Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spoonman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-05 14:12
Een tijdje geleden hebben we hier thuis een tado systeem geinstalleerd: 1 centrale thermostaat die de brander schakelt, en 9 aparte thermostatische kranen op de radiatoren. We zijn zeer tevreden over het extra comfort dat we hebben vanwege de regeling per kamer, maar niet over het feit dat het tado "brein" niet lokaal zit. Dus, geen internetverbinding = geen werkende thermostaat. De internet bridge verliest af en toe ook de connectie, en dan moet deze even reboot worden (dit gebeurt ook bij vrienden die ook een tado hebben)

Binnenkort verhuizen we nu naar een ander huis met een klassieke centrale thermostaat, en ik wil daar terug een regeling per kamer, maar liefst geen tado meer.

Tot nu toe heb ik de volgende systemen gevonden die mij aanspreken:
- Honeywell Evohome
- Danfoss link

Heeft er iemand ervaring met een van deze systemen? Het systeem moet vooral betrouwbaar zijn. Ik wil geen systeem dat afhankelijk is van het internet.

Een pluspunt van het danfoss systeem zijn de aparte "Icon" kamerthermostaten (temperatuur meting vlak naast de radiator is nooit echt ideaal)

[ Voor 7% gewijzigd door spoonman op 17-09-2021 07:50 ]

https://free-sudoku-puzzle.net - http://chordoracle.com - https://resistorcolors.com

Beste antwoord (via spoonman op 19-09-2021 00:05)

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06-06 11:42
Ik heb zelf een evohome systeem met regeling per kamer. Ben er wel tevreden mee. Ik heb zelf ook een losse touch screen thermostaat erbij, dus mocht het internet kapot zijn dan kan ik nog steeds mijn radiatoren aansturen. Het enige dat wel via internet werkt is de mobiele app. Tot nu toe werkte die 1 keer niet vanwege server maintenance.

Edit:
Bij evohome kun je ook losse temperatuur sensoren/thermostaten toevoegen zodat je niet alleen afhankelijk bent van de temperatuur vlak bij de radiator.

Edit 2:

Een ding om in de gaten te houden. Er is open window detectie, maar die stelt de temperatuur in naar 5 graden voor 1 uur. Na dat uur gaat hij gewoon weer de ruimte verwarmen ook al is het raam nog steeds open

[ Voor 37% gewijzigd door Meekoh op 17-09-2021 08:00 ]

Computer says no

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
Ik heb zelf een evohome systeem met regeling per kamer. Ben er wel tevreden mee. Ik heb zelf ook een losse touch screen thermostaat erbij, dus mocht het internet kapot zijn dan kan ik nog steeds mijn radiatoren aansturen. Het enige dat wel via internet werkt is de mobiele app. Tot nu toe werkte die 1 keer niet vanwege server maintenance.

Edit:
Bij evohome kun je ook losse temperatuur sensoren/thermostaten toevoegen zodat je niet alleen afhankelijk bent van de temperatuur vlak bij de radiator.

Edit 2:

Een ding om in de gaten te houden. Er is open window detectie, maar die stelt de temperatuur in naar 5 graden voor 1 uur. Na dat uur gaat hij gewoon weer de ruimte verwarmen ook al is het raam nog steeds open

[ Voor 37% gewijzigd door Meekoh op 17-09-2021 08:00 ]

Computer says no

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:04

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Als je in je nieuwe huis met meer domotica aan de slag gaat en de boel met bijvoorbeeld Home Assistant gaat aansturen kun je ook buiten de 'all in one' systemen kijken. Dan bestel je gewoon een aantal radiator knoppen die via zigbee of z-wave met Home Assistant praten.

Alles draait lokaal, niet afhankelijk van internet. En erg goedkoop (zo'n 20 euro per knop).

[ Voor 3% gewijzigd door Gizz op 17-09-2021 08:00 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweedebas
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 07-06 22:38
Plugwise doet ook wat jij wilt en heeft het brein wel lokaal.

Werkt bij mij goed en is ook uit te lezen en aan te sturen via HomeAssistant (lokaal)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spoonman
Het enige dat wel via internet werkt is de mobiele app. Tot nu toe werkte die 1 keer niet vanwege server maintenance.
Bediening via app via mobile data is leuk, maar gebruiken we in de praktijk zeer weinig ...
Is eigenlijk vrij logisch: in de winter ga ik ook nooit langer dan een uur een raam openzetten. Tado geeft hier telkens een notificatie voor op mijn telefoon, wat ik irritant vind. Ik heb liefst een systeem dat gewoon op de achtergrond zijn werk doet zonder mij constant lastig te vallen.

Werkt bij mij goed en is ook uit te lezen en aan te sturen via HomeAssistant (lokaal)
Klinkt goed! Bestaat die firma al lang?

[ Voor 11% gewijzigd door spoonman op 17-09-2021 08:25 ]

https://free-sudoku-puzzle.net - http://chordoracle.com - https://resistorcolors.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spoonman
@Meekoh hoe zit het met het geluid van de thermostatische kranen? Is dit duidelijk hoorbaar? (bij tado hoor je ze wel, maar echt heel storend is dit niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
spoonman schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 08:45:
@Meekoh hoe zit het met het geluid van de thermostatische kranen? Is dit duidelijk hoorbaar? (bij tado hoor je ze wel, maar echt heel storend is dit niet)
Wanneer ze open/dicht gaan hoor je het motortje wel. Het is niet dat ik er wakker van wordt bijv. In kleine kamers valt het ook iets meer op dan bijv. een grotere woonkamer.

Computer says no

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

spoonman schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 08:24:

[...]

Klinkt goed! Bestaat die firma al lang?
Recent failliet verklaard en weer een beetje opgekrabbeld.

https://portal.klantalert.nl/insolventie/28113218/plugwise

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I5413
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 05-06 16:01
Gizz schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 07:58:
Als je in je nieuwe huis met meer domotica aan de slag gaat en de boel met bijvoorbeeld Home Assistant gaat aansturen kun je ook buiten de 'all in one' systemen kijken. Dan bestel je gewoon een aantal radiator knoppen die via zigbee of z-wave met Home Assistant praten.

Alles draait lokaal, niet afhankelijk van internet. En erg goedkoop (zo'n 20 euro per knop).
tweedebas schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 08:02:

Ik lees hier twee dingen die ik precies zoek!
Ik wil allemaal zigbee knopen van merk maakt me niet uit. (met als output: stuur knop x % open, en als input: huidige temperatuur kamer (en optioneel een in/out: gewenste temperatuur (zodat de user lokaal er aan kan draaien ofzo op dit ook lokaal aan te passen, maar dat HA dit ook kan aanpassen en dit weergegeven wordt.)) zolang ik er meer veel mee kan, vind ik het ook leuk om verschillende knoppen te hebben.

Maar dan heb ik ook een brein nodig die mijn CV ondersteunt (open therm) waar ik via home assisant naar kan sturen dat de CV x % moet gaan draaien afhankelijk van de hoeveelheid kamers die ik wil verwarmen etc.

(ja ik wil alles zelf inregelen en sturen)

De knoppen dat lukt wel, maar welk brein moet ik hiervoor hebben?
wat kan ik allemaal sturen naar de plugwise thermostaat en is echt alles via lokaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
spoonman schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 07:46:
Een pluspunt van het danfoss systeem zijn de aparte "Icon" kamerthermostaten (temperatuur meting vlak naast de radiator is nooit echt ideaal)
Dat kan Honeywell ook, per zone kan je een extra draadloze kamerthermostaat koppelen.

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@I5413 Je zou eens kunnen kijken naar de OpenThem Gateway. Bijvoorbeeld hier te koop.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klopping
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 31-05 21:59
spoonman schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 07:46:
Een tijdje geleden hebben we hier thuis een tado systeem geinstalleerd: 1 centrale thermostaat die de brander schakelt, en 9 aparte thermostatische kranen op de radiatoren. We zijn zeer tevreden over het extra comfort dat we hebben vanwege de regeling per kamer, maar niet over het feit dat het tado "brein" niet lokaal zit. Dus, geen internetverbinding = geen werkende thermostaat. De internet bridge verliest af en toe ook de connectie, en dan moet deze even reboot worden (dit gebeurt ook bij vrienden die ook een tado hebben)

Binnenkort verhuizen we nu naar een ander huis met een klassieke centrale thermostaat, en ik wil daar terug een regeling per kamer, maar liefst geen tado meer.

Tot nu toe heb ik de volgende systemen gevonden die mij aanspreken:
- Honeywell Evohome
- Danfoss link

Heeft er iemand ervaring met een van deze systemen? Het systeem moet vooral betrouwbaar zijn. Ik wil geen systeem dat afhankelijk is van het internet.

Ik overweeg om mijn huidige thermostaat te vervangen en gezien ik nu 80% vanaf huis werk wil ik ook zones kunnen instellen. Ik sta/stond op ht punt om een Tado startpakket te bestellen. Ik ben heel benieuwd waarom je nu niet weer voor Tado kiest. Is dat alleen de volledige afhankelijkheid van het internet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spoonman
klopping schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 14:24:
[...]

Ik overweeg om mijn huidige thermostaat te vervangen en gezien ik nu 80% vanaf huis werk wil ik ook zones kunnen instellen. Ik sta/stond op ht punt om een Tado startpakket te bestellen. Ik ben heel benieuwd waarom je nu niet weer voor Tado kiest. Is dat alleen de volledige afhankelijkheid van het internet?
Klopt. Ik heb er verder weinig klachten over.

Als ik zo een systeem installeer verwacht ik eigenlijk dat dit tientallen jaren blijft werken, terwijl dit met cloud services niet evident is: je betaald eenmalig een bedrag, dus je kan niet verwachten dat dit eindeloos gratis blijft werken

[ Voor 23% gewijzigd door spoonman op 26-10-2021 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diedo70
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08-06 14:44
Gizz schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 07:58:

Ik ben ook wel geïnteresseerd om de CV lokaal met HA te kunnen regelen en schrok wel van de prijzen voor de Evohome en Tado oplossingen als je er meerdere zones/radiatoren mee wilt kunnen sturen.

Heb je een paar suggesties voor deze knoppen die op zigbee werken? Ik zie in de pricewatch een knop van Woox a 40 euro als goedkoopste.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Diedo70 Ik heb deze knoppen, kosten ongeveer €30 per stuk en zien er best mooi uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Laatst online: 09:13
Je moet bij knoppen voor Zigbee / HA wel iets van ketelaansturing zelf regelen. Bij Evohome is het idee dat de knop warmte vraagt van de centrale kastje, en die praat over RF met een module naast de ketel die het aanzet.

Zonder slimme koppeling naar de CV (aan/uit of OpenTherm) blijft de woonkamer de baas of er warm water beschikbaar is, en hoeveel bij modulerende ketels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diedo70
  • Laatst online: 08-06 14:44
Dat is een goed punt natuurlijk, was ik even uit het oog verloren.
Een OpenThermGateway zou dat wellicht prima kunnen coveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalomania
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09:00
@Gizz hoe bevallen de knoppen nu na een tijdje? Maken ze veel lawaai? Die van Tado wel namelijk.

Ik ben sowieso vrij matig enthousiast over tado, echt totaal geen slim, noch efficiënt systeem.

Welke gateway heb je? Die link werkt niet meer.

En heb je de boel ingeregeld via node-red?

[ Voor 8% gewijzigd door Megalomania op 31-03-2022 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraz
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:00

Kraz

Saving the world

Megalomania schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 19:35:
@Gizz hoe bevallen de knoppen nu na een tijdje? Maken ze veel lawaai? Die van Tado wel namelijk.

Ik ben sowieso vrij matig enthousiast over tado, echt totaal geen slim, noch efficiënt systeem.

Wat versta je onder 'slim'?
8 vd 10 van deze slimme systemen hebben een mogelijkheid om de temperatuur te wijzigen via een app en vaak een schedule mogelijkheden.
Alle andere slimmigheden, zoals open raam- en /ofaanwezigheids detectie zijn in de praktijk vaak een teleurstelling.

Ik heb zelf een Netatmo en die kan ik via de telefoon instellen incl een schema waardoor bij ons smorgens vroeg de badkamer al lekker warm is als we opstaan.
Alle andere slimmigheden hebben altijd andere sensoren en systemen nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalomania
Nee eens, dat verwacht ik ook niet. Maar wel dat er geen gigantische overshoots in temperatuur zijn (+5 graden) in de kleinere kamers. Dat het systeem enigzins rekening houdt met efficient stoken; niet 1 voor een de kamers opwarmen maar master slave zeg maar. Dat soort dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Megalomania schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 19:35:
Ik hoor ze zachtjes zoemen als ze bewegen, maar echt niet luid. Valt alleen op als het in de kamer verder stil is. Ik heb een knop op een meter afstand van mijn hoofd als ik in bed lig en ik word er echt niet wakker van of zo.

Ik gebruik een zigbee-stick in combinatie met Zigbee2mqtt en Home Assistant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalomania
Klinkt goed! Ik heb dat ook draaien. Automations direct in HA dus?
Gizz schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 21:37:
@I5413 Je zou eens kunnen kijken naar de OpenThem Gateway. Bijvoorbeeld hier te koop.
En je stuurt je ketel aan met deze bijvoorbeeld?

[ Voor 7% gewijzigd door Megalomania op 31-03-2022 21:09 ]

Pagina: 1