Welk type warmtewerend glas

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Squishie
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online

Squishie

Not So....

Topicstarter
Mijn vraag

Welk type warmtewerend glas voor huis op het zuiden?

Relevante informatie
Wij hebben een woning op het zuiden en zijn nu druk bezig met nieuwe hr++ ramen en aluminium kozijnen uit te zoeken.
Op dit moment is het al dubbel glas en elke zomer bloedje heet. Wandisolatie is er nu niet, maar gaat wel geplaatst worden.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Schijnbaar zijn er 3 gradaties beschikbaar van warmtewerend glas tov standaard.
- standaard (oftewel gewoon glas 70% waarde, dus 30% minder warmte en licht)
- mediterraans (60% waarde)
- sunblock 2 (40% waarde)
- sunblock 3 (30% waarde - wel heel duur dus valt wssn af)

Persoonlijk neigen we naar mediterraans, omdat we bang zijn dat sunblock te donker wordt qua glas en mssn te veel warmte buitenhoudt.

Wat zouden jullie doen en wat is jullie ervaring met zonwerend glas? Wordt het echt veel donkerder? Of grauw als je naar buiten kijkt?

Is dit glas het uberhaupt wel waard? We willen namelijk zo min mogelijk gordijnen of zonwering.

Alvast bedankt :)!!!

[ Voor 5% gewijzigd door Squishie op 16-09-2021 21:41 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BadConnection
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17:34
Meestal geven ze twee waardes aan bijvoorbeeld 70/38 dat houd in 70% van het licht doorlatend en 38% van de warmte doorlatend. Dit type glas is redelijk neutraal bij zwaardere types krijg je een tint op het glas.

Ik heb dit glas op de kamer bij m’n dochter gebruikt welk pal zuid is met veel glas ten opzichte van de ruimte en dit heeft naar mijn gevoel veel geholpen. Heb geen meting gedaan voor en na.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Matthis
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 29-04 09:59
Onze achtergevel is ook zuid gericht en quasi volledig glas. Zelfs met zonnewerend glas werd het daar te warm. We hebben nu buitenzonnewering laten plaatsen en dat is een wereld van verschil.

Dus mijn advies is eerder om gewoon glas te nemen en dan eerder in zonnewering te investeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squishie
  • Niet online

Squishie

Not So....

Topicstarter
Dankje voor de reacties :)!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:06
Gewoon rolluiken aan de buitenkant nemen. Kan je in de zomer mooi gebruiken om het zonlicht buiten te houden (warmte houd je nooit helemaal buiten, maar scheelt een hoop) en in de nacht lekker donker in je slaapkamer.

Of gaat dit om andere typen ramen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Matthis schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 08:00:
Onze achtergevel is ook zuid gericht en quasi volledig glas. Zelfs met zonnewerend glas werd het daar te warm. We hebben nu buitenzonnewering laten plaatsen en dat is een wereld van verschil.

Dus mijn advies is eerder om gewoon glas te nemen en dan eerder in zonnewering te investeren
Hier nog een voorstander van externe zonnewering. Dat helpt enorm tegen warmte en in het stookseizoen heb je nog de volle warmte en licht.

Enige nadeel is dat je in de zomer een tijd minder licht door het raam hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:06
Inderdaad. Steek het geld in externe warmtewering. Veel efficiënter.
Voor warmte isolatie kun je dan tripleglas nemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swopdark
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-06-2024

swopdark

ja doe maar...

En ben je er al uit? Wij kijken ook naar warmtewerend glas icm binnenzonwering in de vorm van plisse.

Playstation 3 - PSN ID: Sw0pDiller | XBOX360 Premium - Gamertag: ZakkeWasser | DELL New Studio 17 laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartentmm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16-05 13:38
swopdark schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 20:51:
En ben je er al uit? Wij kijken ook naar warmtewerend glas icm binnenzonwering in de vorm van plisse.
witte plisse buiten zijde werkt ook zeer goed

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Squishie
  • Niet online

Squishie

Not So....

Topicstarter
swopdark schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 20:51:
Hi,

Jazeker :)!

Uitkomst
Wij hebben gekozen voor mediterraans glas - relatief nieuw in NL (volgens de fabrikant) voor het gedeelte wat op het zuiden staat. Dit type glas wordt eigenlijk standaard bij nieuwe woningen rond de middellandse zee geplaatst. Gezien de recente warmere jaren hier in Noord/West Europa ze het hier ook aan het introduceren.

Waarom?
Blokkeert maar een klein gedeelte (5-10%) van het licht, maar laat 20-25% minder warmte binnen (t.o.v. standaard HR++ glas). Meerprijs was verwaarloosbaar (niets).

Dit betekent dus dat we niet voor het vel duurdere 'blauwe'/'reflectie' glas gaan.

Wat als?
We kijken op basis van deze aanpak wat het effect is komende zomer op de temperatuur. Indien nodig, plaatsen we daarna nog evt. rolluiken of zonwering.

Nogmaals bedankt voor alle reacties.

[ Voor 13% gewijzigd door Squishie op 11-10-2021 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aesch
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 18-03 12:05
En? Hoe bevalt dit? Wij overwegen op de 1e verdieping suncool 71/39 van pilkington (slaapkamers).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Squishie
  • Niet online

Squishie

Not So....

Topicstarter
aesch schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 19:08:
En? Hoe bevalt dit? Wij overwegen op de 1e verdieping suncool 71/39 van pilkington (slaapkamers).
Het bevalt heel erg :)!

We hebben nu een zomer en winter meegemaakt.
Het wordt niet heet en ook niet te koud. De zon schijnt nog wel naar binnen, maar niet oogverblindend. Vanuit buiten lijkt het niet op een spiegel, maar gewoon semi-getinte ramen afhankelijk van de hoek dat je erop kijkt.

Al in al zeer tevreden erover, zou zo weer doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinus83
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11-05 10:54
Goeie referentie. Wij zetten een aanbouw op zuidwesten met een pui van 4,5m.
Luifel willen we niet monteren op de bamboo beklede gevel. Zonwerking zou kunnen middels screens maar de loopdeur wil je vrij houden. Zonwerend glas zou een goeie zijn..

Ga zeker even informeren naar de pilkington!

https://www.pilkington.co...range/pilkington-suncool#

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-04 16:27
Ik zou toch zoveel mogelijk willen pleiten voor externe zonwering oplossingen en geen zonwering in je glas mee te nemen. In de zomer is directe zon op je glas, ondanks de zonwering, toch nog steeds vaak teveel warmte binnen terwijl je op winterdagen juist zoveel mogelijk zon binnen wil. Zonwerend glas is gewoon gratis energie en daglicht weggooien in de winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinus83
frennek schreef op maandag 12 februari 2024 @ 10:54:
Ik zou toch zoveel mogelijk willen pleiten voor externe zonwering oplossingen en geen zonwering in je glas mee te nemen. In de zomer is directe zon op je glas, ondanks de zonwering, toch nog steeds vaak teveel warmte binnen terwijl je op winterdagen juist zoveel mogelijk zon binnen wil. Zonwerend glas is gewoon gratis energie en daglicht weggooien in de winter.
Helemaal gelijk. Screens blokkeren meer natuurlijk. Aan een kant zullen we een screen laten zetten, hier staat de bank achter, de loopdeur en ruit links daarvan blijven vrij.

Over het glas, nog wel twijfel. En daar gaat het niet om eventueel meerprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-04 16:27
martinus83 schreef op maandag 12 februari 2024 @ 12:11:
[...]

Helemaal gelijk. Screens blokkeren meer natuurlijk. Aan een kant zullen we een screen laten zetten, hier staat de bank achter, de loopdeur en ruit links daarvan blijven vrij.

Over het glas, nog wel twijfel. En daar gaat het niet om eventueel meerprijs.
Als je 1 ruit doet, moet je alle ruiten aangrenzend en in hetzelfde zichtveld ook meepakken natuurlijk, anders ga je dit enorm zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
frennek schreef op maandag 12 februari 2024 @ 10:54:
Ik heb 3 jaar geleden mijn oude dubbel glas op Zuid vervangen voor HR++ warmtewerend en het is top. En ik heb beneden 12m2 in een serre. Scheelt alles in warmte in de zomer en door de top isolatie van HR++ mis ik totaal niet de warmte instraling in de winter. NB: en ik heb ook nog L/L om te koelen en die verbruikt nu maar 250/300 kWh om een heel huis te koelen.

Warmtewerend glas zou in mijn ogen gewoon verplicht moeten zijn met de klimaatverandering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1221402

MotorBeast schreef op maandag 12 februari 2024 @ 12:45:
[...]

Ik heb 3 jaar geleden mijn oude dubbel glas op Zuid vervangen voor HR++ warmtewerend en het is top. En ik heb beneden 12m2 in een serre. Scheelt alles in warmte in de zomer en door de top isolatie van HR++ mis ik totaal niet de warmte instraling in de winter. NB: en ik heb ook nog L/L om te koelen en die verbruikt nu maar 250/300 kWh om een heel huis te koelen.

Warmtewerend glas zou in mijn ogen gewoon verplicht moeten zijn met de klimaatverandering.
Warmtewerend glas laat alsnog 30-40% warmte door. Buitenzonwering laat <10% door afhankelijk van welke, openheid screens etc. Niet echt handig om te verplichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinus83
frennek schreef op maandag 12 februari 2024 @ 12:31:
[...]

Als je 1 ruit doet, moet je alle ruiten aangrenzend en in hetzelfde zichtveld ook meepakken natuurlijk, anders ga je dit enorm zien.
Ja, vrij van zonwering bedoel ik. Wel overal hetzelfde glas uiteraard
Pagina: 1