/me weet geen leuke quote voor in zijn signature
Dat is simpel: Slckware, Debian, FreeBSD of OpenBSD.
Slackware = basic en geen bullshit.
Debian = handige pakketmanager en veilig.
FreeBSD = lastiger, maar geen overbodige zoei.
OpenBSD = het lastigst maar het veiligst.
[deze advertentieruimte is te koop]
Verwijderd
FreeBSD.
Stelt niet veel eisen (systeem-eisen dan
), veilig en snel (en zeer stabiel)
(niet dat Linux en zo niet werkt, maar FreeBSD is mijn favo-server-OS en het werkt voor een lange tijd al zeer goed)
Stelt niet veel eisen (systeem-eisen dan
(niet dat Linux en zo niet werkt, maar FreeBSD is mijn favo-server-OS en het werkt voor een lange tijd al zeer goed)
Ik zou als ik jouw was voor een vrij kale install van Slackware of Debian gaan. Dat doet volgens mij wel genoeg wat jij wilt. Je zegt zelf dat je een newbie bent (maar iedereen noemt zich ineens newbie, zie dit topic
), dus ik zou niet meteen in het diepe duiken en voor een BSD gaan...
Verwijderd
Als je Debian of Slackware kunt installeren en configureren is BSD ook niet zo lastig meer, vooral Slackware heeft grote overeenkomsten met BSD.Op maandag 20 augustus 2001 00:52 schreef Platypussy het volgende:
Ik zou als ik jouw was voor een vrij kale install van Slackware of Debian gaan. Dat doet volgens mij wel genoeg wat jij wilt. Je zegt zelf dat je een newbie bent (maar iedereen noemt zich ineens newbie, zie dit topic), dus ik zou niet meteen in het diepe duiken en voor een BSD gaan...
Hee, ikzelf heb hier thuis ook een pentium 133 staan (24meg ram) en daar draai ik slackware 8.0 op. Geinstalleerd staan apache/php/mysql/ftp/samba/telnet en het werkt perfect. Dus ik zou jou ook slackware 8.o aanraden.
(BTW. zoals al eerder werdt vermeld lijkt FreeBSD erg veel op Slackware met z'n install.)
(BTW. zoals al eerder werdt vermeld lijkt FreeBSD erg veel op Slackware met z'n install.)
Ik heb hier OpenBSD op een Pentium 100.. op zich wel relaxed, alhoewel ik minder ervaren unix-gebruikers toch FreeBSD aan zou raden. Linux kan natuurlijk ook, maar dat is wel erg mainstream
Hahaha... Dus daarom moeten we allemaal maar aan de *BSD? Om borsthaar te kweken ofzo?Linux kan natuurlijk ook, maar dat is wel erg mainstream
Verwijderd
[knip reply in verkeerd topic]
vroeg me al af waarom hij niet in dat andere topic verscheen
Excuses
vroeg me al af waarom hij niet in dat andere topic verscheen
Excuses
Ach, Ik zelf installeer al een paar jaar servers met Debian, werkt perfect, naar mijn bevindingen stabieler en fijner dan slackware. Maar net als met heel Linux/Unix, gewoon wat je zelf het fijnst vindt. Want met die "Zus is beter, Zo is beter" discussies wordt je sowieso niets wijzer.
Wat ik vind is: Slackware prima, Debian perfect, FreeBSD
prima, OpenBSD perfect.
Maargoed ook hier de discussie weer, Alle Linux/Unix is wel goed (op die desktop-dingen na). Ik raad in jouw geval, omdat je een newbie zegt te wezen Debian of Slackware aan,
Debian omdat het gemakkelijk te upgraden en te onderhouden is en Slackware omdat het relatief eenvoudig te installeren is.
Wat ik vind is: Slackware prima, Debian perfect, FreeBSD
prima, OpenBSD perfect.
Maargoed ook hier de discussie weer, Alle Linux/Unix is wel goed (op die desktop-dingen na). Ik raad in jouw geval, omdat je een newbie zegt te wezen Debian of Slackware aan,
Debian omdat het gemakkelijk te upgraden en te onderhouden is en Slackware omdat het relatief eenvoudig te installeren is.
Tux rulez man !
uhhh.... ontopic graag?Op maandag 20 augustus 2001 01:48 schreef hezik het volgende:
Ehm kedocs je snapt geen hout van BTW.
Iedereen betaalt BTW, ook particulieren. Echter, particulieren zijn niet btw-plichtig en dat betekend heel wat anders.
In feite is het nl. andersom en betalen bedrijven BTW niet en particulieren juist wel. Een particulier hoeft geen BTW af te dragen over datgene wat hij verkoopt en kan derhalve ook geen BTW terugkrijgen van wat hij aanschaft. Een bedrijf (in een btw-plichtige tak) moet _wel_ de BTW van zijn verkopen afdragen aan de overheid en krijgt de btw van aangeschafte goederen terug.
Maar goed, IEDEREEN betaald dus btw. Voor bedrijven werkt het als statiegeld en voor particulieren is het gewoon belasting.
Als jij inderdaad de BTW over particuliere verkopen niet afdraagt, zoals je nu suggereert, dan ben je wel degelijk illegaal bezig, alhoewel het niet zwart volgens de definitie is. Zwart volgens definitie is het niet afdragen van inkomstenbelasting, ik ga er van uit dat je dat wel doet. Hoe men het niet afdragen van BTW als btw-plichtig bedrijf noemt weet ik niet, maar illegaal is het wel.
PSN: Houtvlot
Hey bedankt jongens (en misschien ook meisjes) voor jullie replies, ik ga denk ik maar eens klooien met FreeBSD (moet toch lukken met flink wat lezen) Ondersteunt freebsd ook mijn SB Live! voor het afspelen van mp3-tjes??
Ik denk van wel...
Gr
KS
Ik denk van wel...
Gr
KS
/me weet geen leuke quote voor in zijn signature
Doe eens gek
FreeBSD ondersteund volgens mij geeneen geluidskaart. En ik weet niet wie er hier mp3's op zijn server speelt
maarum dat hoort natuurlijk niet op een servert... Als je dat toch wilt moet je Slackware of Debian nemen.
[deze advertentieruimte is te koop]
Ik draai op een P133@100MhZ (Kapot mainboard) en 16MB RAM Linux REDHAT 6.2 (En héél véél updates!)
Maargoed, die draait hier thuis als Gateway, Firewall, FTP en HTTP server (Incl PHP en Perl) (Zie ook in me sig). Ook wordt ie ingezet als FileServer (Met samba) en domein controller (ook samba).
Dit alles draait op dit moment al 81 dagen.
Klik hier voor info over mijn server
Maargoed, die draait hier thuis als Gateway, Firewall, FTP en HTTP server (Incl PHP en Perl) (Zie ook in me sig). Ook wordt ie ingezet als FileServer (Met samba) en domein controller (ook samba).
Dit alles draait op dit moment al 81 dagen.
Klik hier voor info over mijn server
HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.
Jawel hoor. Waarom denk je dat XMMS geport is naar FreeBSD? Voor de prachtige grafische kunsten die dat ding kan laten zien?Op maandag 20 augustus 2001 09:27 schreef Groot-Moefti het volgende:
Doe eens gekFreeBSD ondersteund volgens mij geeneen geluidskaart.
Wellicht niet zoveel kaarten als Linux, maar FreeBSD pakt mijn SB PCI 128 (es1370) prima hoor...
Dat hoort misschien niet, maar ik doe het wel... leuk achtergrondmuziekje voor als ik op het balkon een biertje zit te drinken. Kan best met mpg123 in de consoleEn ik weet niet wie er hier mp3's op zijn server speelt![]()
maarum dat hoort natuurlijk niet op een servert...
Het zal wel niet, maar het zou maar wel.
Ik draai juist op mijn server alle MP3's :-)
Daarop heb ik tenminste een 45Gb partitie ervoor, SB128PCI erin en aan mijn HIFI, en da's fijne muziek :-)
Daarop heb ik tenminste een 45Gb partitie ervoor, SB128PCI erin en aan mijn HIFI, en da's fijne muziek :-)
Verwijderd
FreeBSD is robuust, maar ondersteunt minder hardware.
Neem wel op z'n minst 4.3-RELEASE. FreeBSD is wat spartaanser in de configuratie en onderhoud, maar daarnaast ook veel overzichtelijker en stricter qua structuur.
Processen stoppen en starten gaat wat lastiger (BSD-style) dan Linux (SYSV-style)
Als je Linux gaat gebruiken, zorg dan dat je zo'n kaal mogelijke installatie doet. Debian of Slackware is dan je keuze. Op je server wil je immers niet tig X libraries en tools hebben staan, zeker niet op een P133.
Een geluidskaart in je server is natuurlijk nogal overbodig.
Hoe dan ook, of je nu Linux gebruikt of FreeBSD, beiden ondersteunen inmiddels aardig wat geluidskaarten (Linux meer dan FreeBSD).
Zie voor FreeBSD supported hardware:
http://www.freebsd.org/releases/4.3R/notes.html
Michel
Neem wel op z'n minst 4.3-RELEASE. FreeBSD is wat spartaanser in de configuratie en onderhoud, maar daarnaast ook veel overzichtelijker en stricter qua structuur.
Processen stoppen en starten gaat wat lastiger (BSD-style) dan Linux (SYSV-style)
Als je Linux gaat gebruiken, zorg dan dat je zo'n kaal mogelijke installatie doet. Debian of Slackware is dan je keuze. Op je server wil je immers niet tig X libraries en tools hebben staan, zeker niet op een P133.
Een geluidskaart in je server is natuurlijk nogal overbodig.
Hoe dan ook, of je nu Linux gebruikt of FreeBSD, beiden ondersteunen inmiddels aardig wat geluidskaarten (Linux meer dan FreeBSD).
Zie voor FreeBSD supported hardware:
http://www.freebsd.org/releases/4.3R/notes.html
Michel
Verwijderd
Trustix = Trustix Secure Linux, meer voor gevorderde users, compacte server dist, mooi spul.Op zondag 19 augustus 2001 23:25 schreef Groot-Moefti het volgende:
Dat is simpel: Slckware, Debian, FreeBSD of OpenBSD.
Zie www.trustix.net.
YepOp maandag 20 augustus 2001 01:39 schreef Platypussy het volgende:
[..]
Hahaha... Dus daarom moeten we allemaal maar aan de *BSD? Om borsthaar te kweken ofzo?
Hoe kom je daar nou bij?Op maandag 20 augustus 2001 09:27 schreef Groot-Moefti het volgende:
Doe eens gekFreeBSD ondersteund volgens mij geeneen geluidskaart. En ik weet niet wie er hier mp3's op zijn server speelt
![]()
maarum dat hoort natuurlijk niet op een servert... Als je dat toch wilt moet je Slackware of Debian nemen.
In principe is het zo dat de ondersteuning voor de standaard soorten hardware (videokaarten, geluidskaarten en netwerkkaarten) zo ongeveer gelijk is bij FreeBSD en Linux.
Stel dat er onder Linux een of andere netwerkkaart wordt ondersteund, die nog niet in FreeBSD zit, dan is het een kwestie van ff re-engineeren.
Het komt er dus op neer dat die ondersteuning zo ongeveer hetzelfde is. Zeker qua netwerkkaart-support is FreeBSD niet minder dan Linux. Geluidskaarten..die doen het ook wel onder FreeBSD.
Pagina: 1