Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frank.visser
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18-12-2024
Ik heb een Asus PN-51 barebones mini-pc gekocht, samen met 2 32GB SODIMMS (G.SKILL RIPJAWS F4-3200C22D-64GRS) die compatibel zijn volgens de ASUS site, plus een een 1TB Samsung 980 Pro M2 SSD. Ik heb het geheugen en de SSD geïnstalleerd, HDMI monitor daarna aangezet en er gebeurt daarna dus niets: de fans slaan aan, het systeem wordt langzaam warm maar verder geen videosignaal.

Ik heb allerlei variaties geprobeerd: 1 SODIMM in A of B slot, met en zonder SSD. Ik ben 1x op het Asus opstartscherm terechtgekomen maar kan dat niet reproduceren. Ik vermoed dat het aan de SODIMMS ligt, maar is er een manier om dat te testen? Of is het echt een kwestie van terugsturen en omruilen?

[ Voor 3% gewijzigd door frank.visser op 17-09-2021 20:07 ]

Alle reacties

• jovadca
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15-05 21:31
Misschien even een paar hele domme vragen.
  • Heb je antistatisch gewerkt?
  • Heb je een OS geinstalleerd op de 1TB Samsung 980 Pro M2 SSD
  • Staat de monitor aan?
  • Powerkabel monitor aangesloten?
  • Is de HDMI kabel goed aangesloten en in de connectoren gedrukt?
  • Zijn er misschien contacten verbogen?
  • Probeer eens een andere HDMI kabel.
Met welk geheugen en SSD/HDD heeft de pc gewerkt? Dit terug zetten, opstarten en kijken wat de pc doet. Als de pc dan opstart daarna telkens 1 ding tegelijk vervangen, pc opstarten en hopelijk zo de fout vinden.

Succes.

• nelizmastr
  • Laatst online: 07:34

nelizmastr

Goed wies kapot

En welke processor heb je erin gestopt?

Geen Intel F/KF toevallig? Of een AMD Ryzen zonder G erachter?

Met die processoren kun je geen beeldschermen aansturen zonder losse videokaart.

[ Voor 28% gewijzigd door nelizmastr op 18-09-2021 17:30 ]

I reject your reality and substitute my own

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-05 20:31
nelizmastr schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 17:29:
En welke processor heb je erin gestopt?

Geen Intel F/KF toevallig? Of een AMD Ryzen zonder G erachter?

Met die processoren kun je geen beeldschermen aansturen zonder losse videokaart.
Bij de PN51 zit de processor vast gesoldeerd en is niet vervangbaar. Net als bij een NUC is alleen het geheugen en de opslag te vervangen of uit te breiden.

• nelizmastr
  • Laatst online: 07:34

nelizmastr

Goed wies kapot

Djarune schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 18:20:
[...]

Bij de PN51 zit de processor vast gesoldeerd en is niet vervangbaar. Net als bij een NUC is alleen het geheugen en de opslag te vervangen of uit te breiden.
Ah op die fiets. Dan is RAM toch het meest aannemelijk inderdaad. 32GB sticks zijn schaars en slecht ondersteund.

I reject your reality and substitute my own

• jovadca
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15-05 21:31
@nelizmastr
Ik denk dat jij gelijk hebt, want op de site van Asus (bij overzicht) staat:

Memory
8GB DDR4 3200MHz SO-DIMM
16GB DDR4 3200MHz SO-DIMM
8GB DDR4 3200MHz SO-DIMM x 2
16GB DDR4 3200MHz SO-DIMM x 2
4GB DDR4 3200MHz SO-DIMM

Dit bovenstaande geeft mij de indruk dat er maar 16GB latjes worden ondersteunt (met een max. van 32GB) en geen 32GB latjes.

Echter in de geheugen ondersteuningslijst staan TS zijn latjes wel genoemd. ????

Opmerking Asus bij testconfiguratie:
*Testconfiguratie: PN51, Windows 10 Pro (64 bit), AMD Ryzen 7 5700U processor, 2 x 16 GB DDR4 3200 MHz, M.2 1 TB SSD PCIe®

[ Voor 28% gewijzigd door jovadca op 18-09-2021 22:07 ]

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:22

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Ook even gaan zien en in principe zou 2x32GB moeten werken, want het staat in de QVL: https://www.asus.com/Disp...PN51/HelpDesk_QVL_Memory/

Maar het kan natuurlijk zijn dat het pas bij een bepaalde bios versie is, maar dat word niet vernoemd. Dus probeer een 4 of 8GB DDR4 sodim te pakken tekrijgen zodoende dat je de laatste bios erop kunt zetten en dan hopelijk is je probleem weg.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frank.visser
Bedankt voor de reacties, ik heb het sterke vermoeden dat het het geheugen is. Ik wil alleen heel graag 64GB draaien. Ga eerst maar eens een 4Gb erin prikken om te zien of dat werkt, en dan BIOS updaten. Ik heb ook een vraag bij bij Asus support uitstaan. Laat weten als ik meer info heb.

• pvdbos
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 29-09-2021
Hi Frank, ik heb precies dezelfde vraag. Overweeg een PN51 te kopen met 64GB G.Skill, maar weet nog niet of deze combi gaat werken. Ben je al wat verder gekomen? Ben heel benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frank.visser
Ik heb er een 4GB stick ingestopt, en nu werkt de PN51 perfect. De BIOS was al de meest recente, dus ik heb de G.Skills teruggestuurd als defect.
Krijg nieuwe als het goed is.

Als de PN51 daar niet mee werkt stuur ik ze terug als incompatibel en ga ik denk ik een paar van Crucial kopen die compatibel zijn met de PN50. Vind het lastig om te zien waarom de PN51 niet werkte met de G.SKILLs

• frank.visser
Even een snelle update: ik heb net twee nieuwe reepjes van G.SKILL in de PN51-BB757MDE1 gestopt, en helaas, werkt ook niet. Het is dus vrij duidelijk dat de PN51-E1 of niet compatibel is met de G-SKILLs (ondanks dat die wel in de compatibliteitslijst staan), of dat de PN5-E1 domweg geen 64Gb ondersteunt, wat mij toch een beetje raar lijkt. De BIOS for de PN5-E1 is de nieuwste versie (alhoewel er een nieuwere versie voor de PN51 is, maar het lijkt mij geen goed idee dat te proberen)

Loop nu te twijfelen of 2 reepjes van 16GB te kopen of nog een keer proberen met een reepje van 32GB. Asus support helpt ook niet echt bepaald (zou moeten werken volgens hun).

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15-05 21:21

Nemesizz

Untouchable

Vond de support lijst (bij technical specs) en QLV toch al raar en tegenstrijdig, de ene zegt dat het kan, de ander zegt dat het maximaal 16GB modules support.

Soms heb je de pech dat fabrikanten gewoon de tekst copy/pasten van een ander product en vergeten aan te passen voor het product waar het voor bedoeld is (of de QLV perongeluk bij het verkeerde product plaatsen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frank.visser
Een laatste update: ik heb een 32GB Crucial SODIMM (Crucial CT32G4SFD832A) in de PN51gestopt en hiermee draait ie als een zonnetje. Dus als conclusie: wil je 64GB gebruiken, vermijd dan de Ripjaws (ondanks dat die op de support lijst staan) en gebruik Crucial (hoewel die niet op de support lijst staan).

Ik snap hem ook niet, maar dit is mijn eindconclusie.
Pagina: 1