Laptop/SSD gekocht, maar hoelang gaat deze nog werken?

Pagina: 1
Acties:

• Pepeee
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08-04 08:49
Ik heb deze laptop gekocht: Asus Laptop
En volgens mij zit in deze laptop de SSD: SK Hynix HFM001TD3JX013N
(Dit laat het programma CystalDiskInfo zien)

Ik gebruik deze laptop voor 4k video bewerking en ik zie dat ik na 1 maand al 13TB aan data heb geschreven op deze SSD. (met het programma CrystalDiskInfo)
Ik vind nergens een TBW of andere informatie over hoelang deze ssd meegaat..
Maar als ik een TBW neem van 150 dan zou deze met mijn gebruik maar 11 maanden meegaan of ben ik hier mis in?

Dus zou ik graag weten of iemand mij meer informatie kan geven over wanneer ik deze SSD best vervang voordat er iets misloopt en ik belangrijke data ga verliezen.
Alvast heel erg bedankt voor jou tijd! _/-\o_

[ Voor 13% gewijzigd door Pepeee op 16-09-2021 19:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-05 18:45
Waar haal je die 150 TBW vandaan? Een snelle Google-zoektocht en ik kom bij 1TB SSD's vooral waarden tegen van 500 tot 750 TB.

The devil is in the details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

De specificaties vermelden geen TBW, maar wel zie je dat er 4d tlc-nand is gebruikt. SK Hynix gaf eerder 750 TB op voor hun 1TB Gold P31 die ook beschikt over 4d tlc.

Beschermheer van het consumentenrecht

• Pepeee
Hahn schreef op donderdag 16 september 2021 @ 19:58:
Waar haal je die 150 TBW vandaan? Een snelle Google-zoektocht en ik kom bij 1TB SSD's vooral waarden tegen van 500 tot 750 TB.
Ik nam gewoon een TBW van een andere SSD, zelfs na googlen had ik geen idee van die waarde.
maar 500-750 TB lijkt me zeer goed!

met een 'verbruik' van 13 TB per maand zou ik dan tot 57 maanden veilig zitten.

Zou jij aanraden na die 57 maanden dan een nieuwe SSD te plaatsen?

• Pepeee
fopjurist schreef op donderdag 16 september 2021 @ 20:03:
De specificaties vermelden geen TBW, maar wel zie je dat er 4d tlc-nand is gebruikt. SK Hynix gaf eerder 750 TB op voor hun 1TB Gold P31 die ook beschikt over 4d tlc.
Oh wow dat is zeer goed nieuws!
Dat zou ongeveer 57 maanden zijn als ik 13 TB per maand 'verbruik'.

Zou je dan aanraden om na die 57 maanden onmiddelijk een nieuwe SSD te plaatsen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-05 18:45
Zolang de SMART-status nog geen alarmen afgeeft, zou ik me er niet al te druk over maken.

En uiteraard altijd voor backups zorgen van zaken die je niet kan/wil missen, dat is het belangrijkste en beste om te doen.

The devil is in the details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14-05 22:13

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Een SSD die echt „verslijt”, haalt in de praktijk veel meer dan de opgegeven TBW. En als je geluk hebt, dan stopt hij er daarna zelfs nog niet helemaal mee, maar kan je hem „read only” benaderen.

Met normaal gebruik haal je de TBW niet, maar wel met het minen van Chia.

Waarschijnlijk is de kans groter dat je SSD eerder kapot gaat door een andere oorzaak dan door TBW. En dan kan hij er dus wel zomaar van de ene op de andere dag mee stoppen.

Dus je hoeft hem niet preventief te vervangen vanwege de TBW.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:21

M2M

medicijnman

Smart waardes zeggen vanzelf dat er iets mis is. En normaliter is de SSD dan nog wel uit te lezen. Er vanuit gaan dat met deze workload je 10 jaar kunt draaien is echter geen goede aanname, maar SSD's zijn vrij goedkoop :)

[ Voor 193% gewijzigd door M2M op 16-09-2021 21:08 ]

-_-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renault
  • Laatst online: 14-05 20:37
- Als je een geschikt programma gebruikt, berekent dat de resterende levensduur van de SSD (blader maar eens terug in dit topic, dan zie je in de plaatjes voorbeelden daarvan) en geeft dat ook in een percentage van de TBW weer. Tegen de tijd dat dat percentage onder de 40 % duikt ga je eens op zoek naar een SSD die beter past bij jouw hoeveelheid written data per maand.
- het maakt in principe geen moer uit hoeveel percentage van de TBW je nog over hebt: de SSD houdt er vanzelf een keertje mee op door slijtage, het is gewoon afwachten wanneer dat is. Daarnaast geldt voor elk opslagmedium dat elke dag iets kan gebeuren waardoor alle data op dat medium verloren kan gaan. Het is dus zaak om te zorgen voor een goede backupstrategie en die ook conform strategie uit te voeren. Als dat zo is, mag de SSD elke dag volledig instorten: als snapshots deel uitmaken van je backupstrategie ben je na aanschaf van een nieuwe SSD (tegenwoordig binnen 1 dag bij je thuisbezorgd) binnen 1 uur weer in de lucht met (bijna) al je data. En je hoeft je minder zorgen te maken over slijtage en resterende levensduur. :+
Pagina: 1