadsel.

- This line is intentionally left blank -

• KroontjesPen
  • Laatst online: 08:21

KroontjesPen

maakt nog soms 'n bericht.

In ons decimale stelsel heeft de 9 de hoogste getal waarde. Daar voor was het octale stelsel het belangrijkste met de 7 als het hoogst mogelijk enkel getal.
Het is dan te begrijpen dat in al die mythen die 7 zo nadrukkelijk na voren komt.

May the Force be with you

Laat uw stem niet stelen.
Stem blanco!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knutselsmurf
  • Laatst online: 00:33

Knutselsmurf

LED's make things better

Op donderdag 23 augustus 2001 22:41 schreef KroontjesPen het volgende:
In ons decimale stelsel heeft de 9 de hoogste getal waarde. Daar voor was het octale stelsel het belangrijkste met de 7 als het hoogst mogelijk enkel getal.
Het is dan te begrijpen dat in al die mythen die 7 zo nadrukkelijk na voren komt.
Het octale stelsel? Ik zit mij af te vragen hoe ze dan ooit bij 8 zijn gekomen. 10 kan ik me heel goed voorstellen (vingers), 60 is afgeleid van de astronomie (babyloniers), maar 8?

Volgens mij is het 8-tallig stelsel, net als het 16-tallig stelsel, meer iets uit ons binaire computertijdperk.....

- This line is intentionally left blank -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ubermaestro
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-03 07:18
6 is mijn geluksgetal :) Misschien komt dat omdat ik materieel ingesteld ben (computers :) ) Ik ben ook geboren op 6/6/86 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liam
  • Laatst online: 29-12-2023

Liam

Wat nou 1 proc is genoeg.. :P

hetisik - donderdag 23 augustus 2001 21:08

liam-xi je maakt een fout, getal 6 is voor de geestelikjke wereld, het immateriele en 6 is het beste getal voor de materiele wereld. Daarom wordt 7 ook vaak toegepast in het geloof en 6 in de materie.
Hetisik --> maak je nu niet zelf een fout? Je schrijft eerst dat 6 het getal is voor de geestelijke wereld, en het inmateriele, en daarna zeg je dat 6 het beste getal is voor de materiele wereld. :?

Het staat voor mij vast dat 7 een heilig getal is.

If it bleeds, we can kill it!! |Werkbak specs|CCNP, bezig met Master.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hetisik

hetisik

ja, ik maakte inderdaad een fout, ik had dat zelf niet door, de 7 is idd het getal voor al het immateriele en de 6 voor het materiele, ik mag ook wel fouten maken hoor, ik heb bijna een maandlang gemniddeld 4 uurtjes per dag geslapen.
mijn excuses voor het ongeval

8 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroontjesPen
  • Laatst online: 08:21

KroontjesPen

maakt nog soms 'n bericht.

Op vrijdag 24 augustus 2001 00:42 schreef Knutselsmurf het volgende:

[..]

Het octale stelsel? Ik zit mij af te vragen hoe ze dan ooit bij 8 zijn gekomen. 10 kan ik me heel goed voorstellen (vingers), 60 is afgeleid van de astronomie (babyloniers), maar 8?

Volgens mij is het 8-tallig stelsel, net als het 16-tallig stelsel, meer iets uit ons binaire computertijdperk.....
Oef je maakt me inderdaad aan het twijfelen. Maar aan de andere kant wordt er in het Engels, Duits en onze taal geteld tot 13. (In ander talen ben ik niet goed thuis.)
Het getal 12 (twaalf) is laatste getal wat een eigen 'naam' heeft. Wat je dus zegt over de 8 geldt dan ook voor de 13. Als je zegt dat je dit aan het aantal maanden in het jaar kan afleiden is het wel belangrijk om te zien of onze telling voor of na het verlengen van het jaar met 2 maanden is begonnen.
Maar ik zoek als ik even tijd heb verder.

May the Force be with you

Laat uw stem niet stelen.
Stem blanco!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 28935

6 is een half dozijn. Een bruikbaar getal dus. 7 staat inderdaad voor 'veel' of 'meer'.
Nu we het er toch over hebben, ik weet niet of ik het mag vragen, maar waar komt een dozijn vandaan? Ook uit het MO?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 33679

Op vrijdag 24 augustus 2001 16:51 schreef KroontjesPen het volgende:

[..]
Maar aan de andere kant wordt er in het Engels, Duits en onze taal geteld tot 13. (In ander talen ben ik niet goed thuis.)
Het getal 12 (twaalf) is laatste getal wat een eigen 'naam' heeft.
[..]
Aardige toevoeging. Logische verklaring: ze kennen die ASCII control tekens toch al langer dan we denken.
een+LF=elf
twee+LF=twaalf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sabbi
  • Laatst online: 25-04 20:38

Sabbi

je denkt aan mij.

volgens mij hebben al die talen (en frans ook btw)
toch echt geen namen voor 11 12 13 14 e.d dat zijn toch gewoon verbasteringen van de enkeltallen? twee >> twaalf....
Zelf tien is volgens mij gewoon een verbastering van een maar daar zou ik mis in kunnen zijn, ik bedoel, het is niet zozeer het 10de getal als wel het eerste getal van de 2de macht-range (dat het twee cijfers heeft)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poiter
  • Laatst online: 20-04 22:30
Heb een paar links gevonden over dit onderwerp, en die wil ik het forum dus niet onthouden :)

http://www.ubergeek.org/~chris/random/base12.html

http://www-history.mcs.st-and.ac.uk/history/Chronology/30000BC_500BC.html

http://www.psinvention.com/zoetic/basenumb.htm

Volgens deze bronnen is het 10-tallig stellel wel het eerste en meest gebruikte geweest door de jaren heen, maar er zijn ook wel andere talstelsels in gebruik geweest, zaols o.a. het 60-tallig stelsel door de babyloniers. Echter nergens is iets terug te vinden over het getal 7, dus het lijkt erop dat de special betekenis van 7 niet hierin gezocht moet worden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik dacht dat de Sirius of de Orion sterrenstelsel uit 7 sterren bestond. En dat de bezoekers, oftewel de creators van de mensheid (als het waar is) uit een planeet afkomstig waren die bij de 7e ster lag. Dit legde men uit aan de mensen. Daarom is 7 nu heilig.

En dat ze in oorlog waren met een volk die op een planeet woonden bij de 6e ster. De inwoners van de 7e ster leken op mensen (daarom ook de zin "geschapen in evenbeeld van mij, mij=leider van hun"). De volk die op de planeet bij de 6e ster woonden zijn de 'greys' die we kennen (waarschijnlijk ook gecreeerd door de inwoners van 7). De 'greys' kunnen geen eigen beslissingen nemen. Daarom is 6 (666) een slecht getal.
Pagina: 1