Firmware update aiMesh node lukt niet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterEagle
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 18:07
Hallo,

Ik heb een tweetal nieuwe Asus producten aangeschaft om de wifi dekking binnen te verbeteren en ik kom ergens niet helemaal uit en kan een vergelijkbaar issue niet vinden. Dit is niet bepaald mijn vakgebied dus ik zal zo volledig mogelijk uitschrijven waar ik tegen aan loop en wat ik zelf al heb gevonden en heb geprobeerd.

Apparatuur:
- Ziggo connect box, deze staat reeds in bridge modus. (draaide voorheen 2x een RT-AC66U waarbij 1 enkel als AP functioneerde)

- Asus RT-AX86U, deze hangt rechtstreeks achter de connect box. Deze is ingesteld via router.asus.com conform quick start en hierna zijn allerlei instellingen gedaan en firmware is inmiddels up to date

- Asus RT-AX58U, deze hangt bekabeld aan de RT-AX86U maar dan een verdieping hoger.

Het probleem:
Ik krijg de firmware van de RT-AX58U niet up to date. Ik kan vanuit de 86U wel zien dat er een verouderde versie is en hij wil installeren. Dit lijkt ook te lopen maar de firmware versie gaat niet omhoog. Wanneer ik handmatig wil uploaden verschijnt er een popup waarin ik moet inloggen op de 58U. Hiervoor heb ik initieel echter nog helemaal geen wachtwoord oid hoeven in te stellen omdat ik deze direct als aiMesh node heb toegevoegd. (En als dat werkt het apparaat ook)

Situatie en wat ik al geprobeerd heb:
Via router.asus.com heb ik de 86U in kunnen stellen en kunnen updaten. Nadat deze is ingesteld heb ik via configuratie aiMesh de node toegevoegd, zonder dat ik deze eerst zelf heb hoeven te configureren.
Dit werkte direct qua verbinding, ik zie ook netjes welke clients met welke node verbonden zijn echter krijg ik een melding dat de firmware niet up to date is.

Omdat er bij handmatig uploaden van de firmware een inlog wordt vereist heb ik diverse zaken geprobeerd:
- Leeg
- admin zonder ww
- gegevens vanuit de 86U

Allen zonder succes.

Hierop heb ik eerst rechtstreeks mijn laptop op de 58U gehangen, wanneer ik dan naar de router wil gaan. (via het uitgegeven IP adres of via router.asus.com kom ik via een automatische redirect uit op de 86U)
Dit is dus ook geen oplossing.

Hierop heb ik de node weer uit het aiMesh verwijderd en rechtstreeks mijn laptop aan de 58U gehangen. Deze geconfigureerd en wel een ww in kunnen stellen. Hierna weer als node toegevoegd en wederom de firmware melding. (versie is overigens ook daadwerkelijk verouderd)

Vervolgens weer ingelogd op de 86U, gekozen voor handmatig firmware uploaden. Weer het inlogscherm en.... de inloggegevens worden aangegeven als niet correct. WW zichtbaar maken resulteert wel in dat ik zeker weet dat ik geen dikke vingers heb

Nu loop ik dus een beetje vast. Ik kan de node verwijderen, firmware updaten en de node weer toevoegen, maar dit is naar de toekomst toe niet erg constructief.

Heeft iemand de gouden tip?

edit: overigens ook al (meermaals) een factory reset gegeven aan de 58U om zeker te weten dat er niets staat ingesteld. Er wordt ook nergens gesproken over een default user/pw -> de oude admin/admin werkt ook niet

edit2: Inmiddels heb ik dit op weten te lossen. Ik heb mijn 1Password een nieuw ww voor de 86U laten genereren van 8 characters en zonder symbolen (ipv 18 inclusief alle opties) en daarnaast de username aangepast van admin naar iets persoonlijks. Hierna kan ik wel inloggen met dezelfde gegevens op de 58U.

[ Voor 7% gewijzigd door MisterEagle op 17-09-2021 22:25 ]