Het perfecte home automation systeem voor thuis

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:43

Hoe vind ik het beste home automation systeem voor thuis?

Na ons huis te hebben betrokken in juni dit jaar, hebben we een hoop verbouwt. Tijdens de verbouwing heb ik alvast rekening gehouden met wat laagdrempelige home automation zaken zoals Shelly Dimmers voor alle lampen. Stiekem is er best wat slim spul het huis ingekomen en wil ik graag de volgende stap zetten. Dit wil ik 'goed' doen. Dat wil zeggen: Op basis van een goede selectie, waarbij prijs een ondergeschikte rol speelt en welke toekomstproof is en bij ons past.

De huidige situatie

Op dit moment hebben we verschillende losstaande 'slimme' apparaten die we afzonderlijk kunnen gebruiken. Zo hebben we een Shelly systeem met verschillende dimmers, zijn er slimme ovens en is er een robotstofzuiger. Dit is allemaal los van elkaar en interacteert dus niet. Ook zijn de flow/proces mogelijkheden erg beperkt in de Shelly app.

De gewenste situatie

Ik ben op zoek naar een aantal dingen;
  • Een mooi dashboard waarin we in één oogopslag alles rondom het huis kunnen zien. Ik stel mijzelf een dashboard voor op een iPad, die in de huiskamer tegen de muur hangt, waarop alle belangrijke informatie is te zien. Hierop kan ik het weer zien, wat we de komende week gaan doen (agenda), welke taken we hebben (to do), kan ik de verlichting regelen en de temperatuur in huis. Ook kan in de oven voorverwarmen, zie ik wanneer de wasmachine klaar is en zet ik een muziekje op.
  • Automations: Deze zijn met name belangrijk voor alles waarvan ik graag wil dat het automatisch werk. Bijvoorbeeld: Als we thuis zijn, en de lichtsensor detecteert dat het donker wordt, dan gaat de verlichting aan. Dit kunnen zowel simpele, als complexe automations zijn, maar moeten wel met de verschillende merken/apparaten werken. Ook moet het werken met externe triggers zoals buitentemperatuur of de dag van de week.
  • Het systeem is gemakkelijk te onderhouden en vergt niet téveel tijd. TIjd erin steken is vooral om het verder uit te breiden, maar niet om het draaiende te houden. Dagelijkse reboots en cursussen voor andere bewoners moet niet nodig zijn.

Selectiecriteria

• Dashboard: is er dashboard functionaliteit? Draait deze op iPad? Hoe utigebreid is deze?
  • Ik hecht grote waarde aan de mogelijkheden om dashboard(s) te maken. Ik vind hier echter maar weinig informatie over. Ik wil graag weten bij welke software ik mooie dashboards kan knutselen met allerlei type data. Het mooiste is een scherm waarbij ik kan swipen om verschillende type data te tonen. Bijv. De eerste pagina is een overview van taken, huidige staat van lichten, temperatuur, to do's en de opbrengst van de zonnepanelen etc., de tweede allerlei acties zoals lampen inschakelen, scenes activeren, temperatuur wijzigen en de robot stofzuiger activeren en de derde een input dashboard voor nieuwe datainvoer van todo's en agendapunten.
  • Uitbreidbaarheid: Hoe makkelijk is het systeem uit te breiden?
  • Ondersteuning: Is die ondersteuning goed? Is het een kleine partij, is het wijdondersteund door grote fabrikanten?
  • Gebruiksgemak: Hoe makkelijk is het in gebruik? Snapt iedereen hoe het werkt?
  • Cloud vs Onprem: Werkt het systeem zonder internetverbinding?
  • Kosten: Wat kost de initiële aanschaf? Zijn er abbo kosten? Wat kosten uitbreidingen?
  • Closed vs Open source: Is het platform Open source of Closed source?
  • Ondersteuning per merk/type: Zijn de merken van het volgende hoofdstuk ondersteund?

Ondersteunde elektronica/software

• Microsoft To Do (voor het tonen, maken en afvinken van taken)
  • Shelly (Bedienen van afzonderlijke lampen, kiezen van scenes, automatisch schakelen en zien van status van verlichting)
  • Mitsubishi Airco's (MELCloud) (Bedienen van de airco's, uitlezen van de huidige temperatuur)
  • Siemens Home Connect (bedienen van ovens en magnetrons en status hiervan)
  • Spotify Connect (Bedienen van muziek en afspelen op speakers met Spotify Connect)
  • Xiaomi Roborock (starten en stofzuiger en updates hiervan)
  • Xiaomi Mi Flora (wanneer planten water nodig hebben)
  • Exchange agenda (weergave van agenda's)
  • Microsoft To Do (weergave van to do tasks)
  • GoodWe omvormer PV
  • Locatievoorziening van iPhone (aanwezigheid rondom het huis)
  • Weerdienst (weersvoorspelling en regenkans)
  • Thermostaat (keuze nog vrij, moet nog aangeschaft worden)
  • Alfen Laadpaal (starten van de laadsessie)

De deelnemers

• Apple HomeKit i.s.m. HomeBridge
  • Home Assistant
  • Homey
  • Google Home
  • Amazon Alex

Selectie

Hoe staat de selectie er nu voor? dat is natuurlijk een ingewikkelde puzzle van criteria, prioriteit en mogelijkheden. Help jij mij om de beste keuze te maken? Ik denk dat vele tweakers op deze informatie zitten te wachten!

Overzicht (wordt steeds bijgewerkt):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1vlTaMA4tVyRBPjBh6VpxsGL_Dk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tmLQptkxjAQ8fAq2ta2PXSpt.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door t14wo op 17-09-2021 11:43 ]

Alle reacties

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Mooie OP. Wel enigszins beperkt tot een lijstje met software pakketten en niet echt home automation systemen.

• t14wo
Sethro schreef op donderdag 16 september 2021 @ 20:25:
Mooie OP. Wel enigszins beperkt tot een lijstje met software pakketten en niet echt home automation systemen.
Ik sta open voor suggesties. Ik heb met mijn beperkte kennis van home automation proberen tot een shortlist te komen. Ik ga dan ook liever voor een OF breed ondersteund pakket door de fabrikant ofwel voor een pakket die breed wordt ondersteund door de community.

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
KNX is veel gebruikt net als Loxone of andere PLCs.

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
"Slimme" woningen tot daar aan toe maar een systeem wat het niet meer doet wanneer er ergens buiten de deur een server uit ligt is een absolute no-go.

Een poos geleden was dat met AWS het geval, er wat is aan de hand daar. Het resultaat was dat Ring deurbellen het niet of beperkt deden, signalen veel later of niet op de telefoon binnen kwamen etc. Dat wil je toch helemaal niet hebben?

• t14wo
Sethro schreef op donderdag 16 september 2021 @ 22:28:
KNX is veel gebruikt net als Loxone of andere PLCs.
Ik heb er nog nooit van gehoord, maar wat ik zo snel zie zijn dit niet bepaald doe het zelf automation paketten? Ik zoek naar een pakket die ik gemakkelijk zelf kan configureren en eventueel moet programmeren (beperkt). Daarbij wil ik geen spannende nieuwe hardware aanschaffen. Ik hebe overal in huis Shelly Dimmers zitten en die bevallen uitstekend. Ik zoek dus vooral twee dingen:
1. Een pakket welke alle slimme apparaten samenbrengt in 1 omgeving en met processen en scenes kan triggeren
2. Een overview kan bieden in een dashboard hiervan

• t14wo
sypie schreef op donderdag 16 september 2021 @ 22:33:
"Slimme" woningen tot daar aan toe maar een systeem wat het niet meer doet wanneer er ergens buiten de deur een server uit ligt is een absolute no-go.

Een poos geleden was dat met AWS het geval, er wat is aan de hand daar. Het resultaat was dat Ring deurbellen het niet of beperkt deden, signalen veel later of niet op de telefoon binnen kwamen etc. Dat wil je toch helemaal niet hebben?
Heeft ook niet perse mijn voorkeur. Maar de belangrijkste onderdelen kan ik gewoon offline en zonder smart functies bedienen. De Shelly dimmers voor de verlichting hebben gewoon allemaal een pulsdimmer die altijd werkt, oven doet het altijd, stofzuiger doet het ook handmatig en de thermostaat kan handmatig bediend worden.

Als alle automatisering in de cloud draait, is dat voor mij acceptabel. Dan is het niet meer dan vervelend als die het even niet doet.

Oplossing op basis van lokaal draaien met bijv een Rasberry Pi kan uiteraard ook.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Geen pi met sd kaartjes aub
Neem dan een odroid C4 of N2+ met emmc
AUijtdehaag in "SilentScreamer's Home Assistant betrouwbaarheid en snelheid"

of de limited edition
https://www.antratek.nl/odroid-n2-home-assistant-blue
(is gewoon een N2+ met fancy kastje. Schijnt gevoelig te zijn voor beschadigingen)

[ Voor 10% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-09-2021 22:46 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

• Powergrim
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 00:53
Ik ben bang dat je met alle systemen een tekortkoming gaat vinden. Het starten van laadsessies via je Alfen laadpaal, want moet deze niet gewoon een pasje herkennen voor de paal?

Ook ligt je vergelijking een beetje scheef. Homekit met Homebridge is een combinatie van brokers die er voor zorgt dat je homekit support krijgt op bijvoorbeeld Homeassistant of Domoticz. Google Home op zichzelf is een aggregatie van connectors die intappen op bijvoorbeeld je deurbel of TV. Homeassistant is een controlecentrum voor integraties en exposed zodoende met een berg connectors en integraties al je devices op een single dashboard. Ik denk dat je keuze als leek ligt op het volgende:

Homeassistant: hoge instapdrempel, veel manuele config, automation is wat lastiger (maar steeds simpeler), relatief modern en dankzij de config enooooorm uitbreidbaar
Domoticz: Zelfde als hierboven, alleen het systeem voelt gedateerd. Zou er ook zeker niet mooi uit zien op een iPad
Homey: All-in-one systeem met lage instap, hoge WAF (Wife-acceptance-Factor)
Loxone/Knx: Van alles nog de hoogste instapdrempel. Alleen doen als je helemaal los wilt gaan op home-automation

Zo mis ik er nog wel een paar maar dit zijn wel de opties waar je het beste naar kan kijken naar mijn idee.

[ Voor 3% gewijzigd door Powergrim op 16-09-2021 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
Powergrim schreef op donderdag 16 september 2021 @ 22:49:
Ik ben bang dat je met alle systemen een tekortkoming gaat vinden. Het starten van laadsessies via je Alfen laadpaal, want moet deze niet gewoon een pasje herkennen voor de paal?
Ik begrijp dat alle merken en apparaten ondersteunen lastig gaat worden. Het is natuurlijk altijd een compromis :)
Mijn Alfen paal werkt idd met een pasje/druppel om de laadsessie te starten. Ik hoopte dat evt. na authenticeren, de paal pas start als die een seintje geeft. Maar dat is zeker geen grote vereiste.
Powergrim schreef op donderdag 16 september 2021 @ 22:49:
Ook ligt je vergelijking een beetje scheef. Homekit met Homebridge is een combinatie van brokers die er voor zorgt dat je homekit support krijgt op bijvoorbeeld Homeassistant of Domoticz. Google Home op zichzelf is een aggregatie van connectors die intappen op bijvoorbeeld je deurbel of TV. Homeassistant is een controlecentrum voor integraties en exposed zodoende met een berg connectors en integraties al je devices op een single dashboard. Ik denk dat je keuze als leek ligt op het volgende:

Homeassistant: hoge instapdrempel, veel manuele config, automation is wat lastiger (maar steeds simpeler), relatief modern en dankzij de config enooooorm uitbreidbaar
Domoticz: Zelfde als hierboven, alleen het systeem voelt gedateerd. Zou er ook zeker niet mooi uit zien op een iPad
Homey: All-in-one systeem met lage instap, hoge WAF (Wife-acceptance-Factor)
Loxone/Knx: Van alles nog de hoogste instapdrempel. Alleen doen als je helemaal los wilt gaan op home-automation

Zo mis ik er nog wel een paar maar dit zijn wel de opties waar je het beste naar kan kijken naar mijn idee.
Ok. Ik probeer inderdaad nog zeker wegwijs te worden in de verschillende platformen die er zijn. Vandaar dat ik nu zelf een vergelijk aan het maken ben, omdat ik door de bomen het bos zo snel niet zie.

Homekit + Home bridge is idd een manier om apparaten in HomeKit te krijgen, die daar geen native support voor hebben. Dat charmeert mij, omdatik over het algemeen het Apple ecosysteem fijn vindt. We hebben, en houden ook allebei iPhones en een iPad moet de thuistablet zijn die aa nde muur hangt om alles mee te bedienen. (wat natuurlijk ook via de telefoon moet kunnen)

Ik zou graag zoveel mogelijk apparaten in 1 omgeving willen hebben omdat dit enerzijdsfijn werkt ipv allemaal losse apps en anderzijds omdat je zo al die apparaten kunt gebruiken in automation flows. Dat is voor mij wel de meerwaarde van uberhaubt slimme apparaten. Een robotstofzuiger een vast weekschema geven is leuk, maar komt vaak toch niet logisch uit. Als je vervolgens gebruik kan maken van locatievoorziening van de telefoons i.m.c. een weekschema, dan is dat al een stuk slimmer.

Hoe verhoudt Apple HomeKit zich tot bijvoorbeeld Home Assistant en Homey? Kun je die vergelijken met elkaar maken? Volgens mij zjin het soortgelijke platformen waarop verschillende hardware kan worden aangesloten. Is kiezen voor de ene, automatisch zaken uitsluiten?

De verbindingswijze is volgens mij een belangrjike, omdat deze mede bepaald welk soort 'bridge' je nodig hebt. Op dit moment heb ik alleen wifi connected apparaten en heb ik voor de verlichting ook bewust voor Shelly gekozen, omdat ik dan geen (bijv.) Z-wave hub nodig heb. Ik probeer ook alles op wifi te houden. Ik heb een stabiel Unify IoT netwerk dat goede dekking biedt in zowel het huis als de hele tuin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
Wat is de toegevoegde waarden van de combinatie Homey Pro en Apple Homekit? Je kunt een Homey plugin voor Hoemkit installeren.

Kun je dan apparaten in Homekit gebruiken die normaal niet daarvoor certified zijn?
Kun je dan bijv gebruikmaken van uitgebreider automation mogelijkheden van Homey, maar deze triggeren en inzien vanuit Homekit?
Pagina: 1