Pakketje verdwenen - stappenplan?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ZIE HIER EEN TUSSENTIJDSE UPDATE: Verwijderd in "Pakketje verdwenen - stappenplan?"

Ik lees mee en reageer op andermans shopping topics, maar nu ben ik eens zelf aan de beurt.

Gisteren een nieuwe gaming laptop besteld a €2300, dus in grote spanning de track&trace in de gaten gehouden. Verzonden met DPD.

Vanmiddag om 12:54 staat hij op "bezorgd". Das gek, want er is niemand thuis. Wellicht bij de buren dan.

Dat blijkt bij thuiskomst helaas NIET het geval. Er licht een briefje in de bus van DPD met daarop (hand)geschreven: pakket in de tuin.

Je voelt hem al aankomen - niets in de tuin. We hebben het hier over een redelijk nette buitenwijk van Utrecht, maar de tuin van het (hoek)huis is niet afgesloten, dus iedereen kan er in principe in en uit. In de groepchat van de buren even gevraagd, het is ook bij niemand anders bezorgd.

Dat dit een probleem gaat worden ben ik vrij zeker van. De ijdele hoop dat de bezorger hem morgen toch ineens even komt afgeven is vrij nihil. Achteraf even de shopreviews bekeken, en die zijn kwa aftersales niet heel super.

Dus, om goed beslagen ten ijs te komen, heb ik het volgende plan:

-Bellen naar webshop, en het gesprek opnemen.
-Vragen om e-mail bevestiging van whatever er uit dat gesprek komt
-Navragen bij Rechtsbijstand of dit gedekt is en wat er van mij verwacht wordt. Probleem: ik woon in het buitenland en ik weet niet of het in NL dekt. (webshop en leveradres in NL)

Maar dan - welke termijn hebben ze wettelijk om te leveren? Zoals gezegd woon ik in het buitenland, en ik ben niet eindeloos in Nederland om de laptop te ontvangen en mee naar huis te nemen.

Is er nog iets anders dat ik in gedachten moet houden om dit zo soepel mogelijk af te handelen?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 17-09-2021 09:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xh3adshotx
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-02-2023
Geen (deurbel) camera's in de buurt waarop de "afleverplek" (indirect) gefilmd is?

[ Voor 7% gewijzigd door xh3adshotx op 16-09-2021 20:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik zou dit ook eens direct met DPD opnemen. Niet voor onderzoek naar je pakketje want dat mag de webwinkel doen. Nee, je moet DPD er op wijzen dat dit toch absoluut niet kan, een pakketje in de tuin...

Heb je ook al in je afvalcontainers gekeken, mochten die in de buurt staan?

Verwijderd

Topicstarter
xh3adshotx schreef op donderdag 16 september 2021 @ 20:04:
Geen (deurbel) camera's in de buurt waarop de "afleverplek" (indirect) gefilmd is?
Helaas niet. Het is de enige toegankelijke (achter) tuin omdat het een hoekhuis is, met een "achterom" in een goed omheinde tuin kwa zicht.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• thetrueman2
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15:18
Ik zou het contact met de webshop alleen maar per mail doen en zsm een onderzoek laten starten bij DPD. Bellen en vragen om een bevestiging van hun kant is vragen om problemen met communicatie en mogelijk het niet nakomen van afspraken. Als het een beetje webshop is krijg je nooit 2x dezelfde persoon te spreken.

I can tell by your lack of interest that I was kidding.

Verwijderd

Topicstarter
sypie schreef op donderdag 16 september 2021 @ 20:05:
Ik zou dit ook eens direct met DPD opnemen. Niet voor onderzoek naar je pakketje want dat mag de webwinkel doen. Nee, je moet DPD er op wijzen dat dit toch absoluut niet kan, een pakketje in de tuin...

Heb je ook al in je afvalcontainers gekeken, mochten die in de buurt staan?
Ja, ik alle mogelijke plekken in de tuin gechecked. Er is maar weinig waar een 17" laptop in doos verborgen kan worden.

Verwijderd

Topicstarter
thetrueman2 schreef op donderdag 16 september 2021 @ 20:06:
Ik zou het contact met de webshop alleen maar per mail doen en zsm een onderzoek laten starten bij DPD. Bellen en vragen om een bevestiging van hun kant is vragen om problemen met communicatie en mogelijk het niet nakomen van afspraken. Als het een beetje webshop is krijg je nooit 2x dezelfde persoon te spreken.
Enkel de verzender kan een onderzoek openen. Dat is niet aan mij.

Wachten op een antwoord op e-mail duurt mij te lang. Vandaar het gesprek opnemen en daarna via de mail verder. Dan heb ik het iig ZSM gemeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 16 september 2021 @ 20:08:
[...]

Enkel de verzender kan een onderzoek openen. Dat is niet aan mij.

Wachten op een antwoord op e-mail duurt mij te lang. Vandaar het gesprek opnemen en daarna via de mail verder. Dan heb ik het iig ZSM gemeld.
Vandaar dat hij zegt om het te laten starten. Laten starten door de webshop dus. In principe is de webshop verantwoordelijk om het pakket heel bij jou te laten komen en zijn zij ook de opdrachtgever van de verzending. Jij hebt dus eigenlijk niets met de vervoerder te maken, enkel met de webshop.

Ga er ook al maar vanuit dat het lang gaat duren om je gelijk te krijgen, zeker als het een kleinere webshop is met minder dan ideale aftersales.

Als je er telefonisch niet uitgeraakt dan zou ik aanraden om een aangetekend schrijven te richten waar je hen in gebreke stelt. In België is dat vaak een trigger om wat zaken in gang te krijgen.

• thetrueman2
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15:18
Dat bedoel ik met laten starten. De webshop is nu aan zet, jij moet zo snel mogelijk aan ze melden dat het pakket niet is ontvangen (als je dat nog niet gedaan hebt: gelijk doen!).

Door dat schriftelijk door te geven leg je een tijdlijn aan met alle afspraken. Dat geeft minder ruimte voor gedoe achteraf, in tegenstelling tot een opname van een telefoongesprek.

I can tell by your lack of interest that I was kidding.

Verwijderd

Topicstarter
Admiral Freebee schreef op donderdag 16 september 2021 @ 20:14:
[...]

Vandaar dat hij zegt om het te laten starten. Laten starten door de webshop dus. In principe is de webshop verantwoordelijk om het pakket heel bij jou te laten komen en zijn zij ook de opdrachtgever van de verzending. Jij hebt dus eigenlijk niets met de vervoerder te maken, enkel met de webshop.

Ga er ook al maar vanuit dat het lang gaat duren om je gelijk te krijgen, zeker als het een kleinere webshop is met minder dan ideale aftersales.

Als je er telefonisch niet uitgeraakt dan zou ik aanraden om een aangetekend schrijven te richten waar je hen in gebreke stelt. In België is dat vaak een trigger om wat zaken in gang te krijgen.
Het is geen kleine webshop. Het is die ene, die je ook bij de Lidl tegenkomt, zegmaar.

Een aangetekende brief om ze in gebreke te stellen is inderdaad een goed idee, maar daarvoor moet ik eerst even vaststellen wat de wettelijke levertermijn is. Daarvoor zijn ze nog niet in gebreke toch?

Is dat 14 dagen, 30 dagen. Lastig, het internet geeft ook tegenstrijdige antwoorden.

Verwijderd

Topicstarter
thetrueman2 schreef op donderdag 16 september 2021 @ 20:14:
Dat bedoel ik met laten starten. De webshop is nu aan zet, jij moet zo snel mogelijk aan ze melden dat het pakket niet is ontvangen (als je dat nog niet gedaan hebt: gelijk doen!).

Door dat schriftelijk door te geven leg je een tijdlijn aan met alle afspraken. Dat geeft minder ruimte voor gedoe achteraf, in tegenstelling tot een opname van een telefoongesprek.
Ik heb het via het contactformulier doorgegeven. Ze bieden enkel dat, en een (nu gesloten) telefoonnummer als support.

Daar moet ik aan toevoegen: Volgens de website is de "hotline: van 8:30 tot 21:00 geopend, en is er buiten die tijden een voicemail service.

Wanneer je belt, is er echter een opnamen dat je "helaas buiten kantoortijden" belt, en dat ze enkel van 8:30 tot 17:00 geopend zijn. Van een voicemailservice is ook geen sprake, hierna wordt de verbinding direct verbroken.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 16-09-2021 20:35 ]

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Verwijderd schreef op donderdag 16 september 2021 @ 20:00:
Maar dan - welke termijn hebben ze wettelijk om te leveren? Zoals gezegd woon ik in het buitenland, en ik ben niet eindeloos in Nederland om de laptop te ontvangen en mee naar huis te nemen.
Als ze hem later alsnog leveren, kun je de laptop via de Wet koop op afstand de laptop altijd weer terugsturen.
Verwijderd schreef op donderdag 16 september 2021 @ 20:17:
[...]

Een aangetekende brief om ze in gebreke te stellen is inderdaad een goed idee, maar daarvoor moet ik eerst even vaststellen wat de wettelijke levertermijn is. Daarvoor zijn ze nog niet in gebreke toch?
Dat is inderdaad lastig. De meeste grote webwinkels gaan eerst onderzoek doen en willen geen tweede laptop opsturen voordat het onderzoek is afgerond. Je kunt beargumenteren dat een uitspraak als 'vandaag besteld, morgen in huis' impliceert dat een wachttijd van een week onredelijk lang is. Maar wat wil je met een ingebrekestelling? De koop ontbinden? Dat kan nu al op basis van de Wet koop op afstand. Een snelle levering afdwingen? Dan moet je in de praktijk een kort geding starten en ik vermoed dat je rechtsbijstandsverzekeraar dat niet wil.
Ik zou de koop via Wet koop op afstand ontbinden en de laptop ergens anders kopen als je het geld ervoor hebt liggen.

Beschermheer van het consumentenrecht

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
[...]

Het is geen kleine webshop. Het is die ene, die je ook bij de Lidl tegenkomt, zegmaar.

Is dat 14 dagen, 30 dagen. Lastig, het internet geeft ook tegenstrijdige antwoorden.
Wat de termijn is weet ik niet maar je zal ze in ieder geval een redelijke termijn moeten geven om het probleem op te lossen. Dat jij terug naar het hoge Noorden vertrekt is in principe niet het probleem van de webshop. Ik denk niet dat het redelijk is om te verwachten dat men direct je geld gaat teruggeven of een nieuwe laptop opsturen zonder eerst te onderzoeken waar het pakket gebleven is en om te zien of het niet terug boven water komt.

Verwijderd

Topicstarter
fopjurist schreef op donderdag 16 september 2021 @ 20:36:
[...]

Als ze hem later alsnog leveren, kun je de laptop via de Wet koop op afstand de laptop altijd weer terugsturen.

[...]

Dat is inderdaad lastig. De meeste grote webwinkels gaan eerst onderzoek doen en willen geen tweede laptop opsturen voordat het onderzoek is afgerond. Je kunt beargumenteren dat een uitspraak als 'vandaag besteld, morgen in huis' impliceert dat een wachttijd van een week onredelijk lang is. Maar wat wil je met een ingebrekestelling? De koop ontbinden? Dat kan nu al op basis van de Wet koop op afstand. Een snelle levering afdwingen? Dan moet je in de praktijk een kort geding starten en ik vermoed dat je rechtsbijstandsverzekeraar dat niet wil.
Ik zou de koop via Wet koop op afstand ontbinden en de laptop ergens anders kopen als je het geld ervoor hebt liggen.
Ik heb in principe nog een week of twee om de laptop te ontvangen. Afhankelijk van de service die verleend wordt, wil ik hem ook gewoon houden als het goed gaat.

Mocht het een groot drama worden, dan wil ik er natuurlijk gewoon vanaf.
Dat de website een compleet ander tijdschema voor de hotline aangeeft dan de daadwerkelijke hotline is al geen goed voorteken.

Over ergens anders aanschaffen: De laptop is enkel daar leverbaar. Producent=webshop, zegmaar.

Verwijderd

Topicstarter
Admiral Freebee schreef op donderdag 16 september 2021 @ 20:38:
[...]

Wat de termijn is weet ik niet maar je zal ze in ieder geval een redelijke termijn moeten geven om het probleem op te lossen. Dat jij terug naar het hoge Noorden vertrekt is in principe niet het probleem van de webshop. Ik denk niet dat het redelijk is om te verwachten dat men direct je geld gaat teruggeven of een nieuwe laptop opsturen zonder eerst te onderzoeken waar het pakket gebleven is en om te zien of het niet terug boven water komt.
Daar vraag ik ook nergens om. Ik wil enkel weten wat er wel en niet mag. Ik heb nog (ruim) 2 weken de tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Je kunt de webshop in ieder geval laten weten wat er aan de hand is, zonder nog zaken te eisen etc. Blijf bij de feiten
* Kaartje in de bus gehad dat de laptop ergens in de tuin ligt
* Track&Trace staat op bezorgd
* Je hebt niks in je tuin kunnen vinden zoals op het kaartje aangegeven staat

Vraag aan de webshop om zo spoedig mogelijk een onderzoek te starten bij DPD, hoe eerder hoe beter. Het is tenslotte ook in het belang van de webshop dat er actie wordt ondernomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

heb je DPD 'neerzettoestemming' gegeven via hun traceersysteem?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Nu online
[...]

Levertijd is wat je heb afgesproken met de winkel. Als daar staat voor ... Besteld morgen in huis is dat de afspraak. Daarna zijn ze officieel in gebreken. Maar ik zou ze eerst bellen en kenbaar maken wat er is gebeurd. De meeste bedrijven vinden het niet zo fraai als je direct met juridische stappen gaat dreigen.

En het kaartje van DPD goed bewaren. En maak er een foto kopie van. Dan heb je altijd iets achter de hand.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online
Zelf met dpd ook zoiets gehad.
Pakket bezorgd. Wij waren niet thuis. Ze hadden hem lekker in het zicht neer gezet.

Contact opnemen met de winkel en aangeven dat je niets hebt gehad (wat ook klopt).
Bij ons kwam de bezorger van de dpd voor een handtekening. Tja, van wat? Er is niets bezorgd.
Die ging weg en uiteindelijk het bestelde gekregen door de webwinkel en dag later. (die hadden opnieuw verzonden, maar dat ging om een stuk lager bedrag.)
Wat er achter de schermen gebeurd is, geen idee, maar dpd komt nu netjes af leveren en pleurt het niet ergens in de tuin.

De webwinkel moet het oplossen. Dit is niet jouw probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:14
Toevallig zelf ook via DPD een pakket gehad die "bij de buren op nummer 50" was bezorgd. Ik woon op nummer 21 en mijn straat heeft helemaal geen nummer 50, ik had dan ook geen kaartje in de bus. Ik heb contact opgenomen met de verkoper en aangegeven dat het pakket niet aan mij bezorgd was. Verkoper was gelukkig makkelijk en stuurde een nieuwe terwijl hij het eerste pakket ging proberen terug te halen via DPD.

TS zijn zaak is wel wat lastiger, ik verbaas me altijd erover hoe vaag de regelgeving en procedures zijn in dit soort situaties. Amazon stuurt bijvoorbeeld bij dure paketten je een code via email, deze code moet je aan de bezorger oplezen om je pakket te krijgen. Hoezo kunnen ze een dure laptop zomaar in de tuin dumpen zonder iets??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:14

Honesty

kattenneus!

SCIxX schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 00:30:
Toevallig zelf ook via DPD een pakket gehad die "bij de buren op nummer 50" was bezorgd. Ik woon op nummer 21 en mijn straat heeft helemaal geen nummer 50, ik had dan ook geen kaartje in de bus. Ik heb contact opgenomen met de verkoper en aangegeven dat het pakket niet aan mij bezorgd was. Verkoper was gelukkig makkelijk en stuurde een nieuwe terwijl hij het eerste pakket ging proberen terug te halen via DPD.

TS zijn zaak is wel wat lastiger, ik verbaas me altijd erover hoe vaag de regelgeving en procedures zijn in dit soort situaties. Amazon stuurt bijvoorbeeld bij dure paketten je een code via email, deze code moet je aan de bezorger oplezen om je pakket te krijgen. Hoezo kunnen ze een dure laptop zomaar in de tuin dumpen zonder iets??
Dit snap ik ook niet, al zouden webwinkels alleen maar de mogelijkheid geven om beveiligd een pakket te sturen bij hoge bedragen. Ook al meegemaakt dat een nieuwe telefoon bij de buren lag. Maar idd laatst via gls ook met code en die moest ik echt geven voor ik het pakket in handen kreeg.
We willen allemaal gratis verzending en retourneren maar dit is wel een groot nadeel ervan.

Festina lente

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
paQ schreef op donderdag 16 september 2021 @ 23:02:
heb je DPD 'neerzettoestemming' gegeven via hun traceersysteem?
Nee, ik heb behalve de track & trace openen niets gedaan met DPD, en heb daar ook geen account ofzo.

Even voor de goede orde: ik ga natuurlijk niet meteen met allerlei dreigementen strooien naar webshop 2 dagen na mijn bestelling.

Ik hoop in eerste instantie dat ze het gewoon netjes gaan oplossen. Dit topic is enkel ter voorbereiding op dr (reëele) kans dat ze moeilijk gaan doen.

Voor 2300 euro is het toch een vrij stressvolle situatie

P.s. de levertijd is volgens de website 2-4 dagen. Ik was dus juist zo blij met levering de dag na bestelling :+

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 17-09-2021 06:15 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

sypie schreef op donderdag 16 september 2021 @ 22:29:
Je kunt de webshop in ieder geval laten weten wat er aan de hand is, zonder nog zaken te eisen etc. Blijf bij de feiten
* Kaartje in de bus gehad dat de laptop ergens in de tuin ligt
* Track&Trace staat op bezorgd
* Je hebt niks in je tuin kunnen vinden zoals op het kaartje aangegeven staat

Vraag aan de webshop om zo spoedig mogelijk een onderzoek te starten bij DPD, hoe eerder hoe beter. Het is tenslotte ook in het belang van de webshop dat er actie wordt ondernomen.
Niet vragen om een onderzoek. Vragen om conform overeenkomst te leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 15:06
De laatste keer dat ik een pakketje via DPD ontving, had ik de mogelijkheid aan te geven het pakketje bij mijn deur achter te laten. Heb je daar gebruik van gemaakt?

Natuurlijk blijft het aan de webshop om tot levering van het product te komen, het risico op verlies in het verzendproces ligt bij hen. En, ja - het verzendproces eindigt pas wanneer je het pakketje fysiek in ontvangst neemt. En, het is aan de webshop om te bewijzen dat dat zo is (vandaar bijvoorbeeld tekenen bij ontvangst).

De webshop zal echter op zijn minst een oppervlakkig onderzoek doen naar de verzending. Als daaruit volgt dat het pakketje zoek is, dan zullen ze een nieuwe sturen. Ik heb ook meegemaakt dat men de order cancelt, en het geld terugboekt - zodat je zelf een nieuwe order kan plaatsen. Juridisch is dit trouwens wankel, maar vooruit.

Daarop vooruitlopend zou je natuurlijk kunnen overeenkomen dat je zelf nu al een nieuwe order plaatst, in het vertrouwen dat de oude laptop niet meer gevonden gaat worden. Er is natuurlijk een risico dat men de laptop alsnog vindt, of uit het onderzoek toch concludeert dat de laptop is gearriveerd. Niet dat je dan geen gelijk hebt, maar dan zal het dus een tijdje duren voordat je je geld terug krijgt. Als de initiële order alsnog wordt geleverd, dan zou je die binnen 2-4 weken alsnog moeten retourneren natuurlijk, en ik weet niet of je daarvoor in Nederland bent.
Die termijn is - volgens de thuiswinkel.org standaard algemene voorwaarden - 30 dagen.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• PetervdM
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
ik heb inmiddels zoveel mindere ervaringen dat ik niet meer koop bij een webwinkel die met DPD werkt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:56
Na constatering direct melding doen bij de webshop dat het product niet geleverd is. Vermeld daarbij dat het pakketje zich niet bevond op de plek waar het volgens de vervoerder is achtergelaten.

Vermeldt verder dat je graag een spoedige oplossing tegemoet ziet om het product te ontvangen.

Die eerste stap hierboven is essentieel. Elk uur dat je wacht zal het wantrouwen doen toenemen van degene met wie je zaken doet. Al de rest is een afhandeling die linksom of rechtsom toch wel tijd gaat kosten. Het heeft geen zin om daar op vooruit te lopen.

Maar WTF zeg, de meeste laptopdozen herken je van 50m afstand. Vaak zit er zelfs geen omdoos omheen 8)7
Verwijderd schreef op donderdag 16 september 2021 @ 20:08:

Je hebt het nu al niet meer ZSM gemeld. Je had gewoon die email moeten sturen. Daarna kun je op elk moment er achteraan bellen met verwijzing naar die email.

Bij dit soort zaken altijd prioriteiten stellen en niet een of ander bijbelang de boel in de war laten gooien.

Edit: dus wel contactformulier ingevuld. Prima!

[ Voor 41% gewijzigd door Rukapul op 17-09-2021 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• degrashopper
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 13:35
Ik mag toch hopen dat de webshop dergelijke zendingen verzekerd. 2300 euro is veel geld om via pakket te verzenden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twarp
  • Laatst online: 14-08 22:03

Twarp

just grin...

Bij de webshop ook je bewijs van "pakket in de tuin" meeleveren. Dit kan voor een pakket met deze waarde geen optie zijn geweest voor aflevering.

Persoonlijk kies ik ook altijd voor niet afleveren bij de buren (ze zijn overigens super aardig, dat even daargelaten) om de verzender te verplichten te laten tekenen (als dit een optie is kies altijd daar voor bij hogere bedragen).

DPD zal daarna aansprakelijk gesteld moeten worden door de verzender. Daar kan je niets aan doen, dat kost tijd. Ga in ieder geval vriendelijk in overleg want een webshop kan er vaak niets aan doen dat de bezorgers idioten zijn.

Meh ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ITsEZ
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 14:11

ITsEZ

parttime all-rounder

SCIxX schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 00:30:

Wat is je definitie van “dure pakketten”? Ik bestel regelmatig voor duizenden euro’s bij Amazon, en alles wordt daar ook gewoon onverzekerd verzonden.

What you see is always what you get.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
UPDATE:

Geen antwoord op mijn melding per contactformulier gisteren, maar daar kreeg ik dan ook een automatisch antwoord op dat ze proberen binnen 3 dagen te reageren.

Vanochtend bij het openen van de helpdesk om 8:30 direct gebeld, en mijn zaak werd in ieder geval serieus opgenomen. Ze konden via het DPD trackingsysteem zien dat het pakket in ieder geval wel in mijn achtertuin is afgemeld door de koerier, maar ook dat daar geen toestemming voor was.

Tevens heeft hij even op maps gekeken naar de coordinaten en kon hij de vrij toegankelijke achterom zien, waarna hij mij heeft toegezegd een formulier toe te sturen waarop ik kan invullen dat ik het pakket niet ontvangen heb.

Hiermee kunnen ze de klacht officieel opnemen, een onderzoek openen bij DPD en overgaan tot een nieuwe levering, danwel een terugbetaling, afhankelijk van de voorraad. De schatting was dat ze de klacht maandag in behandeling kunnen nemen, als ik vandaag nog het formulier retour stuur.

Dat formulier heb ik helaas nog niet ontvangen.... Ik wacht nog even af voordat ik voor een 2e ronde ga bellen.

In ieder geval lijkt de handelswijze die ze so far laten zien erg oplossingsgericht te zijn. Ik krijg alweer wat meer vertrouwen in een goede afloop met niet al te veel problemen of acties.

EDIT: Formulier inmiddels binnen. Weer een stapje verder :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XyritZz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 29-08 11:46
PetervdM schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 09:03:
ik heb inmiddels zoveel mindere ervaringen dat ik niet meer koop bij een webwinkel die met DPD werkt.
Dat zal per bezorger verschillend zijn.

Bij mij in de wijk is DHL jarenlang een drama geweest, de bezorger pleurde pakketten over schuttingen en al heen. Regelmatig spul terug moeten sturen omdat het beschadigd was. Nu werkt die bezorger er niet meer en is de kwaliteit van aflevering gigantisch verbeterd.

DPD werkt bij mij al jarenlang met een zeer nette bezorger die nooit de indruk wekt dat hij veel haast heeft en altijd keurig aanbelt en ook wacht totdat je de deur open doet en het pakket aanpakt.

I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Rukapul schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 09:11:
Na constatering direct melding doen bij de webshop dat het product niet geleverd is. Vermeld daarbij dat het pakketje zich niet bevond op de plek waar het volgens de vervoerder is achtergelaten.

Vermeldt verder dat je graag een spoedige oplossing tegemoet ziet om het product te ontvangen.

Die eerste stap hierboven is essentieel. Elk uur dat je wacht zal het wantrouwen doen toenemen van degene met wie je zaken doet. Al de rest is een afhandeling die linksom of rechtsom toch wel tijd gaat kosten. Het heeft geen zin om daar op vooruit te lopen.

Maar WTF zeg, de meeste laptopdozen herken je van 50m afstand. Vaak zit er zelfs geen omdoos omheen 8)7

[...]

Je hebt het nu al niet meer ZSM gemeld. Je had gewoon die email moeten sturen. Daarna kun je op elk moment er achteraan bellen met verwijzing naar die email.

Bij dit soort zaken altijd prioriteiten stellen en niet een of ander bijbelang de boel in de war laten gooien.
Iets verder lezen dan de openingspost :+ Ik heb het per contactformulier gemeld. Er is geen e-mail support voor betreffende webshop.

wbt de herkenbaarheid van de laptopdoos - das een goeie. Ik weet niet of er een omdoos omheen zit of niet, ik had dat wellicht even kunnen vragen aan de helpdesk.

Niet dat dat uiteindelijk iets uitmaakt. Je moet gewoon geen laptop a 2300 euro in iemands toegankelijke tuin neerzetten.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 17-09-2021 09:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ach bezorgers.... Het ligt er maar net aan welke je treft. Hier hebben we geluk. Maar een vroegere kennis van me bezorgt pakketten in het zuiden van het land. Wat die af en toe uithaalt... Laatst had hij zijn bus open laten staan toen hij wat afgaf.... 55" OLED uit zijn bus gejat..... Oeps...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Nycrea
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-09 18:46
@Verwijderd Ik heb een keer hetzelfde meegemaakt, bezorger zei dat hij pakket in de publieke ruimte van flat had gelegd en dat het daarmee bezorgd was. Echter, was dit pakket er niet toen ik ging kijken.

Webshop gebeld, zei gingen onderzoek door DPD laten doen. DPD zegt uiteindelijk - is bezorgd we hebben GPS coordinaten. Maar dat is geen bewijs van levering, en de webshop heeft plicht tot leveren product volgens overeenkomst. Ik heb uiteindelijk naar nog een hoop heen en weer tegen webshop gezegd dat mijn rechtsbijstand de zaak gaat oppakken, en toen gingen ze overstag.

Houd bij alle communicatie goed in de gaten dat je alle claims van levering betwist - het pakket in jouw tuin gooien is niet leveren. Als je ergens in een mail een claim onbetwist laat, is dit voor de rechtbank bewijs dat je het hier mee eens bent (edit: maakt je positie wellicht slechter). Dus als webshop iets zegt als: "DPD onderzoek laat zien dat is geleverd dus zaak is hiermee af" reageer dan altijd met "Niet eens met uw claim dat is geleverd, in de tuin gooien is geen levering, ik heb het pakket niet ontvangen en wil u nogmaals verzoeken te voldoen aan uw leveringsplicht." Er heeft geen levering plaatsgevonden tot dat het pakket aan iemand op jouw adres is overhandigd, en dat is nu dus niet het geval. Ook levering bij de buren is wettelijk nog geen levering, dus als ze zeggen misschien is het bij je buren, jouw probleem - dan moet je blijven betwisten dat er geleverd is.

Wettelijk is jouw zaak erg simpel: je hebt besteld - webshop moet leveren - er is geen levering - webshop moet alsnog leveren of geld terug.

[ Voor 15% gewijzigd door Nycrea op 17-09-2021 14:52 ]

🇺🇦

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medione1210
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-12-2024
PetervdM schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 09:03:
Ik denk dat er net zoveel slechte ervaringen met de andere vervoerders zijn, dus dan kan je wel stoppen met bestellen. ;w

Je moet ook maar net geluk met de chauffeur hebben. Pas geleden nog meegemaakt dat een pakketje in de groene bak was gelegd, geen kaartje in de bus.
ITsEZ schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 09:20:
[...]

Wat is je definitie van “dure pakketten”? Ik bestel regelmatig voor duizenden euro’s bij Amazon, en alles wordt daar ook gewoon onverzekerd verzonden.
Hier ook nog nooit zoiets meegemaakt met Amazon en ik bestel ook vaak voor veel geld.

[ Voor 45% gewijzigd door Medione1210 op 17-09-2021 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17:13
@Verwijderd pff vervelend aangezien het om een grote som geld gaat. Hopelijk wordt het netjes voor je opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerminalNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16:11
Verwijderd schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 09:34:
Ach bezorgers.... Het ligt er maar net aan welke je treft. Hier hebben we geluk. Maar een vroegere kennis van me bezorgt pakketten in het zuiden van het land. Wat die af en toe uithaalt... Laatst had hij zijn bus open laten staan toen hij wat afgaf.... 55" OLED uit zijn bus gejat..... Oeps...
Hier rijd de bezorger meestal rond met de zijdeur van de bus gewoon open, kan hier zonder problemen denk ik.

Je moet geluk hebben met de bezorgers. De pipo van postNL hier in de middag pleurt ook alles over het hek heen. De overige zijn gelukkig wel netjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Nycrea schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 09:39:
Als je ergens in een mail een claim onbetwist laat, is dit voor de rechtbank bewijs dat je het hier mee eens bent.
Nee hoor. Als je het in je eerste processtuk ontkent is het vroeg genoeg.

[ Voor 4% gewijzigd door fopjurist op 17-09-2021 14:17 ]

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nycrea
fopjurist schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 14:17:
[...]

Nee hoor. Als je het in je eerste processtuk ontkent is het vroeg genoeg.
Oke ik dacht dat het ook in mailwisseling al van belang kon zijn. Bewijs is misschien te hard gezegd, maar is het niet zo dat dit je positie zwakker kan maken?

[ Voor 3% gewijzigd door Nycrea op 17-09-2021 14:22 ]

🇺🇦

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-09 07:24
Medione1210 schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 10:11:
[...]

Ik denk dat er net zoveel slechte ervaringen met de andere vervoerders zijn, dus dan kan je wel stoppen met bestellen. ;w
Yup. UPS heeft hier een keer een redelijk duur pakketje (150 euro) gewoon in het zicht voor de deur gelegd. En het irritante is, ik wist dat ik niet thuis zou zijn en had geprobeerd via de UPS website aan te geven dat ik hem liever ergens afhaal. Maar de UPS website is zo extreem irritant (verplicht account aanmaken) dat ik die bezorger maar lekker voor niets liet langskomen. Dat ie hem zou dumpen had ik niet verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13:58
Ik denk dat het wel goed gaat komen. Ze geven zelf al aan dat er helemaal geen toestemming is gegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Zowel DPD als PostNL is hier erg slecht in het juist afleveren.
Als ik een mail of notificatie krijg dat een pakket bezorgd is dan ligt het soms bij een buurman en soms is het gewoon nergens te bekennen.
Geen briefje in de bus, er laatst is niet aangebeld bij mij...
Zo frustrerend. Doe dan op z'n minst even een briefje in de bus met "bezorgd op nummer x"?

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:47

DukeBox

loves wheat smoothies

Ook ooit van DPD een briefje in de bus 'pakketje zit in fietstas'..

Fietstas :? fietsen staan in een afgesloten schuur en niemand was die dag aanwezig.

Wat bleek, collega van mijn vrouw was haar fietsslot vergeten en had haar fiets even in onze tuin gezet toen ze de stad in ging (is op 2km loopafstand) 2 dagen later had ze d'r fiets weer nodig en kwam toen een pakje tegen met ons adres er op.

Ben ook zeker geen fan van DPD, al helemaal niet omdat er ook geen pick-up point bij ons in de buurt is. Postnl heeft mijn voorkeur maar het valt en staat meestal bij de bezorger.

[ Voor 6% gewijzigd door DukeBox op 17-09-2021 14:44 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeno2014
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 18-09-2021
DPD lijkt meer op een dievenbende die actief is, Ik zou op 15 september 2021 2 autobanden ontvangen maar niets nada ontvangen terwijl men dus wel gescand hebben op afgeleverd met een vaag tekentje als handtekening. En dit is niet de eerste ervaring bij DPD.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Modbreak:Dit is geen vervoerderservaringentopic. Eigen ervaringen mogen dan ook achterwege blijven, gezien ze de TS niet helpen bij zijn probleem.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Verwijderd

Topicstarter
Update: er is nog geen "update".

Maandag kreeg ik bevestiging van de webshop dat het onderzoek is gestart. Ik heb zojuist om een update gevraagd via mail.

Ik vraag me af hoe lang het verstandig is om te wachten. Ik vermoed dat het verstandig is om bij gebrek aan zicht op een oplossing, in ieder geval binnen 14 dagen te ontbinden.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Dat briefje dat het in je niet afgesloten tuin ligt zou ik maar goed bewaren.

Waarschijnlijk zal er ook getekend zijn (door de bezorger, in de coronatijd is dat ook niet ongewoon).

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:46
Verwijderd schreef op donderdag 23 september 2021 @ 11:30:
Update: er is nog geen "update".

Maandag kreeg ik bevestiging van de webshop dat het onderzoek is gestart. Ik heb zojuist om een update gevraagd via mail.

Ik vraag me af hoe lang het verstandig is om te wachten. Ik vermoed dat het verstandig is om bij gebrek aan zicht op een oplossing, in ieder geval binnen 14 dagen te ontbinden.
Even heel zwart-wit, strikt genomen hoef jij helemaal niet af te wachten. Het verloren pakket staat los van de verkoopovereenkomst. Ze dienen binnen een fatsoenlijke tijd te leveren en anders sta je vrij om te ontbinden.

Je kan er enig begrip voor tonen door enig geduld te tonen, maar je bent geenzins verplicht een langdurig onderzoek af te wachten. Dat is een probleem tussen de winkel en de vervoerder. Daar hoef jij geen slachtoffer van te worden.

Niks mis mee on dat ook nu al te communiceren. Dat je bereidt bent kortstondig het onderzoek af te wachten, maar geen partij bent in het probleem met de vervoeder. En dat je uiterlijk 7 oktober 16 oktober (dat is precies een maand) nakoming van de verkoopovereenkomst wilt, en anders per direct over te gaan tot ontbinding van de overeenkomst.

Verwijderd

Topicstarter
PROnline schreef op donderdag 23 september 2021 @ 12:31:
[...]

Even heel zwart-wit, strikt genomen hoef jij helemaal niet af te wachten. Het verloren pakket staat los van de verkoopovereenkomst. Ze dienen binnen een fatsoenlijke tijd te leveren en anders sta je vrij om te ontbinden.

Je kan er enig begrip voor tonen door enig geduld te tonen, maar je bent geenzins verplicht een langdurig onderzoek af te wachten. Dat is een probleem tussen de winkel en de vervoerder. Daar hoef jij geen slachtoffer van te worden.

Niks mis mee on dat ook nu al te communiceren. Dat je bereidt bent kortstondig het onderzoek af te wachten, maar geen partij bent in het probleem met de vervoeder. En dat je uiterlijk 7 oktober 16 oktober (dat is precies een maand) nakoming van de verkoopovereenkomst wilt, en anders per direct over te gaan tot ontbinding van de overeenkomst.
Daar heb je gelijk in. Ik wacht in ieder geval nog even af op het status-update antwoord. Als er na het weekend nog niets bekend is zal ik vermoedelijk de koop ontbinden, en ergens anders een andere laptop bestellen.

Ik wil wel graag een laptop met NL (US international) toetsenbord binnen hebben voordat ik weer terug ga naar Finland.

Verwijderd

Topicstarter
Marzman schreef op donderdag 23 september 2021 @ 11:47:
Dat briefje dat het in je niet afgesloten tuin ligt zou ik maar goed bewaren.

Waarschijnlijk zal er ook getekend zijn (door de bezorger, in de coronatijd is dat ook niet ongewoon).
De bezorger is gelukkig wel zo "eerlijk" geweest dat hij ook in het DPD afleversysteem heeft aangegeven dat hij het in de tuin heeft achtergelaten, zonder dat daar toestemming voor was. Dat dan weer wel.

Maar het briefje bewaar ik uiteraard goed tot het allemaal achter de rug is.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het antwoord van de shop is binnen - DPD heeft aangegeven dat het onderzoek tot 30 dagen kan duren.

De webshop wacht dat niet af, en heeft mij de keuze gegeven om alsnog de laptop te ontvangen, of het aankoopbedrag terug te krijgen. Ik heb aangegeven graag de laptop te ontvangen.

Nu maar weer afwachten. De laptop is inmiddels ook weer dik 200 euro duurder geworden, en zo ook alle vergelijkbare modellen, alles met RTX kaarten stijgt lekker door, dus een alternatief elders aanschaffen is financieel ook geen geweldige optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online
@Verwijderd wat bedoelen ze met de laptop ontvangen? Als je dan het onderzoek af moet wachten, lijkt me niet wenselijk.
Dan zou optie 3, ze sturen een nieuwe op, beter zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Arunia schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 12:08:
@Verwijderd wat bedoelen ze met de laptop ontvangen? Als je dan het onderzoek af moet wachten, lijkt me niet wenselijk.
Ik denk dat ze dat ook bedoelen met niet afwachten en alsnog de laptop ontvangen.

/▌

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Arunia schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 12:08:
Het bestelde model ontvangen, niet diegene die kwijt is natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nycrea
Fijn te horen dat de webshop haar overeenkomst alsnog is nagekomen, zoals het hoort. Natuurlijk wel heel vervelend dat de webshop hun product ook kwijt is, maar dat moeten ze zelf uitvechten met DPD en daar heb jij geen rol in.

🇺🇦

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nycrea schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 13:17:
Fijn te horen dat de webshop haar overeenkomst alsnog is nagekomen, zoals het hoort. Natuurlijk wel heel vervelend dat de webshop hun product ook kwijt is, maar dat moeten ze zelf uitvechten met DPD en daar heb jij geen rol in.
Het ziet er positief uit, maar laten we niet op de zaken vooruit lopen. Vooralsnog heb ik enkel de belofte, nog niet het daadwerkelijke product OF een nieuwe track&trace code.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nycrea
Verwijderd schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 13:29:
[...]

Het ziet er positief uit, maar laten we niet op de zaken vooruit lopen. Vooralsnog heb ik enkel de belofte, nog niet het daadwerkelijke product OF een nieuwe track&trace code.
Oh ik las niet de hele context, ik dacht dat je bedoelde dat je nu eindelijk de bestelde laptop had ontvangen.

🇺🇦

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nog een update: Het is dus allemaal zo rooskleurig niet. Waar eerst de keuze werd gegeven om een terugbetaling of her-verzending te krijgen, krijg ik daar nu als bevestiging op dat ze "akkoord gaan aanvragen voor een oplossing aangezien het onderzoek nog niet is afgerond"

Zucht. De 14 dagen om te ontbinden komen inmiddels akelig dichtbij.

Ik heb geantwoord dat ik nu graag een definitieve tijdlijn wil ontvangen, en dat ik anders toch strak vast zal houden aan mijn 14 dagen recht op ontbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07:37
Verwijderd schreef op maandag 27 september 2021 @ 10:27:
Nog een update: Het is dus allemaal zo rooskleurig niet. Waar eerst de keuze werd gegeven om een terugbetaling of her-verzending te krijgen, krijg ik daar nu als bevestiging op dat ze "akkoord gaan aanvragen voor een oplossing aangezien het onderzoek nog niet is afgerond"

Zucht. De 14 dagen om te ontbinden komen inmiddels akelig dichtbij.

Ik heb geantwoord dat ik nu graag een definitieve tijdlijn wil ontvangen, en dat ik anders toch strak vast zal houden aan mijn 14 dagen recht op ontbinding.
Hou er rekening mee dat ze dan (wanneer je ontbindt) een nieuwe termijn laten lopen wanneer het bedrag terug op je rekening moet staan. Het kan zomaar zo zijn dat je dan dus een tijd op je geld moet wachten. Maak daar dan ook goede afspraken over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarC
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11:48
Tja, zolang het onderzoek loopt is de webshop waarschijnlijk ook niet zeker van hun verhaal op de pakketdienst.

Ik twijfel of een beroep op ontbinding je direct heel veel vooruit helpt, gelet op het feit dat dit ongedaanmaking van de ovk betekent. Dus jij de laptop (welke laptop ^^) retour naar de winkel en de winkel het geld retour naar jou. Dan zit je dus eigenlijk met hetzelfde probleem van de laptop die foetsie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
StarC schreef op maandag 27 september 2021 @ 10:38:
Tja, zolang het onderzoek loopt is de webshop waarschijnlijk ook niet zeker van hun verhaal op de pakketdienst.

Ik twijfel of een beroep op ontbinding je direct heel veel vooruit helpt, gelet op het feit dat dit ongedaanmaking van de ovk betekent. Dus jij de laptop (welke laptop ^^) retour naar de winkel en de winkel het geld retour naar jou. Dan zit je dus eigenlijk met hetzelfde probleem van de laptop die foetsie is.
Dat de laptop foetsie is, is niet mijn probleem. Hij is aantoonbaar NIET aan mij afgeleverd, en de webshop heeft dit ook toegegeven. Ik heb dat telefoongesprek opgenomen.

Dat de webshop nu een geschil heeft met haar verzender, is tussen hen. Ik heb daar niets mee te maken en hoef dat ook niet af te wachten, zeker geen 30 dagen.

Na de 14 dagen wordt ontbinding lastiger. Dat het een tijdje kan duren voordat het geld terugkomt doet er niet toe, zo lang het maar terugkomt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-09 14:20

Croga

The Unreasonable Man

Je weet dat de 14 dagen voor ontbinding in gaan vanaf het moment dat jij het goed ontvangen hebt?

Volgens mij heb jij nog niets ontvangen en zijn de 14 dagen dus helemaal nog niet in gegaan. Jij kunt op ieder willekeurig moment gewoon nog ontbinden. Ook volgende week en ook de week daarna (verder in de toekomst durf ik niet te kijken aangezien ze in theorie morgen met de laptop voor de deur zouden kunnen staan en dan de 14 dagen alsnog in gaan ;-) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Croga schreef op maandag 27 september 2021 @ 10:47:
Je weet dat de 14 dagen voor ontbinding in gaan vanaf het moment dat jij het goed ontvangen hebt?

Volgens mij heb jij nog niets ontvangen en zijn de 14 dagen dus helemaal nog niet in gegaan. Jij kunt op ieder willekeurig moment gewoon nog ontbinden. Ook volgende week en ook de week daarna (verder in de toekomst durf ik niet te kijken aangezien ze in theorie morgen met de laptop voor de deur zouden kunnen staan en dan de 14 dagen alsnog in gaan ;-) )
Die vlieger gaat dus NIET op wanneer het bestelde goed niet geleverd is. In dat geval kan je de besteldatum als startdatum gebruiken. Tenminste, zo staat dat overal op internet aangegeven.

"Wettelijk recht op herroeping voor online aankopen
Elke online besteller heeft het recht om een ‘koop op afstand’ binnen 14 dagen te herroepen. Algemeen wordt aangenomen dat die periode begint te lopen vanaf het moment dat de goederen zijn geleverd. Maar het feitelijke begin van de herroepingsperiode is niet afhankelijk van de vraag of de zending al dan niet is gearriveerd. Met andere woorden: wanneer bestelde goederen ergens bij de pakketdienst blijven ‘hangen’ of naar een verkeerde ontvanger zijn gestuurd, kan men als klant, het wettelijk herroepingsrecht als joker inzetten. Voor de herroeping hoeft niet eens een reden te worden gegeven. Het volstaat als de herroeping duidelijk kenbaar wordt gemaakt. En dat kan ook per e-mail. Door de uitoefening van je herroepingsrecht kan je als klant eventuele transportproblemen tackelen. De verkoper moet je de aankoopprijs terugbetalen. Alleen als het ontbrekende pakket alsnog geleverd wordt, moet je natuurlijk naar behoren handelen en de goederen terugzenden."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christoxz
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 07:24
Verwijderd schreef op maandag 27 september 2021 @ 10:52:
[...]

Die vlieger gaat dus NIET op wanneer het bestelde goed niet geleverd is. In dat geval kan je de besteldatum als startdatum gebruiken. Tenminste, zo staat dat overal op internet aangegeven.

Elke online besteller heeft het recht om een ‘koop op afstand’ binnen 14 dagen te herroepen. Algemeen wordt aangenomen dat die periode begint te lopen vanaf het moment dat de goederen zijn geleverd. Maar het feitelijke begin van de herroepingsperiode is niet afhankelijk van de vraag of de zending al dan niet is gearriveerd. Met andere woorden: wanneer bestelde goederen ergens bij de pakketdienst blijven ‘hangen’ of naar een verkeerde ontvanger zijn gestuurd, kan men als klant, het wettelijk herroepingsrecht als joker inzetten. Voor de herroeping hoeft niet eens een reden te worden gegeven. Het volstaat als de herroeping duidelijk kenbaar wordt gemaakt. En dat kan ook per e-mail. Door de uitoefening van je herroepingsrecht kan je als klant eventuele transportproblemen tackelen. De verkoper moet je de aankoopprijs terugbetalen. Alleen als het ontbrekende pakket alsnog geleverd wordt, moet je natuurlijk naar behoren handelen en de goederen terugzenden."
Denk dat er eerder wordt bedoeld dat je tijdens de verzending al gebruik kan maken van je herroepingsrecht, en dat de termijn van 14 dagen van start gaat wanneer je het product hebt ontvangen.
Koop je een product of dienst op afstand dan geldt een wettelijke bedenktijd van 14 dagen. De bedenktijd gaat de dag nadat je het product hebt ontvangen of vanaf het moment dat je de dienst bent overeengekomen.
Heb je een bestelling gedaan die in meerdere zendingen wordt geleverd dan begint de bedenktijd als je de laatste deelzending hebt ontvangen.
Let op: je mag ook al voordat het product geleverd is gebruikmaken van de bedenktijd en van de koop afzien!
https://www.consumentenbo...ine-telefonische-aankopen
Consumentenbond lijkt mij een prima bron.
Zou wat zijn, dat ze alles pas na 13 dagen opsturen, zodat je geen bedenk tijd meer hebt.

T.Net Creality 3D Printer Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Zichttermijn gaat pas in op moment dat je het product daadwerkelijk in huis hebt. Zou wat zijn als de zichttermijn al inging op het moment dat je de verzendbevestiging ontvangen hebt. Je kunt een product immers pas testen als je het thuis ontvangen hebt.

Dat de webshop de DPD gesommeerd heeft een onderzoek te starten, geeft dus al genoeg aan dat je nog geen product hebt ontvangen en er is dus ook nog geen sprake van het starten van de zichttermijn. Maar dat betekend niet dat je dan ook niet op voorhand kan afzien van de koop; je kan immers bedenkingen hebben nadat je het product gekocht hebt, bijvoorbeeld omdat bij nader inzien alsnog te duur bevonden was, of elders goedkoper.

Voor de rest, wat altijd belangrijk is: de verzendende partij is de verantwoordelijke voor de verzending. Het risico ligt dus ook bij de verzendende partij. Dit maakt ook dat zij liever eerst het onderzoek afwachten alvorens jou alsnog het product te verzenden, voor het zelfde geld gaat het weer fout en de verzendende partij zal ook eerst zekerheid willen (als pakket verzekerd verzonden is) dat er uitgekeerd gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

CH4OS schreef op maandag 27 september 2021 @ 11:12:

Voor de rest, wat altijd belangrijk is: de verzendende partij is de verantwoordelijke voor de verzending. Het risico ligt dus ook bij de verzendende partij. Dit maakt ook dat zij liever eerst het onderzoek afwachten alvorens jou alsnog het product te verzenden, voor het zelfde geld gaat het weer fout en de verzendende partij zal ook eerst zekerheid willen (als pakket verzekerd verzonden is) dat er uitgekeerd gaat worden.
En ze zullen ook zeker willen weten dat DPD niet met nog een ander bewijs komt dat de laptop toch geleverd is.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13:03

LankHoar

Langharig tuig

Verwijderd schreef op maandag 27 september 2021 @ 10:52:
[...]

Ik denk dat je dit verkeerd opvat. Je kunt al ontbinden vanaf besteldatum, en hoeft niet te wachten op levering hiervoor. Echter, indien niet (conform) geleverd is, dan heb je in principe oneindig het recht te ontbinden. Het recht is er om te bezichtigen wat je niet kon bezichtigen, en dat gaat niet wanneer je het niet ontvangen hebt.. Zou me dus niet zo'n zorgen maken hierover.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Inmiddels mag
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
wel bij naam genoemd worden, want wat een afhandeling.

Vorige week was beloofd dat de vervanging "ruim genomen met een weekje"bij mij moet zijn. Daar moet ik uiteraard zelf weer achteraan, want ik hoor helemaal niets, en een week later is er helemaal NIETS gebeurd. De laptop is dus nog steeds niet verzonden.

Inmiddels heb ik de koop ontbonden en geeft webwinkel aan dat de "ceditatie" (ja, precies zo gespeld) in gang gezet gaat worden.

Ook hiervoor heb ik weer om een tijdsverwachting gevraagd, maar ik heb er een hard hoofd in dat dit op korte termijn opgelost is.

Ze zijn aangesloten bij de Thuiswinkel Waarborg en ik heb met Visa betaald dus er zijn gelukkig zat opties om er achteraan te zitten, maar zeer teleurstellend is het wel.

[ Voor 0% gewijzigd door Yorinn op 05-10-2021 10:32 . Reden: Naam webshop weggehaald volgens beleid ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Om dit topic nog even af te sluiten: er werd vorige week aangegeven dat de aankoopsom terugbetaald zou worden.

Op mijn vraag wanneer dat zou zijn kreeg ik geen duidelijk antwoord, behalve dat het terug zou komen via de betaalmethode die ik bij afrekenen had gebruikt.

Ik heb daarop een klacht ingediend bij de Thuiswinkel Waarborg. Diezelfde avond was mijn geld weer terug, op mijn klacht bij de Thuiswinkel waarborg heb ik (nog) niets gehoord.

Wellicht is het toeval, maar ik vermoed dat ze bij het zien van de klacht maar direct tot uitbetaling zijn overgegaan. Waarom ze de laptop niet wilden versturen is mij een raadsel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royeboi
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 05-09 00:04
Klacht bij Thuiswinkel werkt in dit geval meestal wel goed, de webshop krijgt een mededeling vanuit Thuiswinkel met verzoek het op te lossen met consument voordat Thuiswinkel zich er mee gaat bemoeien. Bij grotere shops met meerdere meldingen kan dit betekenen dat ze worden afgestoten door het keurmerk, iets dat je niet wilt en dus sneller akkoord gaat met oplossing klant. Jammer dat het zo moet, maar wel fijn voor je dat het is opgelost al dan niet met wat dwangmiddelen.

XBL: x0royx | PSN: XRoy_X | Raptr: x0royx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Royeboi schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 08:39:
Klacht bij Thuiswinkel werkt in dit geval meestal wel goed, de webshop krijgt een mededeling vanuit Thuiswinkel met verzoek het op te lossen met consument voordat Thuiswinkel zich er mee gaat bemoeien. Bij grotere shops met meerdere meldingen kan dit betekenen dat ze worden afgestoten door het keurmerk, iets dat je niet wilt en dus sneller akkoord gaat met oplossing klant. Jammer dat het zo moet, maar wel fijn voor je dat het is opgelost al dan niet met wat dwangmiddelen.
Ik zie dit niet als "opgelost". Volgens mij is dat nou juist niet gelukt en is er nu ontbonden in plaats van het probleem opgelost. Zeker bij wat grotere bedrijven moet je je niet aan het lijntje laten houden. Altijd concreet afspraken maken en zodra het "bekende patroon" zichtbaar begint te worden, direct afkappen. Doe mijn geld maar terug en zoek het maar lekker uit. Better luck next time!

Je kunt me 1 keer vergeten terug te bellen, de tweede keer hoef je helemaal niet meer te bellen. Dan zijn we gewoon klaar. Blijkbaar niet belangrijk genoeg voor de verkoper, dan ga ik er ook niet van wakker liggen. Geld terug en iedereen weer door met zijn leven.
Pagina: 1