Complete wifi setup voor ons nieuwbouw huis

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenbreesnee
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22-04-2024
Ik zoek een complete setup qua wifi voor ons nieuwbouw huis.

Wat is je budget?
1000 - 1500 euro

Heb je bepaalde voorkeuren?
Binnen het Unify systeem geen specifieke voorkeuren. Het moet wel enigszins future proof zijn.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.
Woonhuis van 180m2 over 3 woonlagen. Daarnaast een 16 meter diepe tuin. In de woonkamer komt bij de tv een netwerk aanluiting op een switch zodat het streamen van netflix etc maar de playstation een vaste verbinding krijgen. Daarnaast in iedere slaapkamer komt in ieder geval een netwerk aansluiting voor bekabeld netwerk (5x)

In de meterkast komen een aantal UTP kabels bij elkaar vanuit het huis, hier moet dus sowieso een switch en/of router komen. Ik heb daar ook een hue hub staan en wellicht komt er nog iets van homey ofzo in. In totaal komen we in ons huidig huis 21 devices op de wifi dit kan misschien nog meer worden in de toekomst.

Wat heb je zelf al bedacht?
Ik zit te twijfelen tussen een UDM of toch gewoon een cloudkey. Daarnaast weet ik niet wat voor switch ik goed aan doe.
en qua access points ook niet, kan ik met een nano hd af of heb ik toch een U6 LR nodig.
Ik wil op iedere verdieping in ieder geval 1 AP kwijt. Maar ik twijfel of ik 1 of 2 accesspoints beneden moet doen (bijvoorbeeld een inwall hd en een u6 lite)

Dit zijn de bouwtekeningen van het huis.
https://tweakers.net/i/9X...L71.png?f=fotoalbum_large

Sorry als de post niet aan bepaalde voorwaarde voldoet.

Mijn huidige setup: cloudkey - 8 poorts switch - UAP pro - UAP lite - 3 bekabelde aansluitingen.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hpmkruit
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-05 21:07
maartenbreesnee schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 09:58:
Ik zoek een complete setup qua wifi voor ons nieuwbouw huis.

Wat is je budget?
1000 - 1500 euro

Heb je bepaalde voorkeuren?
Binnen het Unify systeem geen specifieke voorkeuren. Het moet wel enigszins future proof zijn.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.
Woonhuis van 180m2 over 3 woonlagen. Daarnaast een 16 meter diepe tuin. In de woonkamer komt bij de tv een netwerk aanluiting op een switch zodat het streamen van netflix etc maar de playstation een vaste verbinding krijgen. Daarnaast in iedere slaapkamer komt in ieder geval een netwerk aansluiting voor bekabeld netwerk (5x)

In de meterkast komen een aantal UTP kabels bij elkaar vanuit het huis, hier moet dus sowieso een switch en/of router komen. Ik heb daar ook een hue hub staan en wellicht komt er nog iets van homey ofzo in. In totaal komen we in ons huidig huis 21 devices op de wifi dit kan misschien nog meer worden in de toekomst.

Wat heb je zelf al bedacht?
Ik zit te twijfelen tussen een UDM of toch gewoon een cloudkey. Daarnaast weet ik niet wat voor switch ik goed aan doe.
en qua access points ook niet, kan ik met een nano hd af of heb ik toch een U6 LR nodig.
Ik wil op iedere verdieping in ieder geval 1 AP kwijt. Maar ik twijfel of ik 1 of 2 accesspoints beneden moet doen (bijvoorbeeld een inwall hd en een u6 lite)

Dit zijn de bouwtekeningen van het huis.
https://tweakers.net/i/9X...L71.png?f=fotoalbum_large

Sorry als de post niet aan bepaalde voorwaarde voldoet.

Mijn huidige setup: cloudkey - 8 poorts switch - UAP pro - UAP lite - 3 bekabelde aansluitingen.
Misschien kun je hier beter een eigen topic voor starten of dat een modje dit kan afsplitsen. In de tussentijd:
ik zou voor 1 AP per verdieping gaan ivm de betonnen verdiepingsvloeren van nieuwbouwwoningen en vloerverwarming die er vaak in ligt. Daarnaast 1 AP aan de buitenkant van je huis aan de tuinzijde voor WiFi in de tuin.

Een POE switch in je meterkast is dan wel handig en gezien het aantal vaste UTP punten zou ik een 16 poorts variant nemen. Bijvoorbeeld de us-16-150w of vergelijkbaar. 20-30 wifi devices stelt niet veel voor dus kun je af met elk Unifi AP van je keuze.

Ik zou wel voor een aparte router gaan naast je modem/router van je provider. Bijvoorbeeld een USG.

UDM of cloudkey kun je eventueel overslaan en de software op een laptopje zetten om settings te beheren. Dit is te doen als het je vooral alleen gaat om goed/snel wifi bereik in huis en niet aan de slag wil met iets als een gastenportaal oid.
Edit: ik lees dat je al een cloudkey hebt. In dit geval zou ik deze gewoon hergebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenbreesnee
hpmkruit schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 10:49:
[...]

Misschien kun je hier beter een eigen topic voor starten of dat een modje dit kan afsplitsen. In de tussentijd:
ik zou voor 1 AP per verdieping gaan ivm de betonnen verdiepingsvloeren van nieuwbouwwoningen en vloerverwarming die er vaak in ligt. Daarnaast 1 AP aan de buitenkant van je huis aan de tuinzijde voor WiFi in de tuin.

Een POE switch in je meterkast is dan wel handig en gezien het aantal vaste UTP punten zou ik een 16 poorts variant nemen. Bijvoorbeeld de us-16-150w of vergelijkbaar. 20-30 wifi devices stelt niet veel voor dus kun je af met elk Unifi AP van je keuze.

Ik zou wel voor een aparte router gaan naast je modem/router van je provider. Bijvoorbeeld een USG.

UDM of cloudkey kun je eventueel overslaan en de software op een laptopje zetten om settings te beheren. Dit is te doen als het je vooral alleen gaat om goed/snel wifi bereik in huis en niet aan de slag wil met iets als een gastenportaal oid.
Edit: ik lees dat je al een cloudkey hebt. In dit geval zou ik deze gewoon hergebruiken.
En welke AP's zou je dan kiezen? (binnen en buiten) De kabels worden "oprol" geleverd vanuit de bouw... zou je hiervoor een patchpaneel gebruiken of gewoon toch direct gaan voor switch

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hpmkruit
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-05 21:07
Waar komen de kabels uit? Muur of plafond? Hoog of laag aan de wand? Voor plafond heeft een inwall met extra UTP poort weinig zin, dus zou ik een Lite of Pro pakken. Ik zie dat de WiFi 6 varianten hiervan ook al uit zijn. Anders zou ik een In Wall HD plaatsen oid, want dan heb je naast een AP ook nog 4 netwerkpoorten op die plek beschikbaar.

Voor buiten uiteraard een Outdoor rated variant.

En als je zoveel gaat uitgeven aan een netwerk dan zou ik zeker minimaal een patchpaneel en waarschijnlijk ook een nette patchkast gebruiken. Moet er ook een beetje netjes uitzien natuurlijk :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06-05 10:53
Wat hierboven al staat:

Aantal APs: 4 (bekabeld in meterkast aangesloten).
Backhaul: elke AP bekabeld via CAT6, 24 AWG kabels op je router/switch.
Plekken: per verdieping 1 + 1 voor de tuin (tuin met laag vermogen). Tip: koop die voor de tuin nog niet. Zorg alleen voor een loze leiding op een slimme plek. Wacht rustig tot je er woont en kijk hoe het gaat. Best kans dat die helemaal niet nodig is!
Locaties: op de verdiepingen in het midden (plafond mogelijk?), in de woonkamer aan de korte zijde rechts of lange zijde midden (afh van welke je koopt, zie ook hoe een InWall straalt, op de product page hebben ze afbeeldingen). Dan is 1 echt voldoende in de woonkamer, een 2e gaat het niet verbeteren.
Zendvermogen: Begin met laag op 2.4GHz, hoog op 5GHz. Werkt meestal prima.

Extra's:
- in de kamer waar je gaat (thuis)werken, een LAN aansluiting maken. Daar kan in die kamer dan een switch op onder het bureau ofzo. Kan je server, werkplekken etc bekabeld gebruiken.
- Bij je tv, waar wellicht een receiver (streaming audio), smarttv/mediaspeler, game console komt ook een LAN aansluiting met switch.

Want: grootverbruikers continu verbruikers en vaste plek-devices leggen zo geen last op je WiFi netwerk. Die is dan puur voor mobile devices/plekken en evt IoT dingetjes. Waar het ook voor bedoeld is.
Ideale switch voor deze zaken: werkt met actieve POE dus scheelt weer een voedingsadapter, wat op deze plekken wel fijn is want je hebt er al zat. Daarnaast gebruikt deze 1 of andere extra zuinige standaard. Verbruikt echt geen drol.

Zit je in totaal op 6 netwerkpoorten die je in je meterkast moet aansluiten.

Meterkast:
- patchkastje waar je de doorgetrokken kabels op aansluit.
- Deze router is leuk, heb je 4 actieve POE poorten. Kom je dus wellicht 2 te kort. Maar is slechts een voorbeeld dat je wellicht een leuke router kan vinden en geen losse switch hoeft. Dit was een extreem goedkope router (hij was altijd 50-60 euro, snap die hoge prijs nu niet) die ook heel krachtig en stabiel is (hoef nooit te resetten oid).

Opletten:
actief PoE versus passieve PoE. Actief is een stuk makkelijker, hoef je je geen zorgen over te maken.

Succes!
En vergeet niet dat 2 APs op 1 verdieping ook juist beetje last van elkaar kunnen hebben. Ik heb 2 APs in gebruik gehad op 1 grote verdieping, rechthoekvorm (InWall (de goedkope Wifi 5 versie, niet de HD) in het midden van elke korte zijde) en ontdekte tijdens stroomuitval in 1 kamer dat ik daar prima verbinding had via de AP die helemaal aan de andere kant stond. Had ik niet verwacht. Sindsdien gebruik ik nog maar 1 AP :)

[ Voor 7% gewijzigd door Jazco2nd op 17-09-2021 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenbreesnee
hpmkruit schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 11:12:
Waar komen de kabels uit? Muur of plafond? Hoog of laag aan de wand? Voor plafond heeft een inwall met extra UTP poort weinig zin, dus zou ik een Lite of Pro pakken. Ik zie dat de WiFi 6 varianten hiervan ook al uit zijn. Anders zou ik een In Wall HD plaatsen oid, want dan heb je naast een AP ook nog 4 netwerkpoorten op die plek beschikbaar.

Voor buiten uiteraard een Outdoor rated variant.

En als je zoveel gaat uitgeven aan een netwerk dan zou ik zeker minimaal een patchpaneel en waarschijnlijk ook een nette patchkast gebruiken. Moet er ook een beetje netjes uitzien natuurlijk :).
Het voordeel van een nieuwbouw huis is dat in principe (als je maar betaald) alles kan.... Dus wil ik het uit het plafond, dan komt het uit het plafond... Wil ik het uit de wand laten komen, dan komt het uit de wand. Het enige is, ik moet het voor 10 oktober doorgeven... Dan kan het allemaal meegenomen worden met de bouw.

voor nu had ik in gedachten per verdieping 1 AP (maar welke dan exact) en dus nu 1 buiten ook... (die had ik nog niet, had gehoopt dat ik met een LR variant voldoende bereik zou hebben.

Zeker wil ik het netjes eruit laten zien... Het punt is dat ik nu de netwerk kabels in de meterkast kan laten komen... Ik heb geen verstand van patchpanelen en kasten... kan ik zo'n ding op op zijn kant zetten ivm ruimte gebrek? Mijn vrouw wil zo min mogelijk kabels zien... Dus zo'n kast op zijn kant zou perfect zijn... Dan zou ik aan een 4u misschien genoeg hebben? 1 voor de patchpaneel, 1 voor de switch, 1 voor stroom als het dan goed is hou ik eigenlijk 2 u over om het modem en de hubjes (hue oid) erin te plaatsen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenbreesnee
Mijn idee voor nu is dus. (om het toch bij Unifi te houden, bevalt me prima en is goed te beheren)

Beneden een AP U6LR in de woonkamer
Buiten een Flex neer te zetten (denk dat die onder de overkapping komt) Die willen we een beetje op 2/3 van de tuin hebben.
Op de eerste en tweede etage of een U6LITE te hangen.
In de meterkast kijken of ik op zijn kant een patchkast kan hangen (4U of 6U)
Een 16poorts patchpanel (vanwege de symetrie, ojee komt mijn OCD weer bovendrijven)
Een usw16POE

Ik twijfel nog over de dream machine... Ik heb een cloudkey nu, die vind ik erg handig in gebruik want ik kan alles op mijn mobiel bekijken naar statussen en gasten netwerk beheren.
Ik ben geen grote tweaker, maar een beetje monitoring extra lijkt me wel prettig + het AR verhaal vind ik gewoon een leuke show off :-)
Daarnaast kan hij dan het DHCP gedeelte helemaal overnemen.

De overige ruimte wil ik een stekkerdoos plaatsen en mijn modem (waarschijnlijk nieuwe)+ Huebridge (huidige)+ Eufy homebase. (huidige)

Iemand nog adviezen ? Qua Accesspoints een beetje goede keuze? Of maak ik nu qua patchkast een hele foute denkwijze? En als laatste die dreammachine... het budget is er... maar het geld hoeft niet op...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Wat ik mis in deze welke provider ga je gebruiken? Waarvoor gebruik je de Cloudkey (is alleen nodig als je logging en statistieken belangrijk vindt. Hoe ziet de omgeving eruit, is het een flat, vrijstaand in het bos of rijtjes huis in de binnenstad dat maakt allemaal nogal wat uit.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenbreesnee
Welke provider >>> waarschijnlijk ziggo maar kan ook glasvezel zijn… we hebben al 17jr ziggo (casema tijdperk) en dus is ons e-mail adres bekend bij veel instanties. Kan voordeel maar ook nadeel zijn. Hangt er vanaf wie een mooie aanbieding heeft.

Op dit moment gebruik ik mijn cloudkey om via mijn mobiel mijn WiFi te kunnen beheren. Gasten netwerk aan en uit zetten, uitrollen van updates van mijn huidige access points en trouble shooting als er een device problemen heeft.

het is een twee onder één kap woning. 180m2 woon oppervlak over 3 woonlagen. 16x9 tuin. Het is in een landelijk gebied.

Op dit moment laat ik mijn dhcp regelen via het ziggo modem maar mer dat dat af en toe minder goed gaat. Vandaar de keuze om misschien naar een dreammachine (pro /se) te gaan. Ook om zo de controle naar de Unifi omgeving te brengen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Hou je eerst bezig met de belangrijke zaken. Apparatuur kun je later uitzoeken/veranderen… Maar je installatie niet.

Check of ze de goeie kabel trekken! (Vraag type). Moet installatiekabel zijn (stug)

Monteren ze op de plekken in huis af of komt er gewoon een losse kabel uit de muur? Denk dan na over het afmonteren: opbouw WCD of inbouw? In dat laatste geval moet je ook zorgen dat er zo’n inbouwdoos bijgefreezed wordt. Nooit direct connectors erop btw, altijd op LSA.

Uiteraard afmonteren op een patchpanel in de meterkast, dat is ook LSA.

LSA gaat altijd naar LSA. Dus als je op de plekken in huis een WCD krijgt (LSA) dan moet je in de meterkast ook op LSA afmonteren.

https://www.netwerkproduc...5a0iK76i_CSwaAo2HEALw_wcB

Nogmaals:
Ze zullen installatiekabel (stug) gaan trekken, daar hoor je geen UTP stekkers op te knijpen.

Focus je nu op de onderste laag, goeie kabels en lokatie en hoe werk je af? Apparatuur komt later wel…

[ Voor 83% gewijzigd door FreakNL op 19-09-2021 08:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Redshark
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06-05 23:51
Ik weet niet waar je het spul wilt plaatsen maar gok dat je ook wat dingen in de meterkast gaat doen.

In mijn nieuwbouwhuis blijkt nu dat een UDM pro er niet zo goed in past en die hang nu dus een beetje diagonaal op een plankje… niet zo fraai gezicht dus als je dat belangrijk vind iets om rekening mee te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13:24

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

Heb boven een ap van unify en hier staat het raam altijd op kiepstand, moet zeggen dat ik hiermee goede ontvangst in de tuin heb, 13m.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
NLKornolio schreef op zondag 19 september 2021 @ 16:53:
Heb boven een ap van unify en hier staat het raam altijd op kiepstand, moet zeggen dat ik hiermee goede ontvangst in de tuin heb, 13m.
Ik heb HR++ glas en er komt zo goed als geen WIFI signaal doorheen.

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freedzed6
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 02-05 12:09
1000 - 1500 euro HAHA echt ??

met een MESH a 100 / 150 euro ben je wel klaar. Larikoek om zoveel uit te geven voor wat bereik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• maartenbreesnee
freedzed6 schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 03:11:
1000 - 1500 euro HAHA echt ??

met een MESH a 100 / 150 euro ben je wel klaar. Larikoek om zoveel uit te geven voor wat bereik.
Budget betekend niet dat je het er aan uit moet geven... als ik met 100 euro er vanaf kan komen... vind ik dat ook prima... Prima dat je je mening geeft dat je het lariekoek vind... maar kan je dan wel misschien voorbeelden geven wat ik dan in jouw ogen wel zou moeten nemen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
DHCP samen met wifi gebeurt heeft vaak meer te maken met instellingen op de wifi dan met de router. Je hoort geen hele goede verhelen over de dreammachine. Zou nog eerder dan naar een NAS of lichte server kijken. Verder helemaal eens met @FreakNL plan vooral je bekabeling goed.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Laatst online: 08:53

lier

MikroTik nerd

freedzed6 schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 03:11:
Larikoek om zoveel uit te geven voor wat bereik.
Bereik heeft dan ook werkelijk niets met budget te maken. Ook het meest simpele accespoint heeft een "geweldig" bereik.

Waar je wel "meer" je portemonnee voor moet trekken zijn zaken als centraal beheer, voldoende 5GHz dekking (met behorende hoge rates), Wifi6 ondersteuning, etc. Daarom zou de TS (nog) beter zijn eisen en wensen in kaart moeten brengen.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenbreesnee
lier schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 13:29:
[...]

Bereik heeft dan ook werkelijk niets met budget te maken. Ook het meest simpele accespoint heeft een "geweldig" bereik.

Waar je wel "meer" je portemonnee voor moet trekken zijn zaken als centraal beheer, voldoende 5GHz dekking (met behorende hoge rates), Wifi6 ondersteuning, etc. Daarom zou de TS (nog) beter zijn eisen en wensen in kaart moeten brengen.
Ik ben niet super inhoudelijk thuis in netwerken... veel verder dan stabiel, snel netwerk zowel bekabeld als thuis met een goed bereik, makkelijk en dus centraal) beheersbaar kom ik niet. Ik ben bekend met het unifi gedeelte en niet zozeer vanuit de techniek maar voornamelijk omdat het gewoon goed stabiel is voor mij. Aangezien ik met mijn werk afhankelijk ben van een goed en stabiel netwerk, (simpel gezegd Internet moet voor mij vanzelf sprekend zijn als dag en nacht, het is er en het moet het doen). Ik ben zowieso van mening dat internet anno vandaag een primaire levensbehoefte is/aan het worden is.

Als ik toch iets nieuws koop, wil ik iets hebben waar ik voorlopig mee vooruit kan... ik lees steeds meer dat Wifi 6 de standaard word, dus ja dan is dat ook belangrijk... er zal vast wel in de komende 1,5 jaar een apparaat in huis komen wat dat ondersteund...

Als ik nog dingen over het hoofd zie hoor ik het graag, dan kan ik erover nadenken. Ik ben hier voor advies... en ik ben, zeker op dit topic geen expert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenbreesnee
Frogmen schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 13:13:
DHCP samen met wifi gebeurt heeft vaak meer te maken met instellingen op de wifi dan met de router. Je hoort geen hele goede verhelen over de dreammachine. Zou nog eerder dan naar een NAS of lichte server kijken. Verder helemaal eens met @FreakNL plan vooral je bekabeling goed.
Ik ben het eens met dat de bekabeling goed moet zijn... maar de plek ervan is al anders... een In-wall HD plaats je vaak op de muren (ook omdat ze vaak nog extra netwerk aansluitingen hebben, tenminste die ik gezien heb. terwijl een accesspoint volgens mij beter geschikt is om aan het plafond te hangen...
De bekabeling zelf is allemaal CAT6 installatie kabel... Dus ik zal met een patchpaneel (LSA) gaan werken.

krijg ik als advies dat ik voor een in-wall beter kan gaan, dan laat ik meer loze leidingen vullen met UTP en waar het ontbreekt zal ik ze toevoegen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12:29
FreakNL schreef op zondag 19 september 2021 @ 08:52:
Hou je eerst bezig met de belangrijke zaken. Apparatuur kun je later uitzoeken/veranderen… Maar je installatie niet.

Focus je nu op de onderste laag, goeie kabels en lokatie en hoe werk je af? Apparatuur komt later wel…
zoveel keer dit ... steek nu liever centjes in bv aanleg van utp naar je tuinhuis of voorbereiding van een outdoor accespoint

• maartenbreesnee
ijske schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 18:07:
[...]

zoveel keer dit ... steek nu liever centjes in bv aanleg van utp naar je tuinhuis of voorbereiding van een outdoor accespoint
Top als ik dat nodig heb om WiFi in de tuin te hebben, prima. Zoals ik al aangaf ik kom hier voor advies.
Hoeveel access points beneden, hoeveel access points boven, utp aansluiting (dmv wcd) op iedere slaapkamer en bij de tv. Waar moet ik verder aan denken? Heb ik voldoende aan 1 access points per verdieping + 1 buiten? Ik hoor namelijk van andere bewoners in de wijk dat ze voor iedere kamer een tp link wall gaan nemen, is dat wat? Zo’n eap 230 of 235.
Pagina: 1