Alternatief voor Notion software

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mative
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 27-07 21:49
Beste Tweakers,
Ik werk al een tijdje met de software Notion.
Het grote voordeel voor mij is dat je de ingevoerde data als een... data-base verwerkt.
Je kunt daardoor de informatie ook met één lklik op de knop in verschillende perspectieven
zien wat voor mij enorme flexibiliteit en overzicht biedt.

Nu ben ik een groot voorstander om al je data in eigen beheer te hebben en niet afhankelijk
te zijn van externe partijen (bijvoorbeeld een clouddienst die er opeens de stekker uit trekt
of waar je niet bij je data kunt zonder in te loggen of regelmatig online in-te-checken).
Het nadeel van Notion is, je raad het al, dat je dus regelmatig moet inloggen en als
dat even niet kan (geen internet) je simpelweg niet bij je data kunt.

Het liefst werk ik daarom met opensource software zoals Joplin of
software die ik met een eenmalige aankoop kan aanschaffen zoals MLO.
Nu hebben die ook wel te maken met optionele nieuwe updates of cloudsupport,
maar werken nog steeds autonoom en hoef je dus niet perse te onderhouden of
online te gaan om er in de lange termijn gebruik van te blijven kunnen maken.

Lang verhaal kort...
Ik wil dus nu eigenlijk van Notion af en ben opzoek naar een
alternatief waarbij ik mijn data ook in verschillende 'views' kan zien.

Ik ben veel tegengekomen, maar niets met die specifieke feature.
Er is zoveel note- en planning software, maar heb nog niets vergelijkbaars kunnen vinden.

Misschien heb ik vanalles over het hoofd gezien.
Dus mijn vraag luid; weet iemand misschien een goed
alternatief dat ik in plaats van Notion zou kunnen gebruiken?
Ik heb weinig kaas gegeten van programmeren en wil daar
eigenlijk ook niet teveel tijd aan kwijt zijn.

Alvast bedankt voor alle tips!! :)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• honey
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-08 08:02
Helaas, die zijn er nog niet. Ik ben zelf ook op zoek gegaan. Notion heeft nog steeds de beste opties. Ik hoop dat de Nederlandse Agenda app. iets gaat worden. Ze zijn er nog niet, maar ze lijken ambitious.

Voorlopig blijf ik bij Notion. Cross-platform is ook een hele grote plus. Het is erg populair, dus de verwachting dat ze 'de stekker eruit trekken' is niet realistisch.

Wat betreft data-veiligheid. Dit konden ze vertellen:
We keep per-minute backups of our database, which allows us to restore a snapshot of any page in the past 35 days if you need it - everything is stored on AWS (US West - Oregon). Additionally, the backups are automatically spread across multiple regions for redundancy. Would you please reach out to us if you need help restoring something?

On your end, to manually create a backup, you can export all your content by going to "Settings & Members" in the left-hand sidebar, then "Settings," then "Export Entire Workspace." That will give you a zip file of all your pages in Markdown, databases as CSV, and will include any files you've uploaded.
en
We take security very seriously. We use TLS everywhere, run 100% on AWS behind a VPC (based in US West, Oregon), with the database encrypted at rest. We are encrypted at rest and in transit, but not end-to-end, as end-to-end encryption would make features like full-text search very tricky. Our team follows through with security protocols, and Cloudtrail is turned on at all times.

We are SOC2 Type 2 certified and have already passed security audits of large tech customers like Pixar and Slack. We also do independent quarterly audits by NCC Group who audits Salesforce and other major enterprise companies.

More info on our security practices here.

Notion employees are only able to access your data with your explicit consent via our Support access tool under My account. All Notion employees are legally bound to keep your data entirely private. Every instance of accessing customer data is logged internally, and those logs are audited on a regular basis.

[ Voor 74% gewijzigd door honey op 31-12-2021 19:04 ]

Specs van pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mative
@honey
Bedankt voor de tip in de info over veiligheid!

Ik zal Agenda in de gaten houden voor wanneer
en of ze een windows of linux versie uitbrengen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mative
Voor degene die later dit topic tegenkomen.

Ik ben nu uitgekomen op Obsidian. Deze app tikt voor mij (samen met de
Projects plugin) vrijwel alle boxen aan, waaronder controle over je eigen data.

Edit:
Typo ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Mative op 21-04-2023 12:14 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Falco
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 12-08 21:15
Misschien is Logseq nog iets om te proberen, lijkt op Obsidian maar open source en rustigere interface.

https://logseq.com/