AP werkt niet goed

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tibbot
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 12-02-2023
Ik heb een telfort/kpn modem en net een AP toegevoegd voor wifi in de tuin.

Beide heb ik ingesteld met dezelfde ssid, ww en beveiliging. Ik kan dat checken met de app WiFi Analyzer.

De modem staat op kanaal 1 en de tuin op kanaal 11.
Nu ik in huis ben, kanaal 1 dus, en ik loop naar buiten, zie ik dat het probleemloos en snel schakelt naar kanaal 11. Perfect dus. Ik check dat met dezelfde app WiFi analyzer.

Het probleem nu is, dat als ik nu weer naar het huis loop, het WiFi bereik heel slecht wordt, en er niet automatisch overgeschakeld wordt naar kanaal 1.

Ik weet niet meer wat ik moet proberen.
Iemand tips?

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:24

lier

MikroTik nerd

Om clients te motiveren om te "roamen", is het het eenvoudigst om het zendvermogen (zeker op de 2.4GHz band) zo laag mogelijk in te stellen (dat er nog voldoende dekking is). Daar word jij, maar zeker ook je buren, erg blij van!

Ondersteunt de client ook 5Ghz?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:06
je kanaalbreedte van de zendantenne beide op 20mhz ? (niet 20/40 of auto of ..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tibbot
Geen 5 ghz ondersteuning dacht ik.
Ze staan beide op 20mhz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:33
Encryptie gelijk?
Dus bv beide wpa2aes only

CISSP! Drop your encryption keys!

• Tibbot
Ja dat is voor beide een andere manier van instellen, aes zie ik nergens bij de instellingen van de modem.

In de wifi analyzer app staat bij beide:
WPA-PSK-CCMP
Lijkt me goed?

• Tibbot
Tibbot schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 13:58:
Ja dat is voor beide een andere manier van instellen, aes zie ik nergens bij de instellingen van de modem.

In de wifi analyzer app staat bij beide:
WPA-PSK-CCMP
Lijkt me goed?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7_gOKWvvdYhkOyRwe9bVuyryQVo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cfOKgPzzpwuSHcRFqB6VMtvb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pqw_k0plFPiKdYmArDne_c9hN-c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T7sZiAOcMhu0nIAFk2piMYR2.jpg?f=fotoalbum_large

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

laurens0619 schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 20:47:
Encryptie gelijk?
Dus bv beide wpa2aes only
Mweh, dan zou @Tibbot's phone ook niet overschakelen van router naar AP.

De topic titel is fout. Het AP werkt juist wel goed. Te goed zelfs: het signaal in de buurt van de router is nog dusdanig sterk dat de phone nog niet wil overschakelen. Phones schakelen pas over als het signaal onder een bepaalde treshold komt en die treshold bereik je niet. Als het zendvermogen in de AP configureerbaar is, moet je hem omlaag brengen. Als het niet configureerbaar is, zou 'k hem wegdoen. Alleen 2,4 GHz is ook niet meer van deze tijd

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:33
@Brahiewahiewa jawel hoor dan schakelt die nog steeds over, alleen later. Dat het 1x wel op goed gaat kan ook toeval zijn/slechte meting :)

2.4 is ook lastig roamend te krijgen want teveel overlap. Beter 5ghz roamend netwerk neerzetten (met los 2.4 voor legacy meuk)

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tibbot
Ik heb nu de power van 11 (max) naar 3 gezet. Het lijkt nu inderdaad beter te werken.

Het overschakelen van router naar AP gaat wel veel beter, loopt goed over. Kwestie van seconden.
Andersom werkt ook, maar duurt een aantal minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Sommige AP's hebben een optie om clients die een te zwakke verbinding hebben eruit te knikkeren. Dat kan helpen om ze een ander AP te zoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:55

Nox

Noxiuz

Tibbot schreef op zondag 19 september 2021 @ 10:49:
Ik heb nu de power van 11 (max) naar 3 gezet. Het lijkt nu inderdaad beter te werken.

Het overschakelen van router naar AP gaat wel veel beter, loopt goed over. Kwestie van seconden.
Andersom werkt ook, maar duurt een aantal minuten.
Dit is vaak wel de tactiek. Roamen gebeurt uiteindelijk altijd door de client, die moet je een motivatie geven. Kijk of je op de plekken Tx power kan terug schroeven zodat je in je app -65db á -60db over houd, daarboven heeft meer vermogen niet heel veel nut meer (uitgezonderd als je op 2.4ghz zit in een grote stad, dan is je noise floor soms -80 ofzo). Sommige AP's knikkeren bij -85db de clients eraf, maar op 2.4ghz zijn de instrumenten redelijk beperkt. Mits je AP's het ondersteunen kan je nog .v gebruiken en .k en .r maar de oudere 2.4ghz only clients kunnen dit niet. Ondanks dat de standaarden al jaren oud zijn is het bedroevend qua implementatie. Overigens is bij meer dan 1 bssid vaak een managed wifi netwerk net wat beter, al werkt het vaak nog best oke afhankelijk van je client :)

[ Voor 11% gewijzigd door Nox op 19-09-2021 15:44 ]

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tibbot
Bedankt allen!
Pagina: 1