Scheefwonen risico's

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fm77
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Als eerste wil ik aangeven dat ik weet dat dit issue moreel, en wellicht legaal discutabel is.
Ik weet ook dondersgoed dat het niet netjes is, maar het is de situatie die nu speelt...
Ik zoek ook geen advies om de wet te omzeilen, maar wel wat de consequenties van deze keuze kunnen zijn. Ik heb ook vrij lang lopen nadenken of ik deze vraag wel kan stellen, maar ik zoek toch echt wel een antwoord.

De situatie is dus als volgt.
Jaren geleden heb ik een studio appartement voor mezelf gekocht. Daar is later een vriendin bij gekomen, en nog wat later een mooie dochter.
We hebben deze woonsituatie heel lang kunnen trekken, maar nu begint de woning toch echt te klein te worden.
Helaas is de overwaarde van de woning niet dusdanig dat we daarna de luxe hebben om een vervolgstap in de huidige koopwoningmarkt te nemen.

We zijn niet getrouwd, en hebben ook geen samenlevingscontract.
Wel hebben we samen een kind, en hebben we de afgelopen jaren in mijn woning samengewoond. Voor de belastingdienst zijn we ook financieel partners.

Nu komt dus de vraag...
Mijn vriendin heeft dus een optie op een sociale huurwoning. Voor ons is dat op dit moment de enige optie om onze dochter de ruimte te geven die ze nodig heeft (een eigen kamer bijvoorbeeld).
Samen verdienen we teveel. Maar alleen heeft zij daar wel recht op.

Het plan is dus dat zij de woning neemt, en ik daarna mijn woning ga verkopen. Dan zou ik een paar maanden later bij haar intrekken.
Weet iemand wat het risico van deze situatie is?
Er is niet echt een officiële plek waar je deze vraag neer kunt leggen volgens mij. En ik hoor van verschillende mensen verschillende verhalen. Dus ik hoop dat hier mensen zijn die er meer verstand van hebben.

Alle reacties

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tales
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 17:28
Moreel zal je hier wel wat topic reports over ontvangen, en een aantal reacties daarover dat je beter privaat kan gaan huren. Maar laten we die voor nu even naast je neerleggen.

Er zijn een aantal scenarios, jullie zijn toeslag partner, het is dus de vraag of de woning corporatie dit ziet of niet. Het zou dus kunnen dat jullie überhaupt niet in aanmerking komen als puntje bij paaltje komt.

Stel het kan wel, vergeet dan ook het volgende niet:

Als jij bij haar intrekt, dan mag je je wel inschrijven, en krijgen jullie het jaar er op de verhoogde verhoging van de huur (want boven de inkomens grens). Het huur contract staat echter niet op jouw naam. Vaak moet je daar eerst twee jaar een duurzame huishouding hebben voordat je bijgeschreven mag worden (Dit verschilt per corporatie).

Maar dit betekend ook dat als jouw vriendin om wat voor reden dan ook komt te overlijden in die periode, dan zal jij meestal binnen een aantal maanden worden geacht het pand te verlaten. Op zich is dat niet veel anders dan de situatie die jullie nu hebben, maar momenteel zit zij in de zwakke positie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Dit gaat toch niet om scheefwonen? Dat is als je ergens al woont, maar je op een bepaald moment teveel verdient om daar nog voor in aanmerking te komen. Dat wil dus zeggen dat je eerst wel recht had, maar later niet. Jullie hebben er geen recht op van te voren, maar willen gaan liegen / de relatie verzwijgen om zo de woning te krijgen. Dat je het voor je dochter claimt te doen komt nogal tranentrekkend over, daar gaat het helemaal niet om.

Daar los van, het contract staat dan op haar naam, en wat gebeurt er als de relatie vastloopt? JIj bent dan degene die de pieneut is, want je bent geen huurder op het contract.

Verder is dit misschien nuttig: https://www.huurstunt.nl/...t-kunnen-de-gevolgen-zijn

Verder: https://www.rijksoverheid...gen-voor-de-huurverhoging

[ Voor 17% gewijzigd door gambieter op 18-09-2021 01:37 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Voor je de woning definitief krijgt moeten er meestal belastinggegevens aangeleverd worden, IB formulieren.
Ts geeft al aan dat er een gezamenlijke aangifte is, dan zal de woning waarschijnlijk al afgewezen worden op te hoog (gezamenlijk) inkomen.

• fm77
  • Niet online
Bedankt voor de snelle antwoorden.
Ik ben zelf ook niet blij met deze situatie, maar het is door omstandigheden op dit moment de enige mogelijkheid (voor mij) om een vervolgstap te kunnen maken.
Het is ook voor tijdelijk bedoeld, om daarna los van het huidige koophuis met een hoop kopzorgen verder te kijken.
Het gaat mij er om dat we niet opeens alsnog op straat komen te staan.

Dit is ook verder niet bedoeld als discussie over de moraliteit van de situatie. Ik weet dat het fout is. Maar welkom in de woningmarkt in Nederland...

[ Voor 16% gewijzigd door fm77 op 18-09-2021 01:59 ]

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

sambalbaj schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 01:37:
Voor je de woning definitief krijgt moeten er meestal belastinggegevens aangeleverd worden, IB formulieren.
Ts geeft al aan dat er een gezamenlijke aangifte is, dan zal de woning waarschijnlijk al afgewezen worden op te hoog (gezamenlijk) inkomen.
Daar is in principe nog keuzevrijheid; salarisstroken zouden ook moeten volstaan waarbij methode van TS werkt. Juist omdat ze niet getrouwd zijn noch samenlevingscontract hebben. Dan is er dus ook geen officiële scheiding nodig.

Komt in de praktijk ook vaker voor, daarom pushen de woningcorporaties dan ook voor zo'n IB60 verklaring maar salarisstroken zijn nog gewoon toegestaan vziw (zelf maar vragen/ aandringen).

En magisch de liefde (her)vinden net na een nieuwe woning komt ook vaak voor. Pas echt gek wordt het als de partners beiden een sociale huurwoning hebben, stiekem samenwonen, en er dan 1 illegaal onderverhuren en 1 partner dan ook nog vol profiteren van alle toeslagen als alleenstaande.. zo kwamen mijn buren toch goed
rond zonder te werken.

Let je trouwens op met welke inkomensgrenzen je rekent? Er zijn er verschillende (€40.024 en ook €51.198) en dan is er ook nog lokaal maatwerk/ vrije huursector. Sowieso moet je op forse wachtlijsten rekenen waarbij statushouders, spoedzoekenden en dergelijke er ook tussendoor komen.

[ Voor 39% gewijzigd door bombadil op 18-09-2021 07:34 ]

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:22
Het is wel toegestaan, zolang jij niet bij haar gaat wonen. Dat betekent dat je 2 woningen moet betalen .

Ik weet dat je dit niet wilt horen, maar is dat wel goedkoper?

Het moment dat jij bij haar intrekt geeft de verhuurder aan dat jullie teveel verdienen dus mag hij de huur verhogen / het contract beëindigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TooTall_NL
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 03-05 23:35
Ik zou me eerst even verdiepen in welke gegevens je moet aanleveren om de huurwoning te kunnen krijgen. Dan weet je of dat jullie samenwonen uit blijkt.
Anderzijds....
Je vriendin kan natuurlijk gewoon aangeven dat ze er alleen (samen met dochter) gaat wonen.
De woningcorporatie zal niet echt iets kunnen doen op het moment dat zij zegt dat dit de situatie is.

Na een paar maanden verkoop je dat huis en hebben jullie de boel weer gelijmd!

Ja misschien moreel verwerpelijk, maar dat is helaas wel meer in de woningmarkt op dit moment.

Het is zeker niet zo dat je dan uit je huis gezet wordt zoals @99ruud99 beweert.
Bedenk wel dat formeel je toestemming moet vragen om medebewoner te worden en na een periode van enkele jaren zou je zelfs medehuurder kunnen worden.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:22
TooTall_NL schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 08:34:

Het is zeker niet zo dat je dan uit je huis gezet wordt zoals @99ruud99 beweert.
Bedenk wel dat formeel je toestemming moet vragen om medebewoner te worden en na een periode van enkele jaren zou je zelfs medehuurder kunnen worden.
In mijn contract staat wel dat dit een mogelijkheid is (toevallig gisteren getekend ).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TooTall_NL
@99ruud99 bijzonder, omdat dit eigenlijk niet af te dwingen is.
Simpel gezegd: als dit zo was bij sociale huurwoningen dan was het scheefhuren al bijna opgelost.
Als jij wil samenwonen met iemand en je komt boven de huurgrens. Tsja dan is het zo. Niets aan te doen. Je zal miss wel te maken krijgen met wat maatregelen als versnelde huurstijging of iets dergelijks. Maar ze kunnen je niet zomaar je huis uit zetten als jij gewoon je verplichtingen blijft voldoen.
Hier in de wijk staan ook een paar mooie sociale huurwoningen. Ondertussen staan bij 2 van die huizen hele dure auto's voor de deur, die nou niet bepaald passen bij een sociaal inkomen.

Ik kan het ze niet meer kwalijk nemen. Een rijtjeshuis in mijn gemeente is niet meer onder 350k te koop en dan hebben we het nog niet over het overbieden.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23:37
[b]TooTall_NL schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 08:34:
Na een paar maanden verkoop je dat huis en hebben jullie de boel weer gelijmd!

Ja misschien moreel verwerpelijk, maar dat is helaas wel meer in de woningmarkt op dit moment.
Een relatie breuk veinzen terwijl er helemaal geen breuk is, is natuurlijk niet alleen moreel verwerpelijk, dat is gewoon frauderen.

En ook al is de woningmarkt op dit moment zo, dan praat je dat simpelweg nog steeds niet goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TooTall_NL
Dennism schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 09:10:
[...]

Een relatie breuk veinzen terwijl er helemaal geen breuk is, is natuurlijk niet alleen moreel verwerkelijk, dat is gewoon frauderen.

En met de woningmarkt op dit moment praat je dat simpelweg niet goed.
Nou, andere kant is dat er dan weer een huis vrijkomt. Anders zouden ze de andere woning aan moeten blijven houden 😉.
Ik snap je frustratie wel hoor en je opmerking ook, maar ja een mens moet wat. Ts geeft aan dat dit eigenlijk de.enige reële optie is om de ruimte te krijgen voor het gezin...
Gelukkig zit ik niet in zijn situatie, maar dan is het toch een verdomd aantrekkelijke stap.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
TooTall_NL schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 09:13:
[...]

Nou, andere kant is dat er dan weer een huis vrijkomt. Anders zouden ze de andere woning aan moeten blijven houden 😉.
Ik snap je frustratie wel hoor en je opmerking ook, maar ja een mens moet wat. Ts geeft aan dat dit eigenlijk de.enige reële optie is om de ruimte te krijgen voor het gezin...
Gelukkig zit ik niet in zijn situatie, maar dan is het toch een verdomd aantrekkelijke stap.
Ik ben niet gefrustreerd hoor, ik vind alleen wel dat je het beestje bij het naampje moet noemen en niet om de hete brij heen moet draaien. Uiteindelijk moet TS inderdaad zelf beslissen, maar of je daarbij wil frauderen moet toch een keuze die TS zelf heel bewust zal moeten maken, en ook bewust moeten zijn van de mogelijke risico's dat frauderen met zich meebrengt.

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 23:46
[...]

Een relatie breuk veinzen terwijl er helemaal geen breuk is, is natuurlijk niet alleen moreel verwerpelijk, dat is gewoon frauderen.

En ook al is de woningmarkt op dit moment zo, dan praat je dat simpelweg nog steeds niet goed.
Het valt op, een vader die weer bij zijn dochter intrekt. Ik weet niet wat ze gaan en kunnen doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Purzelbaum
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 04-05 13:35
Voordat ik op magische wijze een woning van de woningbouw kon overkopen, lees fatsoenlijke prijs, soortgelijke constructies overwogen.

Destijds navraag gedaan bij kennissen werkzaam bij woningbouw. Ze kunnen hier niets tegen doen.

Ga bij de locale woningbouw ook na of ze woningen verkopen. Zodra jou vriendin huurder is hebben jullie voorrang en een nog realistische prijs.

Natuurlijk is eea niet netjes volgens de regels. Maar soms moet je dingen overwegen om verder te komen. Zelfde als je huidige woning houden en in overleg met je hypotheekverstrekker de toko verhuren. (Pas na een jaar huurdersbescherming dus jaar contracten...)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Scheefwonen is natuurlijk een woord wat door falende politici is uitgevonden, betaalbaar wonen is een grondrecht.

Mensen die na de tweede wereldoorlog 6 dagen in de week , de wederopbouw, keihard hebben gewerkt om de sociale woningen te bouwen hebben dat toen gedaan voor iedereen. Die hebben meer recht van spreken dan falende politici die ook nog een groot deel van het jaar op 'reces' zijn.

u can fool all people some time and fool some people alltime

• Maahes
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 20:35
Woningcorporaties moeten 'passend toewijzen'. Dat betekent dat een 'alleenstaande' meestal alleen maar studio's kan krijgen - als je al in aanmerking komt.

Zouden jullie er daadwerkelijk significant op vooruit gaan in deze nieuwe situatie?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:04
digifun schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 10:35:
Scheefwonen is natuurlijk een woord wat door falende politici is uitgevonden, betaalbaar wonen is een grondrecht.

Mensen die na de tweede wereldoorlog 6 dagen in de week , de wederopbouw, keihard hebben gewerkt om de sociale woningen te bouwen hebben dat toen gedaan voor iedereen. Die hebben meer recht van spreken dan falende politici die ook nog een groot deel van het jaar op 'reces' zijn.
Kinderachtig om te doen alsof politici vakantie hebben als er reces is. Tweedekamerleden werken harder, langer en meer dan de meeste mensen. Tijdens reces wordt er gewoon hard gewerkt, alleen is er even geen aanwezigheid in Den Haag.

• Galinsky
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online

Galinsky

--------->

t14wo schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 10:47:
[...]

Kinderachtig om te doen alsof politici vakantie hebben als er reces is. Tweedekamerleden werken harder, langer en meer dan de meeste mensen. Tijdens reces wordt er gewoon hard gewerkt, alleen is er even geen aanwezigheid in Den Haag.
Eens dat ze hard werken maar of ze allemaal even effectief willen meewerken is het tweede.
Wat soms/ naar mijn mening momenteel te vaak het hardwerken teniet doet. |:(

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dennism
digifun schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 10:35:
betaalbaar wonen is een grondrecht.
Er is hier echter geen sprake van dat TS niet betaalbaar kan wonen. TS heeft immers al een eigen huis. Dat TS graag wat groter zou willen wonen is een begrijpelijke wens, maar betekent niet dat hij niet betaalbaar kan wonen, sterker nog TS geeft eigenlijk al aan dat hij en zijn partner eigenlijk teveel verdienen voor deze woning.

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Er staat toch heel erg duidelijk dat de woning nu echt te klein begint te worden. Wat niet zo raar is in een studio met een opgroeiend kind.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• thetrueman2
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 05-05 11:20
Als de studio inderdaad op een gunstig moment gekocht is dan neem ik aan dat jullie daar beiden financieel van profiteren (lage maandlasten). De wens om groter te willen wonen (kopen) is begrijpelijk maar in deze markt inderdaad erg lastig te vervullen. Daarmee wens ik je veel sterkte!

Dat neemt niet weg dat dit gewoon fraude is. Niet alleen van de overheid, maar van mensen die dat huis door embarmelijke omstandigheden veel harder nodig hebben en soms niet eens kunnen dromen van een koopwoning. Omdat jij graag groter wil wonen..

Mijn maag keert zich, als huurder in de vrije markt, ondersteboven van dit draadje. Ga op zoek naar een ander huis via funda, facebook groepen of je netwerk. Verkoop daarna je eigen huis en laat de sociale markt met rust.

I can tell by your lack of interest that I was kidding.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dennism
digifun schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 11:23:
Er staat toch heel erg duidelijk dat de woning nu echt te klein begint te worden. Wat niet zo raar is in een studio met een opgroeiend kind.
Daarom zeg ik ook dat het een begrijpelijke wens is, maar dat neemt niet weg dat TS gewoon betaalbaar kan wonen. Dat TS bijvoorbeeld voor het krijgen van een kind kiest terwijl zijn huidige woonruimte daar eigenlijk niet voor voldoet, doet daar mijn inziens juridisch gezien niets aan af.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• fm77
  • Niet online
Ik heb een vraag gesteld en juist niet de (helaas te verwachten) discussie...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e9lLkQsjb6sqXAeoqeQwY1NYxXQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Z4IgXokOfIhUVaIvuse6i1yb.png?f=user_large

Ik wil de mensen bedanken die wel een nuttige bijdrage geleverd hebben. Ik heb wat om over na te denken verder.

Voor de anderen... Ik hoop dat jullie verder een fijne dag hebben. Jullie hebben je morele plicht voor vandaag weer gedaan. ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

gambieter schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 01:32:
Dit gaat toch niet om scheefwonen? Dat is als je ergens al woont, maar je op een bepaald moment teveel verdient om daar nog voor in aanmerking te komen. Dat wil dus zeggen dat je eerst wel recht had, maar later niet. Jullie hebben er geen recht op van te voren, maar willen gaan liegen / de relatie verzwijgen om zo de woning te krijgen. Dat je het voor je dochter claimt te doen komt nogal tranentrekkend over, daar gaat het helemaal niet om.
sowieso, er zijn meer mensen met allerlei larmoyante verhalen die menen recht te hebben op van alles en nog wat. Ik doel niet specifiek op ts maar in het algemeen.

Vaak mis ik dan ook dat mensen zelf de consequenties dragen voor hun keuzes (per se in Amsterdam willen wonen, een kind nemen, geen opleiding willen volgen, zichzelf buitenspel zetten door aparte denkbeelden etc). Het verbaast me dat de kosten van de vrijheid van deze mensen zomaar afgewenteld denken te kunnen worden op de maatschappij.

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 06-05 07:23
fm77 schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 12:09:
Ik heb een vraag gesteld en juist niet de (helaas te verwachten) discussie...

[Afbeelding]

Ik wil de mensen bedanken die wel een nuttige bijdrage geleverd hebben. Ik heb wat om over na te denken verder.

Voor de anderen... Ik hoop dat jullie verder een fijne dag hebben. Jullie hebben je morele plicht voor vandaag weer gedaan. ;)
Antwoord op je vragen.. Jullie zijn samenwonend en hebben een kind. Ik neem dan aan dat jullie al een tijdje samen wonen. Bij de belastingwet zijn jullie dan fiscaal partner. Daarvoor hoef je geen samenleving contract te hebben e.d. alleen maar samen in geschreven te staan op een adres.

Het risico bestaat dan dat indien je vriendin het huis aanvaard en ze geeft aan dat ze van je af is. Maar je verkoopt de woning en misschien met 2 maanden wonen jullie samen in het nieuwe huis.. Waar jij dan ook ingeschreven gaat worden. afhankelijk van het contract na het eerste jaar niet verlengt zou kunnen worden.

Moreel, en sociaal gezien.. Als je boven een bepaalde grens zit.. Kan je natuurlijk ook in de private sector huren. Misschien vind je het niet binnen een half jaar een woning dan is het door zoeken. Maar ik snap je punt.

Over huur verhoging.. Ik heb ook "Scheef" gewoond. Mijn woning voldeed aan de punten waardoor ik niet hoger kwam dan de geliberaliseerde huur grens. De verhuurder probeerde bij mij verhogingen er uit te halen waardoor de woning "Duurder werd". Dmv van verwijzen naar aantal woning punten die de huurcomissie uitdeelt aan de woning. Kon de huur nooit hoger uitkomen dan de maximale huur die door de overheid aan de woning is uitgedeeld.

A Soldiers manual and a pair of boots.

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 05-05 15:46
Waarom niet all out prins B gaan en je huidige woning niet verkopen maar al dan niet illegaal verhuren? Kan je zelfs nog lekker ingeschreven blijven op dat adres ook. Als je moraliteit niet uit maakt kan je net zo goed keihard gaan zitten graaien in dat gefaalde sociale huur commie systeem anders word je nooit rijk natuurlijk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• 1107972
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 06-05 07:45
Vervelend om te horen dat jullie in je relatie het punt hebben bereikt dat het samen niet meer verder kan. Ik snap dat je het nog een kans wilt geven ivm met je dochter. Maar beter kan je dat nu niet forceren en je aanstaande ex-vriendin even de ruimte geven zodat ze voorzichzelf kan bepalen hoe nu verder. En dan is het vooral fijn dat ze gezien de huidige woningmarkt zo snel een optie heeft kunnen krijgen op een sociale huurwoning. Ik zou haar dus zeker adviseren om daar voor de kiezen en niet eerst geforceerd kijken of de relatie toch wat wordt.

Maar let op, mocht het toch nog op korte termijn goed komen en jullie willen toch weer samenwonen. Dan zit je in verband met een minimale contractduur aan de huurwoning vast. Uitgaande dat je niet de lasten van beide woningen kan dragen zal je dus ongewild je koopwoning moeten verkopen. Hou er wel rekening mee dat je over eventuele overwaarde wel belasting zal moeten betalen omdat je dat niet in een nieuwe woning kan investeren. Je zou ook nog kunnen overwegen om je koopwoning te verhuren mocht je daarmee de extra kosten kunnen dekken.

Succes met de situatie

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:01
Maahes schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 10:41:
Woningcorporaties moeten 'passend toewijzen'. Dat betekent dat een 'alleenstaande' meestal alleen maar studio's kan krijgen - als je al in aanmerking komt.

Zouden jullie er daadwerkelijk significant op vooruit gaan in deze nieuwe situatie?
Daarom woont mijn buurman als alleenstaande ook voor 650 per maand in dezelfde type woning als wij als gezin gekocht hebben 11 jaar terug... 100m2, 3 slaapkamers. Echt passend ja.

Ik vond die huren toen al schrikbarend en nu nog steeds (betaal zelf 225 aflossing en 140 hypotheekrente), maar omdat de hele markt verziekt is vinden we met zijn allen de sociale huurgrens voor benedenmodaal en moet iemand met iets meer inkomen minstens het dubbele kwijt zijn per maand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kelly.hipolito
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22:12
Een woningcorporatie zal mede vanwege de woningnood er alles aan doen om de te verhuren woning zo goed mogelijk te kunnen verantwoorden. Met gigantisch veel woningzoekende, anders teveel commentaar/gezeik vanuit de maatschapij/overheid en dat willen ze vanzelfsprekend niet.

Hier in Breda en omgeving loopt het socialehuren via https://www.klikvoorwonen.nl/ en die vereisen IB gegevens.
De woningcorporatie ziet dan dat jullie fiscaal partners zijn met teveel gezamelijk inkomen en dan kom je uiteindelijk niet in aanmerking.

Daarnaast hanteren ze hier in Breda bij veel woningen extra, aanvullende eisen.
Bijvoorbeeld dat het eerste jaar inwoning niet is toegestaan en dit ook actief wordt gecontroleerd.
Mocht dit ook bij TS gelden dan is dat ook een exit omdat TS het idee heeft na een paar maanden bij haar in te trekken.
De woningen worden verhuurd onder de voorwaarden van "WelkomWonen Breda". Zo verbeteren we de woon- en leefsituatie van alle bewoners. Voordat het huurcontract wordt getekend, vindt er een kennismakingsgesprek plaats. Indien wenselijk wordt er een huurovereenkomst gemaakt met mogelijk extra afspraken. Tijdens het eerste jaar is inwoning niet toegestaan en komen de woonconsulent en huismeester enkele keren op huisbezoek.
Ik zou TS willen adviseren eens bij vrienden en familie te informeren die recent een woning hebben afgenomen bij de betreffende woningcorporatie. Wat voor informatie de betreffende woningcorporatie verlangt.

Wellicht is de woningcorporatie bij jouw in de buurt schappelijker.
Maar als je het mij vraagt. Ik vermoed van niet.

De meeste corporaties zitten tegenwoordig gezamelijk per regio, op een centraal systeem als klikvoorwonen. Met allemaal dezelfde IB eisen en aanvullende voorwaarden.

Ik hoor van diverse woonzoekende vriendinnen dat het erg lastig is een fatsoenlijke socialehuur woning te krijgen. Met alleen een optie op zak begint het pas. Je moet de woning toegewezen krijgen na de diverse controles op IB, huurhistorie, persoon enz. Met andere woorden ze controleren echt alles.

Met de woningnood zijn woningcorporaties ultra streng geworden en kunnen middels aanvullende voorwaarden van alles eisen. Met duizenden potentiele huurders per woning is er immers altijd wel iemand die de aanvullende voorwaarden accepteert.

Tot slot raad ik je ook aan om je netwerk aan te spreken wat betreft jouw woonprobleem.
(combinatie van rondvragen, elke dag rondbellen en natuurlijk vooral ook geluk hebben).
Ik heb vrienden die recent via hun netwerk, zelfs onverwacht, een particuliere en betaalbare woning hebben gevonden.

@fm77 Sluit ik af met je veel sterkte te wensen.
Ik heb meermaals op een niet prettig stekkie gewoond en weet hoe het voelt.
fm77 schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 01:15:

Voor de belastingdienst zijn we ook financieel partners.

Nu komt dus de vraag...
Mijn vriendin heeft dus een optie op een sociale huurwoning.

Het plan is dus dat zij de woning neemt, en ik daarna mijn woning ga verkopen. Dan zou ik een paar maanden later bij haar intrekken.
Tales schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 01:29:
Er zijn een aantal scenarios, jullie zijn toeslag partner, het is dus de vraag of de woning corporatie dit ziet of niet. Het zou dus kunnen dat jullie überhaupt niet in aanmerking komen als puntje bij paaltje komt.

Stel het kan wel, vergeet dan ook het volgende niet:

Als jij bij haar intrekt, dan mag je je wel inschrijven, en krijgen jullie het jaar er op de verhoogde verhoging van de huur (want boven de inkomens grens). Het huur contract staat echter niet op jouw naam. Vaak moet je daar eerst twee jaar een duurzame huishouding hebben voordat je bijgeschreven mag worden (Dit verschilt per corporatie).

[ Voor 57% gewijzigd door kelly.hipolito op 18-09-2021 15:04 . Reden: Quotes onder de reactie geplaatst. ]

• Maahes
_JGC_ schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 14:03:
[...]

Daarom woont mijn buurman als alleenstaande ook voor 650 per maand in dezelfde type woning als wij als gezin gekocht hebben 11 jaar terug... 100m2, 3 slaapkamers. Echt passend ja.

Ik vond die huren toen al schrikbarend en nu nog steeds (betaal zelf 225 aflossing en 140 hypotheekrente), maar omdat de hele markt verziekt is vinden we met zijn allen de sociale huurgrens voor benedenmodaal en moet iemand met iets meer inkomen minstens het dubbele kwijt zijn per maand.
Wat is het punt nu precies dat je wilt maken?

Ik verdedig het beleid niet. Laat dat duidelijk zijn.

Ik vraag mij oprecht af of het de topic starter wel gaat lukken om een grotere woning te krijgen via een woningcorporatie.

• fm77
  • Niet online
Maahes schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 17:29:
[...]

Wat is het punt nu precies dat je wilt maken?

Ik verdedig het beleid niet. Laat dat duidelijk zijn.

Ik vraag mij oprecht af of het de topic starter wel gaat lukken om een grotere woning te krijgen via een woningcorporatie.
Ja dat gaan we zeker. Van 1 kamer naar 3 slaapkamers.
Zover ik weet is de woning al toegewezen. Er hoeft alleen maar ja gezegd te worden.
Het zijn allemaal nieuwbouwwoningen. Die worden de komende weken gefaseerd opgeleverd.

Daarnaast laat ik ook weer een woning achter die een starter wel kan betalen. Hoewel ik het natuurlijk ook voor meer aan een vastgoedinvesteerder kan verkopen die het voor 1000per maand gaat verhuren.
Ik ga voor de eerste optie ;)

• Electrowolf
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 03-05 21:14

Electrowolf

Mod met Liefde!

[Ik heb niet de tussenliggende posts gelezen]

Klinkt als een geluk bij een ongeluk.

Het geluk is dat het verzamelinkomen van je partner waarschijnlijk niet bij die van jou wordt opgeteld en andersom. Afhankelijk van coorporatie zou het bedrag op je IB-60 formulier laag genoeg kunnen zijn voor sociale huur. Vraag dat dus aan en dan kan je het zelf bekijken.

Wel moet je dan waarschijnlijk nog wachten voordat je zelf over kan. Veel cooperaties stellen een minimum tijd voordat je mag gaan samenwonen in de woning na dat de hoofdhuurder er is gaan wonen. Het kan zo nog een jaar duren voordat je jezelf in mag schrijven op het adres van het huurhuis.

Ergo, ik denk dus dat het wel kan.

Het ongeluk off-topic maar benoem ik wel: zonder trouwen, contract of iets anders een dochter krijgen met je partner. Mocht met een van jullie twee iets gebeuren dan is dat echt een ding. Verplicht moeten verhuizen is wellicht een van de kleinere dingen, maar het betekend ook dat de erfenis naar de dochter gaat en niet naar de partner met bijkomende zeggenschap.

Maar kijk ook naar de particuliere huur. Vooral in expat gebieden is de huurprijs wat gezakt, wellicht dat dat ook een optie is.

Het stoplicht staat op rood, het stoplicht staat op groen, in #TMF is altijd wat te doen. || http://quotes.negotiator.nl/7270 || /16 at work

• Maahes
fm77 schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 17:47:
[...]

Ja dat gaan we zeker. Van 1 kamer naar 3 slaapkamers.
Zover ik weet is de woning al toegewezen. Er hoeft alleen maar ja gezegd te worden.
Het zijn allemaal nieuwbouwwoningen. Die worden de komende weken gefaseerd opgeleverd.

Daarnaast laat ik ook weer een woning achter die een starter wel kan betalen. Hoewel ik het natuurlijk ook voor meer aan een vastgoedinvesteerder kan verkopen die het voor 1000per maand gaat verhuren.
Ik ga voor de eerste optie ;)
Mag ik vragen om welke regio dit gaat?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:38

Milmoor

Footsteps and pictures.

@fm77 Een woningbouwvereniging zal niet kijken naar je huwelijkse staat o.i.d.. Als je vriendin nu los wil gaan huren, dan maakt hun dat niet uit. Als er woning beschikbaar is en ze voldoet daarvoor aan de doelgroepeisen, dan hoort dat prima te kunnen. Dat is trouwens meestal niet snel het geval, je moet of geluk hebben met loten, een lange inschrijfduur, of hele andere eisen dan gemiddeld waar toevallig een beschikbare woning in past. Je zal alleen niet zomaar op het contract bijgeschreven worden. Daar hebben ze spelregels voor, en soms kan het daarbinnen gewoon niet. Totdat je op het contract staat heb jij geen rechten, de corporaties zitten daar erg klem in de hun opgelegde kaders: https://www.tubantia.nl/e...maar-verliezers~a17d79ff/

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kelly.hipolito
fm77 schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 17:47:
[...]
Ik ben laatst met een vriendin meegeweest naar de woningcorperatie voor het bezichtigen en toewijzen van haar woning. Onder het mom van ga nooit alleen, neem een bekende mee, samen weet je meer dan jij alleen.

Pas als je de woning accepteert en dus volmondig Ja zegt wordt de officiele toewijzing procedure in gang gezet. Dan worden alle documenten officieel gecontroleerd door de specifieke corperatie en bij een GO het contract opgemaakt.

Pas als je het contract hebt getekend is de woning toegewezen.
Daarvoor noemt men het een woning aanbieden. Aldus de betreffende woonconsulent waar ik naast zat.

Onder het kopje transparantie worden onlangs verhuurde woningen daarna zelfs gepubliceerd.
Inclusief reden van 'toegewezen op basis van': Maatwerk wat je vaak tegenkomt (vaak statushouders), inschrijfduur, loting enz.

Uiteraard zou dit per corperatie kunnen verschillen maar juich aub niet te vroeg.
Ik hoop dat je de woning uiteindelijk toegewezen zal krijgen.
Dat je maar een fijn leven mag gaan opbouwen met je gezin! :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
Volgens mij hoef je je geen zorgen te maken, wat je doet is namelijk absoluut niet illegaal. Je maakt handig gebruik van de mazen in de wet. Je vriendin heeft recht op een sociale huurwoning en mag daar gewoon gaan wonen, inclusief dochter. Het enige risico wat je loopt, is dat je later inderdaad een huurverhoging krijgt als jij je ook op dat adres inschrijft, hoewel ik me afvraag of de verhuurder daar achter kan komen. Maar als het gebeurt is jullie gezamenlijke inkomen te hoog voor de sociale huurgrens en ben je dus een 'scheefwoner' en dan kan de verhuurder misschien de huurprijs verhogen.

Ik snap mensen niet die hier praten over immoreel, dat is het namelijk niet. TS en zijn vriendin zijn niet getrouwd en hebben geen samenlevingscontract. Voor alle officiele instanties is er dus geen sprake van een relatie. Dus dit valt gewoon binnen wat wettelijk toegestaan is. Dat jullie nu samenwonen en elkaars belastingpartner zijn, dat maakt volgens mij niet uit, dat is namelijk een tijdelijke situatie. Stel dat jullie uit elkaar zouden gaan, dan ben je toch geen toeslagpartner meer? Dus als ze de IB-gegevens perse willen controleren, dan kun je dat zeggen, maar dan moet je wel opletten dat je het jaar erop dus niet weer belastingpartner zijn, Maar ik zou proberen het niet zover te laten komen, want een verhuurder heeft niks met je belastinggegevens te maken, alleen je inkomen om te bepalen of je onder de sociale huurgrens valt. Dus maak ze niet wijzer dan nodig en stuur ze een salarisstrook van je vriendin.

En dat inwoning, daar hoef je je ook geen zorgen over te maken, want de verhuurder heeft helemaal het recht niet om te controleren of er iemand bij je inwoont. Het is jouw woonruimte (vriendin van TS in dit geval) en zolang ze netjes haar huur betaalt en geen overlast voor de buurt veroorzaakt, mag ze met die woning doen wat ze wil (okee, behalve onderverhuren). Wat willen ze controleren dan? Hoeveel tandenborstels er staan? Je kunt gewoon de deur gesloten houden en je beroepen op je privacy, controleurs hebben niks te zoeken in jouw woning.

Maar wellicht is de suggestie die eerder is gedaan, nog wel de beste. Je eigen woning niet verkopen, maar onderverhuren. Als je er nog hypotheek op hebt moet je wel een beetje oppassen, want veel hypotheekverstrekkers verbieden dat. Dus het kan zijn dat je je hypotheek moet oversluiten naar een verstrekker die onderverhuur toestaat en dan betaal je waarschijnlijk wat meer rente. Maar dat kan al snel uit. Misschien wel lullig voor woningzoekenden, maar iedereen zoekt de manier waarop zijn woning het meeste geld opbrengt. Of dat nu door verkoop of verhuur is. En je hebt dan meteen een huis achter de hand voor als de relatie ooit wel klapt. Iedereen wint!

[ Voor 32% gewijzigd door PhilipsFan op 19-09-2021 02:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kelly.hipolito
PhilipsFan schreef op zondag 19 september 2021 @ 02:12:
Voor alle officiele instanties is er dus geen sprake van een relatie. Dus dit valt gewoon binnen wat wettelijk toegestaan is.
Er is wel degelijk sprake van een relatie.
Zoals TS heeft beschreven zijn ze bij de Belastingdienst bekend als fiscaal partner.
Dan is er officieel sprake van een relatie bij de officiele instanties.
PhilipsFan schreef op zondag 19 september 2021 @ 02:12:
En dat inwoning, daar hoef je je ook geen zorgen over te maken, want de verhuurder heeft helemaal het recht niet om te controleren of er iemand bij je inwoont. Het is jouw woonruimte (vriendin van TS in dit geval)
Dat recht heeft de woningcorperatie wel degelijk indien bijvoorbeeld 'inwoning niet is toegestaan' beschreven staat in het huurcontract. En/of men contractuele verplichtingen heeft opgemaakt over extra afspraken of huisbezoekjes.
Ik heb de pasage zelf gelezen in het sociale-huurcontract van mijn goede vriendin.

Ook de bezoekjes van de woonconsulent en de huismeester zijn geen fake news.
Die komen meermaals langs, maar uiteraard aangekondigd op afspraak.
Overgens met goede bedoelingen. Het is helemaal niet zo zwart-wit als je schetst.

Het is meer gericht op het voorkomen van eventuele problemen.
Bijvoorbeeld dat er nog wel eens een sociaal huurder, met een laag inkomen in de financiele knel komt.

Het is wetenschappelijk bewezen dat het loont om dit soort probleem op te lossen voordat het vervelende vormen aan begint te nemen.

Mochten er geen problemen zijn dan zal het bezoek met name in het teken staan van de algemene woon- en leefsituatie. Bijvoorbeeld iets specifieks als een niet altijd schone galarij, nieuwe led verlichting in de flat of centrale deur die niet altijd vlekkeloos werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhilipsFan
kelly.hipolito schreef op zondag 19 september 2021 @ 03:02:
[...]

Er is wel degelijk sprake van een relatie.
Zoals TS heeft beschreven zijn ze bij de Belastingdienst bekend als fiscaal partner.
Dan is er officieel sprake van een relatie bij de officiele instanties.
Fiscaal partner wil niet zeggen dat je een relatie hebt. Je bent bijvoorbeeld automatisch fiscaal partner als je op hetzelfde adres woont en samen een kind hebt. Maar als 1 van beide gaat verhuizen, dan wonen ze dus niet meer op hetzelfde adres en zijn ze geen fiscaal partner meer.
Dat recht heeft de woningcorperatie wel degelijk indien bijvoorbeeld 'inwoning niet is toegestaan' beschreven staat in het huurcontract. En/of men contractuele verplichtingen heeft opgemaakt over extra afspraken of huisbezoekjes.
Ik heb de pasage zelf gelezen in het sociale-huurcontract van mijn goede vriendin.
Dat kan natuurlijk wel in het contract staan, maar dat wil nog niet zeggen dat het rechtsgeldig is. Een verhuurder heeft nooit het recht om een woning zonder toestemming te betreden, behalve misschien bij calamiteiten zoals lekkage of schade aan de woning.
Ook de bezoekjes van de woonconsulent en de huismeester zijn geen fake news.
Die komen meermaals langs, maar uiteraard aangekondigd op afspraak.
Overgens met goede bedoelingen. Het is helemaal niet zo zwart-wit als je schetst.

Het is meer gericht op het voorkomen van eventuele problemen.
Bijvoorbeeld dat er nog wel eens een sociaal huurder, met een laag inkomen in de financiele knel komt.

Het is wetenschappelijk bewezen dat het loont om dit soort probleem op te lossen voordat het vervelende vormen aan begint te nemen.

Mochten er geen problemen zijn dan zal het bezoek met name in het teken staan van de algemene woon- en leefsituatie. Bijvoorbeeld iets specifieks als een niet altijd schone galarij, nieuwe led verlichting in de flat of centrale deur die niet altijd vlekkeloos werkt.
Jaja. Geloof je het zelf? Ze komen langs onder het mom van 'problemen voorkomen', alsof ze die problemen kunnen zien aankomen door bij iemand op bezoek te gaan. En dan, als ze vermoeden dat iemand financieel in de knel komt? Wat gaan ze dan doen? Volgens mij heeft een verhuurder _helemaal niks_ te maken met de financiele situatie van de huurder. Zolang die huurder zijn huur netjes betaalt uiteraard.

En die controleurs hoef je beslist niet binnen te laten, ook niet of afspraak. Daar maakt elke rechter GEHAKT van, want dat is een inbreuk op je privacy. Je bent uiteraard wel vrij om ze wel binnen te laten als je dat wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kelly.hipolito
PhilipsFan schreef op zondag 19 september 2021 @ 03:15:
Fiscaal partner wil niet zeggen dat je een relatie hebt. Je bent bijvoorbeeld automatisch fiscaal partner als je op hetzelfde adres woont en samen een kind hebt. Maar als 1 van beide gaat verhuizen, dan wonen ze dus niet meer op hetzelfde adres en zijn ze geen fiscaal partner meer.
Ze zijn wel fiscaal partner. Bij het toesten van de gegevens zijn ze op dat moment fiscaal partner onder een dak.
Dat ze daarna al dan niet onofficieel uit elkaar zijn of een van beide gaat verhuizen is niet relevant.
Het gaat om het toetsmoment.
Dat kan natuurlijk wel in het contract staan, maar dat wil nog niet zeggen dat het rechtsgeldig is. Een verhuurder heeft nooit het recht om een woning zonder toestemming te betreden, behalve misschien bij calamiteiten zoals lekkage of schade aan de woning.
Extra regels zijn toegestaan zoals aangegeven onder het kopje de regels voor de bewoners.
Dit wordt uiteraard voordat het contract getekend is besproken.

Het recht om een woning zonder toestemming te betreden heb ik nergens vermeld.
Deze bezoekjes als voorbeeld waar ik naar refereer worden uiteraard in samenspraak gemaakt.
[...]
Jaja. Geloof je het zelf? Ze komen langs onder het mom van 'problemen voorkomen', alsof ze die problemen kunnen zien aankomen door bij iemand op bezoek te gaan. En dan, als ze vermoeden dat iemand financieel in de knel komt? Wat gaan ze dan doen? Volgens mij heeft een verhuurder _helemaal niks_ te maken met de financiele situatie van de huurder. Zolang die huurder zijn huur netjes betaalt uiteraard.
Dat heeft de verhuurder wel degelijk. Dit betreft het sociale domein. Een sociale woningcorperatie doet zoveel meer dan enkel woningen verhuren. Heb jij ervaring met de sociale huur? Je antwoorden geven aan van niet. Of je hebt een wooncorperatie die weinig actief is. Die heb je uiteraard ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhilipsFan
kelly.hipolito schreef op zondag 19 september 2021 @ 03:35:
[...]

Ze zijn wel fiscaal partner. Bij het toesten van de gegevens zijn ze op dat moment fiscaal partner onder een dak.
Dat ze daarna al dan niet onofficieel uit elkaar zijn of een van beide gaat verhuizen is niet relevant.
Het gaat om het toetsmoment.
Dan zou niemand ooit een sociale huurwoning kunnen betrekken als je uit een relatie komt. Omdat (volgens jou) het gezamenlijk inkomen telt en je dan boven de sociale huurgrens zit. Volgens mij werkt dat niet zo. Als je uit een relatie komt en een sociale huurwoning betrekt, dan gelden de actuele inkomensgegevens en niet die uit het verleden.
[...]

Extra regels zijn toegestaan zoals aangegeven onder het kopje de regels voor de bewoners.
Dit wordt uiteraard voordat het contract getekend is besproken.
Natuurlijk kunnen er extra regels gelden. Maar dan gaat het niet om de manier van bewonen, dat valt onder de privacy van de huurder. Maar er kunnen wel dingen in staan over de gezamenlijke ruimtes, ophalen van vuilnis en tot hoe laat er geboord mag worden.
Het recht om een woning zonder toestemming betreden heb ik nergens vermeld.
Deze bezoekjes worden in samenspraak gemaakt.
En als je nu zegt dat je daar geen behoefte aan hebt? Ze kunnen geen hulp afdwingen aan mensen die dat niet willen lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kelly.hipolito
PhilipsFan schreef op zondag 19 september 2021 @ 03:43:
Dan zou niemand ooit een sociale huurwoning kunnen betrekken als je uit een relatie komt. Omdat (volgens jou) het gezamenlijk inkomen telt en je dan boven de sociale huurgrens zit. Volgens mij werkt dat niet zo. Als je uit een relatie komt en een sociale huurwoning betrekt, dan gelden de actuele inkomensgegevens en niet die uit het verleden.
Ja als je uit een relatie komt. Dan is de relatie dus uit.
Dat betekend dat beide oud-fiscale partners op een ander adres staan ingeschreven.
Omdat TS en partner op hetzelfde adres staan ingeschreven zijn ze fiscaal partner volgens de up-to-date gegevens.
Natuurlijk kunnen er extra regels gelden. Maar dan gaat het niet om de manier van bewonen, dat valt onder de privacy van de huurder. Maar er kunnen wel dingen in staan over de gezamenlijke ruimtes, ophalen van vuilnis en tot hoe laat er geboord mag worden.
Je eigen leven wat betreft dat je zelf bepaald dat je snachts leeft als manier van leven bepaal je uiteraard zelf. Tot hoe laat je mag boren zal niet in een huurcontract staan. Er is al een algemene Nederlandse wet die afdwingt dat je tussen 22u en 7u geen lawaai mag maken. Wellicht haalt men in het contract deze passage aan, maar het is niet nodig om het volluit op te nemen.

Dat inwoning het eerste jaar verboden is dat mag men afdwingen. Net als de zelfwoningsplicht bij steeds meer koopwoningen. Men mag controleren wie er daadwerkelijk woont. Je weet vooraf waar je aan toe bent. Als je vindt dat het je privacy aantast teken je niet en zoek je wat anders.
En als je nu zegt dat je daar geen behoefte aan hebt? Ze kunnen geen hulp afdwingen aan mensen die dat niet willen lijkt me.
Helemaal juist. Veel bewoners hebben daar totaal geen behoefte aan.
Veel leed komt niet naar buiten vanwege schaamte.
Er rust een taboe sfeer op schuld, eenzaamheid etc onder de huurders.

Vandaar ook dat de woningcorperatie er alles aan doen om huurders te helpen.
Dat gaat het makkelijkste met een gesprek.

Wat ik van mijn vriendin hoor is dat er helaas veel verborgen leed zit bij buurtjes.
Spijtig maar alleen door bezoekjes kom je achter dit leed en kun je een helpende hand bieden.
En waar mogelijk hulp inschakelen om erger te voorkomen.

[ Voor 6% gewijzigd door kelly.hipolito op 19-09-2021 04:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
kelly.hipolito schreef op zondag 19 september 2021 @ 03:58:
[...]

Ja als je uit een relatie komt. Dan is de relatie dus uit.
Dat betekend dat beide oud-fiscale partners op een ander adres staan ingeschreven.
Omdat TS en partner op hetzelfde adres staan ingeschreven zijn ze fiscaal partner volgens de up-to-date gegevens.
Waar heb je het toch over. Als je relatie uit gaat en je wilt daarom ergens anders gaan wonen, dat is toch de situatie waar ik het over heb? Dan zou het toch oneerlijk zijn als je nog als fiscaal partner gezien wordt, want dan zou je toch nooit een sociale huurwoning kunnen betrekken? Dus ja, op dit moment zijn ze nog fiscaal partner, maar zodra een van de twee verhuist niet meer. Dus dan voldoe je op dat moment toch aan de voorwaarden?
Je eigen leven wat betreft dat je zelf bepaald dat je snachts leeft als manier van leven bepaal je uiteraard zelf. Dat inwoning het eerste jaar verboden is dat mag men afdwingen. Net als de zelfwoningsplicht bij steeds meer koopwoningen. Men mag controleren wie er daadwerkelijk woont. Je weet vooraf waar je aan toe bent.
Als je vindt dat het je privacy aantast teken je niet en zoek je wat anders.
Ik denk niet dat dat rechtsgeldig is. Ik zie ook niet hoe ze een verbod op inwoning kunnen afdwingen. Je mag gewoon bezoek ontvangen in je huurwoning, dat bezoek mag ook blijven slapen en de verhuurder heeft er niks mee te maken wie er blijft slapen en hoe vaak.

Een plicht tot bewoning kan ook niet echt worden afgedwongen, maar volgens mij gaat dat er alleen om dat je je laat inschrijven op het adres van de woning die je koopt. Dat kan natuurlijk wel gecontroleerd worden. En dat geldt ook voor huurwoningen, daarom zei ik dat de TS in zijn situatie zich beter nog even niet kan inschrijven op dat adres, om problemen te voorkomen. Al vraag ik me af wat de verhuurder kan doen mocht de TS dat wel doen, want een huurder uitzetten is in Nederland eigenlijk niet mogelijk. Alleen als hij structureel z'n huur niet betaalt heeft de verhuurder een argument, maar dan moet je het wel serieus bont maken.

Volgens mij is er ook niet echt controle bij de gemeente als je je op een adres inschrijft. Je kunt je op een willekeurig adres inschrijven, want je hoeft bij de gemeente geen koop- of huurcontract te tonen als je je adres wijzigt. En als je je inschrijft op een adres waar al iemand woont, dan wordt die bewoner niks gevraagd. Dus voor de TS kan de halve wereld wel al op z'n adres staan ingeschreven zonder dat hij er vanaf weet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kelly.hipolito
PhilipsFan schreef op zondag 19 september 2021 @ 04:15:
Waar heb je het toch over. Als je relatie uit gaat en je wilt daarom ergens anders gaan wonen, dat is toch de situatie waar ik het over heb? Dan zou het toch oneerlijk zijn als je nog als fiscaal partner gezien wordt, want dan zou je toch nooit een sociale huurwoning kunnen betrekken? Dus ja, op dit moment zijn ze nog fiscaal partner, maar zodra een van de twee verhuist niet meer. Dus dan voldoe je op dat moment toch aan de voorwaarden?
Dat is ook een groot probleem bij het verkrijgen van een woning en mede daarom krijg je ook vaak de reactie in Nederland. Hoe kom ik aan een sociale huur woning? Nja niet.

Zodra ze alleen met kind daadwerkelijk verhuisd is, en ze alleen ingeschreven staat op het nieuwe adres,
is ze geen fiscaal partner meer. Maar ten tijde van toewijzen dus wel zoals TS ook bevestigd.
Omdat ze nu, bij het toewijzen samen staan ingeschreven onder een dak.

Wat je vaak ziet is dat een van de 2 zich ruim van te voren overschrijft naar ouders en vanuit daar als alleenstaande de woning aanvraagt.
Ik denk niet dat dat rechtsgeldig is. Ik zie ook niet hoe ze een verbod op inwoning kunnen afdwingen. Je mag gewoon bezoek ontvangen in je huurwoning, dat bezoek mag ook blijven slapen en de verhuurder heeft er niks mee te maken wie er blijft slapen en hoe vaak.
Bezoek ontvangen, blijven slapen is niet relevant en ook niet gekoppeld aan het inwonen. Inwonen betekend dat je staat ingeschreven naast persoon 1 op het adres.
Een plicht tot bewoning kan ook niet echt worden afgedwongen, maar volgens mij gaat dat er alleen om dat je je laat inschrijven op het adres van de woning die je koopt.
Een zelfwoningsplicht kan echt wel worden afgedwongen bij een koopwoning. Ik ken hele nieuwbouw wijken waar ik dagelijks langsfiets die enkel met zelfwoningsplicht te koop zijn. Om zo investeerders te weren die de hele wijk opkopen.
Volgens mij is er ook niet echt controle bij de gemeente als je je op een adres inschrijft. Je kunt je op een willekeurig adres inschrijven, want je hoeft bij de gemeente geen koop- of huurcontract te tonen als je je adres wijzigt. En als je je inschrijft op een adres waar al iemand woont, dan wordt die bewoner niks gevraagd. Dus voor de TS kan de halve wereld wel al op z'n adres staan ingeschreven zonder dat hij er vanaf weet :)
Daar heeft elke gemeente uiteraard een, al dan niet periodieke controle op.
Ik zou zeggen probeer het eens uit. Verhuis jezelf maar eens naar een bewoond adres :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofdof
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-08-2023
[...]

De fout van de overheid dat dit gebeurd dus je kunt mensen als ts niet meer kwalijk nemen.

Ik ben al meer dan 10 jaar bezig om op mijn braakliggend stuk bouwgrond in de kern om vergunningen te krijgen voor starterswoningen.

De gemeente kan er niks aan verdienen dus ik krijg elke keer een bullshitreden.

Dus ik keur alle fraude en dergelijke goed want de overheid maakt het er naar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennism
Dus jij wil (flink) geld verdienen, de overheid werkt echter niet mee. Dat vind jij natuurlijk niet leuk, daardoor is het allemaal 'de fout van de overheid' en zou ineens fraude ok zijn.

Maar natuurlijk..........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fm77
  • Niet online
Het is me duidelijk dat we eerst het contract moeten inzien voor we een keuze kunnen maken.
Die krijgen we pas te zien bij de bezichtiging.

Bedankt voor de vele uitgebreide antwoorden.
Maahes schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 19:04:
[...]
Mag ik vragen om welke regio dit gaat?
Vanwege posters als diegene hierboven lijkt het me beter om dat niet te doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofdof
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-08-2023
Dennism schreef op zondag 19 september 2021 @ 09:27:
Dus jij wil (flink) geld verdienen, de overheid werkt echter niet mee. Dat vind jij natuurlijk niet leuk, daardoor is het allemaal 'de fout van de overheid' en zou ineens fraude ok zijn.

Maar natuurlijk..........
Fraude word gepleegd door de (lokale) overheid.

Elke gemeente heeft een bouwcontigent. Dus x aantal woningen die je mag bouwen per periode. Dat dit flink ouderwets is bewijst wel het tekort aan betaalbare woningen.
Bij ons in de gemeente en vele anderen resulteert dit erin dat de gemeente goedkoop grond opkoopt en dit dan als bouwgrond weer heeel duur verkoopt.

En die kavels gaan weer af van het bouwcontigent.

De woningen die erop komen zijn koopwoningen. Dan praat je over de goedkoopste versies die starten bij 350k maar vaak meer in de range 400-550k.

Als jij dat een eerlijk proces vindt .....

en ja wij verdienen er geld mee maar investeren kost geld en een pand goed onderhouden kost ook veel geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Rofdof schreef op zondag 19 september 2021 @ 10:07:

Als jij dat een eerlijk proces vindt .....

en ja wij verdienen er geld mee maar investeren kost geld en een pand goed onderhouden kost ook veel geld.
Dat zeg ik nergens, ik geef alleen aan dat wanneer jij je zin niet krijgt (i.e. je kan niet mee profiteren van de woning schaarste, dus ga je schijnbaar stampvoeten), dat nog niet betekent dat fraude ineens OK is.

Dat zijn 2 hele verschillende zaken.

Dat er wat gedaan moet worden aan het woningtekort ben ik volledig met je eens, maar fraude plegen is daar niet de juiste oplossing voor, daarmee benadeel je immers grotendeels andere burgers. Als je jij denk dat je onrecht aangedaan wordt wat juridisch niet in de haak is, start en rechtszaak en haal via die weg je gelijk.

[ Voor 7% gewijzigd door Dennism op 19-09-2021 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
fm77 schreef op zondag 19 september 2021 @ 09:46:

Vanwege posters als diegene hierboven lijkt het me beter om dat niet te doen...
Als dat op mij sloeg, beetje een onnodige, sneue, reactie. Maar geef gerust antwoord aan de vraagsteller, welke persoonlijk keuze jij maakt zal mij namelijk echt niet interesseren. Het gaat mij om het in het algemeen goedpraten van fraude wat verwerpelijk is, niet specifiek jouw individuele vraagstuk.

[ Voor 24% gewijzigd door Dennism op 19-09-2021 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:07
fm77 schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 01:15:
Als eerste wil ik aangeven dat ik weet dat dit issue moreel, en wellicht legaal discutabel is.
Ik weet ook dondersgoed dat het niet netjes is, maar het is de situatie die nu speelt...
Ik zoek ook geen advies om de wet te omzeilen, maar wel wat de consequenties van deze keuze kunnen zijn. Ik heb ook vrij lang lopen nadenken of ik deze vraag wel kan stellen, maar ik zoek toch echt wel een antwoord.

De situatie is dus als volgt.
Jaren geleden heb ik een studio appartement voor mezelf gekocht. Daar is later een vriendin bij gekomen, en nog wat later een mooie dochter.
We hebben deze woonsituatie heel lang kunnen trekken, maar nu begint de woning toch echt te klein te worden.
Helaas is de overwaarde van de woning niet dusdanig dat we daarna de luxe hebben om een vervolgstap in de huidige koopwoningmarkt te nemen.

We zijn niet getrouwd, en hebben ook geen samenlevingscontract.
Wel hebben we samen een kind, en hebben we de afgelopen jaren in mijn woning samengewoond. Voor de belastingdienst zijn we ook financieel partners.

Nu komt dus de vraag...
Mijn vriendin heeft dus een optie op een sociale huurwoning. Voor ons is dat op dit moment de enige optie om onze dochter de ruimte te geven die ze nodig heeft (een eigen kamer bijvoorbeeld).

Weet iemand wat het risico van deze situatie is?
Er is niet echt een officiële plek waar je deze vraag neer kunt leggen volgens mij. En ik hoor van verschillende mensen verschillende verhalen. Dus ik hoop dat hier mensen zijn die er meer verstand van hebben.
toon volledige bericht
De eerste +-2 jaar ben jij inwonend en hierna kan jij een aanvraag samen doen om medebewoner te worden, als dat geaccepteerd is mag je blijven wonen en heb je dezelfde rechten als je partner.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:27

Sport_Life

Solvitur ambulando

Genoeg gezegd over de sociale huurwoning, daar ga ik verder niet over uitweiden.

Wat ik wel wil meegeven is dat de kans op dit moment groter is dat de prijsstijgingen voorlopig door blijven gaan, dan dat er een kentering komt. Je hebt nu een eigen woning en overwaarde, als de overwaarde op de bank staat wordt dat waarschijnlijk ieder jaar 10% minder waard .

Heb je gedacht aan:
- andere (goedkopere) regio
- (deels) aflossingsvrij waardoor lagere lasten
- partner die op termijn werk heeft
- eigen inkomen wat wellicht nog groeit (andere werkgever kan al lonen)
- huidige koopwoning (tijdelijk) verhuren en zelf groter huren
- mogelijk is de verkoopwaarde van je huidige woning veel hoger dan je denkt

Niemand kan de woningmarkt natuurlijk voorspellen , maar als je nu uitstapt zet je je gezin in een huurwoning en wordt het waarschijnlijk alleen maar lastiger ooit weer in te stappen.

https://www.rtlnieuws.nl/...0raming%20van%20de%20bank.
https://www.businessinsid...22-stijging-dnb-prognose/

[ Voor 22% gewijzigd door Sport_Life op 19-09-2021 11:28 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:10
@fm77 niet helemaal zelfde situatie gezeten maar wel soort gelijk.

Ik heb x aantal jaar terug een sociale huur woning aangenomen. x aantal maanden later heb ik mijn vriendin laten inschrijven op dezelfde woning. Waardoor we "teveel" zouden verdienen. Maar aangezien je er al woont maakt het niet uit en mogen ze je niks maken behalve huurverhogen. Maar dit mag ook maar maximaal zoveel per jaar. Dus ja het mag. ( dit heb ik zelfs toen gevraagd aan de woningbouw, en die hebben dit bevestigd )

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fm77
  • Niet online
Sport_Life schreef op zondag 19 september 2021 @ 10:23:
Heb je gedacht aan:
- andere (goedkopere) regio
- (deels) aflossingsvrij waardoor lagere lasten
- partner die op termijn werk heeft
- eigen inkomen wat wellicht nog groeit (andere werkgever kan al lonen)
- huidige koopwoning (tijdelijk) verhuren en zelf groter huren
- mogelijk is de verkoopwaarde van je huidige woning veel hoger dan je denkt
  • Staat voor een later moment zeker op de planning/
  • Ik moet vanwege meerdere redenen van het huis af. Dat gaat over woongenot, vve/achterstallig onderhoud en zoals ik al zei dat het te klein is geworden.
    Als kleine sidenote heeft dit huis me ook aan een overspannen situatie/burnout/en nog een rits aan kwalen geholpen.
  • Mijn partner werkt gewoon.
  • Inkomen is op dit moment voor mij niet belangrijk. Ik verdien krijg niet veel, maar genoeg om normaal van te leven. Een particuliere woning die (bijna) een heel salaris van ons beiden opslokt is iets wat we nu niet kunnen dragen. Daarom ook dit idee om even "op adem" te komen voor we verder kijken.
  • zie eerdere opmerking over de koopwoning. Daarnaast mag ik het ook niet verhuren van mijn bank.
  • Ik zal hel wellicht hoger kunnen verkopen. Echter komt het dan bij een investeerder terecht die het voor een topprijs kan verhuren. Mijn voorkeur is dat er een starter in kan gaan wonen...
corporalnl schreef op woensdag 22 september 2021 @ 12:54:
@fm77 niet helemaal zelfde situatie gezeten maar wel soort gelijk.

Ik heb x aantal jaar terug een sociale huur woning aangenomen. x aantal maanden later heb ik mijn vriendin laten inschrijven op dezelfde woning. Waardoor we "teveel" zouden verdienen. Maar aangezien je er al woont maakt het niet uit en mogen ze je niks maken behalve huurverhogen. Maar dit mag ook maar maximaal zoveel per jaar. Dus ja het mag. ( dit heb ik zelfs toen gevraagd aan de woningbouw, en die hebben dit bevestigd )
Het is idd niet dezelfde situatie. Mijn situatie is dus dat ik nu al voor de belastingdienst samen woon. En of dat gezeik gaat opleveren als we dat straks weer gaan doen.
Huurverhogingen maak ik me niet zo druk om. Daar ben ik zelfs voor als iets van compensatie.
Ik wil alleen voorkomen dat we na een jaar alsnog op straat staan. Dan is dat dus niet het rustpunt wat nu zo hard nodig is voor ons.

Ik heb veel verschillende antwoorden gehad, dus ben nog steeds niet heel veel wijzer. Ik ben zover ik weet afhankelijk van het contract dat we krijgen, en wat daar precies in staat.
Weet iemand op welk punt je dat contract te zien krijgt? Is dat op het moment dat je de woning bezichtigd, en dan binnen 24 uur moet aangeven of je hem wilt hebben of niet?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:29
Wat @Anoniem: 536199 zegt. Als ik het goed begrijp hebben jullie 2 bescheiden inkomens en een studio te verkopen... Dan zou ik toch nu naar kopen in een goedkopere regio gaan kijken ipv uit de markt te stappen en er later weer tussen te komen, want dat wordt alleen maar moeilijker hoe langer je wacht vrees ik.

Sidenote, als er echt zo veel schort aan dat appartement moet je het dan niet juist voor heel veel geld aan een investeerder verkopen ipv dat een starter -die ws al tot het gaatje moet gaan om het überhaupt te kunnen kopen- er straks op leegloopt? O-)

[ Voor 9% gewijzigd door Charly op 22-09-2021 21:25 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fm77
  • Niet online
Charly schreef op woensdag 22 september 2021 @ 21:22:
Wat @Anoniem: 536199 zegt. Als ik het goed begrijp hebben jullie 2 bescheiden inkomens en een studio te verkopen... Dan zou ik toch nu naar kopen in een goedkopere regio gaan kijken ipv uit de markt te stappen en er later weer tussen te komen, want dat wordt alleen maar moeilijker hoe langer je wacht vrees ik.

Sidenote, als er echt zo veel schort aan dat appartement moet je het dan niet juist voor heel veel geld aan een investeerder verkopen ipv dat een starter -die ws al tot het gaatje moet gaan om het überhaupt te kunnen kopen- er straks op leegloopt? O-)
Iemand die een beetje handig is kan hier al heel veel mee. Ik ben dat zelf dus niet...
Daarnaast wordt de vve nu dus ook opgepakt (na 30 jaar stilstand). Dus er gaat veel gebeuren de komende tijd.
Een koopwoning wordt tegenwoordig als standaard gezien voor modaalverdieners. Echter is dat niet voor iedereen weggelegd. En dan bedoel ik niet alleen financieel, maar ook met de verantwoordelijkheid die daarbij komt.
Ik ben op dit moment gewoon "op". En ik snap dondersgoed dat ik mezelf nu buiten de markt zet.

Ik wil er verder niet al te veel op in gaan, maar eigenlijk wil ik ook helemaal niet meer meegaan in dit wereldje. Ik word beschuldigd van geen moraliteit hebben door sommigen. Maar diezelfde personen zullen zeker geen nee zeggen om hun voormalige sociale huurwoning voor 4,5 ton op de markt te gooien en daar 1ton of vaak meer op te verdienen. Wat dus weer inhoudt dat die woning onbereikbaar is geworden voor de mensen voor wie die bedoeld is. Gezinnen in het lagere segment, maar boven de sociale huurwoning grens. Maar dat is meer iets voor een ander topic lijkt me ;)

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:27

Sport_Life

Solvitur ambulando

fm77 schreef op woensdag 22 september 2021 @ 21:38:
[...]

Iemand die een beetje handig is kan hier al heel veel mee. Ik ben dat zelf dus niet...
Daarnaast wordt de vve nu dus ook opgepakt (na 30 jaar stilstand). Dus er gaat veel gebeuren de komende tijd.
Een koopwoning wordt tegenwoordig als standaard gezien voor modaalverdieners. Echter is dat niet voor iedereen weggelegd. En dan bedoel ik niet alleen financieel, maar ook met de verantwoordelijkheid die daarbij komt.
Ik ben op dit moment gewoon "op". En ik snap dondersgoed dat ik mezelf nu buiten de markt zet.

Ik wil er verder niet al te veel op in gaan, maar eigenlijk wil ik ook helemaal niet meer meegaan in dit wereldje. Ik word beschuldigd van geen moraliteit hebben door sommigen. Maar diezelfde personen zullen zeker geen nee zeggen om hun voormalige sociale huurwoning voor 4,5 ton op de markt te gooien en daar 1ton of vaak meer op te verdienen. Wat dus weer inhoudt dat die woning onbereikbaar is geworden voor de mensen voor wie die bedoeld is. Gezinnen in het lagere segment, maar boven de sociale huurwoning grens. Maar dat is meer iets voor een ander topic lijkt me ;)
Ik snap je loyaliteit, maar ik vind dat je ook een bepaalde verantwoordelijkheid hebt te dragen naar je kind, dus mijn advies is verkoop het aan de hoogste bieder en als dat toevallig een investeerder is, so be it.. Anders koopt ie wel een ander pandje weg voor de neus van starters.

Overigens verkocht ik ons appartement ook aan een single starter, maandje later stond het te huur voor 1.500 per maand..
Dus dat zegt ook niet alles.

Hopelijk laat je je niet verleiden door de overwaarde (volledig) te spenderen aan een bruiloft of vakantie oid ;). (Die verhalen ken ik ook).

[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 22-09-2021 22:22 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

• fm77
  • Niet online
Sport_Life schreef op woensdag 22 september 2021 @ 22:18:
[...]

Ik snap je loyaliteit, maar ik vind dat je ook een bepaalde verantwoordelijkheid hebt te dragen naar je kind, dus mijn advies is verkoop het aan de hoogste bieder en als dat toevallig een investeerder is, so be it.. Anders koopt ie wel een ander pandje weg voor de neus van starters.

Overigens verkocht ik ons appartement ook aan een single starter, maandje later stond het te huur voor 1.500 per maand..
Dus dat zegt ook niet alles.

Hopelijk laat je je niet verleiden door de overwaarde (volledig) te spenderen aan een bruiloft of vakantie oid ;). (Die verhalen ken ik ook).
Je hebt gelijk dat ik er alles uit zou kunnen persen. We hebben het hier alleen wel over de onderkant van de markt. Ik kan het voor een betaalbare prijs aan iemand verkopen en er iets van 20-25k aan overhouden. Ik weet ook dat ik diegene daarmee heel erg help.
Van een bevriende makelaar krijg ik (zoals je eigenlijk aangeeft) te horen dat ik niet goed bij m'n hoofd ben, en dat ik het voor 70k meer moet verkopen (wat ik overigens geen reëel bedrag vind).
Ik heb echter al de keuze gemaakt dat ik er gewoon vanaf wil, zonder gezeik achteraf. En m'n geweten deels intact.....

Daarnaast wil ik ook even aangeven dat mijn dochter echt niets tekort komt. Ze heeft geen eigen kamer, maar daar doe ik eigenlijk meer mezelf en mijn vriendin tekort dan mijn dochter :P
Klein wonen geeft ook iets gezelligs. Mijn ouders generatie wist niet eens beter dan dat het normaal was dat iedereen op elkaars lip zat.

• Peacefield78
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 11-04 15:50
@fm77 Ik denk dat @Sport_Life bedoelt dat als je nu gaat huren, de kans dat je zelf ooit nog een woning kan kopen veel kleiner wordt, en dat daarmee de kansen voor je dochter om ooit zelf een woning te kopen nog weer kleiner. Natuurlijk is dat allemaal kristallen bol, maar ik denk wel dat hij een punt heeft.

Zijn de nieuwe investeringen die de VVE nu vraagt na 30 jaar inactiviteit misschien de oorzaak van alle stress? In dat geval kan het toch helpen om in een goedkopere regio een huis te zoeken waarbij je niet te maken hebt met een VVE. Dan heb je veel meer zelf de regie in wanneer je welke investering in je woning doet.

EDIT: ik zie dat @Sport_Life dat niet bedoelt, want dat gaat over tegen de hoogste prijs verkopen. Op zich is het wel goed om je idd te realiseren dat een eventuele hogere op opbrengst wel apart gezet zou kunnen worden voor een toekomstige studie van je dochter.

[ Voor 51% gewijzigd door Peacefield78 op 23-09-2021 09:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bitzer
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 26-04 23:18
Er is geen enkele regel die verbied dat iemand vanuit een koopwoning naar een sociale huurwoning gaat. Het staat ook gewoon in het rijtje met vereiste papieren: verklaring verhuurder of hypotheekverstrekker.

Een gezinnetje in een studio is geen doen, zeker het kind moet op termijn een eigen kamer hebben. Dat is niet moreel verkeerd. Je had dat thema gewoon niet in je startpost moeten voegen want je ziet dat mensen juist daar op inhaken.

Je zou de situatie kunnen bespreken met de woningcorporatie. De een zal misschien heel stug en formeel reageren, er zijn er ook die iets soepeler zijn.

Woningbouwverenigingen bieden ook woningen aan boven de aftoppingsgrenzen. Met de inschrijfduur van vriendin zou ze een goede kans maken. Ik heb een beetje het idee dat het ook om specifiek die ene woning gaat.

Ik ken een situatie waarbij de inschrijving van de ene partner automatisch ook voor de andere partner bleek te gelden omdat ze op hetzelfde adres woonden en er geen twee verschillende inschrijvingen op een adres mogelijk waren.

Tijdelijk uit elkaar gaan zou ik niet zien zitten. Straks komt misschien wel de aap uit de mouw dat ze je helemaal niet meer terug wil. Ben je je studio kwijt en sta je op straat.

Maar ik denk dat je voor het beste antwoord bij de Woonbond moet zijn. Lidmaatschap is niet duur en zij weten alles en kunnen je het beste advies geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MemeMaster
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 29-04 20:23
I
In mijn omgeving ken ik heel veel "alleenstaande moeders" die gewoon een partner hebben die goed verdient. De partner heeft vaak een eigen woning die hij voor een hoge prijs onderverhuurd waar zijn adres nog staat maar in de praktijk wonen ze dus gewoon samen als gezin in de sociale huurwoning.

Ondertussen kan de partner met de sociale huurwoning blijven profiteren van toeslagen etc. Een familielid van mij die zo leeft heeft recent ook nog eens 30k compensatie heeft gekregen vanwege de toeslagen affaire waar ze eigenlijk dus sowieso geen recht op had . Vooral in allochtone milieus waar ik zelf uitkom is dit gemeengoed en een levenswijze: mensen trouwen alleen traditioneel en voor familie maar registreren hun huwelijk nooit bij de overheid. Sommigen laten hun kinderen om deze reden ook niet erkennen door de vader.

De oplossing die voor jou het beste zou uitpakken is lekker je koopwoning onderverhuren, je adres daar laten staan en bij je vriendin intrekken. Waarschijnlijk ga je er zelf ook nog eens financieel op vooruit want je kunt wellicht meer vangen aan huur dan de hypotheek die je betaalt. En als jullie ook niet meer officieel samenwonen heeft je vriendin waarschijnlijk ook nog eens recht op toeslagen.

Enige risico die je loopt is dat jullie uit elkaar gaan en jij je woning hebt onderverhuurd. Maar van officiële instanties heb je niks te vrezen.

[ Voor 5% gewijzigd door MemeMaster op 24-09-2021 08:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fm77
  • Niet online
Dennism schreef op zondag 19 september 2021 @ 10:16:
[...]

Als dat op mij sloeg, beetje een onnodige, sneue, reactie. Maar geef gerust antwoord aan de vraagsteller, welke persoonlijk keuze jij maakt zal mij namelijk echt niet interesseren. Het gaat mij om het in het algemeen goedpraten van fraude wat verwerpelijk is, niet specifiek jouw individuele vraagstuk.
Achteraf gezien was het inderdaad niet heel netjes van me. Daarvoor mijn excuses.
De aanvallende reacties zijn best frustrerend, terwijl ik gewoon een vraag stel over een situatie waarin ik me nu begeef.
Ik snap dat frauderen simpelweg fout is. Ik doe ook m'n hele leven mijn best om dat niet te hoeven doen. En dat is tot nu toe gelukt. Tot nu toe dus... ;)

Na alle antwoorden ben ik veel wijzer, maar eigenlijk ook weer niet.
Heeft de woningbouwvereniging toegang tot de belastinggegevens van mijn huidige situatie (alleen financieel partner, en verder niets)?
En aangezien ik natuurlijk elk jaar mijn belasting moet invullen, kan ik dan via hun in de problemen komen door deze situatie?
Ik zal toch moeten invullen waar ik woon.
Of is inschrijven niet verplicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fm77
  • Niet online
MemeMaster schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 08:55:
De oplossing die voor jou het beste zou uitpakken is lekker je koopwoning onderverhuren, je adres daar laten staan en bij je vriendin intrekken. Waarschijnlijk ga je er zelf ook nog eens financieel op vooruit want je kunt wellicht meer vangen aan huur dan de hypotheek die je betaalt. En als jullie ook niet meer officieel samenwonen heeft je vriendin waarschijnlijk ook nog eens recht op toeslagen.
Dit is dus wat we juist niet willen.
Ik wil/moet van het huidige huis af.
Dus om het te houden en dan ook nog al het gedoe met een huurder te hebben ga ik niet doen.
En we gaan geen gebruik maken van toeslagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:08

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
fm77 schreef op zondag 26 september 2021 @ 21:32:
[...]

Achteraf gezien was het inderdaad niet heel netjes van me. Daarvoor mijn excuses.
De aanvallende reacties zijn best frustrerend, terwijl ik gewoon een vraag stel over een situatie waarin ik me nu begeef.
Ik snap dat frauderen simpelweg fout is. Ik doe ook m'n hele leven mijn best om dat niet te hoeven doen. En dat is tot nu toe gelukt. Tot nu toe dus... ;)

Na alle antwoorden ben ik veel wijzer, maar eigenlijk ook weer niet.
Heeft de woningbouwvereniging toegang tot de belastinggegevens van mijn huidige situatie (alleen financieel partner, en verder niets)?
En aangezien ik natuurlijk elk jaar mijn belasting moet invullen, kan ik dan via hun in de problemen komen door deze situatie?
Ik zal toch moeten invullen waar ik woon.
Of is inschrijven niet verplicht?
Je levert de gegevens aan bij de definitieve aanmelding met een IB-60 formulier. Er wordt daarna bij verhogingen een huishoudverklaring opgevraagd bij de belastingdienst voor de juiste indicatie van de verhoging. https://www.rijksoverheid...gen-voor-de-huurverhoging

Het punt waar je nu tegen aan loopt is dat in jouw contract zal staan dat je vooraf de juiste gegevens aanlevert. Dus over gezinsgrootte, inkomen, etc. Ik snap jouw situatie helemaal en als je normaal gesproken een relatie ziet stranden en elkaar de ruimte geeft om eerst apart te wonen is de intentie helemaal prima.

Nu is dit discutabel en nogmaals ik begrijp de reden waarom je dit doet, maar let even goed op wat je hier aan het doen bent. Het laatste wat je wil is dat de verhuurder jullie laat ontruimen en je helemaal drie stappen terug doet.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fm77
  • Niet online
tweakduke schreef op zondag 26 september 2021 @ 22:25:
[...]

Nu is dit discutabel en nogmaals ik begrijp de reden waarom je dit doet, maar let even goed op wat je hier aan het doen bent. Het laatste wat je wil is dat de verhuurder jullie laat ontruimen en je helemaal drie stappen terug doet.
Dat is ook de reden dat ik dit topic geplaatst heb. Ik wil graag weten wat het risico is van deze keuze.
Het enige wat me hier nu duidelijk wordt is dat eigenlijk niemand het echt weet :P
-Wat ik nu hoor is dat de woningbouw er niets aan kan doen, behalve de huur verhogen. Prima!
-Het andere dat ik hoor is dat de woningbouw ons er na een jaar uit kan gooien. Niet leuk!
Ik probeer dus informatie te vinden dat daar uitsluitsel over geeft. En ik snap dat dat niet makkelijk is. Ik kom er zelf nml ook niet uit :)

Ik heb zelf overigens niets aangeleverd. Alleen mijn vriendin heeft het eea aan papieren ingestuurd. Op die gegevens is de woning toegewezen. Ze hoeft hem alleen nog maar te accepteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:08

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
fm77 schreef op zondag 26 september 2021 @ 23:09:
[...]

Dat is ook de reden dat ik dit topic geplaatst heb. Ik wil graag weten wat het risico is van deze keuze.
Het enige wat me hier nu duidelijk wordt is dat eigenlijk niemand het echt weet :P
-Wat ik nu hoor is dat de woningbouw er niets aan kan doen, behalve de huur verhogen. Prima!
-Het andere dat ik hoor is dat de woningbouw ons er na een jaar uit kan gooien. Niet leuk!
Ik probeer dus informatie te vinden dat daar uitsluitsel over geeft. En ik snap dat dat niet makkelijk is. Ik kom er zelf nml ook niet uit :)

Ik heb zelf overigens niets aangeleverd. Alleen mijn vriendin heeft het eea aan papieren ingestuurd. Op die gegevens is de woning toegewezen. Ze hoeft hem alleen nog maar te accepteren.
Ja dat is dus tevens waar ik mijn hoofd over breek en dus de vraag in hoeverre het illegaal is wat je doet.

Als de woning is toegewezen dan staat het jouw vriendin vrij om samen te gaan wonen met iemand. Bij een blijvende situatie is het normaal dat die persoon zich inschrijft op het adres en wordt aangemeld als medebewoner.

Medehuurder worden kan pas vaak na 2 jaar of je gaat een samenlevingscontract, gehuwd of geregistreerd partnerschap aan. Anders heb jij niks te zeggen.

Dan is het aan de corporatie zelf hoe ze omgaan met de situatie als jullie na een aantal maanden met deze aanmelding komen. Hebben jullie dan valsheid in geschrifte gepleegd? Blijft lastig te zeggen, immers de reden waarom jullie een tijd apart gingen wonen gaat ze niets aan.

Tweakers Discord

Pagina: 1