Isolatie laatste meter cv-buis bij hr-ketel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan1337
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 28-04 13:57
In ons huis lopen de verwarmingsbuizen door de vloeren, waar ze redelijk goed geisoleerd zijn. Op zolder staat de hr-ketel in een onverwarmd gedeelte van die etage. In mijn enthousiasme heb ik de laatste meters aan niet-geïsoleerde (koperen) leidingen nu ingepakt met buisisolatie. Dit enkel gedaan voor de warme toevoer om hopelijk iets extra energie te besparen en om het temperatuurverschil tussen aanvoer en retour nog iets groter te krijgen.

De isolatie heb ik nu helemaal laten doorlopen tot aan de hr-ketel. Maar is dat wel verstandig? De doeltemperatuur van de ketel is 60 graden, en van wat ik lees kan dat isolatiemateriaal tot 95 graden verdragen. Of zie ik iets qua (brand)veiligheid over het hoofd?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e8qDI6mizBr6efu-vaCprudBk3g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xGdju31iHkHwKXNT8s3C1lr0.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via Jan1337 op 17-09-2021 14:53)

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18:19
oke, dit is eigenlijk geen probleem
de ketel behoord al op 85 graden af te slaan (noodstop), dus behoord nooit die 95 graden te halen.
en al helemaal niet vlak buiten de ketel. ;)

help het?
denk erg weinig, maar snap de kleine dingen die je wil doen.
dus geen problemen mee.

wil je een groter verschil tussen aanvoer en retour van de ketel.
dan kun je beter het water wat terug komt van het huis niet isoleren.
hoe meer warmte er uit gaat (al is het op zolder) de groter het verschil is.
maar begrijp dat dit allemaal geneuzel in de marge is.
uiteindelijk boeit het allemaal niks op het geheel. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18:19
oke, dit is eigenlijk geen probleem
de ketel behoord al op 85 graden af te slaan (noodstop), dus behoord nooit die 95 graden te halen.
en al helemaal niet vlak buiten de ketel. ;)

help het?
denk erg weinig, maar snap de kleine dingen die je wil doen.
dus geen problemen mee.

wil je een groter verschil tussen aanvoer en retour van de ketel.
dan kun je beter het water wat terug komt van het huis niet isoleren.
hoe meer warmte er uit gaat (al is het op zolder) de groter het verschil is.
maar begrijp dat dit allemaal geneuzel in de marge is.
uiteindelijk boeit het allemaal niks op het geheel. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan1337
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 28-04 13:57
Thanks, het is inderdaad het laatste stukje isolatie dat ik meer voor het idee doe. Op zolder kan het daar in de winter wat frisser worden, daarom heb ik alleen de leidingen voor warm water en aanvoer verwarming ingepakt. De retourbuizen die op sommige plekken er vlak langs lopen warmen zo hopelijk minder op. Allemaal ongetwijfeld gerommel in de marge, het grootste voordeel is waarschijnlijk dat ik er wat beter door slaap ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• noucmen
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 17-04 00:47
(plastic) Buis isolatie van Gamma/Bauhaus/Hornbach ? Ze hebben weinig oplevering denk ik