De zin en onzin van flowmeters bij vloerverwarming

Pagina: 1
Acties:

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:31
Ik probeer mijn nieuwe vloerverwarming in te regelen via het principe 'touwtje trekken'.
M.a.w.: ik draai maar wat waar ik denk dat ik aan moet draaien. :')

Aannvoertemperatuur staat op 35 graden.
Ik heb eerst de flowmeters ca half open gedraaid, en de retourkranen op ca drie kwart. :?
Water laten stromen en kijken wat er gebeurt.

Nu heb ik op basis van de tekening voor mezelf een beetje ingeschat waar ik meer en minder warm water nodig zou hebben.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7WtgkcJbu4F2WlKx4fK05AbrJlk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/gLGdv8ujKvLR0MgaJ5qMAeOk.png?f=fotoalbum_large

Ergo groep 1 en 2 staan op 2, maar groep 3 bijv heb ik op 1 gezet.

De aanvoertemperatuur, afhankelijk van de vlam van de ketel neem ik aan, schommelt nu tussen de 34 en 40 graden. Retour temp is ca 30.

So far so good?

Nu is het zo dat ik 2 zones heb (aparte thermostaat). zone 1 is 1-4 + 10-11, zone 2 is 5-9 en hier heb ik alles rond de 1 gezet.
Beide zones kunnen worden afgesloten/geopend middels een Danfoss kogelafsluiter die weer reageert op de heatlinks van de Nest thermostaten. Dat werkt (gelukkig) allemaal zoals verwacht/gehoopt.

Staan nou beide afsluiters open, dan zakt uiteraard de flow op beide (open) verdelers.

Hoe 'tune' ik zoiets nou?
Moet ik de flow middels de flowmeters zelf regelen? Of zet ik die dingen gewoon open en knijp ze af met de retourkraan?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• gumtree
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-06 18:38
Ik kan per lus de flow regelen door aan de flowmeters te draaien. Ik zou nooit alleen op de retour kraan de boel knijpen. Daarmee knijp je de doorvoer voor de hele zone. Dat heeft volgens mijn installateur wel effect op de temperatuur in je woning. Alleen is de warmtevraag er wel in andere ruimtes waardoor je ketel/warmtepomp dus harder gaat werken, maar de warmte niet kwijt kan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ONigq_YqiemOjdgEMJPjNRQcy1A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5iWqXCQBWiidXm3YMHwylxfD.jpg?f=fotoalbum_large

Momenteel ben ik in overleg met mijn installateur en elektricien om op de lussen stelmotoren te plaatsen zodat we de ruimtes afzonderlijk kunnen sturen. We hebben in de meeste ruimtes in het huis een KNX/bus systeem aangebracht en achter een aantal schakelaars zit een temperatuur sensor.

Nu is alleen de discussie of we het gaan merken, vooral omdat het lage temperatuur verwarming is en het huis supergeïsoleerd is. Volgens de installateur zou een graad warmer of kouder pas na 1,5 tot 2 uur merkbaar zijn.

[ Voor 25% gewijzigd door gumtree op 18-09-2021 09:58 ]

• paQ
@gumtree Nee, ik heb per 'lus' een retourkraan.
Als ik daar aan draai zie ik de flowmeter (van alleen die groep) reageren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uj9M-1QnzYG_mqUkOtA2pYEdl6E=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/XjebJTgjQDSpvZuiHZdUVtAi.gif?f=fotoalbum_large

• Technofreakz
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 27-06 15:20
paQ schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 09:28:
Ik probeer mijn nieuwe vloerverwarming in te regelen via het principe 'touwtje trekken'.
M.a.w.: ik draai maar wat waar ik denk dat ik aan moet draaien. :')

Aannvoertemperatuur staat op 35 graden.
Ik heb eerst de flowmeters ca half open gedraaid, en de retourkranen op ca drie kwart. :?
Water laten stromen en kijken wat er gebeurt.

Nu heb ik op basis van de tekening voor mezelf een beetje ingeschat waar ik meer en minder warm water nodig zou hebben.
[Afbeelding]

Ergo groep 1 en 2 staan op 2, maar groep 3 bijv heb ik op 1 gezet.

De aanvoertemperatuur, afhankelijk van de vlam van de ketel neem ik aan, schommelt nu tussen de 34 en 40 graden. Retour temp is ca 30.

So far so good?

Nu is het zo dat ik 2 zones heb (aparte thermostaat). zone 1 is 1-4 + 10-11, zone 2 is 5-9 en hier heb ik alles rond de 1 gezet.
Beide zones kunnen worden afgesloten/geopend middels een Danfoss kogelafsluiter die weer reageert op de heatlinks van de Nest thermostaten. Dat werkt (gelukkig) allemaal zoals verwacht/gehoopt.

Staan nou beide afsluiters open, dan zakt uiteraard de flow op beide (open) verdelers.

Hoe 'tune' ik zoiets nou?
Moet ik de flow middels de flowmeters zelf regelen? Of zet ik die dingen gewoon open en knijp ze af met de retourkraan?
toon volledige bericht
een installateur hoort deze toch in te regelen? Ik neem aan dat er een warmte verlies berekening gemaakt is en dat hij aan de hand daarvan alles ingeregeld heeft.

• paQ
Technofreakz schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 10:23:
[...]
een installateur hoort deze toch in te regelen? Ik neem aan dat er een warmte verlies berekening gemaakt is en dat hij aan de hand daarvan alles ingeregeld heeft.
Ik heb het zelf geïnstalleerd.
En ik heb ook een berekening ja, en zie daar nu idd iets op staan :D 8)7
debiet in l/m

blijft de vraag staan: regelen met flowmeters? Of flowmeters open en regelen met de retourkranen?

• Technofreakz
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 27-06 15:20
paQ schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 11:25:
[...]

Ik heb het zelf geïnstalleerd.
En ik heb ook een berekening ja, en zie daar nu idd iets op staan :D 8)7
debiet in l/m

blijft de vraag staan: regelen met flowmeters? Of flowmeters open en regelen met de retourkranen?
Regelen met flowmeters lijkt mij…

Er is dus ook berekend hoeveel liter er per uur naar welke ruimte/groep moet?

• paQ
Technofreakz schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 11:38:
[...]

Regelen met flowmeters lijkt mij…

Er is dus ook berekend hoeveel liter er per uur naar welke ruimte/groep moet?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uPGFI1tHuc6-cwzmN4riSqmB4uk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fBTH8WqaUgD2bKMwZil3BWlO.png?f=fotoalbum_large

Maar een flowmetertje is lastig te bedienen. En waar dient een retourkraan dan nog voor :? (die wel makkelijk te bedienen is)

• gumtree
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-06 18:38
Het flowmetertje regel je door het zwarte ringetje te verwijderen en daar te draaien. Niet zelf aan het buisje draaien. Dan gaan ze lekken.

Op de witte knoppen kun je stelmotoren plaatsen. zoals deze.

Ik heb nadrukkelijk de opdracht gekregen vooral niet met de rode/blauwe kranen de toevoer te regelen. de WP moet minimaal 60% van zijn verwarmde water kwijt kunnen anders krijg je een ander probleem.

• paQ
gumtree schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 16:38:
Het flowmetertje regel je door het zwarte ringetje te verwijderen en daar te draaien. Niet zelf aan het buisje draaien. Dan gaan ze lekken.

Op de witte knoppen kun je stelmotoren plaatsen. zoals deze.

Ik heb nadrukkelijk de opdracht gekregen vooral niet met de rode/blauwe kranen de toevoer te regelen. de WP moet minimaal 60% van zijn verwarmde water kwijt kunnen anders krijg je een ander probleem.
I know, maar dan blijft de vraag staan.
Stel! je gebruikt stelmotoren, waar zet je de flowmeter dan op?

Ergo: wat maakt het uit wat de openingsgrootte is van de flowmeterzijde als je kunt regelen met de stelmotor of vice versa?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-06 15:07
(Waarom heb je geen slakkenhuis gelegd, maar meander?)
Doorgaans zijn stelmotoren aan/uit, dus je stelt elke lus in op het gewenste debiet met het kraantje aan flowmeter-kant.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
naftebakje schreef op maandag 20 september 2021 @ 12:30:
(Waarom heb je geen slakkenhuis gelegd, maar meander?)
Doorgaans zijn stelmotoren aan/uit, dus je stelt elke lus in op het gewenste debiet met het kraantje aan flowmeter-kant.
OK helder.

Het is droogbouw in metalen profielen. Dat is onbegonnen werk dat in slakkenhuis te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Ik ken ze, maar dat gaat bij mij niet werken, omdat ik geen afstand wil doen van de nest thermostaten.
Mede juist vanwege dergelijke systemen vroeg ik me af waar nou te regelen, en wat nou het verschil is tussen regelen aan de voorzijde of aan het eind van een leiding.

Ik heb alle retourkranen weer volledig open gezet, en de flow opnieuw ingeregeld via de flowmetertjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
paQ schreef op maandag 20 september 2021 @ 13:46:
...vroeg ik me af waar nou te regelen, en wat nou het verschil is tussen regelen aan de voorzijde of aan het eind van een leiding...
Dat maakt helemaal niets uit * , het effect op de flow zal hetzelfde zijn.

* Bij verpompen van vloeistoffen wil je wel voorkomen dat je een lage druk hebt voor je pomp, om cavitatie te vermijden (imploderende luchtbelletjes door de lage druk, wat zeer destructief kan zijn). Daarom wil je vb bij een regenwaterpomp liever geen filter en/of afsluitkraan in de aanzuigzijde. In een CV installatie zal dit normaal nooit voorkomen (dit is trouwens een van de redenen waarom het expansievat aan de koude kant = aanzuigzijde zit).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• pure100100
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 30-04 18:42
naftebakje schreef op maandag 20 september 2021 @ 15:06:
[...]
Dat maakt helemaal niets uit * , het effect op de flow zal hetzelfde zijn.

* Bij verpompen van vloeistoffen wil je wel voorkomen dat je een lage druk hebt voor je pomp, om cavitatie te vermijden (imploderende luchtbelletjes door de lage druk, wat zeer destructief kan zijn). Daarom wil je vb bij een regenwaterpomp liever geen filter en/of afsluitkraan in de aanzuigzijde. In een CV installatie zal dit normaal nooit voorkomen (dit is trouwens een van de redenen waarom het expansievat aan de koude kant = aanzuigzijde zit).
de vraag die ik heb als amateut: how meer flow hoe meer warmte afgifte per lus of werkt het niet zo? is het beter dat het water er iets langzamer doorgaat en daardoor beter zijn warmte afgeeft? hier valt op dat de aanvoer en uitvoer temperatuur maar 3-4 graden scheelt wat dus betekend dat het water er overal vrij vlot doorpompt naar mijn idee. ik zie de flowmeters ook allemaal vrij ver opengedraaid staan, dit hebben de vorige bewoners gedaan , reden onbekend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• herofruit
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 03-07-2023
pure100100 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 18:51:
[...]

de vraag die ik heb als amateut: how meer flow hoe meer warmte afgifte per lus of werkt het niet zo?
Ja. De gemiddelde temperatuur van de vloer is bij een hoge flow hoger dan bij een lagere flow. Echter is dan ook de retourtemperatuur hoger, wat weer nadelig is bij een HR ketel.
Is het beter dat het water er iets langzamer doorgaat en daardoor beter zijn warmte afgeeft? hier valt op dat de aanvoer en uitvoer temperatuur maar 3-4 graden scheelt wat dus betekend dat het water er overal vrij vlot doorpompt naar mijn idee. ik zie de flowmeters ook allemaal vrij ver opengedraaid staan, dit hebben de vorige bewoners gedaan , reden onbekend.
Lagere flow kan dus handig zijn bij een CV ketel. Met een warmtepomp is het anders.

Meer flow = hogere retourtemperatuur = hogere gemiddelde watertemperatuur door hele vloer = hogere gemiddelde temperatuur vloer. (= Ideaal voor Warmtepomp)

Dus om de boel warm te houden:
Met warmtepomp - Sturen op maximale flow en minimale gemiddelde aanvoertemperatuur.

4800wp zuid - pvoutput.org

• pure100100
herofruit schreef op donderdag 15 december 2022 @ 20:46:
[...]

Ja. De gemiddelde temperatuur van de vloer is bij een hoge flow hoger dan bij een lagere flow. Echter is dan ook de retourtemperatuur hoger, wat weer nadelig is bij een HR ketel.

[...]

Lagere flow kan dus handig zijn bij een CV ketel. Met een warmtepomp is het anders.

Meer flow = hogere retourtemperatuur = hogere gemiddelde watertemperatuur door hele vloer = hogere gemiddelde temperatuur vloer. (= Ideaal voor Warmtepomp)

Dus om de boel warm te houden:
Met warmtepomp - Sturen op maximale flow en minimale gemiddelde aanvoertemperatuur.
toon volledige bericht
ik heb de flow meters welke bijna allemaal op voluit stonden alle deels dichtgedraaid. aanvoer temperatuur is nog niet veel anders maar vloer lijkt wel iets warmer te worden. de therorie dat het water wat langzamer stroomt hierdoor en dus meer tijd heeft warmte af te geven is toch ook wel een om over na te denken.

• herofruit
pure100100 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 22:29:
[...]

ik heb de flow meters welke bijna allemaal op voluit stonden alle deels dichtgedraaid. aanvoer temperatuur is nog niet veel anders maar vloer lijkt wel iets warmer te worden. de therorie dat het water wat langzamer stroomt hierdoor en dus meer tijd heeft warmte af te geven is toch ook wel een om over na te denken.
Je opvatting is niet perse verkeerd, maar je mist sommige details.

Heb je inzicht in je verbruik? Wat voor thermostaat gebruik je? Is deze modulerend?

Ook met een lage flow kan je de vloer warm krijgen, zeker als je ketel naar beneden moduleert (vermogen terugschroeft) en met dat lagere vermogen dezelfde aanvoertemperatuur blijft leveren omdat er minder flow nodig is. Dit resulteert in een hogere delta T (verschil tussen aanvoer- en retourtemperatuur) en dus een hoger rendement van je HR CV ketel en een beter ingesteld warmte afgifte systeem.

• pure100100
herofruit schreef op donderdag 15 december 2022 @ 22:58:
[...]

Je opvatting is niet perse verkeerd, maar je mist sommige details.

Heb je inzicht in je verbruik? Wat voor thermostaat gebruik je? Is deze modulerend?

Ook met een lage flow kan je de vloer warm krijgen, zeker als je ketel naar beneden moduleert (vermogen terugschroeft) en met dat lagere vermogen dezelfde aanvoertemperatuur blijft leveren omdat er minder flow nodig is. Dit resulteert in een hogere delta T (verschil tussen aanvoer- en retourtemperatuur) en dus een hoger rendement van je HR CV ketel en een beter ingesteld warmte afgifte systeem.
ik heb een LG warmtepomp 16w, binnenkort met buffervat, nu nog zonder.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herofruit
pure100100 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 23:00:
[...]

ik heb een LG warmtepomp 16w, binnenkort met buffervat, nu nog zonder.....
Voor een warmtepomp, lees het eerdere advies. Max flow en een minimale Ta. Knijpen heeft geen zin want je hebt niet zo veel aan een hoge delta T.

Neem ook even een kijkje in het algemeen warmtepomp en FAQ topic.

[ Voor 9% gewijzigd door herofruit op 16-12-2022 03:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 12:03
Je stelt je flowmeters in op de positie die je wilt hebben zodra je maximale warmtevraag hebt en je stelventielen allemaal open staan. Dit is dus om wat accenten in je zones aan te brengen, zoals wc of keuken iets minder flow (minder warm) en woonkamer dus maximaal. Het werkt dan dus als een 'begrenzer' bij maximale warmtevraag om dan precies de verdeling te hebben die jij wilt.

Je thermostaat gestuurde regelkranen sluit je dan aan op je retourventielen om vanaf de ingestelde max omlaag te regelen.

Dit is hoe ik het zou doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
pure100100 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 18:51:
[...]de vraag die ik heb als amateut: how meer flow hoe meer warmte afgifte per lus of werkt het niet zo? is het beter dat het water er iets langzamer doorgaat en daardoor beter zijn warmte afgeeft? hier valt op dat de aanvoer en uitvoer temperatuur maar 3-4 graden scheelt wat dus betekend dat het water er overal vrij vlot doorpompt naar mijn idee. ik zie de flowmeters ook allemaal vrij ver opengedraaid staan, dit hebben de vorige bewoners gedaan , reden onbekend.
Ja, hoe meer flow hoe meer afgifte (uiteraard tot je een thermisch evenwicht hebt bereikt, oftewel je ruimte op temperatuur is).
Er zijn 3 goeie redenen om flow te begrenzen: stromingsgeluiden beperken en energieverbruik (van de pomp) beperken; en om de warmteafgifte aan de verliezen te matchen (vb een ruimte die wat kouder mag zijn wat minder flow geven; een lange lus wat meer flow dan een korte omdat die meer vloer moet opwarmen).

Je vloer zal inderdaad vrij weinig deltaT geven (als ie opgewarmd is); is normaal bij lagetemperatuurverwarming. Volstrekt zinloos om dat te verhogen door de flow te beperken (dan gaat je pomp harder draaien en meer verbruiken terwijl het trager warm wordt).

Het water langzamer laten lopen zal net minder warmte doen afgeven, vloerverwarming is lagetemperatuur en heeft dus hogere flow nodig (vandaar de pomp die je vaak op verdelers ziet, die kunnen hoge temperatuur lage flow van CV ketel omzetten naar lage temperatuur hoge flow).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pure100100
duidelijk, ik draai ze weer open, al ist nu warmer in huis maar dat zal liggen aan de buitentemperatuur die iets hoger is dan gisteren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Hugo
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 14-06 16:06
Volgens de gebruiksaanwijzing van mijn Watts RVS vloerverdeler moet de flow geregeld worden met het retourventiel, en zeker niet met de flowmeter. Wat zegt uw gebruiksaanwijzing?

Deze verdeler is een lage temperatuur verdeler zonder pomp voor gebruik met een all electric warmtepomp. Hij vervangt de hoge temperatuur verdeler met pomp die met de CV ketel werkte.

Zet in principe alle ventielen altijd volledig open, en regel alleen de lussen met een te grote flow terug. Alle ventielen een beetje knijpen zorgt er alleen voor dat de CV pomp meer druk moet leveren voor dezelfde flow, en daardoor onnodig meer energie gebruikt en harder slijt.

Het kan in uitzonderlijke gevallen nuttig zijn om de flow te beperken om zo meer flow naar andere verdelers of radiatoren te krijgen.

[ Voor 13% gewijzigd door Jan Hugo op 25-03-2025 00:32 . Reden: aanvulling ]

Pagina: 1