Advies aanschaf laptop (Macbook?)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vic83
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12-10 10:34
Omdat onze huidige Windows laptop redelijk bejaard en traag is, zijn we op zoek naar een andere laptop.
Aangezien we veel met Apple doen (iCloud, iPad, Iphones, Apple Watch, Apple TV) is het wellicht ook een logische stap over te stappen naar een Macbook.

De Macbook hoeft niet perse veel mee onderweg, dus formaat is van ondergeschikt belang.
Wel vind ik het belangrijk / leuk om video's mee te kunnen bewerken, die bijv. met onze iPhone geschoten zijn. Daarnaast vind ik het belangrijk dat er een externe schijf op aangesloten kan worden om oudere videobestanden over te kunnen zetten. (en te kunnen uploaden naar iCloud)
Ook het gebruik van MS Office is wenselijk.

Probleem is echter een beetje het budget. Die ligt rond de 1000 Euro. (max)

Omdat ik verhalen hoor dat je prima een tweedehands Mac kunt kopen, vind ik dat ook zeker een optie.

Kunnen jullie mij adviseren? Is een M1 processor wat? Is een MacBook Air een optie, of moeten we toch voor een Pro gaan?

Ik lees heel graag jullie advies! Alvast bedankt!

[

Beste antwoord (via Vic83 op 21-09-2021 09:53)

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 17:02

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

koentjuh1987 schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 07:43:
Wat voor bewerkingen doe je? Want een MacBook Air m1 past nog binnen je budget (ongeveer) en zou je mee uit de voeten kunnen. Maar dan moet je denk ik niet grote 4K films willen bewerken… maar beetje knippen plakken etc met iMovie zou volgens mij moeten lukken.
Zelfs 4K-videobewerking trekt de M1 makkelijk. Het is echt een bijzonder krachtige laptop voor zijn formaat. Wellicht is 16GB dan net wat handiger om een en wat soepeler te laten verlopen, maar noodzakelijk is het niet.

@Vic83
De Macbook Air M1 vind je, als je een beetje zoekt, nieuw voor onder de 1000 euro. Tweedehands zijn ze nog te zeldzaam en daardoor wat aan de prijs. M.i. is het prijspunt van een tweedehands M1 niet interessant tegenover een nieuwe.

En tweedehands (pre-M1) Macbook (Pro's) in het algemeen hebben ook last van het prijspunt van de M1. De M1 is namelijk dusdanig krachtig én energiezuinig voor zijn geld, dat een tweedehands Mac van onder de 1000 euro er niet tegenop kan.

Het scheelt soms 100-200 euro met de nieuwprijs van de M1, maar je krijgt dan een systeem dat maar half zo krachtig is en een kortere batterijduur kent. Alleen de recentste i7-modellen (modeljaar 2018/2019) kunnen meekomen met de M1, maar die zijn op dit moment tweedehands nog ruim boven de 1500 euro.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 07-10 17:12
Wat voor bewerkingen doe je? Want een MacBook Air m1 past nog binnen je budget (ongeveer) en zou je mee uit de voeten kunnen. Maar dan moet je denk ik niet grote 4K films willen bewerken… maar beetje knippen plakken etc met iMovie zou volgens mij moeten lukken.

...

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

koentjuh1987 schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 07:43:
Zelfs 4K-videobewerking trekt de M1 makkelijk. Het is echt een bijzonder krachtige laptop voor zijn formaat. Wellicht is 16GB dan net wat handiger om een en wat soepeler te laten verlopen, maar noodzakelijk is het niet.

@Vic83
De Macbook Air M1 vind je, als je een beetje zoekt, nieuw voor onder de 1000 euro. Tweedehands zijn ze nog te zeldzaam en daardoor wat aan de prijs. M.i. is het prijspunt van een tweedehands M1 niet interessant tegenover een nieuwe.

En tweedehands (pre-M1) Macbook (Pro's) in het algemeen hebben ook last van het prijspunt van de M1. De M1 is namelijk dusdanig krachtig én energiezuinig voor zijn geld, dat een tweedehands Mac van onder de 1000 euro er niet tegenop kan.

Het scheelt soms 100-200 euro met de nieuwprijs van de M1, maar je krijgt dan een systeem dat maar half zo krachtig is en een kortere batterijduur kent. Alleen de recentste i7-modellen (modeljaar 2018/2019) kunnen meekomen met de M1, maar die zijn op dit moment tweedehands nog ruim boven de 1500 euro.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vic83
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12-10 10:34
Heroic_Nonsense schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 08:09:
[...]

@Vic83

Dank voor de reactie! Is het nog de moeite waard om voor een tweedehands Pro M1 te kijken? Ik lees daar nl ook hele dubbele verhalen over. Met name dat de verschillen tussen de Air en de Pro te verwaarlozen zouden zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Vic83 schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 09:55:
[...]

Dank voor de reactie! Is het nog de moeite waard om voor een tweedehands Pro M1 te kijken? Ik lees daar nl ook hele dubbele verhalen over. Met name dat de verschillen tussen de Air en de Pro te verwaarlozen zouden zijn.
De verschillen in performance zijn niet heel groot, maar wel aanwezig. Door de aanwezige mechanische koeling blijft de M1 in de Pro langer koel en wordt de processor daardoor minder snel in snelheid teruggeschroefd (als je hem voor langere tijd belast). Dat zijn echter wel specifieke use cases (renderen van videobestanden in Final Cut Pro bijvoorbeeld; of 3D modelling). Huis-tuin-en-keukengebruik zal zelden de fan aan doen slaan.

Het beeldscherm van de Pro is iets helderder en de Pro heeft een Magic Touchbar in het toetsenbord zitten (dat kan handig zijn; erg smaak afhankelijk).

Er staan er momenteel een paar MBP M1's op de V&A die minder dan 1000 moeten opleveren. Dan heb je dus wel een tweedehands machine, maar de prijzen zijn interessant.