Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agittunc
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 03-09 15:07
Hallo,

Ik ben recent gaan starten bij een nieuwe baan en ik zie het volgende.

voorbeeld:

ik heb een salaris van 3.000,- bruto.
Ik krijg een auto van de zaak waarbij ik 100 euro voor betaal.

Ik was dus benieuwd om het volgende: komt de bijtelling bovenop de salaris of wordt je bruto salaris omgezet om die bijtellen op de 3.000,- te komen?

3.000 + 22% van 15.500,-
3.000,- bijtelling inbegrepen.

Dit is best verwarrend voor mij. Zou iemand mij hiermee kunnen helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fedde
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 27-09 12:49
Hi! De bijtelling komt bovenop je salaris. De belastingdienst ziet het geven van een auto vanuit je werkgever als verkapt salaris. Dit wordt er bijop geteld, waardoor je belastbaar inkomen omhoog gaat. Er zijn diverse bereken tools op internet (berekenhet bijv.) waar je dit kan uitrekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:26
Bijtelling is een percentage (ligt aan hoeveel CO2 je auto uitstoot) van de catalogusprijs dat op je bruto jaarsalaris wordt opgeteld waardoor je dus meer belasting moet betalen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agittunc
Fedde schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 09:59:
Hi! De bijtelling komt bovenop je salaris. De belastingdienst ziet het geven van een auto vanuit je werkgever als verkapt salaris. Dit wordt er bijop geteld, waardoor je belastbaar inkomen omhoog gaat. Er zijn diverse bereken tools op internet (berekenhet bijv.) waar je dit kan uitrekenen.
https://imgur.com/a/cLdxTiH

Klopt deze berekening dan? cataloguswaarde etc staan erbij berekend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:27

Rmg

agittunc schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 10:01:
[...]

https://imgur.com/a/cLdxTiH

Klopt deze berekening dan? cataloguswaarde etc staan erbij berekend
Voor een bruto inkomen van 2400 wel ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Payton
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-09 12:56
Ja. Je ziet aan de rechterkant dat de waarde van je auto wordt opgeteld bij je loon voor wat betreft de loonheffing.

Alleen staat brutoloon daar op 2400 en niet op 3000. Vakantiegeld vergeten op te nemen? Dat moet je wel doen om tot een correct plaatje te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:52
Wat je kunt doen is een pro-forma berekening opvragen bij je werkgever. Zij kunnen je precies zeggen hoe het zit incl. verzekeringen en pensioen premies.

Maar het bijtelling percentage van je lease auto laten we gemakshalve uit gaan van die 22% is dus dat 22% van de cataloguswaarde bij je totale inkomen wordt opgeteld en daar betaal je dan belasting over.

Gemiddeld genomen en natuurlijk afhankelijk van de co2 uitstoot kun je uitgaan bij een auto tussen de 25k en 30k catalogus zo'n 250 a 300 eu. Bij 30/40k zo'n 400 a 450 en tussen de 50 en 60k tussen de 500 en 600 eu bijtelling op basis van die 22%

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:50

FreakNL

Well do ya punk?

Via berekenhet kun je tot op de euro berekenen wat de auto je kost

https://www.berekenhet.nl/werk-en-inkomen/nettoloon.html

Eerst invullen zonder auto, netto bedrag opschrijven / onthouden en dan met lease-auto invullen.

Als je al een loonstrook hebt van een volledige maand ZONDER auto kan dat je helpen om de velden op Berekenhet goed in te vullen :) (zie ook wat @Fedde hieronder zegt)

2e optie is idd een proforma opvragen bij HR

[ Voor 91% gewijzigd door FreakNL op 17-09-2021 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fedde
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 27-09 12:49
Let op met zelf bekenen. In principe klopt je berekening. Maar:
- pensioenpremie
- eigen bijdrage auto vs overbesteding
- CAO specifieke berekening.

Neemt hij hier niet in mee. Dit moet je wel exact weten. Makkelijkste is inderdaad een pro-forma dan weet je zeker dat het klopt.

Overigens is het verschil vaak 40-50 euro dus de indicatie heb je wel met berekenhet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agittunc
Dankjewel voor de informatie allemaal.

Beschouw dit topic als gesloten :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
FreakNL schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 10:11:
Via berekenhet kun je tot op de euro berekenen wat de auto je kost

https://www.berekenhet.nl/werk-en-inkomen/nettoloon.html

Eerst invullen zonder auto, netto bedrag opschrijven / onthouden en dan met lease-auto invullen.

Als je al een loonstrook hebt van een volledige maand ZONDER auto kan dat je helpen om de velden op Berekenhet goed in te vullen :) (zie ook wat @Fedde hieronder zegt)

2e optie is idd een proforma opvragen bij HR
Er staat op berekenhet ook een tool om de bijtelling te berekenen, inclusief eigen bijdrage e.d.:
https://www.berekenhet.nl/inkomen/bijtelling-auto-van-de-zaak.html
Pagina: 1