huidige tv markt. geen normale tv te koop?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 479106

Topicstarter
Ik ben in de markt voor een nieuwe 65 inch tv. Naar mijn mening is er geen tv te koop zonder grote nadelen. Ik wil geen oled burn in discussie starten. Maar wat is nou een veilige zeer goede tv aankoop die zonder zorgen 10 jaar of langer meegaat zonder beeld degradatie? Ik heb nu een oude Sony 55EX720 en die doet het nog prima, hoewel ik wel graag een stap ik beeldkwaliteit wil maken. Ook zou ik het gewoon heel handig vinden als ik heel makkelijk Netflix of YouTube kan aanzetten, daar gebruik ik nu mijn PS4 voor.

Hier mijn overwegingen/nadelen
Oled: rekening houden met gebruik, mogelijk burn in, sterke spiegeling, donker beeld overdag/minder helder, mogelijke beeld degradatie na lang (+10 jaar) gebruik

Lcd Samsung: reclame in menu en de onvoorspelbaarheid daarvan tav toekomstige zichtbare aanwezigheid. Geen Dolby Vision.

Lcd LG: mindere beeldkwaliteit.

Lcd Sony: Android Google tv, privacy zorgen.

Ik zoek een mooie tv met zeer goed beeld, redelijk geluid, zonder (al te aanwezige) reclame, met een handig smart tv menu (Netflix, YouTube, NPO) die zonder extra aandacht of (burn-in) zorgen meer dan 10 jaar meegaat zonder verlies van beeld kwaliteit.

[ Voor 54% gewijzigd door Anoniem: 479106 op 17-09-2021 14:53 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik denk dat die 10 jaar lastig wordt als je het smartTV gedeelte ook meeneemt. Waarom dat deel niet gewoon achterwege laten, en je eigen devices eraan hangen. Hier is mijn TV feitelijk ook gewoon een groot scherm. Er zit WiFi en netwerk op, maar die zijn in al die jaren nog nooit gebruikt. Dan kun je de keuze maken voor het beeld, en niet alle ongein eromheen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:26

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

OLED burn-in hoef je je m.i. geen zorgen over te maken met de recente modellen. Tenzij je de helderheid op maximaal zet en dat ding de hele dag op een statisch beeld laat staan met alle beveiliging uit. Ik heb mijn LG C8 nu ruim 2 jaar in gebruik en heb 'm voornamelijk op de desktop van mijn pc staan. Ik heb nog steeds geen icoontjes ingebrand zien staan.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Een Sony, laat hem van internet (updates via USB) en hang er een Apple TV aan voor het smart gedeelte.

Ik heb sinds de E6 overigens 3 verschillende OLEDs (gehad) en burn-in is nooit een issue geweest.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Negakinu
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 24-05 19:34
Twee OLEDs gehad, waarvan 1 nog steeds in gebruik. Geen burn-in gehad. Het enige waar je wel echt mee moet oppassen met OLED is dat je ze niet recht in de zon zet. Ik heb 1 paneel gesloopt (gelukkig garantie/coulance) door 1 zonnige dag mijn gordijnen niet te sluiten, waardoor een laagstaande zon uren direct op mijn scherm heeft gelaserd. Dit is echter het enige stukje handleiding dat ik bij OLED kan verzinnen. Ik zou voor geen goud terug gaan naar LCD.

Google "OLED sun damage" voor wat voorbeelden en tips hoe dit te voorkomen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x9Oy-X1B7LEs75q0zTuBBpFZc7A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/H1B5Ou8byi5kZoMRqgfSZivX.jpg?f=user_large

[ Voor 4% gewijzigd door Negakinu op 17-09-2021 15:27 ]

too old, too cold

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XyritZz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21-04 23:18
Waarom wil je een TV die 10 jaar mee gaat? Ik heb zelf één keer een topmodel toestel gekocht die een jaar of 10 mee is gegaan en doe het nooit meer.

Dat ding heeft me 2000 euro gekost en ging na grofweg 10 jaar kapot.

Nieuw toestel uit middensegment heeft me 700 euro gekost; als die vijf jaar mee gaat en ik koop weer rond hetzelfde prijssegment een toestel dan ben ik goedkoper uit dan met één topmodel televisie en heb ik elke vijf jaar een refresh aan hardware, smart features etc.

Het is misschien niet helemaal verantwoord voor het milieu, maar dit is wel hoe apparatuur tegenwoordig gewoon gemaakt wordt. Je koopt het niet meer voor het leven, en hebt er simpelweg voordeel van door regelmatig je spullen te vervangen.

I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 24-05 20:30

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Ik denk dat je je gek hebt laten maken door alle angstverhalen over OLED-televisies. Het is een misverstand dat OLED-televisies korter meegaan dan LCD-televisies. In tegendeel. Ja, inbranden bestaat en de televisie zal na 10 jaar achteruit gegaan zijn t.o.v. de eerste dag, maar datzelfde geldt voor je huidige televisie, daarvan is de verlichting ook achteruit gegaan.

De televisiemarkt is zoals hij is omdat OLED-televisies gewoon zo goed zijn, dat ze de hele high-end markt aan het overnemen zijn. Als je als een fabrikant een LCD-televisie maakt, dan moet hij goedkoop zijn, want de consument heeft wel begrepen dat OLED beter is dan LCD. Omdat LCD's goedkoop moeten zijn daalt de kwaliteit.

Het bovenstaande is een versimpelde voorstelling van zaken, want er zijn nog wel hoogwaardige LCD's te koop, maar het mechanisme is wel aan het werk.

Van je bezwaren tegen OLED verwerp ik naast de kwestie inbranden ook de kwestie helderheid, want mensen realiseren zich niet hoe veel licht een OLED kan geven. Als je je huidige televisie niet te donker vindt, dan ga je zeker tevreden zijn met een OLED, want die knalt met groot gemak over je huidige TV heen. Ja, er zijn LCD's die nog meer licht kunnen geven, maar dat is een andere kwestie.

Blijft over je bezwaar wat betreft spiegeling en dat verwerp ik niet, maar ook dat heeft wel zijn nuances: OLED-televisies zijn zo gemaakt dat ze het licht niet verstrooien. Bij een LCD-televisie wil je het licht wel verstrooien, want dat helpt met de kijkhoeken. Het verstrooien van licht vermindert evenwel de scherpte die je waarneemt. OLED-fabrikanten hebben het verstrooien van licht niet nodig om de kijkhoeken te verbeteren en willen dat een luxetelevisie zo scherp beeld geeft als mogelijk. Het gevolg is dat de afwerking van de televisie wat meer spiegelt. Ik schrijft bewust "wat meer", want OLED-televisies hebben nog altijd een uitstekend anti-reflectiefilter, waar ze zich echt niet voor hoeven te schamen vergeleken met menig LCD-televisie.

Dus het komt er een beetje op neer dat je de beste televisies niet wilt hebben vanwege grotendeels onterechte bezwaren en gaat lopen klagen dat slechtere televisies niet goed genoeg zijn. Afgezien van je bezwaren zou,ik voor de casus die je beschrijft zou ik zonder meer zeggen, "OLED, inkopper, niet verder kijken, klaar". Immers, je hebt het beste beeld, niet de Android en reclame, maar het geprezen WebOS. Gaat zeker 10 jaar mee, Dolby Vision ondersteund en een stuk helderder dan je huidige Sony.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• outlandos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-05 21:42
Negakinu schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 15:26:
Twee OLEDs gehad, waarvan 1 nog steeds in gebruik. Geen burn-in gehad. Het enige waar je wel echt mee moet oppassen met OLED is dat je ze niet recht in de zon zet. Ik heb 1 paneel gesloopt (gelukkig garantie/coulance) door 1 zonnige dag mijn gordijnen niet te sluiten, waardoor een laagstaande zon uren direct op mijn scherm heeft gelaserd. Dit is echter het enige stukje handleiding dat ik bij OLED kan verzinnen. Ik zou voor geen goud terug gaan naar LCD.

Google "OLED sun damage" voor wat voorbeelden en tips hoe dit te voorkomen.

[Afbeelding]
Stond je TV toen aan of uit? En stond je raam toen open of dicht? Ik dacht dat het de UV was die schadelijk is en die heb je niet achter vensterglas, toch?

[ Voor 6% gewijzigd door outlandos op 17-09-2021 23:51 ]

Topicstarter
@dmantione inbranden is volgens mij wel een probleem. Ik kijk nu Veronica inside, en zie een Veronica logo. Dat zou ik dan de hele tijd in de gaten moeten houden... Garantie op inbranden is er ook al niet, wat ook wel iets zegt denk ik...

Plus dat ik denk dat organisch materiaal sneller zichtbaar kwaliteitsverlies laat zien dan een goede lcd.

Jij vertelde me overigens ook eerder dat de LG Qneds een grotere stap voorwaarts zou zijn maar volgens rtings is het beeld nog steeds niet geweldig...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Als dat zou kloppen, dan zou mijn C7 van januari al lang kapot moeten zijn, maar geeft nog beeld alsof hij gisteren uit de doos kwam. En ja, ik kijk ook wel eens naar Veronica of andere zenders met logo's. Inbranden bestaat en er zijn zeker veel voorbeelden van ingebrande logo's, maar (1) dat betreft vaak de oudere reeksen, vanaf de C8 zijn inbrandmeldingen (ook van logo's) zeer zeldzaam (2) het idee dat als je even niet oplet dat de boel kan inbranden is echt een indianenverhaal. Je moet (of moest) over een lange periode een logo fel laten branden om dat voor elkaar te krijgen...

Ik denk dat je stelling dat organisch materiaal sneller achteruit gaat dan LCD op zich wel waar is, maar dat betekent nog steeds niet dat een LCD-televisie langer meegaat, want veel LCD-televisies halen de 10 jaar niet omdat ze voortijdig kapot gaan. Kijk maar even in het televisieforum, ik spendeer daar best de nodige tijd om mensen met kapotte LCD's te adviseren. Meldingen over kapotte OLED's zul je haast niet vinden, het is een hele betrouwbare techniek waar weinig aan stuk gaat. Inbrandmeldingen zijn er wel geweest, maar redelijk uitgestorven en daarom kun je er gerust van uitgaan dat een televisie meer dan 10 jaar mee gaat.

Wat betreft Qned, dat is voor LG zeker een flinke stap voorwaarts, omdat het de grootste handicap van hun LCD-televisies wegneemt: LG maakt IPS-panelen met verhoudingsgewijs slechte zwartprestaties. Hun Qned-reeks pakt precies dat aan. Vanzelfsprekend krijg je daarmee geen OLED-kwaliteit. LG biedt de techniek alleen aan op de grootste LCD-schermen, omdat OLED in die categorie nog duur is en daar dus nog ruimte is om wat betere LCD's te positioneren. Ik denk niet dat als je in de markt zit voor een 65" naar Qned moet kijken, 65" OLED's zijn immers prima betaalbaar.

[ Voor 18% gewijzigd door dmantione op 18-09-2021 00:23 ]

Topicstarter
Tja, in hoeverre gaat die kwaliteit achteruit bij een oled in vergelijking met een lcd. Ik denk dat een oled van bijv lg de eerste paar jaar beter beeld heeft dan een qled neo, maar na een paar jaar kan dat andersom zijn.

Als de zon een paar uur op een Oled schijnt dan schijnt een oled tv al meteen stuk te kunnen gaan. Ik heb minder vertrouwen in de duurzaamheid van oled vs lcd, vanwege inbranden, zon gevoeligheid, hij mag niet te fel staan en beeld degradatie. Heeft lcd allemaal geen last van, en de qleds neo kunnen echt mee als het gaat om duurzame beeldkwaliteit. Alleen die Samsung reclames...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mick3112
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 17:23
Beste Videokeizer,

Zoals je stelt wil je een TV zonder zorgen. Je niet druk maken om potentiele burn in problemen.
Ik zou in dat geval gewoon voor een goede (High End) LED tv gaan.

Er zijn prachtige LED tvs te koop tegenwoordig.

Ik zou eens onderzoek doen naar de Sony 65XH9505. (2020 model) Ik heb deze onlangs nog geinstalleerd bij mijn broer en dat is een hele mooie TV. Draait ook netflix met correcte weergave van Dolby Vision.

Zelf draai ik al sinds eind 2017 een Sony XE9305 naar volle tevredenheid.

+punt van Sony vind ik toch wel hun motionhandling. Sport etc draait allemaal perfect.

Als je echt het nieuwste van het nieuwste wilt zou je nog naar de Sony 65X95J kunnen kijken, maar die is echt wel beduidend duurder aangezien hij net uit is. Mij het huidige bedrag niet waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 17:47
Je eisen zijn niet hoog toch? Een moderne Sony/Sammy LCD en je kan weer jaren verder. Niet aansluiten op het net en ook dat probleem bestaat niet meer.

@XyritZz In tegen stelling tot CRT en later Plasma is een LCD relatief simpel en zal pech daargelaten heel lang mee kunnen gaan.

In mijn jeugd hadden we van die sprookjes over mechaniekjes in Japanse apparaten die een maand na de garantie de boel kapot zouden maken en nu heb je mensen die beweren dat apparatuur nu "zo gemaakt word".

Electronica, ook tv's, kunnen doorgaans langer mee dan het vervangsentiment, zie ook de huidige LCD van deTS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 18:59
Wat betreft OLED burn-in kan ik je vertellen dat je daar geen zorgen om hoef te maken. Ik ben in bezit van een 55-inch OLED Full-HD televisie sinds mei van 2016 en tot op heden nog nergens last van gehad. Ik zal zelf nooit meer een terugkeer naar LCD willen voor bijna hetzelfde bedrag en ga ik liever voor de beste beeldkwaliteit 65-inch OLED televisie.

SmartTV functies doen het nog steeds goed na ruim 6 jaar. Ik heb wel een probleem met de app van Kijk van SBS, NET5 enzo. Ik zie het programma helemaal ingezoomd

[ Voor 22% gewijzigd door Van der Berg op 18-09-2021 09:39 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

• Masterlans
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08:33
dmantione schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 00:16:
Als dat zou kloppen, dan zou mijn C7 van januari al lang kapot moeten zijn, maar geeft nog beeld alsof hij gisteren uit de doos kwam. En ja, ik kijk ook wel eens naar Veronica of andere zenders met logo's. Inbranden bestaat en er zijn zeker veel voorbeelden van ingebrande logo's, maar (1) dat betreft vaak de oudere reeksen, vanaf de C8 zijn inbrandmeldingen (ook van logo's) zeer zeldzaam (2) het idee dat als je even niet oplet dat de boel kan inbranden is echt een indianenverhaal. Je moet (of moest) over een lange periode een logo fel laten branden om dat voor elkaar te krijgen...
Tja, jouw n=1 ervaring neemt niet weg dat het kan. Bij mijn C7 is het paneel na iets meer dan 2 jaar vervangen (na veel gedoe en rechtsbijstand erbij betrekken onder garantie) ondanks alle voorzorgsmaatregelen (max helderheid niet te hoog, altijd aan de stroom zodat de pixel refresher werkt etc.). Dat is dan weer mijn n=1 ervaring. Het schijnt wel best zeldzaam te zijn tegenwoordig maar het zomaar wegwuiven lijkt me niet correct.

Edit: Overigens vind ik het beeld nog steeds veel fijner dan de Samsung Quantum dot die ik ervoor had door de zwartwaarden, met name in de avond. Als je veel overdag kijkt valt dat voordeel wel weg..

[ Voor 8% gewijzigd door Masterlans op 18-09-2021 09:44 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
De angst voor OLED zit zo diep bij hem dat hij bang is dat ze naar een paar uur kapot kunnen gaan 8)7

Als de angst zo diep ziet moet je maar een high-end LCD kopen en de reclame voor lief nemen. Zo'n QN95A van Samsung is bijvoorbeeld een stuk duurder dan een C1, hij heeft minder mooi beeld, gaat echt niet langer mee, nogmaals, met jouw wensenlijstje is een OLED eigenlijk gewoon de goede koop. Maar als je klapptertandend van angst achter je TV zit... koop dan maar een LCD.

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Bij een klant staat nog mijn oude LG 32 inch tv LCD uit 2007!! en dat was geen topmodel maar de goedkoopste TV welke ik toen bij de Makro kon krijgen. Je kan er niets over zeggen.
Ik heb nu een Panasonic TV uit 2013 en 2015 en eigenlijk ben ik daar zeer tevreden mee, ook geen topmodellen maar doen wat ze moeten doen en geen gezeur qua beeld/apps/mogelijkheden. Het beeld is heel rustig en natuurlijk. Ik vermoed dat deze ook nog wel de 15 jaar gaan halen.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Masterlans schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 09:38:
[...]
Tja, jouw n=1 ervaring neemt niet weg dat het kan. Bij mijn C7 is het paneel na iets meer dan 2 jaar vervangen
Ik reageer op de bizarre stelling dat je een logo voortdurend in de gaten moet houden. Als dat zou kloppen dan zou ik nooit een TV kunnen hebben die nog perfect zou werken, want ik hou mijn TV helemaal niet voortdurend in de gaten.

Dat wegwuiven slaat dus op het in de gaten houden van logo's en niet het ontkennen dat inbranden niet bestaat: De C7 kan zeker nog inbranden, daar zijn voldoende meldingen van geweest, al is het stukken minder dan bij de C6, die vrij makkelijk leek in te branden. Pas bij de C8 lijkt het inbranden adequaat onder controle te zijn. In ieder geval zijn we nu bij de C1 aangeland die met zijn deuterium OLED-emitters wederom een langere levensduur heeft dan de vorige generatie. Dat maakt de stellingen van Videokeizer redelijk bizar.

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 20-05 07:11
dmantione schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 09:49:
[...]
want ik hou mijn TV helemaal niet voortdurend in de gaten.
Dan zet je je TV toch uit? >:)

• outlandos
itsalex schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 09:44:
Bij een klant staat nog mijn oude LG 32 inch tv LCD uit 2007!! en dat was geen topmodel maar de goedkoopste TV welke ik toen bij de Makro kon krijgen. Je kan er niets over zeggen.
Ik heb nu een Panasonic TV uit 2013 en 2015 en eigenlijk ben ik daar zeer tevreden mee, ook geen topmodellen maar doen wat ze moeten doen en geen gezeur qua beeld/apps/mogelijkheden. Het beeld is heel rustig en natuurlijk. Ik vermoed dat deze ook nog wel de 15 jaar gaan halen.
Dit ja. Mijn high end Sony LCD uit 2016 ging binnen 4 jaar stuk (mobo). Er is niks van te zeggen.

Maar de eisen van TS zijn niet hoog, behalve z'n eis van die 10+ jaar. Dus of TS is een zuinige krent, of hij vindt TV kwaliteit niet zo belangrijk. In beide gevallen zou ik LCD aanraden.

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 12:38

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

XyritZz schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 15:37:
Waarom wil je een TV die 10 jaar mee gaat? Ik heb zelf één keer een topmodel toestel gekocht die een jaar of 10 mee is gegaan en doe het nooit meer.

Dat ding heeft me 2000 euro gekost en ging na grofweg 10 jaar kapot.

Nieuw toestel uit middensegment heeft me 700 euro gekost; als die vijf jaar mee gaat en ik koop weer rond hetzelfde prijssegment een toestel dan ben ik goedkoper uit dan met één topmodel televisie en heb ik elke vijf jaar een refresh aan hardware, smart features etc.

Het is misschien niet helemaal verantwoord voor het milieu, maar dit is wel hoe apparatuur tegenwoordig gewoon gemaakt wordt. Je koopt het niet meer voor het leven, en hebt er simpelweg voordeel van door regelmatig je spullen te vervangen.
Wij doen hetzelfde, TV kopen in het middensegment met een leuke aanbieding en na 4-5 jaar voor een redelijk bedrag verkopen op MP (of eerder als er een mooie deal voorbij komt :) )

De milieu impact valt wel mee gezien je de TV niet weggooit maar verkoopt.

Voordeel is dat je qua smart functies en overige technieken altijd redelijk bij bent.

[ Voor 3% gewijzigd door revolution-nl op 18-09-2021 10:42 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 18:59
LCD heeft een grote nadeel en dat is dat zwart nog steeds niet zwart is en er weerkaatst wat licht doorheen waardoor het lichtgrijs wordt en kan niet tippen tegen een OLED. Daarnaast is het contrast oneindig bij een OLED en niet eens gehad over de kijkhoeken bij een OLED, die zijn gewoon fantastisch

[ Voor 15% gewijzigd door Van der Berg op 18-09-2021 11:20 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SlaadjeBla
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:25
revolution-nl schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 10:40:
[...]

Wij doen hetzelfde, TV kopen in het middensegment met een leuke aanbieding en na 4-5 jaar voor een redelijk bedrag verkopen op MP (of eerder als er een mooie deal voorbij komt :) )

De milieu impact valt wel mee gezien je de TV niet weggooit maar verkoopt.
Er vanuit gaande dat de koper anders gewoon een nieuwe had gekocht.
Je hebt er nu evengoed voor gezorgd dat er een nieuwe TV geproduceerd moest worden om aan jouw vraag te voldoen en die ooit ook afval zal worden. Het is beter dan de vuilstort, maar jouw vraag zorgt evengoed voor nieuw afval. Of daarvan de milieu-impact meevalt moet iedereen maar zelf beoordelen.

Ik hou niet van deze wegwerpmaatschappij, dus ik heb bewondering voor de 10+ jaar levensduur eis. Ik zou niet weten of dat soort TV's nog gebouwd worden. Onze Samsung is hard op weg de 10 jaar te halen en daar ben ik wel blij mee. Functies die langzamerhand niet meer werken omdat de Smart-TV steeds dommer wordt, vangen we op met een Chromecast.

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:42
Een LCD heeft net zo goed beeld degradatie na 10+ jaar, ik heb er al meerdere schermen gehad maar of ze kleuren een beetje groen na die tijd of de lichtopbrengst is totaal niet meer te vergelijken met hoe ik hem kocht in de winkel.

Een "normaal" persoon valt het niet snel op welke er dagelijks naar kijkt omdat het heel langzaam aan gaat, na 10+ jaar kon ik gewoon de gordijnen dichttrekken om nog van een film te kunnen genieten.

[ Voor 33% gewijzigd door mr_evil08 op 18-09-2021 11:09 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:37
Anoniem: 479106 schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 00:32:
Tja, in hoeverre gaat die kwaliteit achteruit bij een oled in vergelijking met een lcd. Ik denk dat een oled van bijv lg de eerste paar jaar beter beeld heeft dan een qled neo, maar na een paar jaar kan dat andersom zijn.

Als de zon een paar uur op een Oled schijnt dan schijnt een oled tv al meteen stuk te kunnen gaan. Ik heb minder vertrouwen in de duurzaamheid van oled vs lcd, vanwege inbranden, zon gevoeligheid, hij mag niet te fel staan en beeld degradatie. Heeft lcd allemaal geen last van, en de qleds neo kunnen echt mee als het gaat om duurzame beeldkwaliteit. Alleen die Samsung reclames...
Mijn 55E6 Oled is inmiddels 5 jaar oud. Beeld is nog als nieuw, geen enkele issue.
De beeldkwaliteit doet nog steeds zeker niet onder voor de duurste Qled van vandaag de dag.
War haal je trouwens het onzinverhaal vandaan dat een paar uur zon een Oledtv om zeep helpt? Broodje Aap verhaal! Een Oled permanent aan vol zonlicht midden op de dag blootstellen is niet goed, maar dan kijkt een Qled ook echt niet lekker!

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"

• Negakinu
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 24-05 19:34
outlandos schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 23:49:
[...]

Stond je TV toen aan of uit? En stond je raam toen open of dicht? Ik dacht dat het de UV was die schadelijk is en die heb je niet achter vensterglas, toch?
TV stond uit, raam was dicht. Ik heb geen idee of UV wel of niet de boosdoener was, maar het paneel had grijze strepen in de vorm van het raamkozijn gekregen. Ik heb iig mijn lesje geleerd en mijn nieuwe OLED paneel nu in een compleet verduisterde thuisbioscoop hangen.

too old, too cold

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
OLED's kunnen niet tegen direct zonlicht, dat is geen broodje-aapverhaal. maar zijn ook niet zo gammel dat ze meteen kapot gaan als er eventjes wat zon op valt. Het is geen gezonde situatie om een OLED op een plaats te hangen waar de zon rechtstreeks op het beeld kan schijnen, er zijn voldoende voorbeelden van dat dat niet goed is. Of de televisie aan of uit staat maakt dan niet echt uit.

Ik ben nieuwsgierig naar informatie hoe het nieuwe deuterium OLED-materiaal tegen zonlicht kan. Dit deuterium zou hiertegen moeten helpen dus de zonlichtkwestie zou ook best wel eens de wereld uit kunnen zijn, maar praktijkinformatie ontbreekt vooralsnog.

• Frederik82
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 30-03 12:26
Negakinu schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 11:14:
[...]

TV stond uit, raam was dicht. Ik heb geen idee of UV wel of niet de boosdoener was, maar het paneel had grijze strepen in de vorm van het raamkozijn gekregen. Ik heb iig mijn lesje geleerd en mijn nieuwe OLED paneel nu in een compleet verduisterde thuisbioscoop hangen.
Hebben we het dan over recent dubbel glas?

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
mr_evil08 schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 11:08:
Een LCD heeft net zo goed beeld degradatie na 10+ jaar, ik heb er al meerdere schermen gehad maar of ze kleuren een beetje groen na die tijd of de lichtopbrengst is totaal niet meer te vergelijken met hoe ik hem kocht in de winkel.
Gebruik je hem op 100% helderheid?
Mijn monitor staat meestal op 0%..
Ik heb andere monitoren uit 2010 die nu wel op 100% helderheid staan, maar ik kan niet zeggen dat de helderheid nu te laag is na die jaren..
outlandos schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 23:49:
[...]

Is het niet gewoon de warmte waar OLED (ook) niet tegen kan?

[ Voor 23% gewijzigd door Olaf van der Spek op 18-09-2021 11:55 ]

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Anoniem: 479106 schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 14:33:

Minder dan wat? Voor Netflix en Youtube zou ik gewoon een Chromecast of iets gebruiken, dan hoef je de TV zelf niet op internet aan te sluiten en hoef je je minder zorgen over privacy te maken.

• newtastyland
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15:47
Ik heb Samsung the frame, last gehad van de reclames. In pihole wat Samsung domains geconfigureerd en nu nergens meer last van.
Gebruik van Logitech AB kan ook helpen

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Olaf van der Spek schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 11:54:
Is het niet gewoon de warmte waar OLED (ook) niet tegen kan?
Ultraviolet kan organische moleculen afbreken. Van stickers kun je bijvoorbeeld UV-bestendige versies bestellen voor gebruik buiten, of ik had een tijd geleden een broek te lang op het wasrek op zolder laten hangen en daar had het zonlicht de verf ontbonden, de zwarte broek had opeens een paarse plek.

Ik denk dat OLED's en zonlicht hetzelfde is. UV-fotonen hebben veel energie en dus is de kans groot dat als ze een molecule treffen en daarin een chemische binding verbreken. Het recente gebruik van deuterium in OLED-materiaal dient ervoor dat de waterstofmoleculen dubbel zo zwaar zijn, waardoor ook dubbel zoveel energie nodig is voor de lel die je ze moet geven om de chemische binding te verbreken.

Warmte zal beslist ook een factor zijn: Als een moleculen harder tegen elkaar botsen, dan is de kans natuurlijk groter dat een chemische binding breekt, wellicht met nog een beetje extra hulp van een ultraviolet fotoontje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 24-05 21:22
Ik ben in de markt voor een nieuwe 65 inch tv. Naar mijn mening is er geen tv te koop zonder grote nadelen. Ik wil geen oled burn in discussie starten. Maar wat is nou een veilige zeer goede tv aankoop die zonder zorgen 10 jaar of langer meegaat zonder beeld degradatie? Ik heb nu een oude Sony 55EX720 en die doet het nog prima, hoewel ik wel graag een stap ik beeldkwaliteit wil maken. Ook zou ik het gewoon heel handig vinden als ik heel makkelijk Netflix of YouTube kan aanzetten, daar gebruik ik nu mijn PS4 voor.

Oled: rekening houden met gebruik, mogelijk burn in, sterke spiegeling, donker beeld overdag/minder helder, mogelijke beeld degradatie na lang (+10 jaar) gebruik

Lcd Samsung: reclame in menu en de onvoorspelbaarheid daarvan tav toekomstige zichtbare aanwezigheid. Geen Dolby Vision.

Ik zoek een mooie tv met zeer goed beeld, redelijk geluid, zonder (al te aanwezige) reclame, met een handig smart tv menu (Netflix, YouTube, NPO) die zonder extra aandacht of (burn-in) zorgen meer dan 10 jaar meegaat zonder verlies van beeld kwaliteit.
toon volledige bericht
Apps die ik voor de eerste generatie AndroidTV in 2015 gebruikte werken nog steeds. Dit terwijl een LG in hetzelfde jaar aangekocht een OS heeft dat niet meer ondersteund wordt. Daarvoor bestaat bijvoorbeeld geen NLZiet. Dus ik denk dat AndroidTV je beste gok is. Overigens kun je natuurlijk altijd nog gebruiken van een extern apparaat zoals een MiBox of AppleTv. (Overigens is de LG na 5 jaar stuk gegaan, de Sony doet het nog. Kan toeval zijn.).

Overigens privacy zorgen. Je weet dat Youtube ook van Google is :X.

[ Voor 4% gewijzigd door sdk1985 op 18-09-2021 12:24 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• JWL92
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 16:05
Ook zou ik het gewoon heel handig vinden als ik heel makkelijk Netflix of YouTube kan aanzetten, daar gebruik ik nu mijn PS4 voor.
... wat wil je nou?
Dat ter zijde, je heb nu een lcd, wil meer beeld kwaliteit.. dan moet je eig wel naar oled.
Betreft de smart functies... ik heb zelf een wat oudere samsung (inmiddels zon 10 jaar oud), en ja t werkt, maar ik koppel nog steeds liever een laptop aan dat ding, Zou zelf niet verwachten dat dat echt verannderd is in de afgelopen jaren.. Al zullen de menus hopelijk wel wat sneller zijn.

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023

toon volledige bericht
Gewoon weer een Sony kopen. Ook voor OLED hoef je niet meer bang te zijn voor inbranden.
Wij hebben nog een oude Sony OLED en het beeld is nog perfect.
Voor in de woonkamer hebben we een nieuwe Sony OLED, werkt perfect en prachtig beeld en geluid ook overdag. Alle apps, zoals bijv. Netflix, NPO, YouTube, werken op de Sony Android TV, Chromecast en Airplay zitten erop.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sdk1985
JWL92 schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 12:30:
[...]

... wat wil je nou?
Dat ter zijde, je heb nu een lcd, wil meer beeld kwaliteit.. dan moet je eig wel naar oled.
Betreft de smart functies... ik heb zelf een wat oudere samsung (inmiddels zon 10 jaar oud), en ja t werkt, maar ik koppel nog steeds liever een laptop aan dat ding, Zou zelf niet verwachten dat dat echt verannderd is in de afgelopen jaren.. Al zullen de menus hopelijk wel wat sneller zijn.
Een moderne LCD tv is stukken beter dan wat je toen kocht. Vorig jaar voor mijn moeder een pricewatch: Sony Bravia KD-55XG9505 Zwart aangeschaft en dat geeft erg mooi beeld. Veel beter dan mijn eigen eerste generatie 4K. Ongetwijfeld een wereld van verschil tov de 55EX720. De SoC is tevens erg snel, vlotter dan een MiBox. Kosten 888. Dus voor de duidelijkheid; je moet niet naar Oled voor een beter beeld dan je LCD uit 2011.

Oled is natuurlijk nog een stukje mooier, vooral wat betreft local dimming/contrast. Maar daar ruil je natuurlijk peak brightness voor in. Bovenstaande Sony doet 701 cd/m2, de LG CX 321 cd/m2. Kijk je vaak overdag dan is OLED wellicht niet het beste idee.

[ Voor 13% gewijzigd door sdk1985 op 18-09-2021 13:23 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SYQ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

SYQ

Leuk dit, direct weer een oled vs lcd discussie. Hebben we dit al niet tig keer gehad?

Mijn ervaring

- Panasonic plasma dik 12 jaar oud nog steeds mooi beeld zonder burnin (staat bij ouders, vader vertikt om ander tv te kopen 😁)
- Sony Lcd es7000 serie destijds topmodel, 2900e betaald uit m'n hoofd werkt nog steeds zonder kuren. Staat op de slaapkamer
- Cheap ass LG lcd, 8 jaar oud werkt nog perfect ook op de slaapkamer
- LG oled 2016 model, met mooie logo burnin. 2600e betaald uit m'n hoofd. Nog ff uitzingen, vooralsnog stoort het niet

Wat heb ik geleerd na al die jaren? 🤡 Geen topmodel meer kopen en lekker voor een lcd gaan, maximaal 1000e. Met 4m kijkafstand mogen de specs ook wel wat minder zijn

[ Voor 3% gewijzigd door SYQ op 18-09-2021 14:01 ]

Topicstarter
Ja ik wilde nog zeggen, geen oled discussie. Maar goed.

Ik vind webos 5.0 van lg aantrekkelijk, had gehoopt dat de nieuwe qned mee kon maar dat lijkt toch niet geweldig, aldus rtings. Ik had ook de nano916 in gedachten, volgens de consumentenbond net zo goed als de Samsung q95t, maar die nano916 kan ik nergens in het echt bekijken.

Ik overwoog toch even een oled lg (maar op basis van de post hierboven denk ik dan alweer: laat maar), de q95t (ruim voldoende beeldkwaliteit voor mij, alleen reclame in menu) of toch volgend jaar een afgeprijsde lg qned. Sony en Android zou ook nog kunnen....

Hoe belangrijk is nou dolby vision? Dat heeft Samsung niet.

En een laatste oled opmerking, als burn-in echt geen probleem meer zou zijn, dan zouden ze er echt garantie op geven. Bovendien vind ik het verschil in beeld kwaliteit oled/qled nou niet echt enorm. Ik vind het allebei prima eruit zien eigenlijk.

Als ik nu moet kiezen zou ik de q95t of de nieuwe q95na kopen. Bij die laatste zou ik wachten tot volgende zomer vanwege prijsdaling.

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 479106 op 18-09-2021 14:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sdk1985
Anoniem: 479106 schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 14:20:

Ik vind webos 5.0 van lg aantrekkelijk, had gehoopt dat de nieuwe qned mee kon maar dat lijkt toch niet geweldig, aldus rtings. Ik had ook de nano916 in gedachten, volgens de consumentenbond net zo goed als de Samsung q95t, maar die nano916 kan ik nergens in het echt bekijken.

Ik overwoog toch even een oled lg (maar op basis van de post hierboven denk ik dan alweer: laat maar), de q95t (ruim voldoende beeldkwaliteit voor mij, alleen reclame in menu) of toch volgend jaar een afgeprijsde lg qned. Sony en Android zou ook nog kunnen....

En een laatste oled opmerking, als burn-in echt geen probleem meer zou zijn, dan zouden ze er echt garantie op geven. Bovendien vind ik het verschil in beeld kwaliteit oled/qled nou niet echt enorm. Ik vind het allebei prima eruit zien eigenlijk.

Als ik nu moet kiezen zou ik de q95t of de nieuwe q95na kopen. Bij die laatste zou ik wachten tot volgende zomer vanwege prijsdaling.
Ik denk dat je de discussie kunt voorkomen door in de ts te plaatsen dat je absoluut geen OLED wilt of dat je juist alleen OLED wilt. Alles daartussen blijft het altijd onderdeel van hetgeen gepost wordt omdat het simpelweg een factor is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roffeltjes
dmantione schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 09:39:
De angst voor OLED zit zo diep bij hem dat hij bang is dat ze naar een paar uur kapot kunnen gaan 8)7

Als de angst zo diep ziet moet je maar een high-end LCD kopen en de reclame voor lief nemen. Zo'n QN95A van Samsung is bijvoorbeeld een stuk duurder dan een C1, hij heeft minder mooi beeld, gaat echt niet langer mee, nogmaals, met jouw wensenlijstje is een OLED eigenlijk gewoon de goede koop. Maar als je klapptertandend van angst achter je TV zit... koop dan maar een LCD.
Wat een hyperbool zeg... iemand die voorzichtig is wegzetten als bange poeperd om daarna toe te geven dat er wel zeker wat gedragsregels zijn... misschien had je jezelf die terugtocht kunnen besparen door normaal te reageren op de angsten.

1. Oleds verouderen in direct licht.
2. In tegenstelling tot Plasma's is OLED burn in cumulatief.
3. Nieuwere OLED"s hebben meer blauw, waardoor er een grotere buffer is.
4. De koelelementen lijken het verouderingseffect te beperken.

Betreft nieuwe LCD's daar waar aan de ene kant mensen compleet loco worden als je ook maar mompelt over de risico's van OLED's is men hier in staat nieuwe LCD"s af te branden alsof je naar een onogelijk slechte tv kijkt waar je alleen naar kan kijken als je in de dichte mist met jam-potglazen tv kijkt.

Ook dat valt natuurlijk reuze mee, nieuwe LCD's zijn gewoon hele mooie producten. En betreft de vraagsteller:

Een huidige FALD LCD is veel mooier dan een tien jaar oude LCD, sterker nog, mijn Plasma heeft ook zo zijn nadelen tov de nieuwe Sony LCD van mijn broer.

- LCD kan beter overweg met Judder, wat o.a. bij sport en ouder materiaal (kabel!) prettig kan zijn. De één ziet het wel, de ander ziet het niet.
- FALD heeft last van blooming als het belichte object kleiner is dan de zone. De één ziet het wel, de ander ziet het niet.
- Non-Fald heeft slechte zwartwaardes.(dat zien de meeste mensen wel)
- LCD is robuust, je kan rustig de hele dag een game spelen met een vaste HUD of kabel met een logo.
- Kijkhoeken zijn minder dan een OLED, tenzij er weer een wide angle laag op zit.... de ene fabrikant is daar beter in dan de ander.
- LCD is dikker en zwaarder dan OLED.

Iedereen moet het vooral zelf weten, ik snap alleen niet dat er zo vreselijk veel hyperbool op tafel komt als het gaat over de nadelen van LCD (ja, misschien nog meer dan als het gaat over burn-in).

• HereIsTom
Anoniem: 479106 schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 14:20:

WebOS vind ik helemaal niks, juist voor een Sony Android TV gekozen omdat je daar wel alle apps op kunt installeren.
En Dolby Vision zit tegenwoordig vaak in films, dus als je veel films en series kijkt is het wel handig als het op de TV zit.
Ik wil je niet dwingen voor een OLED, maar wij vonden het verschil in beeldkwaliteit wel degelijk waard.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Wat een hyperbool zeg... iemand die voorzichtig is wegzetten als bange poeperd om daarna toe te geven dat er wel zeker wat gedragsregels zijn... misschien had je jezelf die terugtocht kunnen besparen door normaal te reageren op de angsten
Niks terugtocht, een OLED kan 10 jaar mee, zonder problemen, en inderdaad de extreme manier waarop het hier gesteld werd, vraagt om correctie. Dat betekent niet dat we ontkennen dat inbranden bestaat of dat zonlicht geen effecten heeft. Daarover spreken is een terugtocht? Nee, dat is uitleggen hoe de vork in de steel zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
dmantione schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 18:07:
[...]een OLED kan 10 jaar mee, zonder problemen,
Je snapt toch dat je hier zelf iets verzint en doet alsof het waar is? Alle pre-2019 Oled's hebben problemen.

Als je het gewoon laat bij: "Ze zijn nu beter" hoef je niet iets te beweren waar je helemaal geen bewijs voor hebt.

Als iemand andere keuzes maakt dan jou moet je het niet beschouwen als een aanval op je eigen beslissing. Door diegene weg te zetten als bangerik ga je direct de persoonlijke kant op en dat is nergens goed voor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mcsluis
  • Laatst online: 24-05 22:31
Laat die 10 jaars termijn gewoon los. Koop voor 1700e een oled en geniet er van zo lang het kan. Maak je geen zorgen over inbranden. Zolang jij geen 24/7 een statisch beeld toont is er niets aan de hand. Over vijf jaar koop je weer een nieuwe TV omdat het smart gedeelte niet meer onderhouden wordt en de HDMI standaard weer verouderd is. Kosten 300ish per jaar en de gehele periode kijkplezier.

Wat voor TV je ook koopt op internet zijn altijd horror verhalen of minpunten te lezen. Ik heb ouderwertse LCD's, LED, plasma en oled gehad. Het plezier kwam pas toen ik alle zorgen losliet.

[ Voor 19% gewijzigd door mcsluis op 18-09-2021 19:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Je snapt toch dat je hier zelf iets verzint en doet alsof het waar is? Alle pre-2019 Oled's hebben problemen.
Dan moet je vooral zelf met boute uitspraken komen die je niet hard kan maken! ;)

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Nu online

mrc4nl

Procrastinatie expert

Als je iets beter wil dan lcd maar geen oled is er nog altijd mini-led. snap die hele oled discussie niet.

ora et labora

• apis29
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
mrc4nl schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 19:36:
Als je iets beter wil dan lcd maar geen oled is er nog altijd mini-led. snap die hele oled discussie niet.
Mini-led = LCD

Maat wat al gezegd is is een Sony XG of XH95 ook een stap(je, vooral afhankelijk van welke content) vooruit tov de EX720, XH95 heeft daarbij de betere anti-reflectie filter maar heel anders dan het semi-mat van de EX720 (niet slechter per se). Maak gewoon een nieuw Google account aan voor de tv.
Qua levensduur kan een goedkope tv ook 10 jaar meegaan, valt weinig over te zeggen wat een 'veilige' aankoop is die het zo lang moet uithouden. Misschien even kijken in het service menu hoeveel branduren de huidige tv er al op heeft zitten (gemiddeld 4 uur per dag wordt volgens mij aangehouden om de levens-/gebruiksduur te berekenen). Hebben ook ooit een EX720 gehad met 24.000 uren, wat omgerekend meer dan 16 jaar zou zijn ...

[ Voor 61% gewijzigd door apis29 op 18-09-2021 20:19 ]

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
mrc4nl schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 19:36:
Pricewatch:
LG A1 65": €1144
Samsung QN95A 65": €1999

... misschien snap je het nu beter. En ja ik trek het nu in het extreme door de A1 erbij te halen en met Samsungs vlaggeschip te vergelijken, want de A1 heeft best wat handicaps waardoor je wellicht toch in een B1 of C1 wilt investeren. Maar in basis geeft die A1 al beter beeld dan een QN95A en dat waarom het toch een illiustratieve vergelijking van de huidige marktsituatie is. Miniled is voor de LCD-fabrikanten vooral een doekje voor het bloeden om de LCD-fabrieken nog een tijdje aan de gang te houden, het is geen structurele oplossing die LCD in de markt zal houden.

Topicstarter
Ik zou de QN95A sowieso pas volgend jaar kopen vanwege de prijs, dus €1995 zou ik sowieso niet betalen. Hoewel ik nu graag een televisie wil, heb ik, als het uitkomt, ook geduld. Ik zou nu voor een Q95T gaan, maar de QN95A lijkt me nog weer wat beter, en de kleinere one connect box is ook handig. Ik zou hem strak aan de muur willen hangen.

Ik heb ook OLED serieus overwogen, GX of de CX zou ik dan voor gaan. Het enige wat me tegenhoudt is mijn wantrouwen tov de OLED techniek. Het is inmiddels redelijk betaalbaar, dus als het nu echt zo'n no brainer zou zijn als sommigen hier stellen, dan zou LCD niet eens meer im Frage komen en een serieuze concurrent zijn voor OLED. Toch is het dat wel/nog steeds. Ik ben dus niet de enige met deze overwegingen en ik vind het jammer dat je klaarblijkelijk geen redelijke bedenkingen mag hebben bij OLED op basis van allerlei verhalen (en beeld) over burn-in en beeld degradatie. Hetzelfde geld voor reclame in Samsung menu's. De éénen vind het no big deal, de ander wel. Maar de discussie wordt wel snel fanatiek en persoonlijk ipv feitelijk. En van kwalificaties hou ik overigens niet zo (meer), vooral niet over mensen.

Ik denk ook als volgt: als burn in geen probleem meer is sinds een jaar of 3, omdat LG nu beter weet hoe burn-in te bestrijden, dan kan je dus in feite niets zeggen over de duurzaamheid van die tv, want pre 2018 was LG nog niet goed in het voorkomen van burn in, en post 2018 LG OLED tv's kunnen niet beoordeeld worden op duurzaamheid. Ik zou best voor OLED gaan, mits LG garantie biedt op burn-in. Het gegeven dat zij dit niet doen, zegt mij wel iets. Genoeg om reasonable doubt te hebben.

Ik doe graag lang met een tv, want als het beeld goed is, waarom zou ik dan over 5 jaar een nieuwe willen/moeten kopen? Het smart gedeelte los ik tzt wel weer provisorisch op, net als nu. En ik vind het vreemd om om de 5 jaar een nieuwe tv te kopen. Ik koop graag goede spullen die lang(er) meegaan.

On topic: LCD biedt mijn inziens de meeste zekerheid met zeer goed beeld. Vraag is welk LCD het beste beeld/geluid biedt met de fijnste smart ervaring. Ik neig naar Samsung, neem ik de reclame (SLIK!) voor lief. LG LCD kom ik uit op QNED, maar daar zie ik nog weinig reviews van, en WEBOS 5.0 spreekt mij (veel) meer aan dan 6.0 met dat full screen menu. De Sony's heb ik eigenlijk nooit overwogen omdat ik op mn tv niet ook weer Google wil, anders wordt het wel heel erg Google overal, en dat ga ik graag een beetje tegen. Hoewel de SONY ook niet uitgesloten is...

Iemand nog een idee waarom SONY LCD wel de betere keus ipv de Samsung?
Dank voor het meedenken en fijne avond!

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 479106 op 18-09-2021 21:35 ]

• mcsluis
  • Laatst online: 24-05 22:31
Anoniem: 479106 schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 21:31:
Ik zou de QN95A sowieso pas volgend jaar kopen vanwege de prijs, dus €1995 zou ik sowieso niet betalen. Hoewel ik nu graag een televisie wil, heb ik, als het uitkomt, ook geduld. Ik zou nu voor een Q95T gaan, maar de QN95A lijkt me nog weer wat beter, en de kleinere one connect box is ook handig. Ik zou hem strak aan de muur willen hangen.

Ik heb ook OLED serieus overwogen, GX of de CX zou ik dan voor gaan. Het enige wat me tegenhoudt is mijn wantrouwen tov de OLED techniek. Het is inmiddels redelijk betaalbaar, dus als het nu echt zo'n no brainer zou zijn als sommigen hier stellen, dan zou LCD niet eens meer im Frage komen en een serieuze concurrent zijn voor OLED. Toch is het dat wel/nog steeds. Ik ben dus niet de enige met deze overwegingen en ik vind het jammer dat je klaarblijkelijk geen redelijke bedenkingen mag hebben bij OLED op basis van allerlei verhalen (en beeld) over burn-in en beeld degradatie. Hetzelfde geld voor reclame in Samsung menu's. De éénen vind het no big deal, de ander wel. Maar de discussie wordt wel snel fanatiek en persoonlijk ipv feitelijk. En van kwalificaties hou ik overigens niet zo (meer), vooral niet over mensen.

Ik denk ook als volgt: als burn in geen probleem meer is sinds een jaar of 3, omdat LG nu beter weet hoe burn-in te bestrijden, dan kan je dus in feite niets zeggen over de duurzaamheid van die tv, want pre 2018 was LG nog niet goed in het voorkomen van burn in, en post 2018 LG OLED tv's kunnen niet beoordeeld worden op duurzaamheid. Ik zou best voor OLED gaan, mits LG garantie biedt op burn-in. Het gegeven dat zij dit niet doen, zegt mij wel iets. Genoeg om reasonable doubt te hebben.

Ik doe graag lang met een tv, want als het beeld goed is, waarom zou ik dan over 5 jaar een nieuwe willen/moeten kopen? Het smart gedeelte los ik tzt wel weer provisorisch op, net als nu. En ik vind het vreemd om om de 5 jaar een nieuwe tv te kopen. Ik koop graag goede spullen die lang(er) meegaan.

On topic: LCD biedt mijn inziens de meeste zekerheid met zeer goed beeld. Vraag is welk LCD het beste beeld/geluid biedt met de fijnste smart ervaring. Ik neig naar Samsung, neem ik de reclame (SLIK!) voor lief. LG LCD kom ik uit op QNED, maar daar zie ik nog weinig reviews van, en WEBOS 5.0 spreekt mij (veel) meer aan dan 6.0 met dat full screen menu. De Sony's heb ik eigenlijk nooit overwogen omdat ik op mn tv niet ook weer Google wil, anders wordt het wel heel erg Google overal, en dat ga ik graag een beetje tegen. Hoewel de SONY ook niet uitgesloten is...

toon volledige bericht
Waarom zou LG garantie moeten geven op iets dat niet meer voorkomt. Waar je bij LCD zeker van kan zijn is clouding, deze, niet uniforme backlight, blauwe waas bij donkere beelden, en daar wordt ook geen garantie op geboden als het voorkomt.

Je vraagt advies, 80% hier adviseert oled en de langere termijn los te laten. Beide adviezen sla je in de wind. Koop dan een niet Oled, en blijf altijd twijfel houden of je wel het mooiste beeld hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:37
Ik heb net een oled met 5 jaar garantie bij kamera expres besteld. Wat mij betreft een prima optie.

Maar als je oled niet aan durft: een lcd nemen met veel dim zones in midden prijssegment. Beeld gaat sowieso beter zijn dan 10 jaar oude lcd.
Garantie op 10 jaar werking heb je nergens..

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mick3112
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 17:23
Ik

Over het algemeen scoort Sony een stuk beter in de beeldverwerking en upscaling.
Dat is een conclusie die je uit vele Expertreviews en vergelijkingen naar voren hoort komen.

Dat was ook mijn ervaring toen ik eind 2017 een Qled en een Sony kort na elkaar heb getest met hetzelfde bronmateriaal.

Als je geen haast hebt met aanschaffen raad ik je aan om eens op het forum van https://www.avforums.com/ te gaan lezen. Daar heb je gewoon per merk en ook per panel type veel topics met gebruikerservaringen van bijna alle modellen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
Sony is altijd een veel betere keus dan Samsung!

https://www.artencraft.nl/nl/sony-oled-ke65a89b-591760.html

[ Voor 10% gewijzigd door HereIsTom op 19-09-2021 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
@Anoniem: 479106 Dit topic verhuisd naar CEA omdat het aankoopadvies is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• roffeltjes
mcsluis schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 22:27:
[...]
Je vraagt advies, 80% hier adviseert oled en de langere termijn los te laten. Beide adviezen sla je in de wind.
Ik vind het bizar dat we een wens om 10 jaar met een tv te doen hier gaan afraden en dan doen alsof de vraagsteller advies in de wind slaat in plaats van te beseffen dat het een hele valide en goede wens is.

Dit is toch gewoon gekkerij? Het is geld verspilling, milieu belasting en het is volkomen onnodig.

Dit zie ik trouwens overal, producten worden beter en wat doen we? In plaats van ze langer gebruiken vervangen we ze aan de lopende band |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
roffeltjes schreef op zondag 19 september 2021 @ 16:02:
[...]

Ik vind het bizar dat we een wens om 10 jaar met een tv te doen hier gaan afraden en dan doen alsof de vraagsteller advies in de wind slaat in plaats van te beseffen dat het een hele valide en goede wens is.

Dit is toch gewoon gekkerij? Het is geld verspilling, milieu belasting en het is volkomen onnodig.

Dit zie ik trouwens overal, producten worden beter en wat doen we? In plaats van ze langer gebruiken vervangen we ze aan de lopende band |:(
Ik vind de wens om 10 jaar met een tv te kunnen doen een hele goede. Er is alleen geen manier waarop je daarop een tv kunt uitkiezen. Geen enkele tv garandeert je 10 jaar.

Ik ken mensen die al +15 jaar naar bijvoorbeeld een Sharp kijken, die ook word gebruikt voor radio, dus uren per dag aan staat. Dit is echter geen garantie dat een nieuwe Sharp (die volgens mij niet eens meer echt vanuit het originele Sharp komt) dit weer gaat doen.

De wens is wel valide, maar het is naar mijn idee niet vindbaar.

Daarom wellicht iets kopen bij een retailer die 5 jaar garantie geeft, dan heb je enigszins zekerheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
Cyriel85 schreef op zondag 19 september 2021 @ 19:23:
[...]
De wens is wel valide, maar het is naar mijn idee niet vindbaar.
Waarom niet? Ik doe al 12 jaar met mijn Panasonic Plasma en die is een stuk gecompliceerder dan een LCD of OLED (volgens mij één van de eerste FHD Plasma... bleeding edge!).

Mijn Plasma zou volgens Pana 100.000 uur moeten halen voordat de plasma halfwaarde is bereikt. Laat dat de helft zijn (50.000 uur) en laat ik 2000 uur per jaar tv kijken (haal ik bij lange na niet)... dan is dat 25 jaar voordat dat paneel op is.

Ventilatoren zullen het eerder opgeven, maar die kan je wel vervangen. Blijft over de logic boards (en die zijn nu niet meer zo makkelijk vindbaar)... en die kunnen uit ervaring van o.a. PC's ook bijzonder lang mee.

Dat betekent niet dat het altijd zolang mee zal gaan en dat er niet zoiets is als "pech", maar moderne spullen gaan meestal gewoon lang mee... we vervangen vrijwel altijd voordat het stuk gaat. En als het stuk gaat repareren we zelden.

Kortweg, als ik een televisie koop, koop ik er ook één voor de komende 10 jaar, haal ik tot nu toe altijd....=> Nee, ik voel me niet benadeeld met mijn 12 jaar oude tv, zo'n plasma kijkt prima ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outlandos
roffeltjes schreef op zondag 19 september 2021 @ 19:40:
[...]

Waarom niet? Ik doe al 12 jaar met mijn Panasonic Plasma en die is een stuk gecompliceerder dan een LCD of OLED (volgens mij één van de eerste FHD Plasma... bleeding edge!).

Mijn Plasma zou volgens Pana 100.000 uur moeten halen voordat de plasma halfwaarde is bereikt. Laat dat de helft zijn (50.000 uur) en laat ik 2000 uur per jaar tv kijken (haal ik bij lange na niet)... dan is dat 25 jaar voordat dat paneel op is.

Ventilatoren zullen het eerder opgeven, maar die kan je wel vervangen. Blijft over de logic boards (en die zijn nu niet meer zo makkelijk vindbaar)... en die kunnen uit ervaring van o.a. PC's ook bijzonder lang mee.

Dat betekent niet dat het altijd zolang mee zal gaan en dat er niet zoiets is als "pech", maar moderne spullen gaan meestal gewoon lang mee... we vervangen vrijwel altijd voordat het stuk gaat. En als het stuk gaat repareren we zelden.

Kortweg, als ik een televisie koop, koop ik er ook één voor de komende 10 jaar, haal ik tot nu toe altijd....=> Nee, ik voel me niet benadeeld met mijn 12 jaar oude tv, zo'n plasma kijkt prima ;)
toon volledige bericht
Het is gewoon een loterij en zou geen doel op zich moeten zijn. Mijn dure Sony LCD was al na 4 jaar kapot, tsja die dingen gebeuren. De Pioneer plasma van m'n vader doet het daarentegen nog steeds.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
outlandos schreef op zondag 19 september 2021 @ 20:19:
[...]

Het is gewoon een loterij en zou geen doel op zich moeten zijn. Mijn dure Sony LCD was al na 4 jaar kapot, tsja die dingen gebeuren. De Pioneer plasma van m'n vader doet het daarentegen nog steeds.
Snap ik, maar is die Pioneer een uitzondering, of is die Sony een uitzondering?

Ik heb lopen zoeken, maar er is geen antwoord anders dat een paneel tussen de 25.000 en 60.000 branduren schijnt te kunnen maken, wat dus niets zegt over hoe lang een gemiddelde televisie meegaat tot hij *poef* zegt. 8)7

Het is altijd anecdotisch, maar:

- Mijn moeder zit aan haar 4e tv/ Z/W (1965-1980), Kleuren TV (1980-1990) (enige die stuk ging) daarna een Grundig (1990-2010) en nu 11 jaar een Samsung LCD.
- Mijn broer: Z/W (1980/1995), JVC (1993-2010), goedkoop LCDtje (2010-2021) en sinds dit jaar een Sony 55 LCD.
- Ik: JVC (1995-2008) Panny Plasma (2008-heden)

Dat is 1 tv die echt de geest gaf, maar dat was ook gewoon een klote ding. Voor de rest? Blijft allemaal best heel. Dat heb ik eigenlijk met al mijn electronica (behalve gamingvideokaarten, een aantal brandde uiteindelijk gewoon door). En ik ben echt niet netjes...

Ik geloof best dat ik veel mazzel heb, maar ik denk dat we (first world) meestal gewoon vervangen voordat iets kapot is. Dat is bij pc's en laptops er ingeslopen en we vervangen nu steeds sneller.

Ik kan me niet voorstellen dat de gemiddelde technische levensduur van een TV onder de tien jaar ligt.
en zou geen doel op zich moeten zijn.
Ehm? :? :|

Ik ben echt geen back to nature geitenwollen sok, maar dat lijkt me een extreem wenselijk doel.

[ Voor 5% gewijzigd door roffeltjes op 19-09-2021 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Het wordt toch zeker een lcd voor mij. Nu nog de vraag welke. Ik duik er weer in en laat weten welke het wordt. Dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ieny
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 15-05 19:21
Wij hebben de Samsung UE40D7000. Gekocht in 2011. Geweldige tv. Wil geen andere.

• Cyriel85
roffeltjes schreef op zondag 19 september 2021 @ 19:40:
[...]

toon volledige bericht
Goed, en welke tv kan jij aan TS aangeven die 100% zeker de 10 jaar gaat halen dan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Er zijn nooit garanties dat de TV 10 jaar mee gaat.
Anekdotisch: Ik ben nog steeds blij met mijn Sony 55" LCD uit 2015, maar Android wordt nu wel traag en krijgt geen updates meer sinds een paar jaar. Dus het is afwachten wanneer de apps niet meer ondersteund worden. Op dit moment werken alle smartapps nog.

Samung's ecosysteem heeft doorgaans ook een lange apps ondersteuning.

De TS wil duidelijk geen OLED en dat is zijn keuze. Veel is dan ook gewoon een kwestie van smaak en loop eens een grote TV winkel binnen en kijk eens naar de TVs. Vraag dan wel of je de kleurinstellingen mag aanpassen, want anders zit je naar de demoinstellingen te kijken en dat is niet zoals je TV kijkt.

Mocht het smartgedeelte er dan mee op houden, koop je TZT "iets slims" om er aan te hangen. Of dat nu een Google TV, Apple TV, Firestick of wat dan ook is: Staar je niet blind op het smartgedeelte.

Zonder budget is een "beste" keuze niet te maken voor je.

Denk wel: Nu hangt er een PS4 aan: Vind je het belangrijk dat je straks moet gamen met 120 Hz? En is gaming belangrijk: houd dan rekening met inputlag.

• roffeltjes
Cyriel85 schreef op donderdag 23 september 2021 @ 09:32:
[...]

Goed, en welke tv kan jij aan TS aangeven die 100% zeker de 10 jaar gaat halen dan?
Niemand kan "100%"garanderen, maar dat betekent ook weer niet dat elke TV na 5 jaar de schroot op moet. Sterker nog, ik durf wel te wedden dat de meeste Tv's 5 jaar makkelijk halen, individuele probleemgevallen daargelaten.

En daar zit dus de vraag: Welke merken hebben op dit punt een goede reputatie? Bij een wasmachine zeg je dan "Miele", maar hoe zit dat bij tv's?

Gaat een LG/Hisense/Sony even lang mee? Wat zijn de ervaringen? Ik vind het een zwaktebod om te gaan zeggen "geen idee, reken maar op vervanging na 5 jaar". Er moet hier toch voldoende kennis en gebruikerservaringen zijn om te kunnen duiden wat betrouwbare merken zijn?

@Hann1BaL Op zich is dat een hele legitieme opmerking, maar zoals je terecht zegt het is ook weer goedkoop op te lossen door je smart-functies (op termijn) via een dongle op te lossen. Het is geen directe forcing naar een vervanging.

[ Voor 12% gewijzigd door roffeltjes op 23-09-2021 11:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

@roffeltjes dat is toch precies wat ik voorstel: Hang er tzt iets slims aan. :)

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Niemand beweert dat een TV na 5 jaar op de schroothoop moet, er worden vooral angstverhalen zonder basis geuit en degene die dat ontkracht, of stelt dat er sowieso geen garantie is op lange levensduur, worden dit soort woorden in de mond gelegd.

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 24-05 12:35
Anoniem: 479106 schreef op maandag 20 september 2021 @ 00:05:
Het wordt toch zeker een lcd voor mij. Nu nog de vraag welke. Ik duik er weer in en laat weten welke het wordt. Dank
Sony 65" XH95 zou ik dan voor gaan. Heeft geen HDMI 2.1, maar weet niet of dat in de toekomst een must is voor je.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

• Hulleman
Hann1BaL schreef op donderdag 23 september 2021 @ 09:43:
De TS wil duidelijk geen OLED en dat is zijn keuze. Veel is dan ook gewoon een kwestie van smaak en loop eens een grote TV winkel binnen en kijk eens naar de TVs..
Dat is het mooi van tv's. Daar komt praktisch geen smaak bij kijken, omdat het objectief meetbaar is hoe goed de beeldkwaliteit van een tv is.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

• Jeroenneman
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Anoniem: 479106 schreef op maandag 20 september 2021 @ 00:05:
Je weet hopelijk wel dat ook een LCD na enkele jaren steeds zal moeten worden gekalibreerd? Die LED's verouderen ook, en dat beïnvloed onder andere kleurtemperatuur.

Nu een TV kopen, daar 10 jaar meedoen, en verwachten dat ie over 10 jaar hetzelfde beeld toont als nu is pertinent onmogelijk.

https://www.researchgate....stal_display_LCD_monitors

Aangezien je aangeeft tot wel 10 jaar te willen doen met de TV, zou ik gewoon gaan voor een middenmotor. Met dergelijke gebruikstermijnen laat je je niet gek maken door nieuwe standaarden of ontwikkelingen.

Samsung kun je al schrappen: die gebruiken nog steeds geen Dolby Vision implementatie.

Dan blijven er in totaal 15 TV's over die het overwegen waard zijn met jouw wensen:
https://tweakers.net/tele...KpS_wIXn2Yc3MtK_J2b577vnw

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Topicstarter
Dolby Vision, is dat nou echt zo belangrijk? Ik kijk veel Netflix, maar als het beeld kleurrijk is met mooi contrast dan ben ik tevreden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-05 22:27
Anoniem: 479106 schreef op donderdag 23 september 2021 @ 15:03:
Dolby Vision, is dat nou echt zo belangrijk? Ik kijk veel Netflix, maar als het beeld kleurrijk is met mooi contrast dan ben ik tevreden...
haha, je stelt hier allemaal mooie retorische vragen. Je hebt van tevoren al beslist wat je wilt, namelijk LCD geen Oled, geen Dolby Vision en zoekt alleen naar bevestiging ;)

Dus bij deze, niet belangrijk! ;) (sowieso is het de vraag of veel TV's die het ondersteunen het wel kunnen weergeven zoals bedoeld.)

Persoonlijk vind ik het wel tof, alhoewel het wel erg fel kan zijn. Verschil is er duidelijk zeker wel. (3x raden wat voor TV ik heb)

• Hulleman
Jeroenneman schreef op donderdag 23 september 2021 @ 14:10:
Dan blijven er in totaal 15 TV's over die het overwegen waard zijn met jouw wensen:
https://tweakers.net/tele...KpS_wIXn2Yc3MtK_J2b577vnw
De Sony XH95 mist in dit overzicht. Denk wel de beste tv voor de prijs waar ie momenteel voor weggaat. Probleem is dat lang niet alle tv's in dit overzicht HDMI 2.1 hebben. Als je er dan echt 10 jaar mee wil doen, kun je dat bijna niet missen toch?

@Anoniem: 479106,
Dolby Vision is de superieure HDR techniek. Dus ja, dat zou ik als belangrijk bestempelen. Gewoon HDR10 is ook al gaaf, Dolby Vision is beter. Een dergelijke tv koop je juist om zn HDR mogelijkheden, dus wil je ook all the way kunnen gaan. Maar als je aangeeft 'als het beeld kleurrijk is met goed contrast' is het al prima. Daar koop je geen high-end tv voor. Dus wat wil je precies?

Daarnaast, als je perse een tv wilt die 10 jaar meegaat, dan zou ik ook nog eens een tv met HDMI 2.1 overwegen.

[ Voor 19% gewijzigd door Hulleman op 23-09-2021 15:31 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Anoniem: 479106 schreef op donderdag 23 september 2021 @ 15:03:
In dat geval moet je gewoon de PriceWatch erbij pakken, 65", LCD en dan de goedkoopste pakken. Want alle features die garant staan voor goed beeld vind je toch niet belangrijk.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• benbaba
  • Niet online
Dolby Vision is mooi meegenomen. De hardware is belangrijker. De QN9xA zal soms terugvallen op HDR10, maar impactvoller HDR voorschotelen dan de X90J en zelfs de X95J. Simpelweg omdat de Samsung dieper zwart haalt en een (veel) hogere helderheid. De X95J zal nog het meest in de buurt komen en daarbij ook een natuurgetrouwere weergave hebben. Dat kan ook een argument zijn. Zet je er de PML9636 met Dolby Vision naast dan kan dat de kers op de taart zijn bij bepaalde titels of scene's. Dat gezegd hebbende zou ik meer waarde hechten aan andere features, prijs en algehele beeldverwerking.

LCD's die je nu kan overwegen zijn de: Q90/95T, XH95 en U8QF. TV's die je vanaf Black Friday en later kan overwegen zijn de QN9xA, X95J en PML9636 of PML9506. Dan heb je het beste op LCD-gebied ook wel gehad.

• Hann1BaL

Hann1BaL

Hulleman schreef op donderdag 23 september 2021 @ 14:01:
[...]

Dat is het mooi van tv's. Daar komt praktisch geen smaak bij kijken, omdat het objectief meetbaar is hoe goed de beeldkwaliteit van een tv is.
Hoewel dit waar is, betekent dat niet dat je meetbaar kan maken wat je daar als consument voor over hebt.
Met andere woorden: Als de TV 200 euro goedkoper is en iets te felle kleuren laat zien, wat ik wel mooi vind, zou dat nog steeds een goede keuze zijn voor mij. Terwijl het meetbaar niet de beste TV is :)

• Hulleman
Hann1BaL schreef op donderdag 23 september 2021 @ 16:18:
[...]

Hoewel dit waar is, betekent dat niet dat je meetbaar kan maken wat je daar als consument voor over hebt.
Met andere woorden: Als de TV 200 euro goedkoper is en iets te felle kleuren laat zien, wat ik wel mooi vind, zou dat nog steeds een goede keuze zijn voor mij. Terwijl het meetbaar niet de beste TV is :)
Uiteraard speelt smaak mee. Maar ik weet zeker dat als je naar een goed gekalibreerde goede tv hebt gekeken, dat het dan lastig is om terug te gaan naar minder. Het kijkt gewoon prettiger en natuurlijk.

Pagina: 1