Opbrengst PV systeem blijft achter

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Gerard_K4
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 07-02-2024
Mijn vraag
Wie zou het leuk vinden mijn te helpen met volgende vragen? :-) ...

Volgens mij loopt de opbrengst van mijn zelf geplaatste zonnepanelen achter, klopt dit? Zo ja, wat kan of moet ik doen om het systeem te verbeteren of fouten op te sporen?

Setup: growatt 5000TL3-S, 18 stuks Qcells Qpeak duo blk G5 315 WP. Platte opstelling zonder schaduw op zuid/zuid-west. De panelen zitten alle op 1 string vd 2 strings. Volgens de e-installateur die de panelen, bekabeling, meterkast afgemonteerd heeft zou dat geen probleem zijn.
De panelen liggen er medio mei op; in juni, juli, augustus heb ik respectievelijk 200, 167 en 147 kWh opbrengst gehad. De maximale piek ligt rond 1177,47 w (7 juni, rond 12:55 uur) met een dagopbrengst van 10,5 kWh.
Je zou verwachten dat de piekopbrengst en de dagopbrengst toch hoger kunnen gezien het potentieel bij 18 panelen x 315 wP x correctiefactor 0,9 ligt op ca. ~ 5103 wP.

Groet, Gerard
...

[ Voor 0% gewijzigd door Gerard_K4 op 18-09-2021 10:00 . Reden: taalfout ]

Alle reacties

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17-05 14:21

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Dit systeem functioneert niet naar behoren, de opbrengst blijft echt ver achter. Gevalletje garantie dus aanmelden bij de installateur.

Kan je inloggen op de omvormer?

Hoe ziet de curve eruit op een zonnige dag, wat je stringspanning.
Wellicht dat er een paneel tussenzit met een kapotte diode.

[ Voor 4% gewijzigd door revolution-nl op 18-09-2021 10:06 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:58

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Dit lijkt mij idd een factor 2,5/3 te weinig....

We hebben grafieken nodig! :Y

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
5670 Wp op zuid west (helling 35 graden, dus ietsjes anders dan platdak, maar wel vergelijkbaar)
https://pvoutput.org/aggr...d=46971&sid=42825&v=5&t=m

Inderdaad, DC spanningen zegt al wat meer. Kun je die aflezen op de omvormer?
Je zegt geen schaduw, hoe dicht liggen de panelen op elkaar?

[ Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 18-09-2021 11:55 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Beginnen met een foto van het dak met de panelen, 18 is een hele oppervlakte alleen al dus misschien toch schaduw.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerard_K4
Hoi, bedankt voor alle reacties tot nu. In de bijlagen alvast meer infoAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7AHAqazDUmJ2MIoR07hJRywv2RM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mj9M1NDXXKxssNDBhm26APww.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yu_XX4Yosl8RCq74FO4PRJOkXNU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A0T4K2q5x9Lh4u4IkT9bTE17.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1ogQKOeyV0tG5ck6RiwyGm0if08=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7CSVK2X6Ztj5SimUNw7cj7eX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vGBUHnTXcFx4lmE8zXUfYYRn8Ec=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1Ydv3kwg3im1OnO3OWf5vIqC.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3U5m3lBweYqbwNdoilma0bUiD7E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WUtSrzNbNh0z4nDc1D7q9iPx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Keurig grafiekje, alleen aan de lage kant. Ik zou haast denken dat een heel stuk van de panelen niet aangesloten zijn.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HSA.Solar
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 19-09-2024
Ik zou de MC4 koppelingen even goed nalopen. Daar zit veelal het probleem met dit soort dingen.

Groothandel in zonnestroom systemen - hsa.solar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:48
Klopt het dat je 2 strings van 9 panelen hebt? dan lijkt me een stringspanning van 180 erg laag (ik zou eerder 270 oid verwachten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Kan je eens een foto posten van de ingangen op je omvormer?

[ Voor 4% gewijzigd door revolution-nl op 20-09-2021 22:00 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redbullwaning
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:39
Ik zie op vpv1 180v ong 6a5 panelen.

String 2 vpv2 is een zeer laag voltage wat bij growatt kan duiden en een plus min verkeert.

Of er is maar 1 rij aangesloten en liggen er 12 niks te doen.

[ Voor 19% gewijzigd door redbullwaning op 20-09-2021 22:15 ]

PVoutput (WH-MDC05H3E5) 12880WP /// SWW Atlantic Explorer v4 270L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

redbullwaning schreef op maandag 20 september 2021 @ 22:00:
Ik zie op vpv1 180v ong 6a5 panelen.

String 2 vpv2 is een zeer laag voltage wat bij growatt kan duiden en een plus min verkeert.
Omgekeerde plus en min klinkt plausibel.
TS kan voor de zekerheid ook nog even string1 met string2 wisselen, om de omvormer uit te sluiten.

[ Voor 14% gewijzigd door revolution-nl op 20-09-2021 22:04 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Zoals ik het ziet hangt hier slechts 6 panelen aan de omvormer, ze zijn iets vergeten te koppelen of verkeerde stekkers aan elkaar waardoor de andere 12 niet mee doen.
Er hadden hier 18 in 1 string moeten zitten dan had je ongeveer 630V stringspanning gehad wat ideaal is voor deze 3 fase omvormer.

Installateur bellen en uitleggen dat 175V geen spanning is voor 18 stuks maar 630V moet zijn, en nee ze zitten niet parallel omdat je dan dubbel of tripple Amperage moet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerard_K4
Nogmaals dank voor de reacties! Voor het gemak en het overzicht plaats ik alles hier even in 1 reply :-)

Hieronder nog een keer op een genoemde oorzaken voor het achterblijven van de opbrengst /spanning en mijn opmerkingen en tevens heb ik een foto van de ingang op de omvormer toegevoegd:

1. Mogelijk kapotte diode / kapot paneel
> Lijkt me aannemelijke optie > Moet ik dan (laten) nameten!

2. Deel van de panelen is niet aangesloten / Deel van de panelen is niet aangesloten /
> Alle 18 panelen zitten op 1 string. Als een deel niet zou zijn aangesloten zou er geen lus zijn en helemaal geen opbrengst. Ik ga het nog wel dubbelchecken.

3. MC4 koppelingen nalopen, vaak ontstaan hier problemen
> Ik begrijp dat dit belangrijk is en dat ze goed verbonden moeten zijn. Maar ik heb de 18 panelen op 1 string. Als er connectoren bij zitten die niet goed zijn zou ik eigenlijk helemaal geen opbrengst verwachten. Of kan een slechte verbinding weerstand opleveren en zo het systeem beïnvloeden?

4. Sting spanning van 180 volt is erg laag / Ik zie op string 1 met 180 volt ongeveer 5-6 panelen
> Zie 2.

5. Waar ik wel nieuwsgierig naar ben maar wat waarschijnlijk niet het probleem is; Mag het überhaupt, 18 panelen op 1 string, terwijl de omvormer 2 string aansluitingen heeft. Kan hij dit aan? Moet er geen gelijke verdeling van panelen over de 2 strings zijn, dus 2 strings met elk 9 panelen.

6. Nog een foto bijgevoegd van de ingang op de omvormer.

Ik wacht de reacties nog even af en zal de installateur inschakelen om oorzaak 1 en oorzaak 3 na te lopen. Ik heb het idee dat het daar ergens zit. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/31s4qIjNSL_z1YdjVgDKK539yys=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dGDAzgurlCB6hnGb1oIXvZL5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Gerard_K4 schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 19:31:
Nogmaals dank voor de reacties! Voor het gemak en het overzicht plaats ik alles hier even in 1 reply :-)

Hieronder nog een keer op een genoemde oorzaken voor het achterblijven van de opbrengst /spanning en mijn opmerkingen en tevens heb ik een foto van de ingang op de omvormer toegevoegd:

1. Mogelijk kapotte diode / kapot paneel
> Lijkt me aannemelijke optie > Moet ik dan (laten) nameten!

2. Deel van de panelen is niet aangesloten / Deel van de panelen is niet aangesloten /
> Alle 18 panelen zitten op 1 string. Als een deel niet zou zijn aangesloten zou er geen lus zijn en helemaal geen opbrengst. Ik ga het nog wel dubbelchecken.

> Ik begrijp dat dit belangrijk is en dat ze goed verbonden moeten zijn. Maar ik heb de 18 panelen op 1 string. Als er connectoren bij zitten die niet goed zijn zou ik eigenlijk helemaal geen opbrengst verwachten. Of kan een slechte verbinding weerstand opleveren en zo het systeem beïnvloeden?

4. Sting spanning van 180 volt is erg laag / Ik zie op string 1 met 180 volt ongeveer 5-6 panelen
> Zie 2.

5. Waar ik wel nieuwsgierig naar ben maar wat waarschijnlijk niet het probleem is; Mag het überhaupt, 18 panelen op 1 string, terwijl de omvormer 2 string aansluitingen heeft. Kan hij dit aan? Moet er geen gelijke verdeling van panelen over de 2 strings zijn, dus 2 strings met elk 9 panelen.

6. Nog een foto bijgevoegd van de ingang op de omvormer.

Ik wacht de reacties nog even af en zal de installateur inschakelen om oorzaak 1 en oorzaak 3 na te lopen. Ik heb het idee dat het daar ergens zit. [Afbeelding]
Deze omvormer mag 180-1000V op zijn DC kant hebben en 630V is nominaal. Ideaal voor 18x35V paneel.

Sorry dat ik het zeg maar je komt wat eigenwijs over, je doet of je het weet maar vraagt het toch hier, 3 mensen zeggen dat er maar 6 panelen aangesloten zijn en jij komt dat er dan geen string zou zijn, waarom niet? Een string van 6 panelen (x35V ongeveer) kan niet volgens jou?
Die andere 12 in een string had er op dak tussen gemoeten, dat kan willekeurig en bij elk paneel van die 6 die wel aangesloten zijn, alleen even bekabeling controleren (door installateur)
Dus bel nou maar de installateur en zeg dat je 175dc voltage hebt, dan moet er bij hem wel een lampje gaan branden, zo niet is het een pannenkoek van een installateur. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redbullwaning
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:39
Optie 1 lijkt me stug er kan best 1 diode kapot zijn maar niet van 12 panelen.

Ik denk echt dat er maar een lus ligt van 6 panelen dus 1 rij. En dat die andere 2 rijen met 12 mischien vergeten zijn.
Je kan zo de kabel volgen op dak en je weet het.

Growatt heeft geen beperking per mppt. Alles kan op 1

PVoutput (WH-MDC05H3E5) 12880WP /// SWW Atlantic Explorer v4 270L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 16-05 21:12
Het klinkt misschien onlogisch, je zou eerder alles of niets verwachten maar ik heb deze situatie zelf een keer meegemaakt. Een van de MC4 stekkers zat er niet helemaal in. Als gevolg daarvan lager DC voltage.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerard_K4
Rol-Co schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 19:39:
[...]

Deze omvormer mag 180-1000V op zijn DC kant hebben en 630V is nominaal. Ideaal voor 18x35V paneel.

Sorry dat ik het zeg maar je komt wat eigenwijs over, je doet of je het weet maar vraagt het toch hier, 3 mensen zeggen dat er maar 6 panelen aangesloten zijn en jij komt dat er dan geen string zou zijn, waarom niet? Een string van 6 panelen (x35V ongeveer) kan niet volgens jou?
Die andere 12 in een string had er op dak tussen gemoeten, dat kan willekeurig en bij elk paneel van die 6 die wel aangesloten zijn, alleen even bekabeling controleren (door installateur)
Dus bel nou maar de installateur en zeg dat je 175dc voltage hebt, dan moet er bij hem wel een lampje gaan branden, zo niet is het een pannenkoek van een installateur. :)
Ik begrijp wel dat het zou kunnen, maar het lijkt me niet logisch 6 panelen omdat alle 18 panelen in 1 lus liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerard_K4
busscherski schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 19:53:
[...]

Het klinkt misschien onlogisch, je zou eerder alles of niets verwachten maar ik heb deze situatie zelf een keer meegemaakt. Een van de MC4 stekkers zat er niet helemaal in. Als gevolg daarvan lager DC voltage.
Ok, dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerard_K4
redbullwaning schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 19:40:
Optie 1 lijkt me stug er kan best 1 diode kapot zijn maar niet van 12 panelen.

Ik denk echt dat er maar een lus ligt van 6 panelen dus 1 rij. En dat die andere 2 rijen met 12 mischien vergeten zijn.
Je kan zo de kabel volgen op dak en je weet het.

Growatt heeft geen beperking per mppt. Alles kan op 1
Ik ga checken en de kabels nog eens langs lopen en uittekenen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Gerard_K4 schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 20:00:
[...]

Ik begrijp wel dat het zou kunnen, maar het lijkt me niet logisch 6 panelen omdat alle 18 panelen in 1 lus liggen.
Dat lijkt misschien zo maar 2 stekkers verkeerd en je hebt er maar 6 in de lus, dat bedoelen we hier, voltage maakt het duidelijk, met 18 moet je 630V voc hebben.
Dus alles nog eens doorlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerard_K4
Rol-Co schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 20:03:
[...]

Dat lijkt misschien zo maar 2 stekkers verkeerd en je hebt er maar 6 in de lus, dat bedoelen we hier, voltage maakt het duidelijk, met 18 moet je 630V voc hebben.
Dus alles nog eens doorlopen.
Ga ik doen, en ik klim morgen in de telefoon voor de installateur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

@Gerard_K4 als ik naar je foto van het dak kijk zie ik echt nergens dc kabels lopen. Kan je die eens fotograferen en uittekenen hoe ze aangesloten zitten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
3 rijen van 6
180 volt (6 panelen)
1 aansluiting (+ en -)op de omvormer.

De vraag is, waar zijn de overige 12 op aangesloten dan?
Hebben ze deze parallel proberen te zetten? Misschien met verkeerde polariteit?
Wat gebeurt er als je 6+ met 6- en 6+ in serie zet ? :+

Is dit weer zo een zelfbenoemde installateur die het allemaal niet snapt?

[ Voor 32% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-09-2021 06:48 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

@Gerard_K4 weekend, tijd voor een update... :Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
En weer een week later ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaaschef
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 14-04 15:41
zo jammer dat er nu geen update volgt...
Pagina: 1