Ouder model warmtepomp geleverd

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Zonnekamp
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 10-09 10:30
Vandaag is er bij mij een warmtepomp geïnstalleerd. Bij de verkoop is gezegd dat de geluidsnormen per 1 april gewijzigd zijn en dat warmtepompen nu stiller zijn.
Onze warmtepomp vind ik toch wel wat herrie maken. En nu zie ik op het typeplaatje dat de unit in 2019 geproduceerd is. Met andere woorden: nog volgens de oude normen. Dat hoef ik toch niet te accepteren?

De leverancier is het aan het uitzoeken, maar ik wil voorbereid zijn op antwoorden als: ja maar deze voldeed in 2019 al aan de nieuwe eisen, of: we zetten er wel een kast omheen.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-09 08:57

Croga

The Unreasonable Man

Zonnekamp schreef op donderdag 16 september 2021 @ 19:31:
De leverancier is het aan het uitzoeken, maar ik wil voorbereid zijn op antwoorden als: ja maar deze voldeed in 2019 al aan de nieuwe eisen
Ik verwacht dat dit het (juiste) antwoord gaat zijn.

Maar als je meer wilt dan een bevestiging dat dit waarschijnlijk gewoon waar is zul je meer informatie moeten geven.

Welk merk/type heb je het over? Heb je het geluid ook gemeten? Hoe klinkt het en wat vindt je er storend aan? En houd je er rekening mee dat die nieuwe regels alleen iets zeggen over het geluid wat de buitenunit mag maken richting de buitenwereld en niets over de binnenunit, noch over wat jij in huis van de buitenunit hoort?

• LuisjeNL
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 07:07
Never mind :+

[ Voor 89% gewijzigd door LuisjeNL op 16-09-2021 19:37 ]

Lichtpuntje...

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Zonnekamp schreef op donderdag 16 september 2021 @ 19:31:
En nu zie ik op het typeplaatje dat de unit in 2019 geproduceerd is. Met andere woorden: nog volgens de oude normen. Dat hoef ik toch niet te accepteren?
Even een 2021 plaatje op laten plakken. De productiedatum verandert daarmee en dan is hij volgens de nieuwe normen geproduceerd.

:+

Ik zou naar de introductiedatum kijken. De normen zorgen er vooral voor dat oude modellen worden uitgefaseerd. De meeste fabrikanten vernieuwen hun aanbod om de zoveel jaar. Als jouw WP een overjarig model betreft, dan zou ik wel minder blij worden. Maar als het een recent model is, dan maakt de productiedatum weinig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Een 2019 model kan prima aan 2021 normen voldoen. Anders kan per 2021 de hele bestaande voorraad de container in natuurlijk.

Het is dus zaak om te kijken WAT die norm is, en of jou warmtepomp daar kwa specificaties aan voldoet.

Als dat het geval is, kan je enkel nog checken of jou unit ook daadwerkelijk aan de specificaties voldoet.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:06

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

In de norm is vastgelegd hoeveel geluid je maximaal mag veroorzaken op de erfgrens. Daardoor kun je (laten) uitrekenen waar je op je perceel de warmtepomp kunt plaatsen binnen de norm.

Er is geen magische regel waardoor warmtepompen zelf opeens veel stiller geworden zijn van de ene op de andere dag.

De nieuwe regels zijn er gekomen om de buren te beschermen tegen overlast. Niet om de eigenaar van een warmtepomp een stiller model op te leveren.

[ Voor 19% gewijzigd door Gizz op 16-09-2021 22:11 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:58
Wat hierboven gezegd wordt.
Er is geen typegoedkeuring voor warmtepompen wat betreft geluidsproductie;
het gaat erom hoeveel geluid er op de erfgrens is. Dit wordt modelmatig berekend met onder andere de gegevens van de fabrikant en de afstand en wat ruimtelijke factoren.
https://www.rijksoverheid...warmte--en-koudeopwekking

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Even mijzelf (en @ASW1) een beetje corrigeren. Het gaat niet alleen(?) om de geluidsgrens op de erfgrens, maar ook om de deuren en ramen van je buren die geopend kunnen worden. Daar mag je maximaal 40 dB veroorzaken.

Officielebekendmakingen.nl:
Er wordt een lid toegevoegd, luidende:

2. Een installatie voor warmte- of koudeopwekking, die is opgesteld buiten de uitwendige scheidingsconstructie van een bouwwerk, veroorzaakt op de perceelgrens met een perceel voor een andere woonfunctie een geluidsniveau van ten hoogste 40 dB, bepaald volgens de Handleiding Meten en Rekenen Industrielawaai.
en
3. er wordt een lid toegevoegd, luidende:

3. Een installatie voor warmte- of koudeopwekking, die is opgesteld buiten de uitwendige scheidingsconstructie van een bouwwerk, veroorzaakt ter plaatse van een te openen raam of deur van een niet-gemeenschappelijk verblijfsgebied van een aangrenzende op hetzelfde perceel gelegen woonfunctie een geluidsniveau van ten hoogste 40 dB, bepaald volgens de Handleiding Meten en Rekenen Industrielawaai.
Nou lijkt het me als je geen 40 dB veroorzaakt op de perceelgrens dat je dan ook geen 40 dB meet bij het raam, maar goed :P Punt blijft dat er geen regels zijn voor het geluid van de WP zelf.

Op de pagina Geluidseisen warmtepompen en airco’s worden aangescherpt wordt nog eens benadrukt dat er geen geluidsnormen zijn voor de warmtepomp zelf:
De geluideisen gelden niet voor de warmtepomp zelf (uit de fabriek), maar voor een bij een woning geplaatste installatie. De warmtepomp zelf voldoet in het algemeen niet aan de 40 dB eis. Dit betekent dat de installatie op voldoende afstand van de buren moet worden geplaatst of moeten worden afgeschermd zodat de 40dB niet worden overschreden.
@Zonnekamp Ik vind het gedrag van je leverancier opvallend, in negatieve zin.
  1. Bij verkoop hebben ze moeten weten dat de nieuwe regels niet gelden voor het geluid van de warmtepomp zelf, maar dat het gaat over de maximale geluidsoverlast die de buren mogen ondervinden. Maar ze leggen de regels aan jou uit alsof warmtepompen zelf stiller moeten zijn / worden. Dat is onjuist.
  2. Je geeft aan dat de warmtepomp uit 2019 is en zij gaan nu uitzoeken hoe het zit. Maar wat gaan ze uitzoeken? Ze weten nu al dat er geen geluidsnorm is voor warmtepompen en dat het dus niet uitmaakt of hij in 2019 of 2021 geproduceerd is. Dan rijst de vraag: snappen ze het zelf écht niet of houden ze je aan het lijntje?
De markt voor warmtepompen / airco's is geëxplodeerd en er zijn veel 'cowboys' die graag geld verdienen maar het niet helemaal (willen) snappen. Het doet me denken aan dit topic, waar een installateur na 1 april de warmtepomp strak tegen de erfgrens had geplaatst, vlakbij het raam van de buurvrouw. Er was geen geluidsberekening uitgevoerd, gewoon dat ding op het dak geflikkerd. De warmtepomp is later een flink stuk opgeschoven.

Is in jouw geval voor de juiste plaatsing ten opzichte van de buren een geluidsberekening uitgevoerd? Dat je zelf last hebt van het geluid is vervelend en kan wellicht ook verbeterd worden met een andere plaatsing. Maar volgens de regels moeten in ieder geval je buren geen last ondervinden.

[ Voor 10% gewijzigd door Gizz op 17-09-2021 07:43 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
Bij grondgebonden woningen gaat het om het geluid op de erfgrens, bij appartementen wordt het dichtstbijzijnde raam of deur aangehouden. Er valt nog veel meer over te zeggen dan dat, maar waar het om gaat is dat er inderdaad geen norm voor het geluid van het apparaat zelf is, en dat de aanname dat een ander productiejaar een ander geluidsniveau heeft dus niet klopt.

• Zonnekamp
Gizz schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 07:38:
Even mijzelf (en @ASW1) een beetje corrigeren. Het gaat niet alleen(?) om de geluidsgrens op de erfgrens, maar ook om de deuren en ramen van je buren die geopend kunnen worden. Daar mag je maximaal 40 dB veroorzaken.

Officielebekendmakingen.nl:

[...]

en

[...]

Nou lijkt het me als je geen 40 dB veroorzaakt op de perceelgrens dat je dan ook geen 40 dB meet bij het raam, maar goed :P Punt blijft dat er geen regels zijn voor het geluid van de WP zelf.

Op de pagina Geluidseisen warmtepompen en airco’s worden aangescherpt wordt nog eens benadrukt dat er geen geluidsnormen zijn voor de warmtepomp zelf:

[...]

@Zonnekamp Ik vind het gedrag van je leverancier opvallend, in negatieve zin.
  1. Bij verkoop hebben ze moeten weten dat de nieuwe regels niet gelden voor het geluid van de warmtepomp zelf, maar dat het gaat over de maximale geluidsoverlast die de buren mogen ondervinden. Maar ze leggen de regels aan jou uit alsof warmtepompen zelf stiller moeten zijn / worden. Dat is onjuist.
  2. Je geeft aan dat de warmtepomp uit 2019 is en zij gaan nu uitzoeken hoe het zit. Maar wat gaan ze uitzoeken? Ze weten nu al dat er geen geluidsnorm is voor warmtepompen en dat het dus niet uitmaakt of hij in 2019 of 2021 geproduceerd is. Dan rijst de vraag: snappen ze het zelf écht niet of houden ze je aan het lijntje?
De markt voor warmtepompen / airco's is geëxplodeerd en er zijn veel 'cowboys' die graag geld verdienen maar het niet helemaal (willen) snappen. Het doet me denken aan dit topic, waar een installateur na 1 april de warmtepomp strak tegen de erfgrens had geplaatst, vlakbij het raam van de buurvrouw. Er was geen geluidsberekening uitgevoerd, gewoon dat ding op het dak geflikkerd. De warmtepomp is later een flink stuk opgeschoven.

Is in jouw geval voor de juiste plaatsing ten opzichte van de buren een geluidsberekening uitgevoerd? Dat je zelf last hebt van het geluid is vervelend en kan wellicht ook verbeterd worden met een andere plaatsing. Maar volgens de regels moeten in ieder geval je buren geen last ondervinden.
Mijn buren wonen 100m verderop, dus daar komen geen problemen van. Ik hoor hem alleen zelf meer dan ik had verwacht

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:17
Wanneer heb je het besteld, welke heb je besteld, hoe wie wat heb je besteld of de opdracht gegeven.?

Er mist behoorlijk wat info.

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Zonnekamp schreef op woensdag 22 september 2021 @ 11:12:
[...]

Mijn buren wonen 100m verderop, dus daar komen geen problemen van. Ik hoor hem alleen zelf meer dan ik had verwacht
Het zou kunnen zijn dat je verkeerd bent voorgelicht, ik ben benieuwd hoe je leverancier heeft gereageerd.

Als jij in het voortraject hebt aangegeven je zorgen te maken om de geluidsoverlast voor jezelf, waarop de leverancier heeft aangegeven dat je je geen zorgen hoeft te maken omdat warmtepompen per 1 april stiller zijn/moeten zijn, dan ben je eigenlijk voor de gek gehouden. Of iets sterker uitgedrukt: dan is er tegen je gelogen. Maar goed, ik weet natuurlijk niet of het zo gegaan is :)

[ Voor 3% gewijzigd door Gizz op 22-09-2021 11:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
Het eerste wat je moet doen is kijken of het geluid normaal is, of dat er wellicht iets loszit of meetrilt. Waar staat of hangt hij, hoe is hij bevestigd. In welke zin heb je er last van, hoor je hem buiten/binnen of staat dat ding wellicht onder je slaapkamerraam? Heb je een stille modus voor de avond/nacht, en heb je die al geprobeerd.
Etc. etc.

• Zonnekamp
Samsung komt volgende week langs met de leverancier/installateur. Dan hoor ik wel hoe zij er in staan.

• ASW1
Ik ben benieuwd, laat even weten hoe het verder gaat, altijd interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonnekamp
Samsung is geweest. De instelling moest nog gedaan worden. Doordat de unit nog niet ingeregeld was, stond de buitenunit soms zomaar te loeien. Dat is nu weg. Specificatie van deze unit is de meest recente, er is geen nieuwer model. Ik denk dat alles nu wel goed werkt, ik krijg alleen nog een andere LT-radiator, er was een te korte geleverd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 05:07
Weet je toevallig ook welke instelling?
Lekkere installateur trouwens: zo help je het imago van WPen nog verder om zeep in sneltreinvaart.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonnekamp
Jim423 schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 17:54:
Weet je toevallig ook welke instelling?
Lekkere installateur trouwens: zo help je het imago van WPen nog verder om zeep in sneltreinvaart.
Alle instellingen moesten nog gedaan worden (en dat was heel veel). Alleen het tapwater werkte goed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-09 13:00
Je bent wel heel erg karig met de informatie geven, het enige wat we nu waarschijnlijk weten is dat je een warmtepomp hebt van het merk Samsung. Tenminste de monteur kent vast meerdere merken maar jij noemt specifiek Samsung.

Verder weten we helemaal niks.

Welk soort warmtepomp gaat het over? Lucht/lucht, lucht/water of water/water?
Welk type warmtepomp heb je?

Dan rest mijn vraag nog wat verwacht je van ons als je al begint met zo weinig informatie geven? Of wilde je gewoon even je ei kwijt?

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Pagina: 1