"Alles voor een glimlach"
Coolblue heeft een hele goede en georganiseerde website als het gaat om producten kopen.Scherpe prijs, en de aflevering van producten verloopt, in mijn ervaring, altijd volgens afspraak.
Maar op het moment dat er iets mis is met het apparaat wordt het problematisch.
De serviceafdeling van Coolblue heeft een hele strakke procedure en daar ben jij als consument de dupe van.
Ik heb twee ervaringen die hier boekdelen overspreken.
"Blij zijn is meemaken"
Mijn eerste ervaring met de "service" afdeling begint met een garantiekwestie over een volautomaat koffiezet apparaat. Als je order niet gelinkt is aan je account, of je hebt geen account, kan je alleen maar telefonisch de serviceafdeling bereiken. Want zeg nou zelf, wie gebruikt er twitter of facebook om garantie te vragen voor een product.Het begint natuurlijk ongelofelijk lang in de wacht staan als je ze opbelt. Dat is niet zo gek, maar wel vervelend. Toen ik vroeg wat er gedaan kon worden aan mijn probleem werd er vrolijk gezegd dat ze niet zo veel konden doen en dat ik maar contact op moet nemen met de fabrikant.

De fabrikant in kwestie was zeer vriendelijk en heeft mijn probleem daadwerkelijk opgelost.
Het probleem hierbij is dat ik apparaat bij Coolblue heb gekocht en daar mijn garantie wil halen en niet direct bij de fabrikant! Coolblue service heeft hier in mijn ogen steken laten vallen.
"Service"
Het tweede probleem wat ik kreeg wat het lekken van mijn wasmachine. Het aanmelden moest telefonisch, het product stond namelijk niet gelinkt aan mijn account. Ik heb de wasmachine aangemeld op 10 augustus voor reparatie.Dit is nogal een lang verhaal, korte versie is dat ik 15 september een mail kreeg vanuit de reparateur dat de wasmachine niet meer gerepareerd gaat worden vanwege economische redenen.
Lange versie volgt hieronder:
Na een week wordt ik gebeld door een externe reparatie afdeling om mijn wasmachine te repareren. Dit kost ongeveer één week voordat er iemand langs kwam om er naar te kijken.
Conclusie van deze dag was de kuip lekte en er moesten nieuwe onderdelen besteld worden.
Bij de tweede reparatiepoging, twee weken verder, was er een nieuwe voorkuip er ingezet. Maar helaas waren er panelen omgebogen bij de poging waardoor de front paneel niet meer goed aansluit. Tot overmaat van ramp was het probleem nog steeds niet verholpen en de machine lekt nog steeds.
Bij de derde reparatiepoging, één week verder, is er geconcludeerd dat de voorkuip en de achterkuip vervangen moet worden.
En weer één weer verder was de mail van15 september dat er geen reparatie meer gaat gebeuren.
Conclusie, nu een maand verder en ik heb nog steeds een kapotte wasmachine.
Dit is niet zo prettig als je beseft dat ik ook nog een gezin heb met drie kinderen heb van onder de vier jaar.
"Procedure"
Volgens Coolblue's eigen procedure is na drie pogingen mogelijk om een andere oplossing in gang te zetten. Dit aangegeven op 10-9 dat ik dit wil. Het is in de tussentijd geen garantiekwestie meer geworden maar een klacht.De klacht is nu verder doorgepakt door de backoffice van Coolblue die binnen vier werkdagen met een oplossing zou komen.
Op 15 september de mail van de reparateur, met het bericht dat de wasmachine niet meer wordt gerepareerd. Hierop heb igebeld met Coolblue, die verzochten mij vriendelijk om het ordernummer van de reparateur en de mail moest doorzetten naar hun afdeling.
Dit vond ik heel vreemd, want gesprekken met de reparateur blijkt dat Coolblue in hun systemen kan kijken naar de status van de reparatie. Ik moet hier als tussenpersoon alle gegevens voor Coolblue bij elkaar rapen. Zij geven aan dit vanwege privacy.
Bij het laatste gesprek op 16-9 hoorde ik dat ze bezig zijn met een kredietbrief van de fabrikant zodat ze toestemming krijgen om de wasmachine te ruilen. Als ik geld terug wil dan ik dat krijgen in vorm van shop tegoed.
"De druppel"
Wat ik weet van garantie en garantiekwesties is dat ik iets te maken heb met de verkopende partij als het gaat om afhandeling. En niks met de reparateur of fabrikant. Dus waarom moet ik wachten op een kredietbrief van de fabrikant? Waarom zegt de servicemedewerker dat dit volgens de wet gaat?In mijn ogen is de enige correcte afhandeling is dat ik mijn aankoopbedrag terug krijg van de wasmachine. Niet in vorm van shop tegoed of ruilen van het apparaat zelf. En niet van de fabrikant, maar van Coolblue zelf!
Ik ben nu maar een koopontbinding begonnen: https://www.rijksoverheid...oopovereenkomst-ontbinden
Want ik vertrouw niet meer op een correcte afhandeling vanuit Coolblue gelet op mijn ervaringen.
En als ik nieuwe wasmachine moet kopen, koop ik deze nooit meer bij Coolblue, of welke andere producten dan ook.
Alle vragen hebben een antwoord