Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ericwijn
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 16-01 07:00
Mijn vraag
...ik ga op zolder een slaapkamer maken. En nu wil ik daar wat lichtpunten en wcd plaatsen.
Alleen de stroom wil ik aftakken met een lasdoos net voor de wcd van de droger. En dan verder bedraden naar de slaapkamer vanuit de lasdoos.
Mag dit??

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Beste antwoord (via Ericwijn op 18-09-2021 08:14)

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:42

JdM

Humbled

Ik zou in elk geval in je nieuwe slaapkamer in het plafond een centraaldoos maken. Van daaruit ga je naar ieder stopcontact en schakelaar(s). De aanvoer naar die centraaldoos haal je mogelijk het liefst rechtstreeks uit je meterkast, maar als jij hem aftapt van je drogergroep dan mag dat ook. Als je de groep dan teveel belast merk je dat vanzelf een keer. Het is in elk geval niet handig voor het overzicht om van doos naar doos te gaan bedraden dus werk vanuit een stervorm (Zal vast niet iedereen het volledig mee eens zijn), maar je mag het doen zoals je wil.

[ Voor 7% gewijzigd door JdM op 17-09-2021 20:20 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:32

JT

VETAK y0

Wat voor droger heb je? Warmtepomp of ouderwetse? Zitten er nog meer grootverbruikers op diezelfde groep, wasmachine? Het klinkt mij niet heel handig in de oren. Ik zou kijken of je ergens anders van kan aftakken. Van wanneer is je huis? Betonnen of houten vloer? Nog meerl leidingen zichtbaar in de kale muur die wellicht niet op dezelfde groep zitten?

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:42

JdM

Humbled

Ik zou in elk geval in je nieuwe slaapkamer in het plafond een centraaldoos maken. Van daaruit ga je naar ieder stopcontact en schakelaar(s). De aanvoer naar die centraaldoos haal je mogelijk het liefst rechtstreeks uit je meterkast, maar als jij hem aftapt van je drogergroep dan mag dat ook. Als je de groep dan teveel belast merk je dat vanzelf een keer. Het is in elk geval niet handig voor het overzicht om van doos naar doos te gaan bedraden dus werk vanuit een stervorm (Zal vast niet iedereen het volledig mee eens zijn), maar je mag het doen zoals je wil.

[ Voor 7% gewijzigd door JdM op 17-09-2021 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ericwijn
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 16-01 07:00
Het huis is pas twee jaar oud. En het is een warmtepompdroger van 1000w. De enige op lossing die ik nog heb is vanaf plafond zolder waar een rookmelder zit. Om vanuit daar af te takken maar dat is wat lastiger. Ik wil sowieso een centraaldoos maken vanuit lichtpunt slaapkamer

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:32

JT

VETAK y0

Ik weet niet hoe jouw huis eruit ziet natuurlijk, maar bij ons op zolder was er achter de knieschotten geen dekvloer. Dit verschafte mij toegang tot de centraaldoos van de badkamer maar dan van bovenaf. Ik heb leiding en kabels getrokken waardoor ik op zolder nu een extra aansluiting heb op een andere groep dan wat oorspronkelijk van de droger en wasmachine was. Alhoewel het al wel scheelt dat je een warmtepompdroger hebt; wij draaien op die manier probleemloos de wasmachine en droger op dezelfde groep. Die badkamer groep die ook voor wat andere zaken wordt gebruikt.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning