Beste Medetweakers,
Ik heb sinds 3 jaar een LG OLED55B7V, nu is mij vorige week opgevallen dat ik een verticale rij van dode / luie pixels heb. Uiteraard verwacht ik een defect van deze schaal niet al 3 jaar na aankoop, zeker niet bij een product als een tv, die dag en nacht stil staat. En ook nog eens een TV met destijds een adviesprijs van 1800 euro.
De tv is gekocht bij
Ik vraag me af wat mijn rechten zijn bij aankoop van een product in een buitenlandse webshop. Ik heb wat rondgezocht en kon zelf vinden dat een webshop de regels mag bepalen van het land van afkomst. Tenzij het hoofdkantoor in Nederland gevestigd is, maar dat is helaas niet het geval. *knip* webshop.BE en NL hebben hun eigen vestigingen.
Echter vraag ik me verder af wat de Belgische wet is, en of ik zodoende recht heb op vervanging of reparatie van mijn toestel. De Europese wet bepaald dat je altijd 2 jaar wettelijke garantie hebt. In Nederland ligt dit iets genuanceerder en ligt het aan de aard van het product. Zo mag je van een tv verwachten dat deze het langer volhoudt dan 2 jaar.
Wat ik in de Belgische wet heb kunnen vinden is het volgende.
https://www.eccbelgie.be/themas/garantie/wettelijke-garantie
Heeft er iemand ervaring met de Belgische wet en dit soort garantie gevallen? Kan ik hier iets tegenin brengen? Het enige dat ik zelf kan bedenken is dat de streep van dode / luie pixels het gevolg is van een slecht productieproces en het zodoende een verborgen gebrek is, en ik dus recht heb op vervanging.
Alvast enorm bedankt voor het meedenken!
Ik heb sinds 3 jaar een LG OLED55B7V, nu is mij vorige week opgevallen dat ik een verticale rij van dode / luie pixels heb. Uiteraard verwacht ik een defect van deze schaal niet al 3 jaar na aankoop, zeker niet bij een product als een tv, die dag en nacht stil staat. En ook nog eens een TV met destijds een adviesprijs van 1800 euro.
De tv is gekocht bij
Members only:
, de Belgische variant dus. Destijds heb ik voor deze webshop gekozen omdat het met de Nederlandse webshops 400/500 euro scheelde.
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Ik vraag me af wat mijn rechten zijn bij aankoop van een product in een buitenlandse webshop. Ik heb wat rondgezocht en kon zelf vinden dat een webshop de regels mag bepalen van het land van afkomst. Tenzij het hoofdkantoor in Nederland gevestigd is, maar dat is helaas niet het geval. *knip* webshop.BE en NL hebben hun eigen vestigingen.
Echter vraag ik me verder af wat de Belgische wet is, en of ik zodoende recht heb op vervanging of reparatie van mijn toestel. De Europese wet bepaald dat je altijd 2 jaar wettelijke garantie hebt. In Nederland ligt dit iets genuanceerder en ligt het aan de aard van het product. Zo mag je van een tv verwachten dat deze het langer volhoudt dan 2 jaar.
Wat ik in de Belgische wet heb kunnen vinden is het volgende.
https://www.eccbelgie.be/themas/garantie/wettelijke-garantie
Op basis hiervan heb ik contact opgenomen met de webshop en is daar tot zover het volgende uitgekomen.Wet 1649ter
4° het de kwaliteit en prestaties biedt die voor goederen van dezelfde soort normaal zijn en die de consument redelijkerwijs mag verwachten, gelet op de aard van het goed en op de eventuele door de verkoper, de producent of diens vertegenwoordiger publiekelijk gedane mededelingen over de bijzondere kenmerken ervan, namelijk bij de reclame en de etikettering.
Beste *knip* webshop,
een kleine 3 jaar geleden heb ik een LG55B7V bij jullie aangeschaft, nu slechts een kleine 3 jaar later heb ik ineens een volledig verticale lijn van luie / dode pixels door mijn scherm lopen. (Pixels refresher gedraaid en de tv gereset, maar helaas geen oplossing) De garantie is helaas verstreken, maar bij een product van 1300 euro verwacht ik niet dat deze na 3 jaar zulke gebreken vertoond.
Mijn vraag is of er een passende oplossing voor het probleem kan worden bedacht.
Ik hoor graag van jullie.
Met vriendelijke groet,
Wouter
Dag Wouter!
Standaard hebben televisietoestellen 2 jaar garantie voor zulke problemen. Na deze periode vrees ik dat het probleem enkel tegen een prijs gemaakt kan worden.
Indien je een herstelling wilt aanvragen, laat het mij weten! Dan vraag ik deze zo snel mogelijk aan.
Groeten,
*knip* !
Beste *knip* ,
Ik ben er even ingedoken, maar wat ik kan vinden mbt. garantie is dat de consument kan verwachten dat een product uit een bepaalde (prijs)klasse een X aantal jaar meegaat, en ik een deugdelijk product kan verwachten voor de prijs van 1299 euro. Nu vind ik 3 jaar voor een tv van 1299 euro veel te weinig.
Ik kan me voorstellen dat 2 jaar bij telefoons of tablets die dagelijks veel gebruikt worden en veel onderheven zijn aan vallen en andere invloeden realistisch, maar een tv die stil staat op een kast lijkt me hier niet onder te vallen.
Ik citeer:
"Het product moet beantwoorden aan de verwachtingen bij een normaal gebruik. De wet heeft het over een conform product bij levering (art. 1649ter). Dat houdt in dat het product moet beantwoorden aan de beschrijving door de verkoper in de reclame, de handleiding en de aankoopdocumenten (zoals bv. de bestelbon).
Wat de normale verwachtingen zijn, hangt af van de aard van het product (o.a. nieuw of tweedehands) en de normale gebruiksduur van het goed. Van een wasmachine mag verwacht worden dat die het minstens 5 jaar doet zonder noemenswaardige problemen."
Graag verneem ik dus nogmaals of er een andere oplossing aangeboden kan worden.
Een reparatie van CE Repair heb ik al opgevraagd, maar deze bieden via LG slechts 50% korting op reparatie, waardoor de reparatie alsnog uitkomt op 500 euro. Daar ga ik dus niet mee akkoord.Dag Wouter!
Bij wet heeft een televisietoestel 2 jaar gebruiksgarantie. Dit is de x-aantal jaar die je vermeldde in je vorige bericht. Bij telefoons of tablets geldt deze zelfde regel. Een televisie staat inderdaad stil, maar net zoals bij telefonie & tablets valt val- water- en/of gebruiksschade niet onder garantie. Deze 2 jaar zijn dus voor gevallen als de verticale streep die jouw toestel momenteel vertoond.
Ik kan, mits toestemming, een herstelaanvraag indienen bij CE Repair. Zij zullen dit dan verder afhandelen en een prijsbestek opmaken.
Groeten,
*knip*
Heeft er iemand ervaring met de Belgische wet en dit soort garantie gevallen? Kan ik hier iets tegenin brengen? Het enige dat ik zelf kan bedenken is dat de streep van dode / luie pixels het gevolg is van een slecht productieproces en het zodoende een verborgen gebrek is, en ik dus recht heb op vervanging.
Alvast enorm bedankt voor het meedenken!
[ Voor 1% gewijzigd door Yorinn op 17-09-2021 11:45 . Reden: Naam webwinkel eenmalig in mo-tags gezet, verder verwijderd, volgens beleid. ]