Hoe vind ik het beste home automation systeem voor thuis?
Na ons huis te hebben betrokken in juni dit jaar, hebben we een hoop verbouwt. Tijdens de verbouwing heb ik alvast rekening gehouden met wat laagdrempelige home automation zaken zoals Shelly Dimmers voor alle lampen. Stiekem is er best wat slim spul het huis ingekomen en wil ik graag de volgende stap zetten. Dit wil ik 'goed' doen. Dat wil zeggen: Op basis van een goede selectie, waarbij prijs een ondergeschikte rol speelt en welke toekomstproof is en bij ons past.De huidige situatie
Op dit moment hebben we verschillende losstaande 'slimme' apparaten die we afzonderlijk kunnen gebruiken. Zo hebben we een Shelly systeem met verschillende dimmers, zijn er slimme ovens en is er een robotstofzuiger. Dit is allemaal los van elkaar en interacteert dus niet. Ook zijn de flow/proces mogelijkheden erg beperkt in de Shelly app.De gewenste situatie
Ik ben op zoek naar een aantal dingen;- Een mooi dashboard waarin we in één oogopslag alles rondom het huis kunnen zien. Ik stel mijzelf een dashboard voor op een iPad, die in de huiskamer tegen de muur hangt, waarop alle belangrijke informatie is te zien. Hierop kan ik het weer zien, wat we de komende week gaan doen (agenda), welke taken we hebben (to do), kan ik de verlichting regelen en de temperatuur in huis. Ook kan in de oven voorverwarmen, zie ik wanneer de wasmachine klaar is en zet ik een muziekje op.
- Automations: Deze zijn met name belangrijk voor alles waarvan ik graag wil dat het automatisch werk. Bijvoorbeeld: Als we thuis zijn, en de lichtsensor detecteert dat het donker wordt, dan gaat de verlichting aan. Dit kunnen zowel simpele, als complexe automations zijn, maar moeten wel met de verschillende merken/apparaten werken. Ook moet het werken met externe triggers zoals buitentemperatuur of de dag van de week.
- Het systeem is gemakkelijk te onderhouden en vergt niet téveel tijd. TIjd erin steken is vooral om het verder uit te breiden, maar niet om het draaiende te houden. Dagelijkse reboots en cursussen voor andere bewoners moet niet nodig zijn.
Selectiecriteria
- Dashboard: is er dashboard functionaliteit? Draait deze op iPad? Hoe utigebreid is deze?
- Ik hecht grote waarde aan de mogelijkheden om dashboard(s) te maken. Ik vind hier echter maar weinig informatie over. Ik wil graag weten bij welke software ik mooie dashboards kan knutselen met allerlei type data. Het mooiste is een scherm waarbij ik kan swipen om verschillende type data te tonen. Bijv. De eerste pagina is een overview van taken, huidige staat van lichten, temperatuur, to do's en de opbrengst van de zonnepanelen etc., de tweede allerlei acties zoals lampen inschakelen, scenes activeren, temperatuur wijzigen en de robot stofzuiger activeren en de derde een input dashboard voor nieuwe datainvoer van todo's en agendapunten.
- Uitbreidbaarheid: Hoe makkelijk is het systeem uit te breiden?
- Ondersteuning: Is die ondersteuning goed? Is het een kleine partij, is het wijdondersteund door grote fabrikanten?
- Gebruiksgemak: Hoe makkelijk is het in gebruik? Snapt iedereen hoe het werkt?
- Cloud vs Onprem: Werkt het systeem zonder internetverbinding?
- Kosten: Wat kost de initiële aanschaf? Zijn er abbo kosten? Wat kosten uitbreidingen?
- Closed vs Open source: Is het platform Open source of Closed source?
- Ondersteuning per merk/type: Zijn de merken van het volgende hoofdstuk ondersteund?
Ondersteunde elektronica/software
- Microsoft To Do (voor het tonen, maken en afvinken van taken)
- Shelly (Bedienen van afzonderlijke lampen, kiezen van scenes, automatisch schakelen en zien van status van verlichting)
- Mitsubishi Airco's (MELCloud) (Bedienen van de airco's, uitlezen van de huidige temperatuur)
- Siemens Home Connect (bedienen van ovens en magnetrons en status hiervan)
- Spotify Connect (Bedienen van muziek en afspelen op speakers met Spotify Connect)
- Xiaomi Roborock (starten en stofzuiger en updates hiervan)
- Xiaomi Mi Flora (wanneer planten water nodig hebben)
- Exchange agenda (weergave van agenda's)
- Microsoft To Do (weergave van to do tasks)
- GoodWe omvormer PV
- Locatievoorziening van iPhone (aanwezigheid rondom het huis)
- Weerdienst (weersvoorspelling en regenkans)
- Thermostaat (keuze nog vrij, moet nog aangeschaft worden)
- Alfen Laadpaal (starten van de laadsessie)
De deelnemers
- Apple HomeKit i.s.m. HomeBridge
- Home Assistant
- Homey
- Google Home
- Amazon Alex
Selectie
Hoe staat de selectie er nu voor? dat is natuurlijk een ingewikkelde puzzle van criteria, prioriteit en mogelijkheden. Help jij mij om de beste keuze te maken? Ik denk dat vele tweakers op deze informatie zitten te wachten!Overzicht (wordt steeds bijgewerkt):
/f/image/tmLQptkxjAQ8fAq2ta2PXSpt.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 4% gewijzigd door t14wo op 17-09-2021 11:43 ]